Fortsættelse af
dagbogen:
10. september 2007:
Uh, uh, uh, jeg skulle for længst
have skrevet
noget i min
dagbog, men først gik tiden med at få Morinien samlet igen, så var der
træf,
2 gange ferie, og ikke mindst det at køre, køre, køre. – Mmm, den lille
Morini,
findes der noget sjovere køretøj? – næppe!!!
Nå, tilbage til dagbogen. Sidst jeg
skrev, var helt
tilbage i januar, hvor jeg stadig ventede på at få stellet tilbage fra
maling.
Egentlig havde jeg tænkt at jeg ville fortælle i detaljer, om hvor
mange gange
jeg måtte rykke for det og hvor mange gange jeg blev snydt, men det
springer
jeg over. Jeg vil bare nøjes med at sige: vær forsigtig med at blande
familie
eller venner i et projekt. Det gør det væsentlig vanskeligere at
anlægge pres.
Især når det ikke er dem selv der skal lave arbejdet.
Jeg
var jo lovet stellet i januar og planen var at få
samlet mc’en inden Bakke-åbningen d. 29 marts, men jeg fik først
stellet en
uge før denne, og så var det jo en umulighed. Samtidig var
motordækslerne en
anden farve end stellet (og i øvrigt fyldt med skidt i lakken), så
derfor skulle det jo
males om, og jeg valgte selv at gøre det – nu gad jeg ikke mere
palaver. Jeg
skulle jo alligevel også selv male de andre dele, tank, sidedæksler osv.
Et af
de mange forsøg undervejs! Skal også gøres om :o(
Forkert
farve og store sandkorn i lakken - om igen!
Det malerprojekt var også en
frustrerende oplevelse. Også
her havde jeg forberedt en tre sider lang fortælling om mine kvaler,
men jeg
vil ikke trætte med det – Kan bare sige at jeg fik noget forkert
maling/hærder
fra én autolakerer, som så blev fornærmet over jeg brokkede mig. Ham
gad jeg
så ikke handle med mere. Fik så noget ny lak af samme fabrikat hos
Middelfart
Autolakering (64 41 12 93),
som så alligevel viste sig at være en anden type, hvor hærderen ikke
kunne helt sammen med
den første type. (Det var nu ikke Middelfart Autolakerings skyld, mere
min
egen!)
Summa summarum har jeg måtte lave det hele om tre gange, og
alligevel er der sket det, at det nogle steder er begyndt at rynke. Så
jeg
bliver nødt til at lave det hele om igen, men det bliver først til
foråret
(hvor jeg alligevel skal have en kåbe og ny forskærm, som også skal
males!)
Nå, frustrationerne til side! –
Og i øvrigt er det ikke
kronologisk korrekt, for jeg har jo slet ikke fortalt om tingene jeg
har lavet
op til dette forløb.
Så nu vil jeg lige fortælle lidt om
glasfiberdelene.
Som jeg skrev i november, ville jeg
have en sadel
af eget
design. Man kan jo få sadler der ligner det jeg gerne ville have, men
for det
første ville jeg have den til at følge stellets form, hvilket ikke
findes som
færdig løsning, og for det andet ville jeg også have et to-personers
sæde,
hvor fastback'en (toppen), skjuler bagsædet – findes heller
ikke! Altså, måtte jeg jo i gang med at arbejde i glasfiber.
Da jeg
samtidig havde en ide til et instrumenthus, lå der også en opgave i
glasfiber
her. Og sidst men ikke mindst ville jeg også lave sidedæksler i
glasfiber. En
af de ting som italienerne (også) gør bedre end nogle andre, er at lave
lette,
men stive stel. Og jeg ville gerne lade stellet blive mere synligt ved
at lade sadlens
underkant være over stellet og sidedækslerne være væsentlig mindre end
de
originale, for at blotlægge og dermed fremhæve stellet deromkring
(bl.a. derfor
også valget af sølvfarven!) Altså faktisk det stik modsatte
af det populære i
firserne, hvor man helst skulle pakke motorcyklerne så meget som muligt
ind og
skjule teknikken.
