Til
denne artikel vil jeg tilføje, at det beskrevne
selvfølgelig også gør sig gældende for Excalibur-modellerne.
400-motorernes tændingstidspunkt justeres i følge manualen som
350'erne, men min erfaring er dog at man typisk skal mere i
retning af 500'er mærket.
Kokusantænding
Få hånd om Dart'ens
tomgangsproblemer
af Hartmut Dicke
De
der regelmæssigt kører Dart kender sikkert den enerverende forekomst:
Ved lyskryds og langsom kørsel med trukket kobling går
omdrejningstallet i tomgang pludselig op på 3000 o/min. Også selvom man
giver gashåndtaget et hurtigt nøk, viser den store omdrejningstæller et
forhøjet omdrejningstal. Hvis man sætter den i første gear og med
koblingen forsigtigt får tvunget omdrejningstallet ned, stabiliserer
tomgangen sig på 800 til 1000 o/min. Forhøjelsen af tomgangen er også
under kørsel forstyrrende, fordi motorbremsning derved bliver
minimaliseret. Mangen en Dart er derfor blevet solgt til en pris under
værdi, fordi ejeren eller mc-værkstedet simpelthen ikke har kunne få
greb om problemet. Det ligger lige for at mistænke, at en del af
de revner man ser i de smukke kåber, er forårsagt af en frustreret
karburatorindstillers fodtrin.
Billede
1 Tændingssegment
Årsagen er Dart'ens
Kokusan-tændingsanlæg, som har et meget bredt forskydningsområde på ca
40 grader og som ved lavt omdrejningstal stiller tændingstidspunktet
tilbage til 0 grader, altså til stemplets toppunkt (TDP).
Med sådan
et sent tændingstidspunkt bliver motoren bremset og det er således
relativt let at indstille tomgangen til omkring 1000 o/min. Desværre er
det meget robuste tændingsanlæg indrettet sådan at tændingstidspunktet
bliver avanceret til mindst 30 grader allerede ved omkring 2500 o/min.
Billede 2
Svinghjul med induktiv pickup, sen tænding.
Da
en motor naturligvis går bedre med avanceret tænding, opstår denne
Dart-typiske tomgangsforøgelse, som kun kan forhindres vha af en meget
nøjagtig og relativ fed indstilling af karburatorernes tomgangssystem -
og som ofte kun holder til næste vejrforandring.
Løsningen på
problemet er enkel. Tændingstidspunkt og -avancering bliver bestemt af
den lille metalstribe, tændingssegmentet, på ydersiden af
svinghjulsmagneten. Begyndelsen af striben, set fra omløbsretningen,
bestemmer punktet for maksimal avancering, slutningen sen tænding og
længden justeringsområdet. Den tunge tillægsvægt på Kokusan-svinghjulet
er her afdrejet. Tuning!
På billede 2 ses
svinghjulsmagnet og pickup til cylinder 1. Afstanden mellem pickup og
metalstriben skal være 0,6 mm. Svinghjulet drejer med uret og står til
sen tænding fordi omdrejningstallet er faldet til under 2000
omdrejninger. Metalstriben er næsten forbi pickup'en. Når den forlader
denne bliver gnisten udløst. Øverst på svinghjulet og ud for
knastakslen er der indpræget et "0" eller "P 1". Det betyder at
stemplet er ved sit højeste punkt i cylinderen, TDP.
Billede 3
Fra
omkring 4000 omdrejninger er der fuld avancering på tændingen. Allerede
når metalstribens forkant er ved pickup'en bliver tændingen
udløst. Øverst på svinghjulet ses der nu "35-50" mellem to markeringer
sammen med et "1". Avanceringen ligger så mellem 36 og 40 grader før
TDP, alt efter indstillingen af holdepladen med pickup'erne. 35-50 er
tændingsmakeringer for henholdsvis 350 ccm og 500 ccm motorer.
Afstanden mellem de to markeringer viser at 500 motorerne skal tænde
3-4 grader senere.
Billede 3 Avanceret tænding
Billede
4 Forkortelse af metalstriben.
Billede 4
Som
man ser skal metalstriben altså bare forkortes 10 mm bagtil i
omløbsretningen, således at tændingen ikke kan gå tilbage til TDP og
altid vil have lidt avancering også ved tomgang. En millimeter er ca
1,2 grader. Ved forkortelsen ændres selvfølgelig også
tændingstidspunktet for cylinder 2.
En minisliber egner sig godt
til sådan et arbejde. Det er ikke nødvendig at afmontere
svinghulsmagneten. Derefter afglattes området og der rengøres grundigt.
Karburatorerne må muligvis indstilles til de nye
tomgangsforhold. Under kørsel over 3000 o/min ændrer intet sig i
forbindelse med
afkortelsen - med mindre forkanten bliver væsentligt afkortet. Så
trækker selv bedstemor på sin knallert fra Dart'en.
Eller denne herre med sin
indkøbsvogn.
Jeg sælger ombytningssvinghjul med Hartmutmodifikationen lavet og hvor
den tunge vægt er drejet af for 500 kr. Skriv og hør nærmere!
Jeg har lavet en video om Kokusan-tændingen - se også gerne de 4
forudgående videoer (især nr. 4), hvor der lidt mere grundlæggende stof: