Dart'en
18. november 2010:

Igen
har der været lidt pinlig tavshed herfra. Jeg ville egentlig have
skrevet når der sådan for alvor var sket noget og kåben var blevet
monteret. Men pludselig løb tiden fra mig og så blev det for koldt til
at male og ja, så er der ikke sket det store. Nå, men jeg kan da altid
blære mig med mit nye indkøb:
Jeg har
endelig
fået mig en lift! Og hvor er det dog fedt ikke at skulle sidde
krumbøjet ind over motorcyklen. Jeg har en nemlig en del problemer med
lænden (spondylolistese), som gør at jeg skal være meget opmærksom på
min rygstilling, og ind i mellem går det så alligevel galt når jeg har
skulle arbejde i sære stillinger. Med liften kan jeg placere
arbejdsområdet hvor det er bedst - det er så fedt.
Den
er ikke valgt efter farven, selvom man kunne tro det, men derimod efter
prisen. Jeg var så heldig at finde en brugt i nærheden til en tusse.
En
af de første opgaver jeg lavede på liften var at skifte kædekit, og i
går fik jeg malet udstødningen, så den bedre kan modstå vinterens
saltning. Alting er 100 gange nemmere på liften og arbejdet er en
fornøjelse. Jeg kan virkelig anbefale at anskaffe en, hvis man ofte
eller bare indimellem arbejder på sin motorcykel. Jeg havde ikke troet,
at det ville gøre så stor en forskel, så det er åbenbart først ved
selvoplevelse, at man kan mærke hvor stor en forskel det gør ved
arbejdsglæden. De velkendte ord "godt værktøj er det halve arbejde" er
i sandhed et faktum.
Lidt andet er der dog også sket: I sidste måned fik jeg nemlig en pakke fra england med de attråede stumper fra Paul Compton:


Forlygten
var jeg
lidt spændt på, for der findes nemlig to modeller: En der så at sige er
lodret i glasset. Når den sidder i kåben stikker den
ud af kåben foroven. Den anden model har facon, så den følger
kåbens runding. Jeg havde selvfølgelig håbet at det var
sidstnævnte, og
glæden var således stor da jeg fandt netop den type i papkassens
flamingokugler.
Den
lille værktøjsbakke til tanken er fra NLM, ligesom fodhvilergummiet og det lille
kædehjul. En af Pauls kammerater tog det med fra NLM og det røg så i
forsendelsen fra ham. På den måde sparede jeg en gang forsendelse fra
England.
Som det ses på billedet til højre har jeg fået
krympeflex på bremseslangerne. De er også blevet monteret, og som
vanlig var det en stor fornøjelse at få et fast greb om bremseskiverne.
Det
er umiddelbart en simpel opgave at skifte slanger, men jeg tror at alt
hvad der kunne gå galt gik galt. En udluftningsskrue var rustet fast
og knækkede, et stempel havde sat sig fast, bremsevæsken trængte til at
blive skiftet osv... Det endte med at jeg skilte alt ad og fik det
renset og smurt. Selvom der gik uforholdsmæssig megen tid med så simpel
opgave, er det nu fint. Så ved jeg da at det er i orden.
Krympeflex har jeg i øvrigt fået fra
Antronic, som har specialiseret sig i netop det. Han bor i Brenderup, så det er jo nærmest kun et stenkast herfra.
Den
tidligere "ombygger" har skåret tre væsentlige kåbebeslag af. Da
stellet er flot pulverlakeret har jeg gerne ville undgå at svejse i
det. Så for at genoprette fæstningspunkter til kåben har jeg lavet
nogle påskruede beslag i stedet. Det øverste er et stykke fladjern med
en lille stump påsvejset rør, og det nederste er et simpelt stykke
vinkeljern (med letningshuller ;o). Det sidste kommer lidt senere når
kåben er helt færdig. Det skal holde en gummidut, der bare støtter kåben.
Jeg
har også fået et nyt fordæk på - det blev det sædvanlige BT45 - og i en
væsentlig bedre bredde: 100. Der sad et 110 Avon på før - som reelt
målte 120, hvilket selvfølgelig er alt for bredt. Den var
simpelthen så styretræg med det, så det var dejligt at få skiftet.
Med
det mindre dæk blev der også plads til skærmen jeg har anskaffet og
ikke mindst forgaffelafstiveren. Sidstnævnte har jeg selv lavet ud af
lidt alu-plade jeg havde liggende. En meget simpel opgave, da der jo er
fastgøringsøjer på gaffelbenene.
Skærmen er ikke så køn i sig selv (se øverst), men den kommer til at give mening når kåben først kommer på.
Lidt
"styling" er det også blevet til (når jeg nu ikke har kunne male ;o) -
bagtil ved bagsædet har jeg monteret små logoer. Det er egentlig sådan
nogle til tøjet. Kvaliteten er god - De har dem fx hos NLM.
Jeg
er meget spændt på at få den kåbe på, så det kan godt være jeg laver en
eller anden form for interimistisk sprøjtekabine jeg kan opvarme. Men
lad os nu se, jeg skal også se at komme i gang med at få skilt
Torneroses motor ad! Og Dart'en kører jo fint uden kåbe.