3. Danske
Morinitræf
Tredje år
med Morinitræf! Det har jeg glædet mig til, da jeg nu mener vi godt kan
tale om en tradition!
Med
de sidste to års træf har vi fået en del erfaring så vi efterhånden kan
klare forberedelserne rimeligt afslappet, men alligevel blev tiden op
til træffet meget stressende og hektisk for mit eget vedkomne.
Jeg blev
jo kørt ned i januar og fik totalskadet min Morini. Jeg måtte så ud at
finde en ny, hvilket takket være det danske Morininetværk gik ganske
godt. Naiv som jeg var, mente jeg også at jeg kunne nå at sætte den i
stand inden træffet, eller i det mindste få lavet en stor del af det.
Det viste sig godt nok at det kunne jeg godt, men det var på et yderst
hængende hår, krævede arbejde i døgndrift og stor tålmodighed over for
mig fra Elisabeths side.
Weekenden forinden træffet havde jeg
faktisk samlet ”Tornerose” og troede at jeg var færdig – manglende kun
lige at lakere tanken sidste gang – men på grund at et lille dumt
problem måtte jeg skille motorcyklen helt ad igen. Mandag blev den så
samlet igen og tanken fik det sidste lag klarlak. Onsdag fik jeg endnu
et problem som gav mig endnu 5 timers arbejde på Morinien – De nærmere
omstændigheder kan man læse om under
"Tornerose"
Nå, men det lykkes da, og fredag under de sidste forberedelser
inden de første kom, kunne jeg sætte tank og sidedæksler på og se det
endelige resultat. Det var befriende!!
Elisabeth havde taget fri
hele ugen op til træffet, og det er jeg godt nok taknemmelig for, for
ellers havde jeg nok ikke klaret det. Derudover kom Charlotte, min
svigerinde, om torsdagen, så her var endnu en fantastisk hjælp, hvormed
det hele kunne nås.
Midt på eftermiddagen dukkede de første
op. Det
var Hartmut og Iris, parret fra Remscheid, der også var de første det
første år. Dermed var træffet endelig
begyndt! Antallet af
deltager steg og steg og da vi nåede aften var vi vel knap tyve på
pladsen.
Stefans
Honda i kamouflage!
Ikke alle havde deres Morinier med. Stefan fra Hamborg,
fx, sagde: ”undskyld Honda'en” da han kom. Han havde i dagene op til
været syg og havde ikke haft overskud til at gøre sin 250'er rejseklar
– i øvrigt havde han fødselsdag om lørdagen. Fantastisk at han ville
komme trods det!
En Guzzi blev ført af Jan, som ”lige mangler det sidste” i at få samlet
sin Morini.
Der
var også en enkelt Laverdakørende nordmand – Viggo var blevet ”slæbt
med” af Torbjørn, som jeg har haft kontakt med i et par år nu.
Yderligere to nordmænd, Magne og James (i øvrigt far og søn) havde også
vovet den lange rejse på hver deres Morini. Så træffet blev for alvor i
år internationalt – sådan med besøg fra lande uden for EU!
Et
særligt skue var da flokken fra ”Taunus-Stambordet” kom: 5 mand i en
stor BMW, med en kæmpe trailer bagefter hvorpå der var læsset 5
Morinier. De 4 af dem var i en vis forstand specielt interessante, for
det var ”før-3½'ere”: 2 Corsaro fra 60'erne og 2 Corsaro Country fra
70'erne.
Sidst
på eftermiddagen kom en af vores naboer på besøg – på sin gamle Harley
fra 40'erne.
Han spurgte om hans slæng måtte komme og kigge – og
selvfølgelig måtte de det.
En halv times tid senere fik vi så besøg af
en 4-5 gutter der i suveræn gennemført stil kom anstigende i et par
gamle amerikanerbiler fra samme æra. Herligt indslag med dette besøg!
Amerikaneren
blev kigget godt an og ejermanden Sebastian måtte svare på mangen et
spørgsmål.
Vejret
var en særlig faktor i år. Det så jo ud til at der skulle komme en del
regn, så om torsdagen før træffet var vi simpelthen ude at købe et 40
kvm. telt, så
vi havde noget vi kunne sidde i i tilfælde af vand ovenfra.
Det viste
sig at være en fornuftig disposition, for fredag aften fik vi en god
del regn og rusk mens vi sad og spiste den sædvanlige Chili con Carne.
Aftenen
gik med velkendte og nye røverhistorier, og det var sjovt at høre
hvordan engelsk, tysk, norsk og dansk dannede en hel symfoni alt sammen
over temaet Morini.
