Morinitour 2010
Igen i år
var jeg på en længere tur. Målene var dels det italienske Morinitræf,
dels det tyske, men mestendels som altid at få kørt mange kilometer ad
spændende veje med min Morini! På
turen besøgte jeg Morinister
jeg har lært at kende gennem årene
som Moriniejer.
Beretningen er
skrevet undervejs i en slags dagbogsform og bærer selvfølgelig præg af
den lidt primitive uredigerede form.
Nils er stemmen på min TomTom ;o)
Først
lige den
"unøjagtige" rute - Værsgo':
27/05/10
Med den forventelige 1½
times forsinkelse kom jeg endelig afsted.
Det var tilsyneladende det helt rigtige tidspunkt, for vejene var
næsten fri, der var medvind og næsten alle lyskryds var grønne. Jeg
tror jeg måtte holde stille højst tre gange på hele vejen til grænsen.
Selv Kolding, som ellers kan være noget af en dræber at komme igennem,
lod mig passere stort set uhindret.
Fra Flensborg gik det mod den lille
færge ved Missunde. Det lønner sig virkelig at tage den vej over - selv
en omvej synes jeg er det værd. Vejene snor sig i meget fine bløde
kurver og er således en perfekt "opvarmning" til de snoede veje der
skulle komme senere på turen.
Nils mente at jeg ville være i Lübeck kl
19 - meeen jeg synes nu nok det kunne gøres lidt hurtigere. Og jeg
barberede da også hele tiden nogle minutter af.
I Kiel's bytrafik kunne
jeg pludselig lugte benzin. Og da jeg ved et lyskryds kunne se at der
kom store mængder ud ved karburatorerne måtte jeg skynde mig at holde
ind.
Problemet blev ordnet med et par kabelstrips - slangerne havde
udvidet sig lidt og det løb derfor ud hvor de er monteret på
studserne. Jeg burde egentlig have nogle slangebånd på, men hidtil har
det ikke været nødvendigt.
Videre gik det ad ganske små landeveje med
masser af krøl på, og lidt over fem var jeg hos Norbert.
En mand der
var noget slankere end vanlig tog imod mig. Han er igang med at
renovere deres nye lejlighed og det var tydeligt at det krævede masser
af energi. Jeg fik rundvisning og derefter var vi på den lokale
pizza-båd! Norbert fortæller i sin sædvanlige stil. Og om det var pga
af den lange talestrøm at jeg glemte at tage billeder, ved jeg ikke,
men jeg fik ikke taget et eneste.
Berlin
kom jeg tilfældigvis igennem. Her var jeg også tilfældigvis for mange
år siden på en cykelferie til hovedstaden (den lidt mere kendte
Berlin). Så jeg skulle lige have et billede - igen!
|
28/05/10
Efter en god nat
på sofaen fik jeg serveret morgenmad og efter et kig
på vejrudsigten tog jeg afsked. Vejret skulle blive nogenlunde, selvom
der om morgenen var kommet en ordentlig skylle.
Ruten havde Norbert og
jeg planlagt over en øl aftenen før, og den gik langs østbredden af
Elben. Efter at have krydset Elben med endnu en lille færge var jeg
tilbage i "mit elskede Ossie-Land". Humøret stiger altid når jeg ser de
beskedne huse med deres jordbundne arkitektur, så selvom vejene har en
tendens til at være lige og kedelige, og belægningen ind i mellem kan
være særdeles dårlig, er det altid en fryd at køre igennem.
Trods
kortets forudsigelser var jeg nu alligevel heldig med at få nogle gode
snoede veje, så jeg kunne øve mig på nedlægninger.
2/3 igennem den
planlagte rute kom der er lille byge. Jeg havde lovet mig selv at jeg
på ingen måde ville have regnvåde bukser, så jeg holdt en lille pause
og tog regnbukser på. Kort efter holdt det op med at regne, men vejen
var stadig våde, så jeg beholdt regnbukserne på.
Næste stop var så hos
Gunar i Rätzlingen. Dejligt at se ham og hans familie igen. Gunar var
blevet forvarslet om at jeg søgte slangebånd til mine benzinslanger og
vi gik straks i gang med at sætte dem på. Imidlertid viste det sig at
det sev ud omkring selve studsen også, så den blev pillet af og
filteret bagved blev rengjort. Jeg fik også lige en ny slange.
