Min Første Morini
Jeg vil i det følgende
beskrive min Morini i
form af en slags dagbog:
1. september 2006:
De første tusind km er nu tilbagelagt
på min
nyerhvervede
3½’er og jeg er en
meget glad mand!!!
Men lad mig lige skrue tiden tilbage:
Sidst jeg
havde
motorcykel, var for 8 år siden; en GSX 550 ED – hurtig, gode
køreegenskaber,
sjov maskine.
Min første mc
Desværre var jeg pga. af pengemangel nødt til at afhænde
den.
Jeg svor da, at så såre jeg fik råd, skulle jeg igen have motorcykel.
Nu har jeg så ikke bare motorcykel,
men Morini! Og
hvorfor
er det så fantastisk. Jo, der skal vi endnu længere tilbage i tid, til
den
gang vi som teenagere sad på min kammerats værelse og læste MC-revy til
vi
kunne dem udenad. Igen og igen læste vi om den lille (selv den gang)
lidt
gammeldags opbyggede 3½’er, der, trods det, år efter år fik suveræne
anmeldelser:
”...ryger ind i
svingene som en flagermus ud af helvede...”
- "...Superbikekørere
risikerer en slem overraskelse, hvis vejen er lille..." etc. Af
den
grund har den lille italienerinde luret inde i mit hoved som
en stadig voksende drøm.
Tilbage til nutiden, eller næsten:
for to måneder
siden
lykkedes det mig at vinde en auktion over en 3½’er fra ’82 på
ebay.de.
Morinien havde gået lige 30k, den så rimelig ud, i hvert fald fornuftig
til
prisen. Det er sin sag at købe et motorkøretøj ubeset, men jeg har stor
tillid til at tingene er i orden når det er tyskerne vi
taler om.
Et afbillederne fra
e-bay
Transporten blev også en lidt speciel
sag. Det er
dyrt at
få speditionsfirmaer til at køre over grænsen. Prøveplader i Tyskland
er
noget bøvl – og jeg var jo heller ikke sikker på den kunne klare at
køre
turen fra Sydtyskland. Så
løsningen blev at få et speditionsfirma til at køre den til Flensborg,
hvor
min kammerats barns mor bor, og så hente den hjem derfra med trailer.
Det
fungerede og var den billigste løsning.
Afhentningen blev selvsagt en
dag med
stor forventning og spænding og da den lille frøken stod på mit
trailerlad
var det svært at rumme følelserne.
Men jeg fik den kørt hjem og skulle
selvfølgelig
have den startet med det samme. Efter et par spark på kickstarteren
(elstarteren
virkede ikke – velkendt morinisvaghed) sprang den i gang med et
velfornøjet brøl!
Selvfølgelig måtte jeg lige rulle en lille tur.
Nu manglede der to ting: syn og
afgift!
Synet
krævede i
hvert fald et nyt fordæk og bremseklodser bagtil. Dækket blev bestilt
hos
motorradreifen.de
og klodserne fandt jeg efter at have gået forgæves hos de
lokale mc-handlere (elendig service de leverer, i øvrigt - jeg forstår
godt
hvorfor så megen handel går ud af landet!), hos
Bo Madsen
i Hammel.
3½'erens første
dag i
Danmark
Med de nye dele monteret var den klar til syn. Synet klarede
Klokholm,
flink mand, meget
motorinteresseret. Ham kan jeg til enhver tid anbefale (i øvrigt den
billigste
på Fyn!).
Så var det kun at køre ind på skattekontoret og betale
afgiften.
Jeg havde jo set at afgiften lå mellem 8k – 12k alt efter årg., så jeg
havde regnet med at skulle af med 10k. Imidlertid må toldbetjenten have
være i
godt humør for hun lod mig slippe med 8,5k, så jeg var en glad mand da
jeg tog
derfra.
Nu var der kun tilbage at stå i kø på politigården for at få
den
indregistreret, hvorefter jeg kunne køre derfra med en funklende ny
nummerplade!