Tornerose 2009:
4. marts 2009:
Torneroses første dag på Fyn
Hermed begynder et nyt kapitel i mit liv som Morinist. Oven på det
triste tab omtalt i
TRAGEDIEN,
måtte jeg selvfølgelig straks have en ny Morini. Som jeg skrev, ville
jeg selvom jeg fik min skadede Morini igen, ikke blive kørende sådan
lige foreløbig. Derfor gik jeg straks igang med at lede efter en ny.
Jeg skrev rundt til det tyske forum på
Ital-Web
og ikke mindst til alle de danske Morinister om hvad der var sket, og
at jeg var på udkig efter en ny.
I
løbet af ganske kort tid kom der adskillige tilbud per mail. Et tilbud
havde dog min særlige interesse, nemlig det jeg fik fra Carl Åge. Der
blev aftalt et tidspunkt og tirsdag d 17 januar gik turen så over
Storebælt for at kigge på den. Traileren blev spændt bagpå for en
sikkerheds skyld (nej, jeg vidste sådan set jeg gerne ville have den
;o) og afsted gik det.
Da jeg så fik den i øjensyn var jeg sådan set
ikke i tvivl længere. Den var trods de mange år i hi i god stand - jeg
var i hvert fald positivt overrasket - og handlen blev derfor en
realitet.
Da jeg fik den hjem blev kablerne smurt, karburatorne
renset, tandremmen skiftet, baglygtepæren skiftet, den fik et
nyt
batteri, bremsecylinder og kaliber blev renset og bremseskiven fik en
let håndslibning og så var den faktisk klar til syn! Nåja, selvfølgelig
blev olien også skiftet. Og da jeg så fik den startet, var det tydeligt
at det var en motor der var blevet passet godt, for den har faktisk en
rigtig sund lyd - Og sounden skal jo også lige kommenteres:
Lafranconi-udstødningene har en sublim lyd. De er noget mere rå i lyden
end de Busso jeg har været vant til fra den anden! I det hele taget er
den mere rå end den anden. Den er lettere og og ligesom mere kontant i
sin opførsel. Jeg skal selvfølgelig også have dækkene skiftet - og det
glæder jeg mig meget til. Som det er nu tør jeg ikke rigtig udfordre
den for vildt pga af de gamle dæk. Med de rigtige dæk og ikke mindst
rigtige dækstørrelser tror jeg den bliver rigtig sjov at køre på.
Synet klarede
Klokholm igen.
Dem kan jeg til enhver tid anbefale. De er billigst i Danmark, er jeg
ret sikker på, og Jacob som står for syn er særdeles flink og
forstående. Fx er min bremseskive lige på grænsen, men fordi han godt
er klar over at jeg nogenlunde ved hvad jeg har med at gøre og at
skiverne er lidt svære at finde, nøjedes han med at lade et
par
bemærkninger falde om det.
Den 25 februar kunne jeg så montere en ny
nummerplade på Morinien. Så altså, godt en måned efter uheldet blev jeg
kørende igen. Jeg er glad for at der ikke gik længere tid og som sådan
kan jeg da også glædes over at det er på denne tid af året, så jeg ikke
går glip af alle de dejlige timer i den gode del af året.
Jeg vil kort beskrive hvad der skal ændres på den - for sådan er det jo
altid - ændringer skal der til! ;o)
Som
jeg har skrevet, har jeg i gennem længere tid være hooked på 77'er
Sporten. Jeg er jo i modsætning til så mange andre ikke så meget til
egerhjul og jeg synes mere og mere at 77 Sporten er den mest harmoniske
af modellerne at se på. Jeg har også haft lidt drømme om at få en
original
Morini, og det skulle så netop være den. Morinien som jeg nu har fået,
er godt nok fra 77, men den er langt fra original. Det er svært at
gisne om hvorfor den ser ud som den gør. Fx er tank og sadel fra en
Strada. Et senere tidstypisk fænomen var også at male stellet rødt
ligesom det var på de senere 80'er modeller.
Udseendet
jeg altså vil ramme, er det på billedet til højre.
For
at få det, skal der en Sport-tank og et Sport--sæde til. Stellet skal
males sort, og selvfølgelig skal tank, sidedæksler og ikke mindst fælge
lakeres i de rigtige farver. Men ellers er det kun småting jeg skal
have ændret "tilbage" til original. Der vil dog blive et par ting som
jeg bevist ikke vil lave originalt. For det første skal der
tilbageflytterfodhvilere til. Siddestillingen er jo, som jeg tidligere
har været
inde på, mildest talt uheldig. For det andet vil jeg sænke
instrumenteringen en smule - når styret nu kommer ned i den højde jeg
gerne vil have, ser det mærkeligt ud at instrumenterne hænger deroppe i
luften. For det tredje vil jeg (selvfølgelig, føles det naturligt at
skrive) have lavet koblingsdækslet ligesom det på den anden. Og så vil
jeg nok også igen lave et styrendespejl, og blinklysene skal helt
sikkert være styrendeblinklys. Denne gang dog den mere klassiske runde
type.
Det
er gået forbavsende godt med at finde stumper. Jeg har faktisk fundet
alt det jeg skal bruge af de større ting: tank, sadel, tilbageflyttere
og et par andre lidt sjældne stumper, så hvis min egen tid tillader
det, burde jeg kunne holde et godt flow i projektet.
Det er
sjovt hvad, i en vis forstand, så livløse objekter kan bibringe en af
følelser, men jeg vil ligesom da jeg fik min første Morini fortælle, at
den lille nye har gjort, at jeg er en meget glad mand!!! ;o)