Mens vi
stod og drak en øl kom en af naboerne forbi. Han havde lige et problem
med nogle blinklys - jamen så fik vi da lige ordnet det også.
Derefter
blev der grillet, og jeg havde tid til at planlægge mine rute til dagen
efter.
Sidenhen sad vi og sludrede i Gunars udestue (nu uden muggent
træværk) over et par øl.
Ruten i morgen går over Kyffhäuser - yipeeee!
Og igennem et for mig nyt område: Vogelsberg, hvor der også ser ud til
at være spændende veje. Norbert gav mig tippet.
I morgen er det tidligt
op, da jeg skal køre 500 km og gerne skulle være hos Andreas i
nogenlunde tid.
30/05/10
Tidligt op - sågar
med vækkeur. Gunar var vist lidt skuffet over jeg
blev så kort tid, men nu var det jo arrangeret med Andreas.
Morinien
ville ikke starte. Tror den var druknet af det benzinshow i går. Men
den kom i gang. 525 km lå for mig. Vejene var gode og vejret perfekt.
Inden længe nåede jeg Harzen og så blev der øvet nedlægninger.
Fantastisk fantastisk!!
Næste mål var Kyffhäuser og da jeg kørte op ad
bjerget kunne jeg se en Kawa 1000 give den fuld skrue et par hundrede
meter foran mig. Jeg gjorde hvad jeg kunne og det lykkedes mig da også
at hente ham halvt oppe af bjerget.
Endnu længere oppe var jeg så
overvældet af begejstring at jeg var lige ved at crashe.
Næste store
oplevelse var Vogelsberg. Norbert havde igen tippet mig. Og for f.....
hvor var det er fedt tip. Da det var lørdag var der fyldt med
motorcykler og i hvert sving stod der en flok og lurede teknikker af.
Det var altså næsten som at have censorer på.
Et stykke inde i området
var der et par lokalkendte der gav den med knæet i asfalten og dem
måtte jeg da også se om jeg ikke kunne overhale. Det lykkedes igen til
egen begejstring.
Efter 8 timer i sadlen nåede jeg til Burgschwalbach.
Kunne ikke lige finde Bachstrasse 2, men en ældre herre pegede med sin
stok mig i rette retning. Det viste sig at være Andreas' far.
Jeg blev
budt indenfor og så hans store samling af motorcykler og ikke mindst
reservedele - og den orden! katalogiseret lager og alt muligt!!
Derefter tog vi til et BMV træf i nærheden. Ikke lige stedet for
Morinister, men der var da nogle fine ombygninger og noget at spise fik
vi også. Her var også en mig ubekendt Morinist, Dietmar, så snakken gik
på vanlig vis. Tornerose blev beundret. Men som Andreas og jeg blev
enige, så selvfølgelig, for det var jo den flotteste motorcykel ved
træffet ;)
Nu er jeg blevet indkvarteret på en madras på Andreas
kontor. Det er fedt at rejse på den måde!
30/05/10
Søndag, ingen
hast! Alligevel vågner jeg ved ottetiden. Klokken ni har
jeg været i bad og kan sætte mig til et morgenbord serveret af Andreas'
mor.
Derefter bliver der kigget kort og vi får lavet en rute gennem
Odenwald.
Vi tager afsked med endnu et "på gensyn" - det er så dejligt
at skulle se folk igen snart.
Desværre kom der byger lige da jeg skulle
køre og vejene var derfor våde på en del af ruten. Dagen igennem kom
der enkelte meget små byger, men ellers var det fint nok. Jeg var
imidlertid i søndags-mode og den første del gik lidt langsomt, så skidt
med våde veje.
Der blev også turistet en del. Jeg gav mig god tid til
at kigge på byerne jeg kom igennem og det er jo perfekt om søndagen
hvor der stort set ikke er trafik.
Jeg standsede også og så en flodbåd
komme igennem en sluse ved Hirshorn og jeg filmede løs.
Da jeg kom ind
i Odenwald vågnede jeg til dåd og der blev igen kørt race på de gode
veje.
Jeg kom også lige forbi Mosbach, så jeg kørte lige inden om
Dieter, men han var ikke hjemme, så der røg bare en seddel i
postkassen. Ham ser jeg jo også på fredag.
Så blev der kørt race igen
til Rudersberg.
På en Agip-tank tankede jeg og fik et par pizzaslices -
og god betjening. Flinke mennesker.
