La Strega: Kokusan Andet: Vagns Karburatorartikel

La Strega 94, Inverno 2010

s. 9-11




Til denne artikel vil jeg tilføje, at det beskrevne selvfølgelig også gør sig gældende for Excalibur-modellerne. 400-motorernes tændingstidspunkt justeres i følge manualen som 350'erne, men min erfaring er dog at man typisk skal mere i retning af 500'er mærket.




Kokusantænding
Få hånd om Dart'ens tomgangsproblemer

af Hartmut Dicke

De der regelmæssigt kører Dart kender sikkert den enerverende forekomst: Ved lyskryds og langsom kørsel med trukket kobling går omdrejningstallet i tomgang pludselig op på 3000 o/min. Også selvom man giver gashåndtaget et hurtigt nøk, viser den store omdrejningstæller et forhøjet omdrejningstal. Hvis man sætter den i første gear og med koblingen forsigtigt får tvunget omdrejningstallet ned, stabiliserer tomgangen sig på 800 til 1000 o/min. Forhøjelsen af tomgangen er også under kørsel forstyrrende, fordi motorbremsning derved bliver minimaliseret. Mangen en Dart er derfor blevet solgt til en pris under værdi, fordi ejeren eller mc-værkstedet simpelthen ikke har kunne få greb om problemet. Det ligger lige for at mistænke, at en del af de revner man ser i de smukke kåber, er forårsagt af en frustreret karburatorindstillers fodtrin.

Billede 1    Tændingssegment


Årsagen er Dart'ens Kokusan-tændingsanlæg, som har et meget bredt forskydningsområde på ca 40 grader og som ved lavt omdrejningstal stiller tændingstidspunktet tilbage til 0 grader, altså til stemplets toppunkt (TDP).
Med sådan et sent tændingstidspunkt bliver motoren bremset og det er således relativt let at indstille tomgangen til omkring 1000 o/min. Desværre er det meget robuste tændingsanlæg indrettet sådan at tændingstidspunktet bliver avanceret til mindst 30 grader allerede ved omkring 2500 o/min.

Billede 2    Svinghjul med induktiv pickup, sen tænding.


Da en motor naturligvis går bedre med avanceret tænding, opstår denne Dart-typiske tomgangsforøgelse, som kun kan forhindres vha af en meget nøjagtig og relativ fed indstilling af karburatorernes tomgangssystem - og som ofte kun holder til næste vejrforandring.

Løsningen på problemet er enkel. Tændingstidspunkt og -avancering bliver bestemt af den lille metalstribe, tændingssegmentet, på ydersiden af svinghjulsmagneten. Begyndelsen af striben, set fra omløbsretningen, bestemmer punktet for maksimal avancering, slutningen sen tænding og længden justeringsområdet. Den tunge tillægsvægt på Kokusan-svinghjulet er her afdrejet. Tuning!

På billede 2 ses svinghjulsmagnet og pickup til cylinder 1. Afstanden mellem pickup og metalstriben skal være 0,6 mm. Svinghjulet drejer med uret og står til sen tænding fordi omdrejningstallet er faldet til under 2000 omdrejninger. Metalstriben er næsten forbi pickup'en. Når den forlader denne bliver gnisten udløst. Øverst på svinghjulet og ud for knastakslen er der indpræget et "0" eller "P 1". Det betyder at stemplet er ved sit højeste punkt i cylinderen, TDP.


Billede 3
Fra omkring 4000 omdrejninger er der fuld avancering på tændingen. Allerede når metalstribens forkant er ved pickup'en bliver tændingen udløst. Øverst på svinghjulet ses der nu "35-50" mellem to markeringer sammen med et "1". Avanceringen ligger så mellem 36 og 40 grader før TDP, alt efter indstillingen af holdepladen med pickup'erne. 35-50 er tændingsmakeringer for henholdsvis 350 ccm og 500 ccm motorer. Afstanden mellem de to markeringer viser at 500 motorerne skal tænde 3-4 grader senere.

Billede 3    Avanceret tænding


Billede 4    Forkortelse af metalstriben.


Billede 4
Som man ser skal metalstriben altså bare forkortes 10 mm bagtil i omløbsretningen, således at tændingen ikke kan gå tilbage til TDP og altid vil have lidt avancering også ved tomgang. En millimeter er ca 1,2 grader. Ved forkortelsen ændres selvfølgelig også tændingstidspunktet for cylinder 2.

En minisliber egner sig godt til sådan et arbejde. Det er ikke nødvendig at afmontere svinghulsmagneten. Derefter afglattes området og der rengøres grundigt.

Karburatorerne må muligvis indstilles til de nye tomgangsforhold. Under kørsel over 3000 o/min ændrer intet sig i forbindelse med afkortelsen - med mindre forkanten bliver væsentligt afkortet. Så trækker selv bedstemor på sin knallert fra Dart'en.

 

Eller denne herre med sin indkøbsvogn.




Jeg sælger ombytningssvinghjul med Hartmutmodifikationen lavet og hvor den tunge vægt er drejet af for 500 kr. Skriv og hør nærmere!
Jeg har lavet en video om Kokusan-tændingen - se også gerne de 4 forudgående videoer (især nr. 4), hvor der lidt mere grundlæggende stof:


@ Søren Høyer Hansen