Tornerose 2011:
23. marts 2011
Som sædvanlig er jeg kommet for sent i gang! Der er jo ikke lang tid
til træf og min årlige tur til Italien, og der er lige et par "småting"
jeg skal have lavet. Men i det mindste har jeg da fået pillet moteren
af og fået den skilt ad.
Det er jo
altid spændende at se hvad der venter en under sådan en
operation.
Det første jeg stødte på var stemplerne. Begge stempler har
mindre/mellemstore sætningsskader. Så vidt jeg har kunne studere mig
til omkring lige denne type skader, skyldes det at der har været for
snævert mellem stempler og cylindre.
Det var ikke noget jeg lige ville
have gættet på med både gamle cylindre og gamle stempler - måske husker
man at stemplerne var nogle
jeg fik af Hartmut
forrige år.
Cylindrene ser ikke umiddelbart ud til at have taget skade
og det er kun under stempelringene at der er rivninger. Til gengæld er
der tre forekomster på det ene og to på det andet stempel (billedet
viser det værste eksempel!) Utroligt at den faktisk har kørt noget der
ligner 20.000 km med det (jeg formoder at skaderne er sket kort tid
efter
monteringen).
Næste
spændende overraskelse var da jeg jeg skulle skille selve
motorhuset ad. Det lille remdrevhjul var simpelthen rustet fast på
krumtappen. Varme, kulde, vold, smøring og det specielle aftrækkerværktøj jeg
lige har
fået, kunne ikke flytte den mindste smule på det. Og der er jo grænser
for hvor megen vold man kan udøve uden at krumtappen også tager skade,
så det endte med at jeg var nødt til at skære det i stykker for at få
det
hele skilt ad.
Inde i huset ventede der flere overraskelser. En meget underlig
skade,
som jeg faktisk ikke kan greje hvordan er opstået, er den som kan anes
på billedet til højre.
Krumtappens kuglelejes inderste ring var simpelthen rusten indvendig!! Hvordan det
kan lade sig gøre et sted hvor der altid er olie, er på det nærmeste
ubegribeligt.
Uanset har det betydet at der i pasningen mellem lejet og krumtappen
har udviklet sig et for stort spil. Krumtappen har altså siddet "løs"
inde i selve
lejet. hvilket selvføgelig også har gået ud over glidelejet i den anden
side
(og selvsagt givet en del lejestøj).
Et lignende problem var knastakslens leje i pick-up siden: Dels havde
akslen utrolig meget aksialt slør - noget der lignede en 1 mm - og dels
var lejet (nok som følge af det) utrolig slidt, så her var der endnu en
grund til alt det klapperi motoren afgav.
Næste skridt er at få skiftet lejer osv. Hvis jeg føler jeg kan nå det,
bliver der nok også lige poleret hist og her. Udvendig får den måske
også en gang glasblæsning, men det kommer an på omkostninger og tid.
Der er nemlig også en del andre ting på Tornerose jeg gerne vil have
lavet, men det skal jeg nok vende tilbage til.
En ting har jeg dog lavet. Sidste uge havde jeg Rasmus' 500'er hos mig
for blandt andet at genoprette det originale ledningsnet. Det samme har
jeg længe ville gøre ved min egen, fordi det har været en sjov
sammensætning af forskellige årgange, men egentlig havde jeg tænkt at
det kunne vente lidt endnu. Nu var jeg imidlertid inde i rytmen og
heldigvis var der ikke nær så meget rod som på Rasmus', så jeg
fik også lige det på plads i dag. Det betød blandt andet at der skulle
en anden tændingslås til, og derfor måtte jeg også omkode
tankdæksellåsen, så nøglen passer til begge låse. Det er en meget nem
opgave - det kan være jeg lige skal lave en lille anvisning om det på
et tidspunkt.
Alt for i dag!