Dart'en
28. februar 2011:
Sidste år havde jeg hørt tændingsbanken under forskellige
belastninger. Jeg forsøgte at stille tændingen, men jeg synes ikke jeg kom helt af med problemet.
For et par uger siden arbejdede jeg så med
Charlottes Excalibur - den har jo fået en anden motor - og jeg skulle
have den til at køre ordentligt. Jeg fik den egentlig ud at køre til
Bella Italia sidste år, men den havde tendenser til at gå ud på den ene
cylinder. Den havde faktisk på intet tidspunkt gået ordentligt, heller
ikke før motoren blev skiftet, så efter frustreret at have gennemgået
tændingen, begyndte jeg at kigge på karbureringen. Som hoveddyser sad
der oprindelig 120 i! Det er alt for meget til det originale
luftfilter og jeg havde så sat de mindste jeg havde i: 98, og med dem
gik den bedre, men havde som sagt en tendens til at gå ud på den ene cylinder en gang i mellem.
Jeg satte derfor endelig den originale størrelse i, nemlig 76, og så
begyndte den at køre som den skulle. Til gengæld var der så problemer i
bunden, men da den kørte nogenlunde med chokeren trukket ganske let,
var jeg klar over, at der skulle lidt større tomgangsdyser til for at få
den til at køre ordentligt...
Nå, nu skal det her jo handle om Dart'en. Pointen er at al den roden rundt med dysestørrelser fik mig til at tænke på, at
den tændingsbanken jeg havde hørt, nok nærmere var knalden i
udstødningen - altså som tegn på at den gik for magert. Dyserne blev
derfor tjekket. De var kun på 100, og med åbne filtre er det jo for lidt. Der
kom så et par 118'ere i fra mine dysesæt, som jeg har købt billigt hos
scooter-shoppen.dkDa jeg så skulle ud at prøve den af, var den helt død.
Den ville overhovedet ikke tage omdrejninger, så tilbage igen med en
forestilling om at jeg alligevel var gået for højt op i størrelse.
Dyserne blev skruet ud igen, og nu kunne jeg se at der var noget galt -
så frem med dyselæren for at måle dem: Den ene var 120 og den anden
68!! For en sikkerheds skyld tjekkede jeg lige alle dyserne i
discount-sættene - 6 af dem var fejlmarkerede!
Jeg har så målt mig frem
til to 120'ere som nu er monteret, så skidt med hvad der står på dem!
Det kan godt være jeg skal en anelse højere op endnu, men det hjalp helt vildt på
motorkarakteristikken. Den trækker så meget bedre, det er næsten som at
have fået 100 kubik mere at gøre med!
I øvrigt kan man se de forskellige
originale dysestørrelser her.
En
ting mere jeg har gjort for motorgangen, er at give svinghjulsmagneten
"Hartmut-modifikationen". Min har ligesom de fleste med Kokusan-anlæg
haft de velkendte tomgangsproblemer, så derfor kom vinkelsliberen frem,
samt en skvæt maling.
De nærmere omstændigheder om problemet og
løsningerne, kan læses om i
Hartmut artikel fra La Strega.
Noget
optisk er der også sket. Jeg har endelig taget mig sammen til at
montere styrendeblinklys.
Det var en lidt større opgave, fordi
ledningerne jo skal føres gennem styret, og her er begge ender lukket! I
den ene ende sidder der et indvendigt gevindstykke som styrstykket er monteret med og i
den anden ende sidder der en massiv klump som vist skal fungere som
vibrationsdæmper. Sidstnævnte blev bare boret ud, men det store
problemet var jo hvordan jeg skulle føre ledningen, for hvordan
skulle den komme forbi skruen? Løsningen blev at bore et hul i siden af
styrrøret og så føre ledningen den vej ud inde under kontakterne. I
venstre side har jeg kunne tilslutte direkte til blinklyskontakten, men
i højre side er ledningen ført ud sammen med de andre ledninger.