Loggen 2008:
15. maj 2008:
Jeg vil lige
kommentere den daglige drift.
Morinien har nu gået omkring 47.000 km.
Den er
begyndt at tikke en smule mere i motoren, det er muligvis et par
vippearmsbøs
der trænger til udskiftning, men ellers kører den fortsat som en drøm.
Som
sagt har jeg jo kørt hele vinteren, faktisk uden problemer (bortset fra
det med
generatoren). Den starter villigt og kører bare derudaf. Jeg checkede
ventiler
på den i forgårs, efter noget der ligner 10.000 km, og det var faktisk
kun en
enkelt udstødningsventil der havde fået en smule mere luft, så det er
jo
fint.
Jo, jeg har vist
glemt at fortælle at jeg har fået NGK’s Iridium tændrør. Det er godt
nok
noget der virker! Nu har jeg ikke haft de store problemer med at min
ikke vil
starte og tomgangen er også fin, men de nye tændrør er jeg altså meget
imponeret over. Efter de blev sat i, starter den om end endnu mere
villigt, og
noget der helt klart imponerede mig var, at min tomgang steg med 500
omdrejninger efter de blev sat i. Jeg kunne derfor skrue
tomgangskruerne væsentlig
ned. Jeg har ikke målt det, men jeg er ret sikker på at det betyder
forbedret
benzinøkonomi. Jeg ved ikke om den som sådan trækker væsentligt bedre,
for
som sagt er min motor heldigvis ret godt kørende i forvejen.
Tændrørene er
r..dyre, men jeg fandt dem i en
lille
engelsk butik på nettet til en forholdsvis rimelig pris, og
jeg synes altså
de er prisen værd.
Jeg havde dem i øvrigt
lige ude for nylig, og de har bare den helt rigtige farve. Det er som
taget ud
af en lærebog, så blandingen passer som den skal.
Som sagt har jeg kørt
hele vinteren og jeg er godt tilfreds med hvordan den er kommet igennem
saltning
og hvad har vi! Der er kommet et par enkelte rustpletter på stellet ved
motorbeslagene. Det skyldes nok at de sidder meget udsat i forhold til
hvad der
fra dækket bliver slynget op af grus og småsten. Og så er spejlene også
angrebne, men de begyndte allerede at ruste da de kom ud af pakken –
man får
ikke megen krom for 130 kr!
Men ellers er jeg i
det store hele tilfreds. Det er glædeligt at se at mine egne løsninger
fungerer efter hensigten. Det er jo altid spændende at se om ens
konstruktive
ideer holder, men det lader det til. Alt fungerer endnu som det skal og
viser
ikke tegn på at være for dårlig designet eller dimensioneret.
Jeg fik i det
tidlige forår nye dæk (efter af have listet mig igennem vinteren på
noget der
lignede slicks): Bridgestones BT45, og de lever til fulde op til deres
ry. Der er
absolut intet at udsætte på dem og de klæber til vejen. Jeg har
selvfølgelig
valgt at sætte 90/90 på forhjulet, og det er altså den rigtige
størrelse!
– Jeg dummede mig jo med 100/90 sidste år. Indstyringen er nu helt
perfekt og
den er legende let at skifte retning med. Med det forrige dæk, havde
jeg
fornemmelsen af, at den skulle ”væltes” ind i svingene. Det skal den
slet
ikke mere; der er slet ingen følt ”overgang” når den bliver lagt ind i
svingene.
Det har også sekundært betydet, at jeg har kunnet give min
styrdæmper
et klik mere, så den nu er endnu mere stabil, uden at det er gået ud
over
styrevilligheden.
Nå, alt i alt er
jeg yderst tilfreds med den lille italienerinde. Den er så fantastisk
sjov at køre,
at hver gang jeg kommer fra en tur, har jeg lyst til at tage en til.
Det er svært
at forstå, at der findes mennesker der vil køre andet end Morini!
Der
var en der spurgte mig for nylig, om jeg, når jeg nu kørte så meget
decideret
transport og hele året, så også havde lyst til, bare at tage en tur for
sjov
en gang i mellem. Og til det kunne jeg kun svare et rungende JA.