2006: 1/9 1/11 7/11 20/11 2007: 22/1 10/9 13/9 19/9 23/9 29/9 2008: 12/5 13/5 14/5 15/5 20/5 22/5 Tragedien

Fortsættelse af dagbogen:


Flere billeder kan ses under Billeder

1. november 2006:

Nå, det var så et par tusind km. mere! Jeg tror det er typisk for Morinikørere, de kører hellere end noget andet.
Jeg burde jo have skrevet for længe siden, men hver gang jeg har haft den lille i tankerne, har jeg taget en tur. Men siden sidst er der sket en del. Kort efter jeg fik den, fik jeg fat i et sæt Hepco Becker tasker til den (igen over e-bay). Godt nok med taskeholdere til en XJ 600. Men på skulle de med det samme, for jeg ville på en tur med oppakning. Så jeg måtte i gang med svejseværket og lave en midlertidig løsning. Midlertidig fordi sådan som Morinien ser ud nu skal den ikke vedblive.

Måske jeg lige skal indskyde hvad tanken er: Udseendemæssigt skal den ligne den første Sport. - Hvorfor så ikke bare have købt sådan en i stedet, kunne man spørge. Det er fordi jeg gerne vil have de støbte fælge med tre skiver og den "nye" ramme, dvs. den der har et lille knæk på de to stræberrør der går neden om motoren. - Det er af den grund og pga. af andre forskellige afstivninger et stivere stel. Samtidig er der en del forbedringer på de nyere motorer i forhold til de gamle, som er gode at få med. Derudover vil jeg have en saddel af eget design, meget i stil med de gamle racersadler fra 50-60'erne og så overvejer jeg meget en kåbe, også i den gamle stil. Bemalingen skal være ligesom den første Sport, og for at det kan fungere ordentligt må den gamle mere runde tank til. Den er også i hus - ja, hvad ellers: auktioneret fra e-bay. Denne gang fra Italien. Så meget om udseendet i grove træk. Detaljerne følger!

En af de første detaljer jeg fik lavet var fodhvilerne. Jeg havde jo hørt og læst fra stort set alle, inden jeg fik den, at de originale fodhvilere ikke fungerede: man sidder som en "pukkelrygget på lokum", som en skrev. Altså fodhvilerne alt for langt fremme i forhold til det lave styr. Jeg tænkte godt nok at så slemt kan det ikke være, men der gik ikke længe inden min lænd var enig med alle de andre, og på min sad sågar et højere uoriginalt Verlicchi-styr. Altså måtte der en løsning til.


 Afrensning og maling følger selvsagt! ;o)


Heldigvis laver Tarozzi et sæt specielt til Morini, men jeg synes at selve holderne er lidt uelegante. Efter store overvejelse blev det så til et sæt Tarozzi fodhvilere med pedaler uden holdere (fra e-bay!) og, hold nu fast, en påsvejset holder af eget fabrikat! Jeg tænkte længe over det om jeg skulle svejse i stellet, men det æstetiske vandt over overvejelserne om at "ødelægge stellet". Så nu sidder de elegant lige i rundingen på holderen til udstødning og bageste fodhviler.

Dejligt lavt styr!


Tilbageflytningen medfølger det problem at der ikke er plads til de bageste fodhvilere. De fleste vælger bare at sige: og hva' så...? men jeg vil nu gerne have min dejlige kone med bagpå (i hvert fald indtil hun får sin egen MC!). Løsningen på problemet blev så igen lidt smedearbejde. To påskruede arme der strækker bagud, som samtidig er monteringspunkt for den nederste del af taskeholderne. Nu skal jeg bare have fat i et par Tarozzi fodhvilere mere. De originale er ikke kønne!

Et andet problem, var det uoriginale styr. Det var vist monteret for at opbløde pukkelrygstilen. Men for det første pyntede det ikke; en Sport skal være lille, lav og tæt, og for det andet var det alt for højt og vinklerne forkerte på det. Så ud med det og på med et originalt clip-on - igen købt på... ja, gæt selv! Nu ser den helt rigtig ud og siddestillingen er endelig perfekt.
@ Søren Høyer Hansen