"Listen" Dæk Generator Karburering Knastaksler Lakering Tandrem Tænding Udstødning

Dæk


Når man nu har sådan en maskine fra en tid hvor 18 tommer hjul var standard, kan det jo være lidt svært at finde et godt moderne dæk der passer i størrelsen.

Jeg har i mange år kørt med Bridgestones BT 45 og har været godt tilfreds med det. Det er fornuftigt prissat og egenskaberne er gode. Senest har jeg dog kørt med Dunlop Arrowmax Streetsmart/GT601 og det overgår altså BT45 på praktisk taget alle punkter, så som komfort og vejgreb både i vådt og tørt føre, og det opnår lynhurtigt arbejdstemperatur. Det er dog dyrere end BT45.
Det billigste sted at finde dem, lader til at være deakleader.dk

- Du skal dog huske at regne montering og afvejning med i prisen, hvis du bestiller i sådan en internetshop. Så enten er det med at finde en dækmand der vil gøre det til en ordentlig pris, eller også kan det være at samme mand kan lave et dæktilbud der kan hamle op med de billige internetshops. Eller det allerbedste: du monterer simpelthen selv. Her er der for alvor penge at spare. De fleste mc-værksteder og dæk-montører tager nemlig volsomt meget for den simple operation det i virkeligheden er. Undskyldningen er selvfølgelig at de skal have deres udstyr betalt, men det tror jeg nu de har fået efter de første 40-50 dæk de har monteret.

Mht til størrelsen vil jeg egentlig som udgangspunkt anbefale 90/90 foran og 110/90 bagtil. Dunlops Arrowmax såvel som  BT45 er imidlertid meget smalle af natur, så alt efter kørestil og egenvægt kan man godt gå en størrelse op. Som jeg også skriver her, valgte jeg 100/90 foran, fordi jeg havde en fornemmelse af at Morini'en havde en tendens til at "vælte for tidligt" ind i svingene. Jeg opdagede så siden at man kan få 100/80, og det er den helt perfekte størrelse for mig, så det er det jeg kører med nu - men altså igen på baggrund af at de er lidt smalle i størrelsen.
I praksis viser det sig det sig således at dækkene er omkring 5 mm smallere end betegnet. For sjov har jeg en gang målt forskellige dækstørrelser jeg lige havde på matriklen, og som man kan se er der faktisk nævneværdige forskelle på nogle af dækkene:
Fordæk / bredde
Målt bredde
Bagdæk / bredde
Målt bredde
Avon Super Venom / 110
Bridgestone BT45 / 90
Dunlop K181 / 90
Heidenau K65 / 100
Michelin A39 / 100
- 120 mm
- 83 mm
- 90 mm
- 103 mm
- 99 mm
Avon Arrowmax / 130
Bridgestone BT45 / 120
Michelin Macadam / 150
Pneumat "etellerandet" / 3.5
Yokohama World Tour / 3.5
- 136 mm
- 116 mm
- 148 mm
- 95 mm
- 98 mm

Herunder et par tips til de der selv monterer dæk:


Med et par simple dækjern og fælgkantbeskyttere er du godt på vej - Dette kan købes til en billig penge hos fx thansen.dk - Udstyret kan så udvides med et afbalanceringsstativ. thansen har det også, men jeg har set noget lidt billigere fx her eller endnu billigere hos Louis i Tyskland. Til gør-det-selv fanatikerne giver jeg nederst på siden et bud på et hjemmelavet stativ.

Afbalancering:

Monter hjulet i afbalanceringsstativet. Herefter lader du hjulet falde til ro, så det tungeste punkt er nederst.
Sæt fx 10 gram på det øverste punkt af fælgen (sæt vægtklodsen fast med malertape, så den nemt kan flyttes igen)
Drej herefter hjulet en 1/4 omgang og slip det. Hvis hjulet er i balance, vil det ikke køre rundt uanset fra hvilken position det slippes. Prøv lidt forskellige positioner.
Gentag processen, og tilføj eller fjern klodser til hjulet kan slippes fra hvilken som helst position uden at hjulet drejer. Monter derefter klodserne endeligt.
Jeg har ofte oplevet at klodserne kan falde af når jeg vasker fælgene med rensevæske og højttryksrenser. Det gælder især baghjulet, hvor der ind i mellem kræves lidt voldsom rengøring for at få kædefedt af.
Derfor er jeg begyndt at lime klodserne fast med konstruktionslim i stedet for den dobbeltklæbende tape der sidder på klodserne. Det kræver lidt længere hærdetid, men så er man sikker på ikke at tabe dem igen. Brug kun ganske lidt lim - det skulle gerne kunne fjernes igen og der skal meget lidt til for at det holder.

Hjemmelavet afbalanceringsstativ:

Med lidt kreativitet er der sikkert mange forskellige løsninger. Min består af 2 hyldebærere, 4 "rulleskøjte"-kuglelejer (608), 4 m8x15 bolte, 4 stk. 8 mm skiver, 6 kraftige spax-skruer og en stump kraftig bordplade. Regn med cirka 1½ time til fremstilling. En halv til selve arbejdet og en time til at rode rundt i gemmerne efter stumper ;o) Pris: 0,- kr, hvis du har stumperne - vel en 150 kr, hvis ikke.

Kuglelejerne har jeg fjernet pakdåserne fra, og de er smurt med lidt tynd olie så de løber let, og så skal der er en skive mellem hyldebærerne og lejerne, så den yderste lejeskål ikke skraber på hyldebærerne. Jeg har 140 mm mellem hyldebærerne (eller rettere mellem boltene der fastgør lejerne), så kan et baghjul med skive lige gå imellem. Skal den bruges til bredere hjul, er det jo bare at øge afstanden. Et hak er skåret i toppen af hyldebærerne mellem lejerne, så akslen ikke rammer på. Akslen kunne være et stykke rundstål i rette diameter, men jeg finder hjulakslen rigelig god til formålet.
Ellers giver det vel sig selv. Sørg for at det står nogenlunde vandret under afvejning:

@ Søren Høyer Hansen