Fortsættelse af
dagbogen:
19.
september 2007:
I dag vil jeg prøve at beskrive de sidste detaljer jeg har lavet ind
til
videre.
Lad mig se… jeg begynder bagfra igen.
Baglygteholderen
er lavet af et simpelt stykke rustfri rør. Jeg har skåret et hul
nederst hvor
nummerpladelyset kan komme ud gennem. Og inde i røret er der svejset en
bundplade fast til montering af lygten.
Desværre har jeg ikke selv grej
til at
svejse rustfri, så det har jeg fået en af svendene fra Viggo Hansens
smedeværksted
i Odense til. Der har de flere gange hjulpet mig med lidt fusk.
Samme
sted har
jeg også fået svejset lidt modifikationer på nummerpladeholderen. Den
købte
jeg sidste år på Herning Stumpemarked. Jeg havde ellers planlagt at
lave en
selv, men så fandt jeg den her til en fornuftig pris. Men alligevel
måtte der
nogle ændringer til, bl.a. lavede jeg beslag til at skrue selve
nummerpladen
fast på.
Baglygten
er en
Shin
Yo 'Shark Nose' som
fx kan findes her Længere
fremme, i den lille boks under sadlen: Som det ses er der en del
ledninger her (som om der ikke var rigeligt i
forvejen!) Den tidligere værktøjskasse rummer nu et
Autocom
samtaleanlæg og en
Cyclone
C11 tyverialarm.
Samtaleanlægget
er super. Jeg kan kun tilslutte mig alle de tilfredse udtalelser der
findes. Og
så er det væsentlig billigere (og funktionelt nok lidt bedre) end
konkurrenten
Baehrs anlæg.
Alarmen
er forbavsende billig, meget driftssikker og har sågar fjernbetjent
start af
mc’en. Jeg har lavet et par modifikationer, så jeg kan køre ”nøgleløs”
– altså udelukkende starte og stoppe med fjernbetjeningen. Det krævede
et
par relæer mere og et dermed et lidt udvidet kredsløb.
Laderegulator: Da jeg havde fået maskinen samlet igen og havde kørt
nogen tid
begyndte
den at brænde pærerne af ved høje omdrejninger. Ja,
faktisk begyndte det så
småt sidste år, men efterhånden blev det værre og værre, og til sidst
brændte
den alt af der kunne lyse + batteriet (det blev lidt dyrt at udskifte
det alt
sammen, kan jeg
afsløre :o( ). Jeg fik så endelig fundet fejlen; selvfølgelig en defekt
laderegulator. Den skulle altså udskiftes, men de er ikke sådan lige at
finde
og efter megen snak frem og tilbage med gutterne på
ital-web.de,
blev det simpelthen til at jeg byggede en selv efter et diagram jeg fik
fra en
af de tyske Morinivenner, Andreas Neugebauer.
Ovre
på den anden side ser man udgangen og omskifteren (knappen skal skiftes
ud med
en sølvfarvet)
til en strømforsyning jeg har lavet. Den kan levere strøm i forskellige
spændinger
fra 3-12 volt og kan bruges til at oplade kamera, mobil, og hvad jeg nu
ellers får
slæbt med på langtur!
De små stænger til bremse og gearpedalerne blev jo nødvendige
i forbindelse med tilbageflytningen. De er lavet af rustfri
stål. Bremsesiden
var relativt uproblematisk, men gearstangen blev til af to omgange, for
først
havde jeg
lavet en af 6 mm stang, som viste sig at flekse ved gearskift, hvilket
gjorde
skiftet upræcist. Så derfor lavede jeg en af 8 mm. Stangen blev gjort
konisk
på de lige stykker for at kunne passe med det 6 mm gevind der er i
øjerne. Den
nye og stivere gearstang hjalp gevaldigt på præcisionen.
Tanken: Normalt
sidder
der beslag foran på
begge sider, hvori tanken bliver
skruet fast. Den måde at gøre det på, har
jeg altid fundet lidt klodset;
beslagene synes ikke rigtig at høre til tanken og ikke rigtig til
stellet - men sådan
gjorde man bare førhen. Først
havde jeg tænkt at male dem i stelfarven, men jeg valgte igen en lidt
mere
"drastisk" løsning! For heldigvis er de nyere (og dermed min)
model(ler) lavet på
en anden måde, nemlig med beslag på indersiden af tanken som så griber
fat om
to gummipropper monteret på stellet. Da min tank jo er en af de første
gamle,
har jeg svejset et par beslag på
indersiden af tanken og fjernet disse "vinger". Så nu ser det hele
meget mere harmonisk ud.
Sådan
ser ). Billedet til højre viser beslagene fra en '76 tank.
Tanken var
i øvrigt
noget rusten, så efter sandblæsning blev rusthullerne loddet med
karrosseritin
og fik indvendig en omgang Scotch Clad forsegler for at være sikker på
at få
den tæt.
Scotch Clad er egentlig en gulvlim, men da den er
benzinbestandig og
lidt elastisk, fandt man hurtigt ud af at den er genial til forsegling
af brændstoftanke.