Under maden kiggede jeg igen kort
og fandt en nærliggende campingplads i "Rehgebirge". Den besluttede jeg
at tage til, da vejrudsigten lover dårligt vejr i morgen også. Så hvis
jeg beslutter at holde kørefri dag, så er jeg da et sted hvor der sker
lidt.
Fint sted i øvrigt - flot udsigt over "die Gebirge" og så er der
en masse islandske heste her. Det er sådan en dejlig "sammensat" plads.
Det har regnet stort set siden jeg satte telt op, så timingen har været
perfekt, når det nu åbenbart skal regne.
Dieter Hoffmanns beskedne værksted.
|
31/05/10
Det har regnet stort set
uafbrudt siden jeg slog teltet op. Og nu til
morgen regner det stadig. Koldt har det også været i nat. Jeg tror det
har været nede omkring 5 grader. Jeg måtte tage tøj på for at holde
varmen i min ultralight sovepose.
Nu overvejer jeg om jeg skal blive
her, for 300 km igennem Schwarzwald i regnvejr er der ikke megen sjov
ved. Alternativet er at lægge ruten om, så det bliver knap så snoede
veje. Det ville også forkorte ruten med en 100 km, men jeg ville nu
gerne igennem den sorte skov. Hvis jeg venter bliver der ingen
overnatning i Milano - det kan jeg sådan set godt leve med. Hmm, må se
at få fat i en vejrudsigt!
Var oppe i butikken og købe morgenmad, 2 Brötchen og noget Frischkäse.
Vejrudsigt var der ingen af, så jeg har roamet på min iPhone! Regn hele
dagen overalt i området. Så ikke en gang hvis jeg kører i østlig
retning vil det være bedre, faktisk kun værre. Jeg har altså besluttet
at blive her. Så kan jeg få skrevet lidt på den Strega-artikel jeg går
med i tankerne.
Jeg har lige regnet på mine km. Hvis jeg havde taget den hurtigste rute
hjemmefra uden svinkeærinder ville jeg skulle have kørt 942 km -
istedet har jeg kørt 1550 km!!!
Det er tydeligt at der ikke er så meget at lave, for jeg sidder og
laver små nørde-ting. Fx har jeg regnet på benzinforbruget. Jeg har
kørt ca 21,5 km/l. Det er ca 2 km længere end jeg plejer. Dette er
efter jeg har skiftet primærspolen. Motoren går bedre end vanligt -
trækker bedre og hele vejen til toppen. Jeg kan også holde en lidt
højere marchhastighed. I øvrigt tjekkede jeg tændrør hjemmefra og de
ser også langt bedre ud efter jeg har skiftet spolen.
Hele campingpladsen står på den anden ende. Næste weekend skal der
tilsyneladende være et stort stævne af en art. Jeg har forsøgt at
betale og se om jeg kunne få noget at spise, men de er alle sammen i
gang med at stille an. Oveni er det Ruhetag i dag, så for at få noget
spise måtte jeg køre til den nærmeste større by, Göppingen. Döner blev
det - det ved man hvad er! Og 2,50 Euro!
Så var jeg i et Biomarkt og
købe en øl. Ikke én øl kostede over 9 kr! - en halv liter økologisk
øl!! Det er utroligt at det overhovedet er muligt at leve i Danmark med
de priser vi har derhjemme. Men selvfølgelig når alting absolut skal
være nyt for danskere, så må priserne jo blive høje. Jeg tænker fx på
campingpladsen i Bogense jeg var på for 14 dage siden. Det lignede et
udstillingsområde for de nyeste modeller campingvogne. Her er der lidt
mere fornuft tilstede. Også når man ser på husene her. De bliver
vedligeholdt, men det skal absolut ikke være det sidste nye der skal
monteres. De holder på den måde også meget bedre stilen og her er i den
forstand væsentligt kønnere at kigge på.
"Indedag" i regnvejr.
|
01/06/10
Jeg begynder lige
med nogle tal: 635 km, 10:18 timer i bevægelse,
gennemsnit 62 km/t! Hvad jeg tabte i går, blev så sandelig hentet i
dag.
Klokken var ca 9 da jeg kom afsted. Det var ikke helt
holdt op med at regne, så jeg måtte pakke et vådt telt og rullede
derefter forsigtigt afsted.
