Tornerose 2010:
27. september 2010
Jeg må hellere lige lave en opdatering af hvad der er sket med
Tornerose siden jeg sidst skrev, for det er jo igen et ordentligt stykke
tid siden. Selvom Dart'en tager fokus lige for tiden og jeg har haft
rigeligt at se til med Jens og Charlottes Morinier, er der dog sket
lidt med min kære 3½'er.
Jeg
skrev jo sidst at jeg manglede de blanke ringe til instrumenterne.
De blev efter anbefaling fra Iris Handke bestilt hos Ekkehard Hollenbeck fra
Ducati Development
Dortmund (han kører selv Morini). Desværre havde han lidt travlt i biksen, så der gik lidt lang
tid med ekspeditionen. I mellemtiden og ugen inden min
Morinitour 2010
var jeg i Holland til
klubbens 25 års jubilæumstræf. Iris var der også,
og da jeg klagede min nød over at jeg muligvis ikke kunne nå at få
ringene inden jeg skulle afsted til Italien, tilbød hun simpelthen at
jeg kunne få hendes og så lade min ordre hos Ekkehard blive sendt til hende.
Da jeg kom hjem blev straks de poleret og monteret, så de kunne komme med på tour. Og pynte gør de:
Styrdæmperen
fik jeg også lavet et beslag til. Selvom den er fin blank, skal både
holderen og dæmperen nu alligevel males sort som det originale er.
Beslaget er i øvrigt (som vanligt) håndlavet med nedstryger, bor og
file.
Jeg
har vist heller ikke fået nævnt at jeg fik færdiggjort renoveringen af
støddæmperne. Og jeg skal da lige love for at det gjorde en forskel.
Det var som at få en ny motorcykel!
En anden ting jeg heller ikke har nævnt (jo, under
tourberetningen):
Jeg skiftede i foråret primærspolen, da motoren havde lidt problemer
med at starte. Det hjalp på koldstart, men desværre er der stadig
problemer når motoren er varm. Ikke desto mindre gav det mærkbare
forbedringer andre
steder. Den er som jeg skrev i tourberetningen begyndt at trække noget
bedre og benzinøkonomien er også forbedret. Problemerne med
varmstart må jeg så lede efter et andet sted. Jeg fik tjekket
magnetfeltet for nogen tid siden, da det mange gange kan udløse den
slags problemer, men det burde være i orden. Tilbage bliver så
tændingsboksene og pick up'en...
Primærspolen kan man vikle selv,
men det er en noget mere krævende opgave end at vikle
generatorspolerne, så derfor har jeg købt den hos
Marcus Heilig. Og prisen er så lav - 300 kr. - at det kan faktisk ikke betale sig at lave den selv.
En
sidste ting jeg lavede i foråret er en olieopsamlingsbeholder. Motoren
er efterhånden ved at være noget slidt og den er i den forbindelse
begyndt at skyde olie ud af motorudluftningen. Jeg var lidt træt af at
have det til at løbe ned af stellet, så jeg tænkte at jeg i stedet
kunne samle det, og så lade det løbe tilbage til motoren.
Der er jo
selvfølgelig også det problem, at når der kan komme noget ud, kan der
også komme noget ind. Jeg ville altså have et halvlukket system hvor
olien ikke kunne komme ud, at der ikke kunne trænge skidt ind og at der
igennem boksen kunne udlignes over- og undertryk. Min tanke var at den
også skulle gavne selv på en ikke-slidt motor.
På de senere
Morini'er kom der en lille boks til netop dette, hvilket jeg dog var
uvidende om på det tidspunkt. Jørgen Pagh har også efterfølgende
fortalt, at han har kunne se, at på de motorer der har haft en sådan
boks, har motorerne haft færre aflejringer inden i - så det har helt
sikkert en effekt.
Nå,
men boksen blev fremstillet af glasfiber. Den
er fyldt med en grydesvamp af rustfri stålspåner der skal hindre olien
i at blive spyttet ud og øverst ved udluftningshullerne sidder der et
stykke
filterskumgummi, som dels skal lede luft ind og ud og dels skal hindre
skidt i at trænge ind i motoren. Motorudluftningsslangen er tilsluttet
forneden og de to udluftningsslanger fra
topstykkerne er selvfølgelig også koblet til boksen.
Boksen er nok
lidt overdimensioneret, i hvert fald når jeg sammenligner med det
Morini har lavet, men skidt med det, det virker og er ikke i vejen for
noget!
I
år skal Tornerose i vinterhi. Da jeg jo har Dart'en, kan den således
blive skånet for vinterens fortrædeligheder. Men der er også en anden
grund, og det er at jeg skal i gang med at renovere motoren. Den har jo
kørt 100.000, og jeg havde lovet Tornerose at det skulle ske umiddelbart efter
denne runding. Det bliver første gang jeg skal rode i de "indre
organer", så denne operation er jeg meget spændt på. Jeg vil selvfølgelig
prøve at lave løbende beretninger om fremskridtet i den forbindelse.