Det hældes bare i den rensede tank (den skal være helt ren for rust,
skidt og
vand), man drejer tanken rundt i alle stillinger en lille times tid og
hælder det
overskydende ud. Det hærder så et par døgn og tanken er tæt!
Det sidste billede i rækken: Der sandblæst i min interimistiske kabine
;o)
Instrumenteringen
er som sagt inspireret af den nye Corsaro. Som nogle måske vil
genkende, har
jeg fået fat i en omdrejningstæller fra en Excalibur (sådan en kan ses
på
billederne
fra Bella Italia 2007).
eg blev nemlig lidt vild med ideen
om en hvid
skive, så jeg fandt denne omdrejningstæller på e-bay – helt ny og
ubrugt.
Og resten af instrumentet? Jo, det består af fire lysdioder som
advarselsindikatorer (blinklys, langt lys,
olielampe og alarm), fire vippekontakter til at styre
computeren, som er
en
Sigma
cykelcomputer jeg har skilt ad og modificeret en smule.
Fordelen ved
denne model
(BC 1606 L), er at den gemmer de vigtigste informationer, selv om
strømmen
bliver afbrudt. Og da det jo er mit speedometer og jeg gerne vil holde
styr på
hvor langt den har kørt i alt, var det et væsentligt
argument. Som
det ses har jeg lavet en printplade hvor alle formodstande og dioder er
loddet på
(det meste sidder på bagsiden af printet).
Her er også kontakterne og
computeren loddet fast. Jeg var også nødt til at lave en lille
strømforsyning
der kunne levere de 3 volt som cykelcomputeren skal bruge. Den er
selvfølgelig
også loddet på printet. Belysningen af computeren klares af to hvide
lysdioder
(på billedet er de godt nok forsøgsvis røde endnu), som er monteret i
en
lille plexiglasramme, der fordeler lyset fra dioderne en smule.
Hvad
nok også er faldet i øjnene, er det lille skilt, hvor der normalt
skulle stå
Sport på. Jeg fik den skøre ide at lave et med mit navn – det passer jo
lige
med forbogstavet og bogstavantallet, og en af mine gode venner arbejder
med CNC,
så jeg tænkte jeg kunne lokke ham til at fræse det for mig. Den var han
heldigvis med på! Han har i øvrigt også lavet nye bøsninger til
bagsvingeren
og til gear- og bremsepedalerne. Tak, Jensen!!!
Jeg
fik en
TomTom
Rider i fødselsdagsgave sidste år af min familie – det var
min kone der
havde arrangeret at få skrabet sammen til det. Den har så fået en
central
placering over aluminiumskruen til at justere styrlejerne med. Jeg har
lavet en
lille holder af et stykke rustfri plade og fire gummidæmpere. Da skruen
nu ikke
sådan lige er at få en nøgle på har jeg boret huller igennem den og kan
derved stikke et stykke rundstål igennem, som jeg kan spænde den med.
Når jeg
engang får kåbe på mc'en skal Rideren nok flyttes ud i fronten af
kåben.
Jeg
har også fået fat i et par
Daytona
varmegreb på e-bay – uh, det er fedt på en kold våd efterårstur! Jeg
har
lavet et lille
simpelt beslag, som diskret placerer afbryderen ved siden af de andre
kontakter.
Den
sidste selvgjorte ting, er nok den jeg har fået flest kommentarer om -
især fra kendere.
Det er
koblingsdækslet. Meget tidligt havde jeg
besluttet mig for, at
ville have en eller anden form for perforering ind til
koblingen. Dels for
det
fordelagtige mht. køling af koblingen, men allermest fordi det ser fedt
ud og
selvfølgelig fordi det fremhæver den fede raslelyd fra koblingen ;o)
Jeg har set mange
forslag; runde huller i cirkelmønstre, aflange huller o. lign., men jeg
fandt
hurtigt ud af at det skulle være en eller anden form for figur, der
gerne kunne
lede tankerne hen på tidligere tiders kælen for detaljer og håndværk,
og så
faldt valget (naturligvis) på Morinis logo.
Logoet
har jeg ændret en smule, for hvis jeg skulle have lavet det præcis som
det er,
havde jeg været nødt til at lave nogle meget tynde ribber visse
steder. Det
ville ikke kunne have holdt og derfor er det blevet en lidt mere
stiliseret
udgave! De tre streger kom lige så naturligt - de er en
"forlængelse" af
motorbeslagenes
tre letningshuller (som jeg i øvrigt har gjort spidse i enderne, hvor
de ellers
er runde), ligesom der også er tre køleriller i motordækslet på den
anden
side.
Et af de spørgsmål om
dækslet jeg efterhånden har fået en del gange er: ”Nå, hvem kender du
så der kan laserskære?” Og som regel får
folk endnu større øjne, for svaret er: ”Det har jeg skam selv lavet i
hånden
ved at bore, save og file!”
Næste
gang
vil jeg lige samle lidt op på de sidste ting jeg mangler at beskrive,
har glemt
at fortælle osv. Så skulle jeg efterhånden være nået hele vejen
rundt!>