Tragedien
Februar 2009
En tragedie er indtruffet: Min
kære Morini er
ikke længere til!
En
fredag i januar 2009 var jeg udsat for et
trafikuheld.
Selvfølgelig,
føles det næsten på sin plads at
skrive, var det den absolut mest typiske ulykke jeg var udsat for –
nemlig en
venstresvingende bilist der overså mig.
Jeg
selv slap relativt heldigt: Bøjede ribben,
skuldrene let forstuvede, hænder og knæ forslåede.
Morinien
led langt værre. Som man kan se ud af
billederne er den noget der ligner totalskadet!
Jeg
ville egentlig have ventet med at
offentliggøre dette til jeg havde hørt fra forsikringsselskabet. Man
ved
aldrig hvilke problemer det kan give, at offentliggøre den slags sager.
Men da
de trækker tiden ud (hvad andet kan man næsten forudse, når de skal
udbetale
penge!!!) synes jeg efterhånden, jeg er nødt til det. Det er nemlig
efterhånden
begyndt at rygtes, og da det måske kan så tvivl om hvorvidt træffet
stadig afholdes,
vil jeg gøre det klart hvad der er sket, og samtidig gøre opmærksom på,
at
træffet
selvfølgelig stadig bliver afholdt!
Indtil
videre vil jeg prøve at undlade at
udlevere forsikringsselskabet, selvom jeg er lidt skuffet over den
lange
behandlingstid. Men jeg håber da på en RETFÆRDIG(! ;o) behandling fra
dem.
Beskrivelse
af ulykken:
Ulykkestidspunkt
og sted: fredag d. 23 januar
2009, kl. ca. 17.15. Klart og tørt vejr. Krydset Odensevej/Søndersøvej
på
hovedvej 161.
Jeg
kom ad Middelfartlandevejen (161) kørende
fra Odense. Skadevolder fra Middelfartretningen.
Ved
krydset Odensevej/Søndersøvej kører jeg et
stykke efter en (orange) varebil i
Ducato/Transit-størrelsen. Denne drejer ud i venstresvingsbanen og
holder
tilbage for en ligeud-kørende fra modsatte retning.
Modparten
holder omkring stoplinjen i modsatte
venstresvingsbane. Idet den orange varebil kører ind i krydset, kører
modparten
langsomt en smule frem ud i krydset og bremser igen. Dette opfatter jeg
som et
klart tegn på at modparten har set mig og nu vil holde tilbage. Jeg
ophører med
at motorbremse og fortsætter fremad for at passere krydset.
Et par
øjeblikke efter begynder modparten at
køre fremad i en meget langsomt stigende acceleration. I første omgang
så
langsomt, at det stadig virker som om at modparten har set mig og har
til
hensigt at lade mig passere. Dette er ikke tilfældet, og på dette
tidspunkt er
jeg så langt fremme, at jeg ikke længere kan nå at standse. Jeg kan
ikke
længere komme foran, fordi jeg så vil krydse modpartens bane. Den
langsomme
acceleration fra modpartens side giver mig dels heller ikke mulighed
for at
komme bagom og dels er varevognen stadig i krydset og danner altså en
barriere.
Jeg erkender derfor at en kollision er uundgåelig.
Jeg
bremser det der er muligt, og det lykkedes
mig samtidig at få lagt motorcyklen ned på siden og få den ”sparket”
fra mig.
Således undgår jeg selv at komme i klemme eller i kollision med bilen.
Jeg
glider et par meter hen ad asfalten bagom bilen og kan rejse mig op
umiddelbart
med de skader som er omtalt andetsteds.
Efterfølgende
kan vi se at motorcyklen er
kuret ind ved modpartens bils højre panel, og forhjulet på motorcyklen
har ramt
ind i og er sandsynligvis også blevet overkørt af baghjulet på bilen.
Ulykkesøjeblikket
–
Den røde
klat er selvsagt mig, sort er modparten, orange er varevognen; den
grønne er
den modkørende som varebilen holdt tilbage for. Billedets højre kant er
ca. så
langt trafikanter i krydset kommende fra vest kan se modkørende.
Yderligere
oplysninger:
Som
allerede oplyst var det tørvejr på
skadestedet. En halv til en hel times tid senere, mens vi ventede på at
blive
afhentet af vores respektive, kom der nedbør på skadestedet.
Modparten
fortæller imidlertid efterfølgende
ulykken, at hun er kommet fra Assens og på vej til skadestedet har
oplevet en
del snefald, så hun derfor har været meget koncentreret om og fokuseret
på glat
føre. Jeg bemærker da også en ret stor mængde sne på kølerhjelmen af
hendes bil
og ikke mindst at hendes forrude og til dels også siderude omkring
højre
A-stolpe er dækket af sne hvor viskerbladet ikke skraber. Det er derfor
sikkert
at antage, at hun har haft en voldsom forøget blind vinkel og af den
grund ikke
har set mig.
