2006: 1/9 1/11 7/11 20/11 2007: 22/1 10/9 13/9 19/9 23/9 29/9 2008: 12/5 13/5 14/5 15/5 20/5 22/5 Tragedien

Fortsættelse af dagbogen:


Flere billeder kan ses under Billeder

29. september 2007:

Oven på al den her tilbageskuen, vil jeg så begynde at kigge lidt frem i tiden. Som jeg har nævnt er den mest markante ændring jeg vil have en kåbe. Typen jeg gerne vil have er sådan en som fx sidder på Laverdaerne og Ducatierne fra 70'erne.
Nu skulle man jo synes at det er da bare er at finde en producent der laver sådan en, men jeg har set rigtig mange forskellige versioner af dem, også monteret på Morinier. Forskellene er små, men meget tydelige, og ikke er alle er lige kønne. Det typiske problem er at de som regel er lidt for store til den lille 3½’er, eller også har de ikke de rigtige linjer.
Men jeg har endelig fundet en der ligner noget der er perfekt. AirTech Streamlining laver nemlig en nedskaleret version af en kopi af 900 SS-kåben, så den størrelsesmæssigt passer til lidt mindre maskiner og så bliver proportionerne meget bedre. Her ses den monteret på en lille flot Ducati. Nu skal jeg så bare have den bestilt hjem fra USA. Jeg har forsøgt at opdrive andre der også ville have noget derfra for at kunne deles om forsendelsen, men uden held. Så jeg må nok betale fuld pris for forsendelsen!
En anden markant ting jeg vil have ændret, er en anden forskærm. Det har været planen hele tiden, for med de kantede former den gamle  har, passer den ligesom ikke til helhedsbilledet. Egentlig ville jeg have en af aluminium, men de jeg har kunne finde har været vanvittig dyre, så nu har jeg besluttet at det skal være en af glasfiber. Det bliver også den på billedet af Ducatien og bliver selvfølgelig bestilt i samme forbindelse.
Den skal i øvrigt være sølvfarvet, og ikke rød som den jeg har er. En anden ting der skal have en farveændring til sølvfarve er instrumenthuset. Det tror jeg vil gøre Morinien mere harmonisk at se på, ikke mindst når der kommer en rød kåbe på den.

Så er der problemet med kickstarteren. Ved tilbageflytning af fodhvilerne opstår det problem, at kickstarteren ikke kan gå forbi fodhvilerne og bremsepedalen, og jeg bruger den alligevel ind i mellem.

Der er flere løsninger på problemet: En Valentini-kickstarter eller en fra K2-modellen er lavet i forhold til tilbageflytning, men de er ikke sådan lige at drive op. En anden måde er at sætte en forlænger på kickstarterarmen så den kommer længere ud, men det synes jeg er en smule klumpet løsning. En tredje løsning er, og det bliver nok den jeg vælger, at lave en selv! Jeg skal bare se om jeg kan finde et stykke 22 mm aluminium i den rigtige legering at skære den ud af. Indtil videre har jeg omgået problemet på denne måde:

Fodhvileren klapper jeg op og bremsepedalens træde"arm" er skiftet ud med to møtrikker, så kan kickstarteren lige smutte forbi. Det giver godt nok ikke særlig stor trædeflade at bremse med, men man vænner sig hurtigt til det.

Ved bagsædet mangler jeg at lave en bøjle for eventuelle passagerer at holde fast i. Det har jeg udsat igen og igen, for nu har min kone jo fået mc, og så har jeg faktisk kun én gang haft en bagpå. Men laves skal det - tegningerne er lavet, så igen er det et spørgsmål om at finde materialerne.

Udstødningerne og forrørene vil jeg også gerne have udskiftet til nogle blanke i stedet for de sortforkromede Busso jeg har på. (I øvrigt har jeg malet dem med varmefast maling, fordi de var noget rustne at se på - Se der var allerede noget jeg havde glemt at fortælle!) Lafranconis Competizione med "knækket" er drømmen. Hvis de er helt umulig at opdrive, kunne man måske finde en smed der kunne lave noget i rustfri? Men så skal jeg først lige konferere med nogle der ved noget om udstødninger, for det er jo en hel videnskab for sig! Udskiftningen bliver nok ikke lige foreløbig, for det er jo en lidt pebret affære. Competizione potter.

"Knækket" opad kan lige anes bag ved fodhvileren, her på en 250'er

Måske har man bemærket at jeg slet ikke har ændret noget på motoren. Det vil jeg nok heller ikke gøre, i hvert fald ikke foreløbig. Som amerikanerne sige: "if it ain't broken - don't fix it!" Når jeg sådan tænker på de (udeblivende) slidskader der er på motoren, bliver det meget tydeligt hvor god Lambertinis konstruktion er og i hvilken høje kvalitet motoren er bygget.

I starten havde jeg tænkt på at sætte en 501-motor i, hvis jeg ellers kunne finde en, men jeg finder tanken om at få det meste ud af 3½'eren, uden de store ændringer, mere og mere interessant. Det vil jo heller ikke være en 3½'er hvis der er en 500 ccm motor i! ;o) Så, når jeg begynder at fifle rundt på motoren, bliver det nok kun småting jeg laver; at gøre dele lettere, optimere kanaler og lignende. Jeg kan helt sikkert få masser af tips fra de "gamle rotter" i Tyskland. Hvad de ikke har lavet, er ikke værd at lave.

Nå jo, der er en ting jeg muligvis vil lave til vinter. Fordi jeg jo har et relativt stort strømforbrug og generatoren ikke er den mest strømproducerende, har jeg tænkt mig at omvikle den. Andreas Neugebauer, som leverede mig diagrammet til spændingsregulatoren, har fortalt mig at jeg kan øge effekten ved at omvikle den på en anden måde end den er nu. Jeg har godt nok ikke haft problemer med for lidt strøm, men jeg har så heller ikke rigtig haft gang i de store strømslugere, varmegrebene.

Nu kan jeg ikke lige komme på mere og jeg har ikke noget i tankerne, så det er jo spændende hvornår jeg igen får skrevet noget i dagbogen. Til gengæld er der masser af andre ting jeg vil have lavet på resten af siden, så der skal nok ske noget herinde!

@ Søren Høyer Hansen