Min
første Morini og hvordan den blev til
(...og hvordan den fik sit endeligt)
Efter jeg
nu har været
i gang med min dagbog nogen tid, synes jeg der mangler en lille
indledning, der
kan introducere til nogle af de ideer og idealer jeg har og har haft
for min Morini. Så her nogle tanker:
Målet var
og er at lave
en motorcykel, der ligner noget der kunne have
været kommet fra Morinis
produktionslinje - en Morini 3½ Corsa, eller noget den stil ;o)
- en slags racingversion
af Sporten, så at sige.
Som man
sikkert kan
fornemme fra andre steder på min hjemmeside, synes jeg at den første
Sport er
den flotteste af alle modellerne. Men selvfølgelig
har jeg gerne ville have en motorcykel der har mit personlige præg, og
samtidig synes
jeg alligevel at der er nogle designmæssige og funktionelle ”smuttere.”
Fx
virker hele arrangementet med baglygte og nummerpladeholder som en
slags efterhængt
hovsaløsning. Der havde en af de gamle runde lygter fra de tidligere
modeller været
pænere. Og der er også nogle løsninger, der helt sikkert er lavet ud
fra
produktionsomkostninger, som æstetisk kunne have været bedre hvis andre
løsninger
havde været valgt. Det er nogle af de ting som jeg gerne ville prøve at
”rette op på.” Og, som sagt, har jeg selvfølgelig ville lave min Morini
lidt mere raceragtig, derfor ønsket om en kåbe og et lidt mere
aerodynamisk
udseende. Men igen, jeg ville ikke alt for langt fra originalen, for
formerne, linjerne og bemalingen er så tæt på det perfekte, som de kan
være.
Man
bemærker måske
også at jeg har ”proppet” den lille 3½’er til grænsen med gadgets. Det
er selvfølgelig sket ud fra ønsket om at Morinien også skal være fuld
funktionsduelig til alle de ture jeg vil tage med den, og således ikke
stå
tilbage for hvilken som helst moderne motorcykel. Det tror jeg også vil
glæde
Lambertini, som jo altid har brugt og stadig bruger den nyest
tilgængelige
teknologi.
Ønsket om
en
hverdagsduelig motorcykel har altså været centralt for
”customiseringen”. Således
er fravalget af poleret aluminium og krom i store mængder meget
bevidst. For
jeg ville netop have en motorcykel der kunne køre i al slags vejr –
selv om
vinteren, hvor saltning kan forårsage store problemer for den slags. Og
så
gider jeg heller ikke stå og pudse på den i et væk, jeg vil meget
hellere køre
på den!!!
Et sidste
ideal jeg
vil nævne, som jeg har haft for øje, er lidt mindre håndgribeligt. Jeg
har
nemlig gerne ville beholde 3½’erens ”sjæl”, og lave mine ændringer i
Morini og Lambertinis ånd. Så på trods af de mange ændringer jeg har
lavet,
har jeg forsøgt at beholde så meget som muligt originalt og med
originale
(eller i det mindste Morini-) stumper. Og det jeg selv har lavet, har
jeg forsøgt
at lave ud fra Morini og Lambertinis principper om at det skal være
simpelt
konstrueret, af høj kvalitet og med lave omkostninger - og det ud fra
deres æstetiske
principper.