Dart'en
28. januar 2011:
Trods vinterens kulde og fortrædeligheder er her dog en vis aktivitet, omend ikke så intens.
Idag
har jeg eksperimenteret med luftfilter på Dart'en. Jeg havde fået fat i
et originalt, fordi jeg ville udskifte de åbne thansen filtre der
sidder på den med et originalt. Efter at have fået det vrikket på den
sparsomme plads, sad jeg og kiggede lidt på det - og besluttede mig så
at pille det af igen! Jeg synes simpelthen det fylder for meget og er
for besværligt at komme til for, når der skal skrues i den. Bare sådan
noget simpelt noget som at stille ventiler, kræver at bøjlen bag tanken
skal pilles af, tanken skal af og luftfilteret ligeså. Uden filteret
kan man bare løfte tanken ovenud og så er der oceaner af plads.
Da
Dart'en desuden giver ret gode forhold til åbne filtre, vil jeg
simpelthen bare beholde den løsning. Jeg vil så finde nogle gode
K&N-filtre og derudover skal karburatorerne hænges op på en eller
anden måde, så indsugningsgummierne ikke skal bære vægte af
karburatorerne. Det er nemlig ret hårdt for gummierne.
For nogen
tid siden fik jeg besøg af Ejvin, og han havde nogle stumper med til
mig. Han havde været så letsindig at vise mig et par problemløsninger.
Og jeg var så fræk at spørge, om han ikke ville lave det til mig også.
Som den flinke mand han er, tog han det alvorligt og lavede den fine
nummerpladeholder som kan ses på det første billede. Dermed er
bagskærmen kommet helt væk. Senere bliver blinklysholderne også
fjernet, så der bliver helt åbent og luftigt dernede omkring.
Jeg
havde også forkølet mig på tankafdækningsstøtten han har lavet, og den
havde han faktisk lavet to udgaver af. I første omgang havde han
tilbudt mig at jeg kunne få den anden han havde lavet, men jeg afviste
fordi jeg ikke havde bakken den er monteret i. Da jeg jo imidlertid har
fået en sådan, fedtede jeg mig til en gentagelse af tilbuddet og
således er jeg nu fri for at stå at fumle med at holde både låg og
tankhane når jeg skal tanke. Det er mærkeligt at der ikke originalt er
en sådan løsning, for det er virkelig bøvlet at stå med uden.
Det er
i øvrigt lidt sært sådan at have speciallavede dele på sin Morini, som
jeg ikke selv har lavet, men når det er så fine vellavede dele, er det
nu nemt at vænne sig til! ;o)
Nu skrev jeg jo at jeg fjerner
blinklysholderne. Og så kan man måske spørge hvor de fine pileblinklys
så skal sidde, som jeg ellers var så begejstret for? - Det er utroligt
som man kan kigge på detaljer igen og igen, men på en eller anden måde
forstyrrede det mig alligevel, at den ellers smukke slanke bagdel
Dart'en har, blev lidt skæmmet af noget der sådan stak ud i siderne.
Jeg er så i stedet kommet på en ny løsning, som praktisk taget gav sig
selv: to simple runde blinklys bygget ind i beklædningen. De har
egentlig klart glas, men jeg har givet dem en gang farve med noget
speciel lygteglasmaling. Når de er slukket er de således røde, men
de lyser, som man kan se, stadig gult.
Da
Ejvin selv stod for at skulle udskifte glidebøsninger til gearskiftet,
havde han også skaffet til mig. De er også blevet skiftet, og det var
lige det sidste der manglede for at få et helt præcist gearskifte. Jeg
har nemlig skiftet de slidte ledøjer ud for nogen tid siden, så det var
kun ved bøsningerne der var slør tilbage.
Ellers går jeg jo bare
og venter på varme igen, så jeg kan få malet den kåbe.
I den næste uges
tid skulle vi få lidt varmere vejr - selvfølgelig ikke nok til at male - men et par dage
uden nedbør og frost er nok til at jeg kan komme ud at trille en lille
tur :oD
<