Sølvpilen
Da jeg nu har haft to Dart'er at tage dele fra, har det mekaniske været
relativt uproblematisk i forhold til dele og jeg har kunne vælge de
bedste stumper. Det meste er dog fra den jeg købte i januar, da den kun
har kørt omkring 20.000 km.
Et af de store problemer har dog været kåben. De kåbedele jeg kunne
samle af de to, var utrolig dårlige. Der var stort set revner og
afbrækkede dele i alle sammen. Jeg har så haft følehornene ude i
forhold til at få nye glasfiberdele, og de kan faktisk fås til en
fornuftig pris hos
HC Racetech, så det på sin vis ikke rigtig kan betale sig at
lave
arbejdet selv, hvis man ser på hvor mange timer der går i at reparere
eller selv støbe nye.
Nu er arbejdstiden imidlertid min egen, så jeg har simpelthen valgt at
reparere dem jeg havde. Jeg har før forsøgt at reparere med
glasfiber, men har haft meget dårlige erfaringer med det, da det
simpelthen ikke hæfter ordentligt på plastik. Nogle af problemerne kan
faktisk ses på den røde, hvor de reparationer jeg trods alt lavede, er
begyndt at gå fra hinanden igen.
Nå, jeg har så brugt adskillige aftener på nettet for at finde frem til
hvad man så kan gøre. Der findes en del færdige løsninger med
plastiklim og tilsatsmidler, hvormed der enten varmesvejses eller med
opløsningmidler sammensmeltes. Jeg faldt dog også over nogle gør det
selv løsninger og det er selvfølgelig den vej jeg er gået.


Først
og fremmest skal man bruge de rigtige metoder til den type plastik der
er tale om. De fleste af den type dele er lavet af ABS, men man støder
dog også på PP og andet. Dart'ens dele er ABS (bortset fra for- og
bagskærm), så følgende løsning har
jeg benyttet mig af:
Jeg har købt et (5 m langt - kunne ikke finde det kortere) ABS-rør
og skåret et par kortere stykker af. Det ene skar jeg op på langs, smed
i ovnen ved 150 grader, rettede ud og pressede fladt mellem to
træplader. Dette har jeg brugt til at skære stykker ud af til at
reparere de steder, hvor der direkte manglede store dele. Det andet har
jeg puttet i et syltetøjsglas sammen med acetone (skulle egentlig have
været methylethylketon (MEK), men det er lidt svært at finde en
forhandler af og forskellen er ikke så stor i praksis). Acetonen
"smelter" ABS'en (det tager et par dage, men kan selvfølgelig gøres
hurtigere ved at skære det i meget små stykker), så man står med en
opløsning som kan bruges som lim eller fyldstof til huller og revner.
Opløsningen vil smelte sammen med det omgivende materiale og når
acetonen fordamper vil opløsningen hærde op, blive helt fast, og da det
jo er samme materiale selvfølgelig have samme egenskaber som det
omgivende materiale.
I praksis har jeg valgt at forstærke de mest kritisk steder med
aluminiumnet og ståltrådsøjer i de huller som udsættes for belastning.
Det kan godt være det er overkill, men bare for at være på den sikre
side… Nettet jeg har brugt er fluenet (købt hos Harald Nyborg), som er
langt billigere end det man fx kan købe i deciderede reparationssæt.
Det kan være lidt svært at få til at blive på plads, men jeg kørte
simpelthen bare en gasbrænder hen over nettet mens det lå på
plastikken. Derved blev det lige nøjagtigt så varmt at det smeltede ind
i
overfladen. Derefter var det nemt at smøre ABS-opløsningen ud over uden
at nettet flyttede sig.
De skadede steder blev dog først slebet ned og ruet op med en roterende
rasp eller grov slibeskive på vinkelsliberen. Stederne blev så "limet"
på indersiden sammen med alu-nettet, fik lov at hærde op - og så samme
procedure på ydersiden uden alunet. Det er relativ længe om at hærde,
så der går lige et par dage mellem hver arbejdsgang. Tykke lag skal
man undgå, da det så har en tendens til at danne luftbobler.
Så hellere flere lag med opruning i mellem lagene. Jeg lagde desuden
også kortvarigt en klud med acetone henover stederne for at opløse
overfladen lidt inden jeg smurte abs-klisteret på.
Her et par eksempler hvor jeg er ved at sætte hele stykker plader
i.
Som det nok ses på første billede, bliver det hele holdt på plads af
gaffertape:
Efter adskillige efterbehandlinger kunne det påførte materiale så
slibes ned i nivaeu og så var det endelig klar til klar til
grunding/spartling.
Da ABS-massen jo også kan påføres som en slags spartel, skal der
selvfølgelig
kun finspartles for at fylde porer og smårevner.
Som sagt er der en temmelig langsommelig metode, så man skal altså have
tålmodighed hvis man vil reparere på den måde. Til gengæld er det ikke
særlig omkostningsbetonet og det er relativt nemt at have med at gøre.
Lakering. Er både min hade- og elskeopgave. Egentlig synes jeg det er
rigtig sjovt, men jeg er desværre ikke særlig god til det. Jeg synes
ellers jeg bruger megen tid og omhu, men alligevel får jeg utallige
fejl i lakken. En del af det kan selvfølgelig lægges ind under
manglende værktøj og lokaler, men det meste er nu fordi jeg mangler
erfaring og viden. Da jeg også er lidt nærig (læs: fattig), prøver jeg
at spare lidt på materialer, så som filler og lignende, som egentlig
kunne gøre det hele meget nemmere. Desuden er sølvfarve nok
den mest utaknemmelig farve, for ALLE fejl ses, og det er utrolig svært
at lave reparationer i. Med andre ord: det er ikke blevet så kønt som
jeg kunne ønske...
