
Den første Sport, 1974-75

Sport fra 1977
|
Motor: |
344 ccm 72° V-motor på langs.
Boring: 62 mm;
Slaglængde: 57 mm.
4 ventiler aktiveret af stødstænger |
Transmission: |
6 trins gearkasse.
Tørpladekobling |
Affjedring: |
For: 35 mm Marzocchi. 130 mm
vandring.
Bag: 2
justerbare Marzocchi dæmpere. 90 mm vandring |
Mål: |
Vægt: 144 kg.
Totallængde:
2060 mm. Akselafstand:
1390
mm.
Kronhovedvinkel: 61°. Efterløb: 95 mm.
Tank 16 l. |
Ydelser: |
Strada:
35 hk. v. 8200 o./m.,
komp:
10:1.
Topfart: 165 km/t
Sport:
39 hk v. 8500 o./m., komp.: 11:1.
Topfart: 175 km/t |
|
Stellet er opbygget med et centralt kraftigt
rør under tanken og ellers som en rørrammekonstruktion.
Kronrørsvinkelen er jo næsten en chopper værdig, men trods det er
Morinien ekstremt styrevillig og gør præcis hvad den bliver bedt om. Og
når det går lige ud er den gansk rolig. Da hele motorcyklen er meget
let er den utrolig nem at have med at gøre, derfor er svingkørsel en
stor fornøjelse!
Motoren er intet mindre end en genistreg.
Konstruktøren Franco Lambertini var forud for sin tid med rigtig mange
ideer, og han har fortalt mig at han måtte kæmpe en brav kamp med de
gamle konservative i branchen for at få lov at føre hans ideer ud i
livet. Han var kun 26 år da motoren stod færdig!
Motoren var den
første motorcykelmotor hvor der blev anvendt Heron-princippet:
brændkammeret er fræset ned i stemplerne og topstykkerne er således
helt flade. Det giver en særdeles god fyldning, giver mulighed for høj
kompression og medvirker til god brændstoføkonomi og høj effekt. Det
betyder også at ventilerne kører parallelt i de flade topstykker og
dermed opstår der aldrig problem med "ventilsalat" - hvis det af en
eller anden grund skulle ske at de ikke lige kan følge med, bliver de
simpelthen hjulpet på vej af stemplerne!
Det var også den første
motor hvor der anvendtes tandrem til knastdrevet. Det giver en lydløs
og kompakt konstruktion som ikke kræver smøring.
Ligeså var det den første motor med elektronisk tænding, hvilket gør
det praktisk taget vedligeholdelsesfrit.
6.trins gearkasse var også usædvanligt på den tid.