En
af de allerførste skitser.
Som det ses flirtede jeg lidt med tanken om
en
fuldkåbe. Det er jeg dog for længst gået bort fra. For dels bliver den
fine
motor skjult, dels bliver den for tung at se på.
Faconen
er groft skåret til
Glasfiberdelene blev til på følgende
måde: Udover
en
masse indledningsvise tegninger skabeloner og beregninger, måtte jeg jo
lave en
form at støbe glasfiberen på. Da jeg kun skulle lave en af hver del,
valgte
jeg at lave ”positiv”-forme. Det betød at jeg så skulle lave
dem som det endelige resultat skulle være – minus glasfibertykkelsen.
Det kræver
selvfølgelig lidt fingerfornemmelse lige at trække det fra og samtidig
giver
det en del spartle- og slibearbejde, da det jo på den måde kun er
indersiden
der bliver glat efter formen.
Formene blev lavet af træklodser ud
af sammenlimede
stykker MDF-plade. Fordelen ved at lave det på den måde er at man så
har
limstregerne som indikatorer, så man kan holde øje med symmetrien.
Samtidig er
MDF relativt glat efter bearbejdning. Derfor er det nemt at behandle,
så man
kan få formen til at slippe glasfiberen ved støbningen.
Jeg var så småt begyndt på at lave
formene til
sadel,
fastback'en og sidedækslerne allerede sidste år. Men helt færdig med
dem,
blev jeg først efterhånden som jeg også fik stellet færdigt, for de
sidste
tilpasninger afhang af det, fx baglygtehusets placering.
Instrumenthusformen
blev det absolut sidste, for den kunne jeg ikke lave før at den
forreste del af
motorcyklen var samlet igen. Der er simpelthen så lidt plads, at
faconen langt
hen ad vejen blev dikteret af pladsen. Men designmæssigt har jeg
forsøgt at læne
mig op af den nye Corsaro – jeg har gerne ville slutte forbindelse
mellem de
gamle og de nye med min 3½’er. Derfor også Morinis nyeste logo på
koblingsdækslet.
– Men mere om det senere!
Med formene klar er det en relativ
simpel proces.
Det der
tog længst tid var selvfølgelig fremstilling af formene og ikke mindst
spartlearbejdet bagefter. De mest besværlige forme var sidedækslerne,
som har
nogle sære skæve vinkler. Jeg skulle også beregne plads til det der
skulle være
indeni og samtidig skulle de være så små som muligt. Sadlen var nok den
mest
omfattende. Den blev lavet i flere processer, fordi der skulle
indstøbes beslag
til at holde den på plads, og derudover skulle den jo tilpasses så den
kan
være inden i fastback'en.
Formene fik
lidt rød maling, dels som sliplag og dels for at kunne få en anelse om
hvordan
det ville komme til at se ud! - Og så var det ellers bare med at
klistre
glasfilt og polyester på. Efter hærdning tages emnerne af formene.
Malingen
fulgte med nogle steder, selvom formene havde fået slipmiddel. Det var
nu også
kun den billigste spraydåsemaling jeg kunne finde.
Skummet blev limet
på sadlen og faconen faconen skåret til. En el-kniv, indkøbt
for 15 kr.
i den lokale "Genbrug", er et perfekt våben til opgaven! - Der blev
mangen en gang lavet opstillinger for at have en ide om det færdige
resultat!
Og instrumenthuset fik også sin endelige form.
Nå, det var vist alt for i dag. Ud
fra billederne,
kan man
vel nogenlunde følge processen med at lave glasfiberdelene.
Jeg skulle måske
lige fortælle, at jeg fik glasfiber-"sættet" hos Dan-Fiber i Espe
ved Ringe - meget flink mand, og overkommelig i pris (han har ingen
hjemmeside,
men ring til ham: 62 66 18 17). Skum og
vinyl til sadlen fik jeg
fra
Skumgaarden
i
Kauslunde ved Middelfart - igen en særdeles flink mand, også han er
billig.
Næste gang vil jeg
skrive lidt om ændringerne på stellet.
<