Morgendagen bød på opklarende, men endnu
køligt vejr, og der blev tændt op i bålet og kaffen serveret, så der
var noget at varme sig på. Efterhånden som morgenmaden blev serveret,
så folk ud til at være sluppet igennem aftenen og natten uden de store
mén.
Sidst på formiddagen var det jo tid til fællesturen, men lige
forinden fik vi besøg af et par Journalister fra Fyens Stiftstidende.
Der blev taget en masse billeder og jeg måtte igennem det helt store
interview – Det var i øvrigt anden gang jeg fik besøg af pressen. Ugen
før træffet kom der nemlig en journalist fra Melfar Posten, som også
fik et interview.
Nå, da pressen havde fået hvad de gerne ville
have og vi så småt begyndte at få startet maskinerne op, gik det
derudad! I år uden de store ventetider – det lod til at Morinierne
glædede sig til turen.
Odense var målet. Der blev nemlig (for andet år i træk) afholdt
cafe-racer-træf arrangeret af englænder-klubben
Albion.
Det syntes jeg var perfekt at besøge med vores cafe-racere, og samtidig
var det jo en anledning til at se Fyns hovedstad.
Jeg
havde udsøgt en rute der gik mod Odense ad den ældste vej mellem Odense
og Middelfart, nemlig Rugårdsvej. Den er herlig snoet og indbydende.
Halvvejs Odense skulle vi så tanke og lige blive samlet igen. Jeg stod
som vanlig for den hurtige trup og Elisabeth for den ”langsomme” og da
vi nåede tanken var der meget langt mellem os.
Det viste sig at en (nu
skal man måske ikke nævne navne, vel Franz ;o) var kørt tør 1 km fra
vores hus! Men som vanlig havde vi en følgebil med reservedunk, i år
Normanns, så det
blev klaret på stedet.
Vi fortsatte så til Odense hvor der med
begejstring blev kigget på motorcykler. Frokosten blev indtaget og der
blev også bevilliget et par timer til at futte rundt i Odense inden vi
igen satte kurs mod Vestfyn.
Frokost
på Fisketorvet
Turen hjem foregik ad en endnu mere
snoet rute i sydvestlig retning ind over Fyn. For at gøre det nemmere
at finde rundt, havde vi fredag morgen kørt turen og (oven
på malertape!) spraymalet et lille MM-logo på alle skilte hvor
vi skulle dreje eller sat små pile op.
Jeg ved ikke om det helt blev registreret af alle, men vi havde da i år
kun ét sted hvor nogle glemte at dreje, så måske næste år det siver
bedre ind ;o)
Ruten sluttede med en rundtur på halvøen hvor Wedellsborg ligger, så
man således kunne få et indtryk af vores flotte omgivelser.
Vejviser
Det
er altid spændende at se når vi kommer hjem, hvordan turen har påvirket
folk. Den reaktion jeg går efter, er at folk skal rive hjelmen af med
et stort smil i fjæset og næsten ikke kunne vente med at fortælle om
deres oplevelse med turen – Og præcis sådan var det, så det var jo
perfekt!
Eneste malurt var (igen) problembarnet Tornerose. De
sidste 10 km kørte hun kun på en cylinder og da vi kom hjem, så vi at
det ene udstødningsrør var søbet ind i olie. Straks blev der kigget på
det – var det tændingen? Eller benzintilførslen? Eller?? – Da vi nu var
så mange eksperter samlet og det jo faktisk hører sig til at der skal
skrues lidt, blev jeg enig med Werner om at vi da ligeså godt
kunne tage topstykket af for at se nærmere på problemet. Morinien blev
trillet hen på skruepladsen hvor vi også stod sidste år og der blev
begyndt!
Midt under det hele fik besøg ef endnu en journalist,
denne gang fra Lokalavisen Vestfyn. Så måtte jeg jo endnu engang
”afgive forklaring”. Så i år har der for alvor været pressedækning af
begivenheden. Og jeg må sige at det er særdeles gode artikler der er
kommet ud af det, men prøv at klikke på linksene øverst eller nederst
og få syn for sagn (De kommer lidt senere).