En detalje er Dart 400 prægningen. På den en side var der gode
klistermærker, som jeg har overlakeret, men på den anden, var de så
dårlige at jeg måtte pille dem af. Jeg tog så et billede af den anden
side, ændrede hældningen den anden vej (de hælder hver sin vej på den
ene og den anden side), printede det ud, klistrede det på kåben over
noget gaffertape, skar det logoet ud i gaffertapen, og spartlede ned i udskæringerne. Efter
hærdning var det så bare at tage gaffertapen af og slibe det glat.
Metaldelene har jeg som vanligt fået pulverlakeret hos Haarby
Industrilakering.
De der har set en Dart på tættere hold er ikke i tvivl om at
fundamentet stammer fra Cagiva, for overalt finder man
Cagivas elefantlogo. Det har altid, skal vi sige, generet mig lidt, så
når jeg nu var i gang med at lave det hele fra bunden, kunne jeg godt
lige bruge lidt tid på at "afcagivaisere" den. Så inden delene
blev afleveret til pulverlakering, har jeg slebet logoerne væk som man
fx kan se på billederne herunder.
Noget andet jeg skulle gøre inden lakering, var at rette
støtteben og beslaget dertil. Dette var bøjet så voldsomt at støttebenet stod
vandret ud i luften. Det var lidt svært at finde den rette vinkel, og
det er heller ikke blevet helt godt, for støttebenet rager lidt vel
langt ud når det er slået op, men det er selvfølgelig bedre end hvad
der er typisk, nemlig at det skraber på bagsvingeren. Når det er nede
passer det ok..
Jeg har for længe siden købt et af de fine Sport-logo som New
Zeelænderen laver. Det var egentlig tænkt som en mulighed til Black
Beauty, men der har jeg endelig afgjort, at der skal være noget andet, og med et par ændringer af
Dartens forgaffelbro - bl.a. er det store elefantlogo blevet fjernet,
synes jeg det passer rigtig fint ind her - og det giver ligesom også en
tråd tilbage til oprindelsen; 3½'eren.
Den originale bagskærm har jeg igen fravalgt, så jeg måtte finde på en
eller anden form for kædeskærm, og da jeg jo var igang med at arbejde i
ABS, lavede jeg simpelthen en ud af det. Det er bare et stykke rør
skåret
op på langs, varmet op med en varmepistol (det var for langt til ovnen
- det er ellers nemmere at styre) og derefter lagt i pres hen over et
stykke træ i den rette bredde. Bagenden er så skåret op, bøjet i facon
under varme og derefter klistret sammen med det føromtalte ABS-klister.
Og så er den selvfølgelig spartlet og malet.
Bagskærmen er en glasfiberafstøbning af
den jeg lavede til den røde.
Forlygten: De to jeg havde, var begge den type der ikke har faconstøbt
glas (har skrevet lidt om det
her),
og egentlig havde jeg tænkt at jeg sagtens kunne leve med det. Men
efter at have kigget længe nok på den, kunne jeg altså ikke leve med
det alligevel. Jeg gik således i gang med at søge på nettet efter en
faconskåret. Nu er det jo så heldigt at sådan nogle forlygter er
nummereret (CEV 304), så med lidt kreativ søgning, fandt jeg ud af, at
den eftertragtede lygte også sidder på en Honda MTX 125. Det er jo lidt
nemmere at finde stumper fra japanercykler, og på ebay var der flere
til salg. Den billigeste blev købt og efter en uges tid, havde jeg den
i hus.
Nu viste det sig imidlertid at ophænget er lidt anderledes på den, og
efter
flere overvejelser, fandt jeg ud af at den bedste løsning simpelthen
var at skifte glas mellem lygterne. Så glassene blev skåret af og limet
fast igen med silikone.
Der er mange der har undret sig over, hvorfor jeg har valgt at lave det
K5 / Kappa Cinque-klistermærke på siden af mine Dart'er. Selv en
del Morinikendere, som egentlig burde kunne regne det ud, har udtrykt
undren, så herunder kommer lige forklaringen, så alle kan være med ;o)
Først
og fremmest er det selvfølgelig for at skabe lidt spil til en
ellers ensfarvet maskine, men selve ordene/bogstaverne har sin rod i
Morinis egne model/stel-koder: Kanguro'en har fx X, 500'erne har W,
3½'erens
første model har A, men fra '79 begynder K (også kaldet K nul). Min
første Morini var fx en K1, Elisabeths hedder jo direkte K2. Dart 350
har K4 som kode og Dart 400 serien således K5 (K3 eksisterer ikke). Det
afgørende for mit valg, er imidlertid den Dart-prototype som Morini
lavede
inden første konkurs, nemlig K9. Denne kan man se i Mick
Walkers bog om Morini, og som man kan se, er man ikke i tvivl om hvad
den hedder! Deruover nævnte min italienske bekendte, Marco,
i anden forbindelse, at K ikke eksisterer i det italienske alfabet (og
derfor har et græsk navn). Det
havde jeg ikke lige tænkt over, og jeg synes det er sådan et sjovt
kuriosum, at Morini har valgt at bruge et "ikke-eksisterende" bogstav
til navngivning, at jeg synes det skulle have en fremhævet plads på
min(e) Dart('er).