2006: 1/9 1/11 7/11 20/11 2007: 22/1 10/9 13/9 19/9 23/9 29/9 2008: 12/5 13/5 14/5 15/5 20/5 22/5 Tragedien

Fortsættelse af dagbogen:


Flere billeder kan ses under Billeder

13. september 2007:

Som lovet vil jeg nu beskrive de ting jeg har lavet på stellet. De meste er foregået bagtil, så der begynder jeg.
Som det ses af billederne er der en del ændringer. Lad mig starte med lygtehusholderen. Det er det lille buede beslag over nummerpladeholderen. Nummerpladeholderen var egentlig skærm og baglygteholder før. Da det blev ændret måtte jeg lave en anden løsning til at holde skærmen. For nu der var jo ikke noget den kunne sidde i, og i øvrigt er skærmen jo skåret til så den lige flugter med rammen. Det blev så til beslaget med hullerne (de er der udelukkende for at gøre det lettere) og de påsvejsede møtrikker.
Så er der den lille låsekasse, som blev til efter mange, lange overvejelser.
Jeg var nødt til at finde på en løsning som både kunne låse fastback + sadel samtidig og sadlen alene. Jeg valgte at bruge en ganske almindelig postkasselås fra Ruko.
Når fastback'en er på, går låsepalen i indgreb i rillen på den ene side. På den anden side er en tilsvarende rille der sidder glasfiberens tykkelse længere inde. Så når fastbacken er af, vender jeg låsen på hovedet, så den får indgreb i den og låser dermed sadlen alene. Valget af Ruko-låse var ikke en tilfældighed, for jeg har tre låse på mc'en som er eftermonterede. Ud over den nævnte har jeg en skivebremselås, og hvad der lige kan anes øverst i billedet, en hjelmlås også lavet af en postkasselås. Det er låsetappen der ses stikke ud. Endnu et argument for brugen af Ruko - nøglen passer med husnøgler og dermed har jeg kunne minimere det nøglehelvede de fleste kender til.
Det sidste der ses på billederne, er blinklys-"holderne". Det er to rør der er "boret igennem" rammen og derefter svejset fast. Derved ser blinklysene næsten ud som om de er støbt sammen med rammen.
De gamle blinklysholdere sidder lige under, de har fået påsvejset møtrikker og er nu monteringspunkter til taskeholderen.
Næste billede viser beslagene til fodhvilerne. et simpelt stykke fladjern er svejset på. Dette er bremsesiden, for som det ses har jeg også svejset en lille tap på til at holde returfjederen til pedalen. Den er ikke strengt nødvendig, da fjederen i hovedcylinderen er ret kraftig. Men hellere sikker, så pedalen ikke pumper i cylinderen sammen med hullerne i vejen.
Så har jeg lige tage et billede med af de gamle beslag, eller det vil sige, de der er skåret af! Jeg har ikke fjernet dem helt, da de er med til at stive rammen af.
Det sidste der er at se bagpå er sadeltapperne. Jeg valgte tidligt at beholde dem og så lave sadlen ud derfra.
Det kunne måske have været lavet lidt mere elegant, men jeg havde efterhånden låst mig lidt fast på løsningen og i praksis fungerer det. Men jeg var alligevel nødt til at skære de bagerste tapper til for at give plads til både sadel og fastback, så de kunne komme til at flugte med rammen.
Sadlen er monteret på følgende måde: I sadeltapperne sidder bræddebolte, altså flade storhovede skruer. I sadlen er der indstøbt nogle hægtebeslag. Sadlen sættes ned over skruerne og skubbes lidt frem og så sidder den fast. Låsen forhindrer så at den glider bagud.
Det sidste billede i rækken viser et sidedækselbeslag. Oprindeligt er der tapper i stedet for de huller jeg har boret her. De originale sidedæksler har så huller hvor tapperne går op i. Det synes jeg ikke er så elegant, men sikkert lavet ud fra produktionsomkostninger. I stedet har jeg indstøbt tapper i sidedækslerne, som så går ned i hullerne (hvor der sidder en gummiprop). Derved er sidedækslerne helt glatte.



Billedet til højre viser at startrelæet sad på et beslag der var svejset på stellet ved højre sidedæksel. Beslaget er fjernet og relæet nu monteret på batterikassen.

Den sidste ændring er en af optisk karakter. Ved bremsecylinderen var der en lille nedpresning i stelrøret ved sidedækslet. Den var der for at bremseslangen kunne gå skjult fra cylinderen og til caliberen bagom om sidedækslet. Da jeg jo ikke ville skjule noget var den nedpresning lidt forkert at se på. Derfor svejsede jeg et lille stykke rør på til at dække den. Desværre har jeg ingen "før"-fotos, men kender ved hvad der er sket.

Det var alle ændringer på og tilføjelser til stellet. Det lyder lige nu ikke af meget når det sådan bliver remset op, men der var rigtig mange mål der skulle passe og jeg er ikke verdens bedste svejser = masser af slibearbejde, så det tog da nogen tid! Nå jo, jeg glemte at nævne at jeg også fjernede en stor mængde svejsesprat (som var der fra fabrikkens side) og sleb nogle af de værst udseende svejsninger. De ældre modeller af 3½'ere er svejset væsentlig pænere, har jeg set!
Nu hvor jeg har beskrevet dette tænker jeg, at jeg skulle lave en beskrivelse med billeder af de færdige "features" jeg har lavet, så man bedre kan fornemme detaljerne. Men det vil jeg nok gøre som noget af det sidste. Jeg vil lige beskrive nogle af de konstruktive detaljer først, så kan jeg bagefter lave en beskrivelse af hvordan det fungerer i praksis.
@ Søren Høyer Hansen