2009: 4/3 21/3 4/4 21/4 21/5 21/9 21/11 2010: 18/3 27/9 2011: 23/3 18/4 19/4 26/4 24/5 26/5 22/7

Tornerose 2010:


Flere billeder kan ses under Mine Billeder

27. september 2010

Jeg må hellere lige lave en opdatering af hvad der er sket med Tornerose siden jeg sidst skrev, for det er jo igen et ordentligt stykke tid siden. Selvom Dart'en tager fokus lige for tiden og jeg har haft rigeligt at se til med Jens og Charlottes Morinier, er der dog sket lidt med min kære 3½'er.

Jeg skrev jo sidst at jeg manglede de blanke ringe til instrumenterne. De blev efter anbefaling fra Iris Handke bestilt hos Ekkehard Hollenbeck fra Ducati Development Dortmund (han kører selv Morini). Desværre havde han lidt travlt i biksen, så der gik lidt lang tid med ekspeditionen. I mellemtiden og ugen inden min Morinitour 2010 var jeg i Holland til klubbens 25 års jubilæumstræf. Iris var der også, og da jeg klagede min nød over at jeg muligvis ikke kunne nå at få ringene inden jeg skulle afsted til Italien, tilbød hun simpelthen at jeg kunne få hendes og så lade min ordre hos Ekkehard blive sendt til hende.
Da jeg kom hjem blev straks de poleret og monteret, så de kunne komme med på tour. Og pynte gør de:



Styrdæmperen fik jeg også lavet et beslag til. Selvom den er fin blank, skal både holderen og dæmperen nu alligevel males sort som det originale er. Beslaget er i øvrigt (som vanligt) håndlavet med nedstryger, bor og file.
Jeg har vist heller ikke fået nævnt at jeg fik færdiggjort renoveringen af støddæmperne. Og jeg skal da lige love for at det gjorde en forskel. Det var som at få en ny motorcykel!
En anden ting jeg heller ikke har nævnt (jo, under tourberetningen): Jeg skiftede i foråret primærspolen, da motoren havde lidt problemer med at starte. Det hjalp på koldstart, men desværre er der stadig problemer når motoren er varm. Ikke desto mindre gav det mærkbare forbedringer andre steder. Den er som jeg skrev i tourberetningen begyndt at trække noget bedre og benzinøkonomien er også forbedret. Problemerne med varmstart må jeg så lede efter et andet sted. Jeg fik tjekket magnetfeltet for nogen tid siden, da det mange gange kan udløse den slags problemer, men det burde være i orden. Tilbage bliver så tændingsboksene og pick up'en...
Primærspolen kan man vikle selv, men det er en noget mere krævende opgave end at vikle generatorspolerne, så derfor har jeg købt den hos Marcus Heilig. Og prisen er så lav - 300 kr. - at det kan faktisk ikke betale sig at lave den selv.

En sidste ting jeg lavede i foråret er en olieopsamlingsbeholder. Motoren er efterhånden ved at være noget slidt og den er i den forbindelse begyndt at skyde olie ud af motorudluftningen. Jeg var lidt træt af at have det til at løbe ned af stellet, så jeg tænkte at jeg i stedet kunne samle det, og så lade det løbe tilbage til motoren.
Der er jo selvfølgelig også det problem, at når der kan komme noget ud, kan der også komme noget ind. Jeg ville altså have et halvlukket system hvor olien ikke kunne komme ud, at der ikke kunne trænge skidt ind og at der igennem boksen kunne udlignes over- og undertryk. Min tanke var at den også skulle gavne selv på en ikke-slidt motor.
På de senere Morini'er kom der en lille boks til netop dette, hvilket jeg dog var uvidende om på det tidspunkt. Jørgen Pagh har også efterfølgende fortalt, at han har kunne se, at på de motorer der har haft en sådan boks, har motorerne haft færre aflejringer inden i - så det har helt sikkert en effekt.
Nå, men boksen blev fremstillet af glasfiber. Den er fyldt med en grydesvamp af rustfri stålspåner der skal hindre olien i at blive spyttet ud og øverst ved udluftningshullerne sidder der et stykke filterskumgummi, som dels skal lede luft ind og ud og dels skal hindre skidt i at trænge ind i motoren. Motorudluftningsslangen er tilsluttet forneden og de to udluftningsslanger fra topstykkerne er selvfølgelig også koblet til boksen.
Boksen er nok lidt overdimensioneret, i hvert fald når jeg sammenligner med det Morini har lavet, men skidt med det, det virker og er ikke i vejen for noget!



I år skal Tornerose i vinterhi. Da jeg jo har Dart'en, kan den således blive skånet for vinterens fortrædeligheder. Men der er også en anden grund, og det er at jeg skal i gang med at renovere motoren. Den har jo kørt 100.000, og jeg havde lovet Tornerose at det skulle ske umiddelbart efter denne runding. Det bliver første gang jeg skal rode i de "indre organer", så denne operation er jeg meget spændt på. Jeg vil selvfølgelig prøve at lave løbende beretninger om fremskridtet i den forbindelse.
@ Søren Høyer Hansen