2009: 4/3 21/3 4/4 21/4 21/5 21/9 21/11 2010: 18/3 27/9 2011: 23/3 18/4 19/4 26/4 24/5 26/5 22/7

Tornerose 2009:


Flere billeder kan ses under Billeder

21. marts 2009

Jeg har fået lavet et par essentielle småting på Tornerose. Først og fremmest har jeg lavet tilbageflyttere. Det blev igen den svejsede løsning. Jeg overvejede et kort øjeblik at sætte det ”originale” Tarozzi tilbageflyttersæt på – altså det der findes lavet specielt til 3½'eren, med beslag, kabel, kontakter og det hele. Dels for at holde den så original som muligt og dels fordi der både er mindre plads til gear-sidens stænger/arme og at bremsesiden kræver en flytning af bremselyskontakten. Og så ville det; være væsentlig nemmere ;o) Når jeg alligevel valgte at give mig selv masser af arbejde og svejse beslagene op, er det fordi jeg så kunne komme længere bagud med pedalerne – jeg synes det er en anelse for lidt med den ”originale” løsning – og ikke mindst: det ser langt mere elegant ud.

Der er ikke megen plads, men det går lige!


To ting gav mig kvaler. Det ene var i gearsiden. Pga. Lafranconiernes fals der stikker op, ville beslaget og det franske øje på gearstangen støde på. Derfor var jeg nødt til at lave et andet beslag med en kraftig forkrøbning, så jeg kunne komme ind bag ved falsen. Det franske øje er så skruet fast i et gevindhul, så det fylder minimalt. Det er lavet i 5 mm rustfi plade – lidt sejt at få bukket i en skruestik!
 Bremsesiden: det store problem var her bremselyskontakten. Jeg overvejede at udelade den, for hvor tit bremser man med bagbremsen alene (- aldrig!), men jeg kunne ikke få det over mig at den skulle mangle, så derfor lavede jeg et beslag som blev svejset på og en holder til kontakten.
Jeg lavede også den lille ”tværstift” til kablet ved bremsepedalen. Den blev ”drejet” ud af en 10 mm rustfri bolt spændt op i boremaskinen og med vinkelsliber og fil som ”drejestål”. Jeg har efterhånden lavet en del ting på den måde, og savner hver eneste gang at have en drejebænk!
Så har jeg fået monteret blinklys og ikke mindst spejl – det er svært at undvære i det daglige. Jeg har genbrugt den spejlholder jeg lavede til den anden. Den var kun en anelse skrabet efter turen i asfalten, så jeg kunne bare file den ned og polere den igen. Spejlet er fra den anden side, fra den gang jeg havde to spejle på den anden, så det var bare at skrue på.

Derudover har jeg fået skiftet de gamle slanger ud, fået nye tændkabler, hætter og tændrør (selvfølgelig de gode iridium), renset karburator og skiftet pakninger på dem og fået monteret sidestøtteben.
Benzinhanen var skiftet ud med en manuel. Den har jeg fået skiftet ud med en original elektromagnetisk. For længe siden købte jeg en på ebay – just in case – og se bare the case was now! Man kan jo ikke starte sin Morini uden at høre Morini-klikket ;o)

Jeg har lavet en nummerpladeholder. Desværre har vi jo ikke sådan nogle fine kvadratiske plader som de italienske, så jeg måtte lave en der nogenlunde passer uden på den originale holder. Det gav en lidt højere holder end pladen er, men så er der plads til at få indgraveret noget forneden.
Pladen er igen limet på holderen. Det ser så fint ud uden skruer! Nummerplader er jo i sig selv grimme (og det er jo ikke blevet bedre af de nye skrifttyper!), så jo mere elegant man kan montere den møgplade, jo bedre.

Det seneste jeg har lavet er at få skåret logo i koblingsdækslet. Denne gang skulle jeg ikke bruge tid på at finde på, men ”bare” kopiere det gamle - 8 timers intensivt arbejde med at bore, save og file. Denne gang tog jeg tid på det. Jeg er nemlig blevet spurgt om det så mange gange i forbindelse med det første jeg lavede. Det er godt man ikke skal betale en mand for at gøre det!!!
Det er så poleret, ligesom de andre dele der er poleret originalt skal. Jeg har i øvrigt også poleret svømmerhusene og det store dæksel på den anden side. Det er ikke lige så vildt poleret som Niels' flotte arbejde, men det holder jo alligevel ikke ret længe med det vejrlige min vil være udsat for, så det er nærmest omsonst arbejde – men så er det da gjort.

Som man kan se har jeg ikke bare "snydt" og poleret det gamle.

 
@ Søren Høyer Hansen