Planen var at køre så jeg kunne overnatte
et stykke før San Bernadino passet. Det skulle ikke være for højt oppe,
da jeg var træt af kulde.
Ved middagstid nåede jeg Freudenstadt. Vejene
var stadig våde, så det så ud til at Schwarzwaldausfahrt'en skulle
blive træls. Jeg måtte da også liste mig gennem de første mange
kilometer. Jeg er simpelthen en kryster når der er glat føre. Tempoet
kom dog efterhånden op, og da vejene stille og roligt blev mere tørre
efterhånden som jeg kom frem, blev der igen arbejdet på at gøre
"kyllingestriben" på dækket så smal som mulig.
Kilometerne fløj forbi
og jeg kunne pludselig se at jeg ville kunne nå passet i magelig tid.
Tanken om at komme over og til varmere omgivelser, fik mig overbevist
om at det måske ikke var nogen dårlig ide. Jeg kørte til og kl 18.23
kunne jeg tage et billede af mig selv på toppen af passet.
Nu var målet
bare at komme ned i varmen. Jeg havde jo luret på vejrudsigten i går at
der skulle være 29 grader ved Morano, så det lokkede selvfølgelig at
komme lidt tættere på.
Ned ad bjerget gik det i hårnålesvingene. Det
blev ved og ved og samtidig blev det varmere og varmere. Da det fladede
lidt ud, var der egentlig ikke så langt til Lugano, som jeg havde en
forestilling om lå lige ved den italienske grænse - Næste mål: bare
lige ind i Italien og så finde et sted at overnatte.
Lugano blev nået.
Flot sted, meget lig den italienske riviera. Men jeg skulle jo lige ind
i Italien, havde jeg aftalt med mig selv. Jeg kørte og kørte - og
kørte, og kun 65 km fra Milano var grænsen. Nå, ny plan: en
campingplads at finde, så jeg ville have et sted at have mine ting, så
jeg kan give den som turist i Milano hele dagen i morgen. Nils gav mig
et forslag 50 km fra centrum. Den blev valgt, og så hurtigt afsted
inden det blev for mørkt.
Jeg elsker den måde italienerne kører på.
Hvis det stod til mig, skulle hele Europa en 14-dages tur hertil i
forbindelse med at tage kørekort. Hvor kunne trafikken dog blive
flydende, hvis den italienske stil blev standard. Uanset det, ankom jeg
for sent til pladsens åbningstider. Bommen var slået ned og der var en
kortstyret indgangsdør. I det samme gik et par stykker ind ad døren. Da
den var lidt længe om at lukke, kørte jeg bare efter.
Teltet er nu
slået op og er tørret her i de parogtyve grader der er. Jeg har været i
baren og drikke en øl, og nu ligger jeg - i næsten bar røv - og nyder
at være i Italien. Så er jeg spændt på hvordan jeg får klaret
tilmelding i morgen. Jeg skulle jo gerne kunne komme ud og ind igen!
Hov, jeg har helt glemt at skrive om de problemer der også har været. I
går knækkede mit venstre blinklys. Det er simpelthen gået metaltræthed
i rørstykket der holder det fast. Jeg har forsøgt at klistre det fast
men uden det store held. Jeg har heller ikke kunne finde en forhandler
der har sådan et.
Endnu værre: min tanktaske har været i asfalten! Når
jeg tanker plejer jeg at hænge den op på standeren. På en tankstation i
Schweiz kunne jeg ikke komme til det, så jeg lagde den bare på
Ortlieb'en. Jeg plejer også at sætte tanktasken på plads umiddelbart
efter jeg har tanket, men jeg glemte alt om den taske, og da jeg havde
kørt
at par hundrede meter kommer der en bilist op på siden af mig og siger
at jeg da vist har tabt noget. Jeg kigger rundt og tænker "sikke noget
sludder, jeg har da det he..." og får så øje på tanktasken inde under
en bagvedkørende bil. Jeg får den hurtigt samlet op, men den er så
slemt tilredt at den ikke rigtig kan bruges mere. Godt det ikke var
mine fine Morini-taske. Men det skal åbenbart koste en tanktaske hver
gang jeg skal til Italien. Heldigvis er det vigtigste af indholdet uden
mén. Det bliver straks værre at finde en ny. Jeg ved jo ikke hvor jeg
skal lede. Der er jo ingen Louis eller Hein Gericke her! Jeg satser på
at Milano vil have nogle bud.
