Dart'en
22. september 2010:
De sidste par dage har jeg moret mig med at lave bagskærm. Selvom
det (som altid) gav mig store frustrationer, var det nu alligevel en
meget sjov opgave.
Jeg lavede en form af træ og støbte glasfiber
henover. Ideen var at lave den sådan, at der opstod et slags
opbevaringsrum under sædet, og samtidig skulle der være en afskærmning
der beskyttede batteriet, støddæmper og udstødningens "samledåse".
Disse bliver ellers sjasket til med vand og ikke mindst sand og grus.
Man kan tydeligt se hvordan "samledåsen" næsten er blevet sandblæst.
Hvad der kom ud af anstrengelserne, kan ses på billederne:
Ja,
man ser rigtigt, den bliver simpelthen bare monteret på stellet med
kabelstrips. Den nederste del er dog monteret med to skruer i
batterikassen for at fiksere den helt præcist. Som man kan se er der
nemlig meget lidt plads mellem bagsvinger og dækket - det var det der
gav mig de største problemer da jeg skulle lave formen. Jeg måtte mere
eller mindre gætte mig til hvilke vinkler og mål skærmen skulle have
der. Heldigvis gættede jeg nogenlunde rigtigt, for jeg måtte kun
efterjustere ganske lidt.
Batterimonteringen blev modificeret med et par cykelegere, da krogen til remmen måtte fjernes.
Kåbedelene
er ved at være færdige og er næsten klar til lakering. Som man kan se,
har jeg alligevel støbt den forreste del helt fra bunden. Sidedelene er
i glasfiber og reparationen af dem er jo ret enkel. Den forreste del
var derimod original sprøjtestøbt plast - og selvom jeg havde repareret
efter alle kunstens regler, havde jeg alligevel ikke tiltro til
holbarheden. Derudover er kåbens runding flad der hvor spejlene
normalt er monteret, og da jeg kun skal have et styrendespejl, kunne
jeg så samtidig, så at sige, genoprette rundingen.
Udover
den specielle skærm har jeg bagved også "ryddet lidt op":
Bagskærmen har været på slankekur og blinklysene er blevet udskiftet
med nogle fra Kellermann. Rhombus hedder modellen. Med den
pilespidsagtige
form synes jeg de passer rigtig godt til en "Dart". De (og spejlet) var
egentlig købt til Black Beauty, men det varer øjensynligt lidt med den!
;o)
Jeg
har også fået fat i nogle stålarmerede bremseslanger. Hos en
ebay-handler der kalder sig Teile-Junkie, har jeg købt dem rigtig
billigt. Han har ikke alle størrelser, men til gengæld er prisen i
orden. Det er i øvrigt Spiegler-slanger, så kvaliteten er også i orden!
Da
de skal være sorte, skal jeg have noget krympeflex på dem - det skal
jeg først lige finde - men ellers bliver det dejligt at komme af med
den svampede fornemmelse under opbremsning.