2009: 4/3 21/3 4/4 21/4 21/5 21/9 21/11 2010: 18/3 27/9 2011: 23/3 18/4 19/4 26/4 24/5 26/5 22/7

Tornerose 2011:


Flere billeder kan ses under Mine Billeder

23. marts 2011

Som sædvanlig er jeg kommet for sent i gang! Der er jo ikke lang tid til træf og min årlige tur til Italien, og der er lige et par "småting" jeg skal have lavet. Men i det mindste har jeg da fået pillet moteren af og fået den skilt ad.

Det er jo altid spændende at se hvad der venter en under sådan en operation.
Det første jeg stødte på var stemplerne. Begge stempler har mindre/mellemstore sætningsskader. Så vidt jeg har kunne studere mig til omkring lige denne type skader, skyldes det at der har været for snævert mellem stempler og cylindre.
Det var ikke noget jeg lige ville have gættet på med både gamle cylindre og gamle stempler - måske husker man at stemplerne var nogle jeg fik af Hartmut forrige år.
Cylindrene ser ikke umiddelbart ud til at have taget skade og det er kun under stempelringene at der er rivninger. Til gengæld er der tre forekomster på det ene og to på det andet stempel (billedet viser det værste eksempel!) Utroligt at den faktisk har kørt noget der ligner 20.000 km med det (jeg formoder at skaderne er sket kort tid efter monteringen).

Næste spændende overraskelse var da jeg jeg skulle skille selve motorhuset ad. Det lille remdrevhjul var simpelthen rustet fast på krumtappen. Varme, kulde, vold, smøring og det specielle aftrækkerværktøj jeg lige har fået, kunne ikke flytte den mindste smule på det. Og der er jo grænser for hvor megen vold man kan udøve uden at krumtappen også tager skade, så det endte med at jeg var nødt til at skære det i stykker for at få det hele skilt ad.

Inde i huset ventede der flere overraskelser. En meget underlig skade, som jeg faktisk ikke kan greje hvordan er opstået, er den som kan anes på billedet til højre. Krumtappens kuglelejes inderste ring var simpelthen rusten indvendig!! Hvordan det kan lade sig gøre et sted hvor der altid er olie, er på det nærmeste ubegribeligt.
Uanset har det betydet at der i pasningen mellem lejet og krumtappen har udviklet sig et for stort spil. Krumtappen har altså siddet "løs" inde i selve lejet. hvilket selvføgelig også har gået ud over glidelejet i den anden side (og selvsagt givet en del lejestøj).
Et lignende problem var knastakslens leje i pick-up siden: Dels havde akslen utrolig meget aksialt slør - noget der lignede en 1 mm - og dels var lejet (nok som følge af det) utrolig slidt, så her var der endnu en grund til alt det klapperi motoren afgav.

Næste skridt er at få skiftet lejer osv. Hvis jeg føler jeg kan nå det, bliver der nok også lige poleret hist og her. Udvendig får den måske også en gang glasblæsning, men det kommer an på omkostninger og tid. Der er nemlig også en del andre ting på Tornerose jeg gerne vil have lavet, men det skal jeg nok vende tilbage til.

En ting har jeg dog lavet. Sidste uge havde jeg Rasmus' 500'er hos mig for blandt andet at genoprette det originale ledningsnet. Det samme har jeg længe ville gøre ved min egen, fordi det har været en sjov sammensætning af forskellige årgange, men egentlig havde jeg tænkt at det kunne vente lidt endnu. Nu var jeg imidlertid inde i rytmen og heldigvis var der ikke nær så meget rod som på Rasmus', så jeg fik også lige det på plads i dag. Det betød blandt andet at der skulle en anden tændingslås til, og derfor måtte jeg også omkode tankdæksellåsen, så nøglen passer til begge låse. Det er en meget nem opgave - det kan være jeg lige skal lave en lille anvisning om det på et tidspunkt.

Alt for i dag!
@ Søren Høyer Hansen