02/06/10
Indskrivningen
foregik relativt uproblematisk. Først snakkede jeg med
en ældre herre. Snakkede og snakkede er så meget sagt, for vi forstod
ikke hinanden. Så hentede han en søvndrukken kvinde der træt, men
smilende fik mig skrevet ind. 20 Euro for to dage er ok, men det kan
ikke konkurrere med gårsdagens 7 Euro!!
Op på Morinien og ind til
Milano. Nils sagde godt nok noget om at det kostede penge at køre ind i
byen, men jeg tillod mig at spille dum turist og overse alle skilte om
særlig tilladelse osv. Jeg ved ikke hvordan det egentlig er, men skidt.
Inde på den velkendte plads i centrum var de ved at stille op. Det er
republikkens nationaldag i dag, og jeg kunne opleve samme show som
sidste år i Pisa.
Det var sådan set fordelagtigt med helligdagen, for
trafikken var meget fremkommelig. Men uanset køres der træk ved hvert
kryds - de er nu så sympatiske, de italienere.
På hjemvejen kørte jeg
forbi en MacD for at låne deres wifi. Jeg faldt i snak med en mc-ist og
fik lov at låne hans iPhone, da man kun kunne benytte wifi'en med
italiensk simkort :( Jeg skrev kort på Facebook: Milano 29 grader! Vi
snakkede lidt videre og han gav mig nogle pointers til hvor jeg evt
kunne finde mc-udstyr.
Jeg synes det er lidt sigende for hvordan vejret har været derhjemme,
at jeg har ikke fået korte bukser med. Det har overhovedet ikke
strejfet mine tanker at det kunne være en god ide! Sådan nogle må jeg
også se om jeg kan finde, for ellers er det da næsten ikke til at holde
ud.
Her til aften var jeg oppe og spise i cafeen. De sagde godt nok på
gebrokkent engelsk at køkkenet var lukket, men jeg må have vækket noget
italiensk moderfølelse i de to kvinder, for der blev alligevel kogt en
gang spaghetti til mig. Pænt serveret, med dækkeserviet og det hele.
I
morgen går det til Morano. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde de
ting jeg mangler på vejen, men ellers satser jeg på at være der omkring
siestaen.
Milano & Vaskedag
|
03/06/10
Jeg rævesov til kl
9 trods hundeglam og byggelarm. Jeg havde jo på
inden måde travlt. 111 km er jo småting.
Turen foregik på tværs af
Milanos nordlige forstæder, så jeg fik set en masse små byer. Jeg fandt
ikke nogle butikker på vejen der havde interesse, så jeg forsatte bare
til Morano. Kl 12 ankom jeg som den første. Jeg blev mødt af Fulvio og
et par andre.
"Mangiare" sagde han efter jeg havde slået telt op, og efter et par
gefagter forstod jeg at jeg var indbudt til frokost. Endnu et herligt
træk ved italienerne er den nærmest rå måde de nyder maden på. Det er
så langt fra fransk kogekunst som det kan komme. Skiver af store
stykker kød, ostestænger man selv bestemmer størrelsen på - ikke noget
med at blande tingene sammen på forhånd. Det klares af den enkelte
undervejs. Der blev serveret en meget mørk Lambrusco til maden. Det
passede fint til, og måltidet blev sluttet af med en citronlikør - den
var jeg ikke så meget for; alt for sur og sød på samme tid. Vi fik også
noget lakridsgrappa. Det var mere mig. Igen meget simpelt: ren lakrids
der har trukket i grappa - og uden sødemidler. Meget råt, men igen så
man kunne smage de enkelte bestanddele.
Fulvio fortalte (for så vidt
jeg har fattet det rigtige) at der er snak om at Morini skal fusionere
med Gilera? Han mente også at Lambertini ville
komme søndag og lørdag ville en fra Morinifamilien komme.
Efter maden
forsøgte jeg at give en hånd med, men de sidste ting de mangler at lave
kræver en vis form for kommunikation, så jeg følte mig lidt i vejen. I
stedet kørte jeg til Casale Monferrato og flakkede lidt rundt. Jeg
fandt et indkøbscenter hvor der var en Expert og en Intersport. Efter
jeg havde rundet alle forretningerne, vendte jeg tilbage til Intersport
og købte de dyreste korte busker i mit liv. Jeg kunne ikke overskue at
skulle lede mere efter nogle og det var nu jeg skulle bruge dem.
