Tornerose 2010:
18. marts 2010
Det er utroligt som tiden flyver. 4 måneder siden jeg sidst skrev noget om Tornerose!
Nu
er vejret endelig blevet lidt stablit igen, og jeg har kunne køre
Morinien hver dag i denne uge, og det er så fedt! Det er ellers kun
blevet til småture i løbet af vinteren, for med denne vinter har det jo
nærmest været umuligt at køre - noget væsentligt andet end jeg havde
vænnet mig til med de sidste par vintre.
Tornerose er ikke så
vinterduelig som min første Morini; der er jo en del krom og rå og
poleret aluminium. Det er selvfølgelig angrebet af salt, så der
forestår en del arbejde med at polere op igen. Udstødningerne har jeg
til sæsonen skiftet ud med mine sorte Busso'er, dog lidt sent, så
Lafranconi'erne nåede at få lidt rustpletter. Og så er der
skærmstivere, lygteholdere osv, som også har fået en del rustangreb.
Nå, det vil nu ikke fraholde mig at køre næste vinter. Jeg vil
muligvis skifte de dele jeg kan ud med rustfri dele og så ellers
rustbeskytte de sidste småting så vidt det er muligt.
Jeg er
gået lidt død i Black Beauty projektet, så jeg er i stedet så småt
begyndt at klargøre Tornerose. Der har jo også været nogle mangler på
den, som jeg gerne skulle have rettet op på i år.
Inden jeg kørte på
min Italienstur sidste år manglede jeg nemlig følgende: Ny forlygte,
styrdæmper, original forskærm, forkromede
støddæmpere, forkromede clip-ons og blanke ringe til
instrumenterne.
Nu ved jeg efterhånden ikke om jeg nogensinde
får skrevet den rejseberetning (jeg håber stadig jeg får tid til det),
men jeg må hellere afsløre nogle af de ting der skete på turen.
Det
første der skete var at mit koblingskabel sprang. Det skete heldigvis på den mest lige vej på turen og 50 km fra
træffet i Italien, så jeg var jo egentlig det rette sted for at få det
repareret, men jeg fandt nu selv en løsning. En Ducati-forhandler med
tilhørende værksted hjalp mig med et nyt inderkabel. Det er en længere
historie, men kort kan jeg sige, at der skiftende var 3 mand på opgaven i to
timer (fordi de ikke havde stumperne på lager og først skulle
hente dem), og den endelige pris lød på - hold nu fast: 10 Euro!! Prøv
at lige at finde et sted der vil lave det herhjemme til samme pris! Man
kan dårligt få stumperne til den pris.
Det næste problem var at
pakningen i bremsecaliperen blev utæt. Ikke særlig spændende når man
kører hårnålesving i bjergene!! Men heldigvis fik jeg hjælp af et nyt
bekendstkab jeg gjorde mig til træffet, Marco. Han tog mig simpelthen
med til den lokale mc-forhandler og de havde "selvfølgelig" sådan noget
på lager. Det blev altså skiftet på turen.
En tusind kilometer
senere begyndte samme problem at opstå i hovedcylinderen, men det har
jeg faktisk kunne køre med ind til i dag. Jeg har bare skulle trække
meget resolut og hårdt i grebet, så pakningerne med det samme kunne være under tryk -
hvilket passer fint med min normale køremåde ;o) Det har selvfølgelig
været lidt problematisk at køre langsom bykørsel med bløde
opbremsninger, hvor grebet ved langsomme træk, har kunne trækkes helt i
bund uden bremseeffekt.
Nå, den næste opgradering af Tornerose
foregik i Østrig, hvor jeg besøgte endnu en Morini-"tosse" som er
relativ kendt i det tysktalende miljø. Manfred hedder han. Han har en
større samling Morinier og en ikke mindre samling reservedele. Han er
Morini-afficionado om nogen er, kan fortælle nogle fantastisk
underholdende historier (hvis man ellers kan følge med den østrigske
dialekt) og så er han en meget flink mand. Og godt eksempel på
det, er at han simpelthen forærede mig en helt ny forlygte og en
styrdæmper. Det var endnu engang et eksempel på hvor venlige og
hjælpsomme Morini-kørere er - dette dog i særklasse!
Styrdæmperen
er imidlertid røget af igen. Den er simpelthen for hård i dæmpningen og
ikke justerbar. Jeg har dog i mellemtiden købt en ny justerbar på ebay.
Den mangler godt nok et beslag for at kunne monteres, så det skal jeg
lige have fundet en løsning på.
Videre
på min tur gik det til det tyske træf. Her kom det for Kerstens øre, at
jeg ledte efter en original forskærm. (Kersten var med til
det danske træf i 2008 - kørte da på sin Guzzi). Han har en vidunderlig ratbike af en Morini (som kan ses under
Güster).
