Fortsættelse af
dagbogen:
1.
november 2006:
Nå,
det var så et par tusind km. mere! Jeg tror det er typisk for
Morinikørere, de
kører hellere end noget andet.
Jeg burde jo have skrevet for længe
siden, men
hver gang jeg har haft den lille i tankerne, har jeg taget en tur.
Men
siden sidst er der sket en del. Kort efter jeg fik den, fik jeg fat i
et sæt
Hepco Becker tasker til den (igen over e-bay). Godt nok med
taskeholdere til en
XJ 600. Men på skulle de med det samme, for jeg ville på en tur med
oppakning.
Så jeg måtte i gang med svejseværket og lave en midlertidig løsning.
Midlertidig fordi sådan som Morinien ser ud nu skal den ikke vedblive.
Måske
jeg lige skal indskyde hvad tanken er: Udseendemæssigt skal den ligne
den
første Sport. - Hvorfor så ikke bare have købt sådan en i stedet, kunne
man
spørge. Det er fordi jeg gerne vil have de støbte fælge med tre skiver
og den
"nye" ramme, dvs. den der har et lille knæk på de to stræberrør
der går neden om motoren. - Det er af den grund og pga. af andre
forskellige
afstivninger et stivere stel. Samtidig er der en del
forbedringer på de nyere motorer i forhold til de gamle, som er gode at
få
med.
Derudover
vil jeg have en saddel af eget design, meget i stil med de gamle
racersadler fra
50-60'erne og så overvejer jeg meget en kåbe, også i den gamle stil.
Bemalingen
skal være ligesom den første Sport, og for at det kan fungere
ordentligt må
den gamle mere runde tank til.
Den er også i hus - ja, hvad ellers:
auktioneret
fra e-bay. Denne gang fra Italien. Så meget om udseendet i grove træk.
Detaljerne følger!
En af
de første detaljer jeg fik lavet var fodhvilerne. Jeg havde jo hørt og
læst
fra stort set alle, inden jeg fik den, at de originale fodhvilere ikke
fungerede: man sidder som en "
pukkelrygget
på lokum", som en skrev. Altså fodhvilerne alt for langt
fremme i
forhold til det lave styr. Jeg tænkte godt nok at så slemt kan det ikke
være,
men der gik ikke længe inden min lænd var enig med alle de andre, og på
min
sad sågar et højere uoriginalt Verlicchi-styr. Altså måtte der en
løsning
til.
Afrensning
og maling følger selvsagt! ;o)
Heldigvis laver Tarozzi et sæt specielt til Morini, men jeg synes
at selve
holderne er lidt uelegante. Efter store overvejelse blev det så til et
sæt
Tarozzi fodhvilere med pedaler uden holdere (fra e-bay!) og, hold nu
fast, en
påsvejset holder af eget fabrikat! Jeg tænkte længe over det om jeg
skulle
svejse i stellet, men det æstetiske vandt over overvejelserne om at
"ødelægge stellet". Så nu sidder de elegant lige i rundingen på
holderen til udstødning og bageste fodhviler.
Dejligt
lavt styr!
Tilbageflytningen
medfølger det problem at der ikke er plads til de bageste fodhvilere.
De fleste
vælger bare at sige: og hva' så...? men jeg vil nu gerne have min
dejlige kone
med bagpå (i hvert fald indtil hun får sin egen MC!). Løsningen på
problemet
blev så igen lidt smedearbejde. To påskruede arme der strækker bagud,
som
samtidig er monteringspunkt for den nederste del af taskeholderne. Nu
skal jeg
bare have fat i et par Tarozzi fodhvilere mere. De originale er ikke
kønne!
Et
andet problem, var det uoriginale styr. Det var vist monteret for at
opbløde
pukkelrygstilen. Men for det første pyntede det ikke; en Sport skal
være
lille, lav og tæt, og for det andet var det alt for højt og vinklerne
forkerte
på det. Så ud med det og på med et originalt clip-on - igen købt på...
ja,
gæt selv! Nu ser den helt rigtig ud og siddestillingen er endelig
perfekt.