Tornerose 2009:
21. marts 2009
Jeg
har fået lavet et par essentielle småting på Tornerose. Først
og fremmest har jeg lavet tilbageflyttere.
Det
blev igen den svejsede løsning. Jeg overvejede et kort øjeblik at sætte
det ”originale” Tarozzi tilbageflyttersæt på – altså det der findes
lavet specielt til 3½'eren, med beslag, kabel, kontakter og det hele.
Dels for at holde den så original som muligt og dels fordi der både er
mindre plads til gear-sidens stænger/arme og at bremsesiden kræver en
flytning af bremselyskontakten. Og så ville det; være
væsentlig
nemmere ;o)
Når
jeg alligevel valgte at give mig selv masser af arbejde og svejse
beslagene op, er det fordi jeg så kunne komme længere bagud med
pedalerne – jeg synes det er en anelse for lidt med den ”originale”
løsning – og ikke mindst: det ser langt mere elegant ud.
Der er ikke megen plads,
men det går lige!
To
ting gav mig kvaler. Det ene var i gearsiden. Pga. Lafranconiernes fals
der stikker op, ville beslaget og det franske øje på gearstangen støde
på. Derfor var jeg nødt til at lave et andet beslag med en kraftig
forkrøbning, så jeg kunne komme ind bag ved falsen. Det franske øje er
så skruet fast i et gevindhul, så det fylder minimalt. Det er lavet i 5
mm rustfi plade – lidt sejt at få bukket i en skruestik!
Bremsesiden:
det store problem var her bremselyskontakten. Jeg overvejede at udelade
den, for hvor tit bremser man med bagbremsen alene (- aldrig!), men jeg
kunne ikke få det over mig at den skulle mangle, så derfor lavede jeg
et beslag som blev svejset på og en holder til kontakten.
Jeg
lavede også den lille ”tværstift” til kablet ved bremsepedalen. Den
blev ”drejet” ud af en 10 mm rustfri bolt spændt op i boremaskinen og
med vinkelsliber og fil som ”drejestål”. Jeg har efterhånden lavet en
del ting på den måde, og savner hver eneste gang at have en drejebænk!
Så har jeg fået monteret blinklys og ikke mindst
spejl – det er svært at undvære i det daglige.
Jeg
har genbrugt den spejlholder jeg lavede til den anden. Den var kun en
anelse skrabet efter turen i asfalten, så jeg kunne bare file den ned
og polere den igen. Spejlet er fra den anden side, fra den gang jeg
havde to spejle på den anden, så det var bare at skrue på.
Derudover
har jeg fået skiftet de gamle slanger ud, fået nye tændkabler, hætter
og tændrør (selvfølgelig de gode iridium), renset karburator og skiftet
pakninger på dem og fået monteret sidestøtteben.
Benzinhanen
var skiftet ud med en manuel. Den har jeg fået skiftet ud med en
original elektromagnetisk. For længe siden købte jeg en på ebay – just
in case – og se bare the case was now! Man kan jo ikke starte sin
Morini uden at høre Morini-klikket ;o)
Jeg
har lavet en nummerpladeholder. Desværre har vi jo ikke sådan nogle
fine kvadratiske plader som de italienske, så jeg måtte lave en der
nogenlunde passer uden på den originale holder. Det gav en lidt højere
holder end pladen er, men så er der plads til at få indgraveret noget
forneden.
Pladen
er igen limet på holderen. Det ser så fint ud uden skruer! Nummerplader
er jo i sig selv grimme (og det er jo ikke blevet bedre af de nye
skrifttyper!), så jo mere elegant man kan montere den møgplade, jo
bedre.
Det
seneste jeg har lavet er at få skåret logo i koblingsdækslet. Denne
gang skulle jeg ikke bruge tid på at finde på, men ”bare” kopiere det
gamle - 8 timers intensivt arbejde med at bore, save og file. Denne
gang tog jeg tid på det. Jeg er nemlig blevet spurgt om det så mange
gange i forbindelse med det første jeg lavede. Det er godt man ikke
skal betale en mand for at gøre det!!!
Det
er så poleret, ligesom de andre dele der er poleret originalt skal. Jeg
har i øvrigt også poleret svømmerhusene og det store dæksel på den
anden side. Det er ikke lige så vildt poleret som Niels' flotte
arbejde, men det holder jo alligevel ikke ret længe med det vejrlige
min vil være udsat for, så det er nærmest omsonst arbejde – men så er
det da gjort.
Som man kan se har jeg ikke bare "snydt" og poleret det gamle.