Efter
interviewet kunne jeg fortsætte og da vi havde fået topstykket af,
kunne vi se at der var en revne mellem ventilsæderne. Dette problem
forekommer ind i mellem og giver normalt ikke anledning til de store
følgeproblemer. Dog havde det ene ventilsæde arbejdet sig lidt skævt
ind i topstykket, så ventilen ikke lukkede helt tæt – men var det
anledningen til al den olie? Nå, vi pillede topstykkerne af fra
Morinien jeg fik smadret i uheldet i januar– de blev nemlig renoveret
sidste år – og fik dem monteret på Tornerose.
Skrueriet gik
rigtig fint og var særdeles underholdende. Vi var løbende en fire-fem
mand i gang, med jævnlige udskiftninger – Det var nærmest som at se en
flok bier der sværmede rundt om Morinien, alle sammen vidende præcis
hvad næste træk skulle være.
Nå, havde det så hjulpet, var det
næste... Jeg fik ordre af ”oldermanden” Heiner om at køre en tur inden
jeg fik min aftensmad, for lige at se om det havde gjort godt.
Umiddelbart så det fint ud, og motoren gik væsentlig bedre end før med
de andre topstykker. Vi troede faren afværget og jeg kunne sætte mig at
spise.
Men, men, men næste morgen skulle den lige startes igen, og?
- Stadig os fra udstødningen! Nu lød dommen så på en slap oliering evt.
i forbindelse med oval-slidt cylinder. Sidenhen viste det sig også at
være tilfældet, men mere om det under
"Tornerose".
Nå, men tilbage til lørdag aften: Efter det store
grill-eldorado, mesterligt tilvejebragt af min svigerfar Normann og
selvfølgelig Elisabeth og Charlotte, var det tid til at få tændt op i
bålet, så vi kunne sidde og hygge os rundt om det.
Det var også tid til
at få overrakt præmierne, og efter at have fået samlet stemmesedlerne
sammen kunne optællingen gå i gang.
Først var der jo Danmarks
Flotteste Morini. Udvalget var nærmest pinligt
lille – hvor
blev I af, I danskere!!! :/ – Der var Tornerose, Elisabeths
K2'er
og Franz 500'er at vælge i mellem. Det blev et kampvalg! Stillingen
endte lige mellem min og Elisabeths, men da der samtidig kom en enkelt
stemme på Elisabeths som Træffets Favorit-Morini, måtte prisen jo
nødvendigvis tilfalde hendes. I øvrigt var begrundelsen, som
stemmeafgiveren gav denne: ”Det er på tide at holde af K2'eren” - Det
kan jeg kun se mig enig i!
Træffets Favorit-Morini blev også en
snæver kamp mellem Andreas og Werners Corsaro'er. Det blev dog Andreas
der rendte med prisen.
Med priserne fulgte et gavekort på 40 Euro til
Dieter
Hoffmann.
Længst
fra kommende Morinikører var Iris, den ene af træffets to kvindelige
deltagere, som havde kørt 890 km for at komme til vores træf. Også hun
fik gavekort til Dieter Hoffmann.
Den
Særlige Præmie er jo tænkt
som en anerkendelse til en Morinikører der har gjort noget særligt for
Morini-mærket eller -fælleskabet. I år syntes jeg dog at den skulle gå
til en der ikke kører Morini – endnu i hvert fald! Min svigerinde
Charlotte har nemlig fra første år trofast været vores hjælpende hånd
nr 1 ved træffene. Uden hende havde vi været meget hårdt spændt for.
Derfor
fik hun prisen, som i sin fysiske form var en lille sparegris med et
mindre startbeløb på 300 kr. til hendes opsparing til den Excalibur som
hun går og drømmer om. Så måske næste år kommer hun på Morini?
Charlotte i en af hendes mange funktioner
Aftenen fortsatte på vanlig vis med hygge om bålet og ved 2-tiden gik
de sidste, mætte af dagens begivenheder, i ”seng”.
Kl
6 om morgen måtte jeg dog op igen for at tage afsked med de første.
Torbjørn og Viggo ville nemlig gerne nå den tidlige færge.
Efterhånden
begyndte flere og flere at vågne. Efter morgenmaden og op ad
formiddagen tog de en efter en afsked.
Igen var det med et ønske om
gentagelse og igen i år fik vi den fantastiske kommentar fra en om, at
det var det bedste træf han havde været til.
Det er vi selvfølgelig
meget glade for, for vi synes jo ikke selv at vi tilbyder ret meget ud
over det sædvanlige. Derfor må vi også sende takken videre til alle
deltagerne, for det er i høj grad deres fortjeneste at vi kan afholde
et så hyggeligt træf.
Om der kommer et fjerde træf? – selvfølgelig gør der det! Vi glæder os
til at se jer næste år :)