2009: 4/3 21/3 4/4 21/4 21/5 21/9 21/11 2010: 18/3 27/9 2011: 23/3 18/4 19/4 26/4 24/5 26/5 22/7

Tornerose 2009:


Flere billeder kan ses under Billeder

4. marts 2009:


Torneroses første dag på Fyn


Hermed begynder et nyt kapitel i mit liv som Morinist. Oven på det triste tab omtalt i TRAGEDIEN, måtte jeg selvfølgelig straks have en ny Morini. Som jeg skrev, ville jeg selvom jeg fik min skadede Morini igen, ikke blive kørende sådan lige foreløbig. Derfor gik jeg straks igang med at lede efter en ny. Jeg skrev rundt til det tyske forum på Ital-Web og ikke mindst til alle de danske Morinister om hvad der var sket, og at jeg var på udkig efter en ny.
I løbet af ganske kort tid kom der adskillige tilbud per mail. Et tilbud havde dog min særlige interesse, nemlig det jeg fik fra Carl Åge. Der blev aftalt et tidspunkt og tirsdag d 17 januar gik turen så over Storebælt for at kigge på den. Traileren blev spændt bagpå for en sikkerheds skyld (nej, jeg vidste sådan set jeg gerne ville have den ;o) og afsted gik det.
Da jeg så fik den i øjensyn var jeg sådan set ikke i tvivl længere. Den var trods de mange år i hi i god stand - jeg var i hvert fald positivt overrasket - og handlen blev derfor en realitet.

Da jeg fik den hjem blev kablerne smurt, karburatorne renset, tandremmen skiftet, baglygtepæren skiftet, den fik et nyt batteri, bremsecylinder og kaliber blev renset og bremseskiven fik en let håndslibning og så var den faktisk klar til syn! Nåja, selvfølgelig blev olien også skiftet. Og da jeg så fik den startet, var det tydeligt at det var en motor der var blevet passet godt, for den har faktisk en rigtig sund lyd - Og sounden skal jo også lige kommenteres: Lafranconi-udstødningene har en sublim lyd. De er noget mere rå i lyden end de Busso jeg har været vant til fra den anden! I det hele taget er den mere rå end den anden. Den er lettere og og ligesom mere kontant i sin opførsel. Jeg skal selvfølgelig også have dækkene skiftet - og det glæder jeg mig meget til. Som det er nu tør jeg ikke rigtig udfordre den for vildt pga af de gamle dæk. Med de rigtige dæk og ikke mindst rigtige dækstørrelser tror jeg den bliver rigtig sjov at køre på.
Synet klarede Klokholm igen. Dem kan jeg til enhver tid anbefale. De er billigst i Danmark, er jeg ret sikker på, og Jacob som står for syn er særdeles flink og forstående. Fx er min bremseskive lige på grænsen, men fordi han godt er klar over at jeg nogenlunde ved hvad jeg har med at gøre og at skiverne er lidt svære at finde, nøjedes han med at lade et par bemærkninger falde om det.
Den 25 februar kunne jeg så montere en ny nummerplade på Morinien. Så altså, godt en måned efter uheldet blev jeg kørende igen. Jeg er glad for at der ikke gik længere tid og som sådan kan jeg da også glædes over at det er på denne tid af året, så jeg ikke går glip af alle de dejlige timer i den gode del af året.

Jeg vil kort beskrive hvad der skal ændres på den - for sådan er det jo altid - ændringer skal der til! ;o)
Som jeg har skrevet, har jeg i gennem længere tid være hooked på 77'er Sporten. Jeg er jo i modsætning til så mange andre ikke så meget til egerhjul og jeg synes mere og mere at 77 Sporten er den mest harmoniske af modellerne at se på. Jeg har også haft lidt drømme om at få en original Morini, og det skulle så netop være den. Morinien som jeg nu har fået, er godt nok fra 77, men den er langt fra original. Det er svært at gisne om hvorfor den ser ud som den gør. Fx er tank og sadel fra en Strada. Et senere tidstypisk fænomen var også at male stellet rødt ligesom det var på de senere 80'er modeller.

Udseendet jeg altså vil ramme, er det på billedet til højre.
For at få det, skal der en Sport-tank og et Sport--sæde til. Stellet skal males sort, og selvfølgelig skal tank, sidedæksler og ikke mindst fælge lakeres i de rigtige farver. Men ellers er det kun småting jeg skal have ændret "tilbage" til original. Der vil dog blive et par ting som jeg bevist ikke vil lave originalt. For det første skal der tilbageflytterfodhvilere til. Siddestillingen er jo, som jeg tidligere har været inde på, mildest talt uheldig. For det andet vil jeg sænke instrumenteringen en smule - når styret nu kommer ned i den højde jeg gerne vil have, ser det mærkeligt ud at instrumenterne hænger deroppe i luften. For det tredje vil jeg (selvfølgelig, føles det naturligt at skrive) have lavet koblingsdækslet ligesom det på den anden. Og så vil jeg nok også igen lave et styrendespejl, og blinklysene skal helt sikkert være styrendeblinklys. Denne gang dog den mere klassiske runde type.

Det er gået forbavsende godt med at finde stumper. Jeg har faktisk fundet alt det jeg skal bruge af de større ting: tank, sadel, tilbageflyttere og et par andre lidt sjældne stumper, så hvis min egen tid tillader det, burde jeg kunne holde et godt flow i projektet.

Det er sjovt hvad, i en vis forstand, så livløse objekter kan bibringe en af følelser, men jeg vil ligesom da jeg fik min første Morini fortælle, at den lille nye har gjort, at jeg er en meget glad mand!!! ;o)
@ Søren Høyer Hansen