2009: 4/10 28/11

Black Beauty


28. november 2009:

Jeg må vel hellere skrive lidt i denne del også, bare for at holde interessen vedlige.
Jeg har jo skrevet at jeg ikke vil afsløre for meget, så jeg må jo se om jeg kan gøre det interessant og stadig gemme lidt til ” den store afsløring” ;o)

Morinien er blevet (næstet helt) adskilt, så jeg kan komme til at lave de ændringer jeg vil have, og jeg er så småt begyndt at lave nogle af de nye dele til den.

Jeg har fået lavet en tegning at gå ud fra, og er ved at lave støbeforme til glasfiberdelene. Dels det som skal erstatte ”blik”-delene og dels kåben og fastback'en.

Den mest krævende del designmæssigt er uden tvivl tanken. Der er så mange ting der skal passe for at den kan blive nogenlunde at se på. Den skal selvfølgelig rumme så meget som muligt, hvilket modstrides af at tanken skal være smal ved knæene for at de skal kunne samles, så frontarealet kan blive så lille som muligt under kørsel.
Så er der luftfilterkassen. Originalt sidder den i en hulning i tankens underside. Samtidig er den ret bred og sidder lige der hvor knæene er. Derfor er den simpelthen droppet.
Jeg havde tusind ideer til en alternativ luftfilterkasse bygget ind i tanken, og jeg har brugt timer på at gennemskue hvilke funktioner den originale har. Alle mine ideer der skulle kunne opfylde de krav jeg er bekendt med, fyldte dog for meget, så jeg er simpelthen endt med at vælge åbne K&N-filtre!!!
Jeg har jo talt meget imod denne type filtre, men jeg håber at jeg har fundet en god løsning til at undgå det der er problemet med dem, nemlig at især det forreste filter får meget uheldige turbulenser under kørsel. Jeg har set forskellige løsninger på dette problem, og der findes da også Morinister der har fået gode resultater ud af åbne filtre - Min løsning går simpelthen ud på at lejre dem i en hulning i tanken! Der håber jeg at luften har så megen ro der skal til for at motoren kan trække vejret frit og at der samtidig er rigeligt af den.
Men altså endnu en volumenbegrænsende faktor for tanken.

Morinien skal jo også have fuldt styrudslag, så venderadius'en ikke bliver vanvittig stor. Det er også med til at reducere tankens volumen. Styrudslaget afgør også kåbens side-åbninger og da Morinien har en kronrørsvinkel der som nævnt er en chopper værdig, bliver disse nødvendigvis ret store, som de jo også var på min første Morini:

Således ender designet i høj grad med at være et kompromis af mange omstændigheder. Men det har enhver designer vel lært i den hårde skole ;o)
Jeg har mangen en gang under tankudformningen ønsket at have det som Pininfarina da designet på Lancia's Gamma blev udformet. En historie går nemlig på, at der blevet givet fuldstændig frie hænder til designet. Det mundede ud i en lav front, med et meget lavt motorrum. Derfor faldt valget på en boxermotor, da det var den eneste type der var plads til! Altså design forud for "banale" tekniske detaljer.
Nå, men så frie hænder har jeg ikke, og jeg må så se om jeg kan få lavet nogle pæne linjer på den, trods begrænsningerne.

Rent praktisk går jeg anderledes frem denne gang end sidst jeg lavede glasfiberdele. Jeg laver simpelthen formene af pu-skum som så får et lag glasfiber til sidst.
Denne løsning gør at jeg hurtigt og nemt kan prøve forskellige ting af. Skummet er jo ligesom flamingo når det er hærdet, og kan formes med simple skæreredskaber; kniv, rasp, sandpapir etc. Og skulle jeg komme til at tage for meget af, er det nemt at skumme noget nyt på.
Billeder af processen kommer senere.

Og så har jeg fået bestilt glasfiber hos Dan-Fiber.  Jeg skriver lige endnu en gang lidt rosende ord om indehaveren Claus Wallin.
Ind i mellem møder man håndværkere og selvstændige som nærmest ser deres fag som noget "helligt" der kun er for indviede, og som helst ikke vil dele ud af deres viden.
Claus er lige modsat hvad det angår. Han er til hver en tid parat til at stå til rådighed med hjælp og svar på spørgsmål, han giver sig god tid til at forklare og er i det hele taget yderst hjælpsom. Det er virkelig en fornøjelse at handle med sådan en mand. At priserne på hans varer ligger i et fornuftigt leje, gør det jo ikke mindre fornøjeligt.

I næste uge går det altså løs med det store glasfiber-arbejde. Det er både noget jeg gruer for og ser frem til.
På den ene side er det noget værre svineri, glasvæv giver kløe (som Rockwoll også gør), det kræver arbejde med maske, handsker osv. og så skal jeg ud i det "kolde værksted" for ikke at stinke hele huset til!
På den anden side er det rigtig spændende at se tingene blive til, og især at stå med det færdige resultat. Det er næsten magisk!

Så meget for denne gang...
@ Søren Høyer Hansen