På denne havde han præcis den forskærm jeg så længe havde ledt efter -
de er jo meget sjældent til salg. Nå, men han foreslog simpelthen at vi
kunne bytte forskærme! Først troede jeg at han mente det i sjov, men da
det gik op for mig at det var alvor, var jeg ikke sen til at få byttet
rundt på skærmene. Jeg blev således den meget lykkelige ejer af en den
helt rigtige forskærm og han var tilsyneladende også glad for byttet.
I hvert fald mente han at den sorte glasfiberskærm passede langt bedre til hans maskine. Og
det kan man måske godt give ham ret i, selvom jeg stadig synes, at jeg
var den der fik mest ud af den handel!
Skærmen har en lille bule
foran, som egentlig godt kan rettes ud. Det har jeg også overvejet, men
har dog besluttet at lade den være, fordi den så på den måde kan være
et minde om den fantastiske gestus fra Kerstens side.
Således havde jeg nu fået halvdelen af Torneroses mangler anskaffet. Det er nu dejligt at have gode bekendte!!
Tilbage
til i dag. Jeg har nemlig lige skiftet stempel (og medfølgende
pakninger) i hovedcylinderen - uha, en forskel! Jeg kan selvfølgelig
ikke lave stoppies, men det er godt nok rart at trykke på noget
hårdt, og kunne lave præcise og hårde opbremsninger. Sættet købte
jeg i en ebaybutik, som har flere "sjældne" Morini-dele. Han har blandt
andet også de fine tank og sidedæksel-emblemkopier og han sender meget
hurtigt:
giovannimoto1Idag
rensede jeg også kobling. Den smider lidt olie den vej ud, men det er
så lidt så jeg ikke rigtig gider at gøre noget ved det. Jeg har
immervæk kørt en 12-14.000 km inden det er blevet et problem med en
"fedtende" kobling, så problemet skal tilspidse før jeg gør yderligere
ved det.
Et
andet projekt jeg har været i gang med i nogen tid er de bageste
støddæmpere. Jeg har nemlig været heldig at finde nogle forkromede i
rimelig stand til en billig penge. Dem har jeg skilt ad, og er ved at
male dem, skifte simmerringe osv. Jeg har prøvet at undersøge om man
kunne forbedre dem på en eller anden måde, men ind til nu har jeg
ikke hørt nogle forslag. Det siges nemlig at de er alt for hårde og at
fx Koni/Ikon laver nogle meget bedre. Jeg har intet
sammenligningsgrundlag og er egentlig tilfreds med de originale
(komfort er for tøsedrenge!). Men hvis man kunne gøre noget for at
forbedre vejgrebet, ville jeg selvfølgelig overveje en modifikation af
dem. Men jeg vil nu beholde Marzocchierne - Tornerose skulle jo gerne
holdes original så vidt som muligt (igen, bortset fra mine få meget
bevidste undtagelser), og så er jeg heller ikke så meget for at der skal
sidde noget ikke-italiensk på min Morini ;o)
I øvrigt er det en nem opgave at renovere støddæmperne, så omstændighederne burde ikke fraholde nogle at gå i gang med det.
Jeg
har også været heldig at auktionere mig til et sæt billige helt nye
forkromede clip-ons. Så de ryger også på som en del af
forårsklargøringen.
Lafranconi'erne
har jeg fået pudset og poleret så de er klar til montering. Jeg gav dem
en omgang rød maling i enden. Jeg ved godt det er lir, og det hurtigt
bliver oset til, men når jeg nu har dem af kan jeg ligeså godt gøre
det. Det ser så pænt ud den første uge ;o)
Det sidste jeg
mangler er altså sådan set kun de blanke ringe til instrumenterne. Til
træffet i Italien var der en der havde nogle til salg, som er
cnc-drejede aluminiumskapper (de originale er af plast og fuldstændig
umulige at opdrive - de er vist gået til alle sammen). Jeg var lidt for
nærig til at købe dem, de koster 60 Euro, og jeg har håbet at kunne
finde dem billigere. Men det er vist bare prisen - Ducati Develoment
Dormund laver dem også til nogenlunde samme pris. Så nu ender det med
at jeg bider i det sure æble og alligevel køber dem - og så
oveni må betale yderligere for forsendelse! Man kan se dem på den
italienske klubs hjemmeside. Kig under "Accessori Morini".
Derudover skal jeg selvfølgelig have lavet den almindelig forårsklargøring og så skal jeg også have skiftet dæk - de er indkøbt.
Nu
varer det så heller ikke længe før jeg skal begynde arrangere de første
ting i forbindelse med træffet. Så nu begynder tidsplanen igen at
stramme til...