3½'erens specifikationer Pressen skriver



Den første Sport, 1974-75



Sport fra 1977

Motor: 344 ccm 72° V-motor på langs.

Boring: 62 mm; Slaglængde: 57 mm.

4 ventiler aktiveret af stødstænger
Transmission: 6 trins gearkasse.

Tørpladekobling
Affjedring: For: 35 mm Marzocchi. 130 mm vandring.

Bag: 2 justerbare Marzocchi dæmpere. 90 mm vandring
Mål: Vægt: 144 kg.

Totallængde: 2060 mm. Akselafstand: 1390 mm.

Kronhovedvinkel: 61°. Efterløb: 95 mm.
Tank 16 l.
Ydelser: Strada:
35 hk. v. 8200 o./m., komp: 10:1.
Topfart: 165 km/t

Sport:
39 hk v. 8500 o./m., komp.: 11:1.
Topfart: 175 km/t

Stellet er opbygget med et centralt kraftigt rør under tanken og ellers som en rørrammekonstruktion. Kronrørsvinkelen er jo næsten en chopper værdig, men trods det er Morinien ekstremt styrevillig og gør præcis hvad den bliver bedt om. Og når det går lige ud er den gansk rolig. Da hele motorcyklen er meget let er den utrolig nem at have med at gøre, derfor er svingkørsel en stor fornøjelse!

Motoren er intet mindre end en genistreg. Konstruktøren Franco Lambertini var forud for sin tid med rigtig mange ideer, og han har fortalt mig at han måtte kæmpe en brav kamp med de gamle konservative i branchen for at få lov at føre hans ideer ud i livet. Han var kun 26 år da motoren stod færdig!
Motoren var den første motorcykelmotor hvor der blev anvendt Heron-princippet: brændkammeret er fræset ned i stemplerne og topstykkerne er således helt flade. Det giver en særdeles god fyldning, giver mulighed for høj kompression og medvirker til god brændstoføkonomi og høj effekt. Det betyder også at ventilerne kører parallelt i de flade topstykker og dermed opstår der aldrig problem med "ventilsalat" - hvis det af en eller anden grund skulle ske at de ikke lige kan følge med, bliver de simpelthen hjulpet på vej af stemplerne!
Det var også den første motor hvor der anvendtes tandrem til knastdrevet. Det giver en lydløs og kompakt konstruktion som ikke kræver smøring.
Ligeså var det den første motor med elektronisk tænding, hvilket gør det praktisk taget vedligeholdelsesfrit.
6.trins gearkasse var også usædvanligt på den tid.
@ Søren Høyer Hansen