Udstødningen
Er jo egentlig ikke noget problem, og alligevel!
Systemet,
hvad enten der er Lafranconi eller Busso, er godt afstemt til Morinien
og derfor er ændringer sjældent fordelagtige. Vær opmærksom på at
balancerøret er essentielt. Det er der bl.a. for at rette op på
længdeforskellen mellem de to forrør.
Det eneste der kan volde
problemer, er omløberne til at skrue forrørene fast i topstykket. Som
regel fordi det har været samlet på en forkert måde. Man kan opleve at
hakkerne er ødelagt af forkert værktøj, eller at gevindet er ødelagt i
topstykket. Enkelte har også oplevet at omløberne går løs under
kørsel. Jeg har set flere der, for at undgå at det hele rasler fra
hinanden, har boret et lille hul i omløberen og et i en af topstykkets
køleribber og sikret det hele med et stykke ståltråd. – Det mener jeg
ikke er nødvendigt.
Hvis man følger nogle få forholdsregler under samling bliver det også
siddende.
Først
og fremmest bør man montere forrøret i topstykket som det første, altså
uden potter. Således undgår man at komme til at spænde omløberne
skævt og derved ødelægge gevindene i topstykkerne. Husk selvfølgelig de
to halvmåner og pakningerne, og skift dem hvis de er for ringe. Sørg
også for at halvmånerne sidder rigtigt inden du spænder det sammen.
Spænd forrørene næsten til, ret dem til og monter resten af systemet.
Som det sidste spændes omløberne så helt. Og her er det essentielle:
Kør en tur, hvor den bliver rigtig varm og spænd derefter omløberne
igen – mens motoren er varm – så bliver de siddende!
Har du
monteret nye pakninger, halvmåner eller omløbere, kan det være du må
spænde efter et par gange med et par hundrede kilometers mellemrum indtil det hele har sat sig.
En
justerbar hagenøgle af god kvalitet er udemærket værktøj til opgaven, omend en specialnøgle er det optimale. En hagenøgle kan
også bruges til at justere støddæmperne.
Hvis omløberne er ødelagt, kan man få nye. Og hvis valget forestår, så
vælg bronze frem for rustfri. De arbejder bedre sammen med aluminiumet.
Bl.a. kan der opstå galvanisk rust i kombinationen af rustfri stål og
alu, som selvsagt kan få dem til at gå løs.
Mauro fra Italien laver den den "gode" type omløbere og det endda til en fornuftig pris. Man kan finde ham på
den italienske klubs hjemmeside. Han laver også en relativ god nøgle til omløberne.
Gevindene
i topstykkerne kan selvfølgelig også repareres. Jeg tilbyder den service - tjek
her.
Mht.
halvmånerne, så vær opmærksom på at der findes tre forskellige
størrelser alt efter hvilke forrør og omløbere der er monteret. Hvis
du altså skal ud at have nye, så mål de gamle halvmåner, så du kan
bestille den rette størrelse. Du kan også få drejet nye efter mål. Det
er en ret simpel opgave, som sandsynligvis kan betales med tilskud til
kaffekassen.
Lige
en sidste kommentar omkring spænding af omløberne. Jeg har et par gange
hørt om Morinister der trods alle forholdsregler alligevel oplever at
de går løs. Når jeg så har spurgt ind til hvordan de har været spændt
og med hvilket værktøj, bliver det klart hvorfor. Omløberne skal nemlig
spændes utrolig hårdt, hvilket mange er lidt nervøse for. Hvis man
bruger en hagenøgle som den på billedet eller en bedre nøgle, så skal
man med det relativt korte håndtag lægge virkelig mange kræfter i når
det skal spændes. Den bedste illustraton af det, kan gives ved at
fortælle om den nøgle der blev brugt på fabrikken - den var EN METER
LANG!
Det er altså ikke det at spænde omløberne, der ødelægger
gevindene. Det der ødelægger, er at IKKE spænde hårdt nok, så de gør
løs, eller selvfølgelig skæv montering.
Derfor kan man altså med
sindsro sætte et rør på nøglen, så man virkelig kan spænde det -
selvfølgelig forudsat at gevindene er i rimelig orden.