2010: 16/7 8/9 22/9 18/11 2011: 28/1 28/2 1/5 7/9 2013: 27/1 27/5

Dart'en

28. februar 2011:

Sidste år havde jeg hørt tændingsbanken under forskellige belastninger. Jeg forsøgte at stille tændingen, men jeg synes ikke jeg kom helt af med problemet.

For et par uger siden arbejdede jeg så med Charlottes Excalibur - den har jo fået en anden motor - og jeg skulle have den til at køre ordentligt. Jeg fik den egentlig ud at køre til Bella Italia sidste år, men den havde tendenser til at gå ud på den ene cylinder. Den havde faktisk på intet tidspunkt gået ordentligt, heller ikke før motoren blev skiftet, så efter frustreret at have gennemgået tændingen, begyndte jeg at kigge på karbureringen. Som hoveddyser sad der oprindelig 120 i! Det er alt for meget til det originale luftfilter og jeg havde så sat de mindste jeg havde i: 98, og med dem gik den bedre, men havde som sagt en tendens til at gå ud på den ene cylinder en gang i mellem. Jeg satte derfor endelig den originale størrelse i, nemlig 76, og så begyndte den at køre som den skulle. Til gengæld var der så problemer i bunden, men da den kørte nogenlunde med chokeren trukket ganske let, var jeg klar over, at der skulle lidt større tomgangsdyser til for at få den til at køre ordentligt...

Nå, nu skal det her jo handle om Dart'en. Pointen er at al den roden rundt med dysestørrelser fik mig til at tænke på, at den tændingsbanken jeg havde hørt, nok nærmere var knalden i udstødningen - altså som tegn på at den gik for magert. Dyserne blev derfor tjekket. De var kun på 100, og med åbne filtre er det jo for lidt. Der kom så et par 118'ere i fra mine dysesæt, som jeg har købt billigt hos scooter-shoppen.dk
Da jeg så skulle ud at prøve den af, var den helt død. Den ville overhovedet ikke tage omdrejninger, så tilbage igen med en forestilling om at jeg alligevel var gået for højt op i størrelse.
Dyserne blev skruet ud igen, og nu kunne jeg se at der var noget galt - så frem med dyselæren for at måle dem: Den ene var 120 og den anden 68!! For en sikkerheds skyld tjekkede jeg lige alle dyserne i discount-sættene - 6 af dem var fejlmarkerede!
Jeg har så målt mig frem til to 120'ere som nu er monteret, så skidt med hvad der står på dem! Det kan godt være jeg skal en anelse højere op endnu, men det hjalp helt vildt på motorkarakteristikken. Den trækker så meget bedre, det er næsten som at have fået 100 kubik mere at gøre med!
I øvrigt kan man se de forskellige originale dysestørrelser her.

En ting mere jeg har gjort for motorgangen, er at give svinghjulsmagneten "Hartmut-modifikationen". Min har ligesom de fleste med Kokusan-anlæg haft de velkendte tomgangsproblemer, så derfor kom vinkelsliberen frem, samt en skvæt maling.
De nærmere omstændigheder om problemet og løsningerne, kan læses om i Hartmut artikel fra La Strega.



Noget optisk er der også sket. Jeg har endelig taget mig sammen til at montere styrendeblinklys.
Det var en lidt større opgave, fordi ledningerne jo skal føres gennem styret, og her er begge ender lukket! I den ene ende sidder der et indvendigt gevindstykke som styrstykket er monteret med og i den anden ende sidder der en massiv klump som vist skal fungere som vibrationsdæmper. Sidstnævnte blev bare boret ud, men det store problemet var jo hvordan jeg skulle føre ledningen, for hvordan skulle den komme forbi skruen? Løsningen blev at bore et hul i siden af styrrøret og så føre ledningen den vej ud inde under kontakterne. I venstre side har jeg kunne tilslutte direkte til blinklyskontakten, men i højre side er ledningen ført ud sammen med de andre ledninger.
@ Søren Høyer Hansen