Knastakslens drivrem:
En af
Lambertinis mange genistreger på motoren var at udstyre knastakslen med
tandremsdrev; en lydsvag, billig og kompakt løsning.
Der
har verseret mange skrøner om tandremmen. Den mest udbredte er delvis
sand, og det er den jeg har postet tidligere her på min hjemmeside,
nemlig:
Tolerancen på tandremmen/remhjulene afgøres og justeres
vha af remme i tre forskellige størrelser A, B og C. – Dette er for så
vidt sandt.
Historisk set er det mere præcist sådan: de første
3½’ere blev lavet med kun én størrelse remhjul og man valgte så remme
der i produktionstolerance passede. Først lidt senere i 3½’erens
levetid kom opdelingen i A, B og C, sandsynligvis lige så meget fordi
der var et stort antal remme der måtte kasseres ved denne procedure,
som at der var toleranceforskelle i motorproduktionen! Det var altså
ikke nødvendigvis forskelle i motorens tolerancer som gjorde at man
valgte at have tre rem/hjulstørrelser, men ligeså meget for ikke skulle
kassere et stort antal remme – hvilket siger en del om Morini og
Lambertinis ambitionsniveau om høj kvalitet, præcision og økonomiske
ræson.
At dette er bekendt, skyldes i høj grad at en tysk
Morinikører, Gunar Keindorf, ikke var tilfreds med kvaliteten af de
remme der ind til nu har været udbudt. Han indledte sammen med et par
andre et større undersøgelsesarbejde, der bl.a. betød særdeles
omfattende analyser af gamle og nye remme, herunder slidte,
nyproducerede, sprungne, møre – alt hvad der kunne opdrives. Det hele
skulle så munde ud i en særproduktion af remme i samme kvalitet som
moderne knastaksel-drivremme.
For at gøre en lang historie kort,
så viste analyserne, hvad flere allerede havde mistænkt, nemlig at ALLE
remme, hvad enten der står original Morini på dem eller ej, er ganske
almindelige industriremme. Der er selvfølgelig visse der er er af en
bedre kvalitet end andre, men alle er lavet på samme måde, ifølge samme
norm og af stort set de samme materialer. Betegnelsen for størrelsen er i øvrigt
124L075
Netop materialerne er
remmenes største problem – af to væsentlige grunde:
varmefølsomhed og intolerance over for olie og benzin. To miljøfaktorer
som netop er at finde i en motor.
Yderligere tilbyder
Morinimotoren remmen særdeles dårlige arbejdsbetingelser. Der er
primært det lille drivhjul med kun 11 tænder (hvoraf kun 3 er i
effektiv indgreb) og så er der de (for visse kørere) høje
omdrejningstal, som alt i alt gør at remproducenterne direkte advarer
om at det faktisk mere er et mirakel at det fungerer og at det er
forbavsende at remmene trods alt holder så godt som de gør.
Jeg
ridser lige yderligere et par (forbavsende) oplysninger op som er
fremkommet under det store arbejde ”remholdet” har fundet frem til:
Der
har kun været ganske få producenter af remmene på markedet som så har
leveret til andre med deres logo stemplet på remmene. Fx har en udbredt
opfattelse været, at Pirelli har været hovedleverandør af Morini-remme,
men det P der ses på mange af de
gamle remme og som har medført denne misforsåelse, er Poggi's logo.
Målinger af nye
”originale” remme (altså de der bliver solgt som originale
Morini-remme) har vist at det mere eller mindre er tilfældigt, hvilke
der er blevet mærket med A, B eller C! Det har nok været sådan
tidligere at de var meget præcist udmålt, men det lader ikke til at
være tilfældet længere. Det skal måske ses i lyset af at A og C –
remmene oprindeligt var ”fejlmål” som man som sagt blandt andet
udnyttede vha forskellige remhjul, men i dag er produktionen bedre
kontrolleret og der forekommer derfor ikke længere de store udsving.
Hvad
er konklusionen så? Jo, enten er du lige så godt stillet med en hvilken
som helst industrirem (af god kvalitet, fx fra Optibelt), som du er med
de originale – eller du prøver at skaffe en af dem som Gunars ”remhold”
har fået sat i produktion.
Remmen der er blevet udviklet er
lavet af samme materialer som benyttes i moderne knastremme, nemlig
HNBR. De har den fordel at de tåler varme og olie/benzin. Samtidig er
remmen fremstillet udelukkende til brug for vores Morinier, så ved alle
forhold, mål og tolerancer er der taget udgangspunkt i Morinimotoren.
Remmen
er altså af en kvalitet som langt overgår den ”originale”
(industrirem), hvilket blandt andet betyder at den har en væsentlig
længere levetid, den tåler langt bedre at ”stå stille” (her tænker jeg
fx på de der ikke kører om vinteren) og er mere længdestabil.
Jeg
har selv været med under udviklingsprocessen. Jeg har i skrivende stund
kørt med en prototyperem de sidste 20.000 km og må sige at jeg er
yderst tilfreds. Ud over man kan mærke når man står med remmen i
hånden, at den er af høj kvalitet, har jeg kunne konstatere at den, i
modsætning til de andre jeg har kørt med, praktisk taget ikke har givet
sig. Dette betyder selvfølgelig at styretiderne forbliver uforandrede
(= stabil motorgang) og at remmen stadig har det optimale indgreb,
hvilket selvfølgelig sekundært er med til at forlænge levetiden.
Det
eneste problematiske der er omkring remmene, er at produktionsmetoderne
er blevet så gode, at der næsten ikke er ”fejlproduktioner” og dermed
er antallet af A og i særdeleshed C-remme meget begrænset.
Hvordan
får man så fat i sådan en rem? – Det siger sig selv ved sådanne
specialproduktioner at det er afgørende at have aftagere til remmene.
Derfor bliver der kun lavet remme når der er bestillinger nok.
Dog har
Dieter
Hoffmann
bestilt nogle stykker til videresalg i hans forretning. Det er altså
hos ham man kan finde disse nye remme. Men som sagt findes de kun i et
begrænset oplag.
Der vil efter behov løbende blive produceret
remme og hvis du vil følge med i hvad dette behov er, vil jeg henvise
til Ital-Web, hvor alle oplysninger og diskussioner i sagen er:
http://ital-web.de/forum/
Det kræver selvfølgelig at man kan tysk ;o)
Her
kan man evt. deltage i debatten og hægte sig på med en bestilling næste
gang en produktion kommer i stand. Men ellers vil jeg opfordre til at
kontakte mig og bestille igennem mig, så vil jeg lave en samlet
bestilling til Danmark/Norge. Jeg er som sagt i forvejen involveret i
projektet og har således en ”direkte linje” til hovedmanden, Gunar.
Prisen
er ca. 25 Euro+forsendelse og er altså ikke meget dyrere end hvad man
kan komme til at give for en almindelig ”originalrem”. Det kan
selvfølgelig kun lade sig gøre fordi der ikke er nogen ud over
producenten der tjener på det.
Hvis du fortsætter med at køre
med industrirem, så vil jeg dog ud over hvad instruktionsbogen
foreskriver anbefale: At skifte den hvert år – især hvis du ikke kører
om vinteren. Ikke købe gamle remme, også selvom den er original. De
forgår med tiden, så kør kun med nyproducerede remme.