Jeg
ved ikke hvor stor betydning den stærkt
signalfarvede venstresvingende varevogn har haft på at tiltrække hendes
fokus,
men anser det sandsynligt at det også har været en faktor for hvorfor
hun
overså mig.
Stedets
topografi er endnu faktor: I
Odenseretningen er der en bakke, som gør at trafikanter fra
Middelfartretningen
kun har oversigt over den modkørende trafik ca. 400 meter fra krydset
og frem.
Modparten kommer således fra et dalområde, som ind til krydset giver
god
oversigt over de modkørende, men altså fra krydset bliver denne
oversigt
særdeles begrænset.
Der
må gerne grædes!
Som
sagt venter jeg på svar fra forsikringen.
Jeg kan ikke rigtigt foretage mig noget i sagen før jeg ved hvad
afgørelsen
bliver. Som jeg ser det, er Morinen totalskadet – stel, forgaffel,
forhjul, instrumentering,
kåbe, tank, diverse stumper, omlakering + alt det speciallavede løber
hurtigt op – og jeg ved
ikke hvordan de vil vurdere den slags og i det hele taget behandle
sagen. En genopbygning vil tage lang lang tid
(jeg ved jo hvor megen tid jeg har brugt på at bygge den), så derfor
tror jeg
at løsningen bliver at jeg finder en anden. En gang i fremtiden kunne
et genoplivningsprojekt
så komme på tale.
Jeg
er så småt begyndt at kigge efter noget
andet, så hvis du skulle ligge inde med en 77-78’er Sport som du vil af
med, er
jeg interesseret. Jeg har nemlig i gennem længere tid udviklet en
forkærlighed
for lige den model:
22/3
– en opdatering i sagen:
Som
man kan se andetsteds på siden, har jeg fundet en ny Morini – den
rigtige årgang, men ikke helt som jeg gerne vil have den skal se ud.
Jeg har dog allerede haft stor glæde af den. Jeg nyder at køre den
lille vævre maskine, og de ændringer jeg skal have lavet må jo (igen)
komme løbende. Det kræver altid lidt bedre timing med alting, når man
går i gang med et ”rullende projekt”.
Forsikringssagen
er ikke helt afsluttet, der mangler stadig afgørelse omkring svie og
smerte, men jeg har fået udbetalt penge for motorcyklen og mit
tøj/udstyr. Jeg er godt tilfreds med den udbetalte sum, så jeg kan godt
sige nu at forsikringsselskabet har levet op til deres navn (hvis du
ikke havde fanget det ;o), de har givet mig Fair behandling.
Morinien
kom selvfølgelig op til Bo Madsen, hvor den så blev takseret. Bo er jo
eksperten på området og han kunne selvfølgelig fortælle de rigtige ting
til taksatoren, så der var et realistisk udgangspunkt for vurderingen.
- Den blev selvfølgelig vurderet som totalskadet og efter forhandling
med taksator kom vi frem til en erstatningssum.
Derefter
røg Morinien på auktion, som det nu er standardpraksis – tidligere
kunne man tilbagekøbe ens køretøjer direkte fra forsikringen, men nu
ryger de altså på auktion. Denne type auktioner er udelukkende for
forhandlere og jeg fik således Bo til at byde for mig. På den måde
kunne jeg så få den igen – og det til en rimelig fornuftig pris.
Så her skal da
endnu en gang lyde en stor tak til Bo for hans altid store hjælpsomhed.
Så
alt i alt er jeg ved at være på fode igen (eller hjul, skulle man måske
sige), økonomisk såvel som fysisk. Jeg har ikke det store men efter
uheldet, en smule i højre hånd, men ellers ikke noget der er værd at
snakke om. Og min køreglæde (og Morini-begejstring) har slet ikke lidt,
måske snarere tværtimod!
21/9 - sidste opdatering:
For
en lille måneds tid siden fik jeg omsider den endlige afslutning på
sagen, og jeg synes lige for fuldstændiggørelsen, at jeg vil nævne det
her.
Pga. det sædvanlige
papirfnidder havde forsikringsselskabet
ikke fået færdiggjort opgørelsen på svie og smerte. Men jeg har nu fået
udbetalt et tilfredsstillende erstatningsbeløb. Et beløb jeg egentlig
ikke havde forventet mig det store af - I hvert fald havde jeg ikke
taget det med i nogle beregninger, for man ved jo aldrig hvor lidt
ens kvaler er værd! Denne udbetaling har dog gjort,
at der nu er
mig muligt at virkeliggøre et projekt jeg har haft i tankerne
- en
Morini, selvsagt, men
mere om det på denne hjemmeside fremover ;o)