Erfaringer fra tidligere rejser har da også vist at jeg bør være lidt
mere impulsiv. Jeg mindes en gang hele Tyskland blev kørt tyndt og alle
forretninger gennemsøgt, men den søgte skjorte, trods fundet flere
steder, blev aldrig købt, for den var sikkert billigere i næste by og
var jeg nu også sikker på det skulle være den?
Expert'en havde ikke
hukommelseskort der var store nok, men jeg fandt en Euronics i byen som
havde noget der kunne gå an.
Det sidste jeg gjorde var at vaske
Morinien i et af de yderst effektive højttryksanlæg de har, og denne
gang valgte jeg at skylle efter. Sidste gang opdagede jeg nemlig at det
er lidt aggressivt, det rensemiddel der i.
Bagefter ville den ikke
starte. Jeg har nok fået sprøjtet vand i karburatorerne. Men til sidst
lykkedes det. Den hostede og kørte delvis kun på en cylinder, så jeg
kørte lige en omvej for at få den tørret igennem.
Nu er jeg så tilbage
på pladsen. Der er endnu ikke kommet andre Morinister. Jeg havde
egentlig forventet at Dieter ville være her. Han pralede sidste år af
at han altid er den første. Men den pris tager jeg ;)
Manfred kom mens
jeg skrev dette. Han er i bil. Det er blevet værre med hans hånd, men
har har da en af sine meget flotte Morinier med. En 500 i mørkeblå. Han
prøver at tage hensyn, men hans østrigske er stadig svært at følge med
i. Mens vi står og snakker og han får trillet Morinien ud af bilen,
dukker Dieter op. Efter lidt snak finder de begge borde, stole, mad og
vin frem, og inden længe er der et festmåltid at indtage.
Snakken går
og jeg prøver at følge med, for med Dieter ankommet bliver Manfreds
dialekt mere og mere udtalt. Da de er nære venner har jeg valgt at
trække mig lidt tilbage. De er gået op i byen for at drikke kaffe og
jeg er blevet her på pladsen.
Floden suser afsted ved siden af og
fuglene synger deres godnatsange. Der er gået et par timer, og jeg har
været op og få en øl - endnu en gang på husets regning. Der diskuteres
flittigt om opstillingerne, men ingen gør noget, så det lader til at de
er færdige og det kun er efterrationalisering. Jeg har lagt mig i
teltet. Fuglenes sang er afløst af flagermusenes ekkolokationslyde. I
morgen dukker der en masse Moriner op.
Ducativærkstedet som sidste år speciallavede et koblingskabel
til mig for sølle 10 Euro. Det holder endnu!
Den blå elefant, yderst effektive vaskeanlæg:
|
05/06/10
Hårh, den blev høj
i går. Øllet er lidt vel dyrt, så jeg drak hvidvin
sammen med fødselaren Manfred - i samme tempo som jeg normalt drikker
øl.
Jeg havde ikke tømmermænd da jeg vågnede, jeg var stadig fuld.
Håber ikke jeg var alt for pinlig. Jeg plaprede løs!
Dagen begyndte i
går med en tur til Asti og Alessandria. Fandt stadig ikke et kort over
Italien, men da jeg kom tilbage sagde Dieter (mr. oldspeed) at jeg bare
kunne låne hans og aflevere det i Hockenheim. De er så flinke, de
Morinister!
Stille og roligt kom der flere og flere. Usædvanligt var at
der allerede kom italienere og ligefrem med telt. De plejer at komme og
kigge og så køre igen.
Werner kom sammen med kæresten Elvira og Tony
fra Holland. Lidt senere kom Heiner og Ushi. Igen var Michael med. Ham
er jeg så begejstret for og tilsyneladende er det gengældt.
Nye
ansigtet dukkede op og jeg gør hvad jeg kan for at huske folks navne,
men det er jo efterhånden ved at være mange og gårsdagens alkoholindtag
hjælper ikke det mindste. Det hjalp til gengæld på stemningen. Under
maden kom Martina og Helmut. Dejligt at se dem igen. De var også savnet
i Danmark, så det er jo rart at man kan møde dem her.
Der findes et større biludlejningsfirma med samme smukke navn!
Til højre - fødselaren Manfred
Mauros
lille bod. Det er ham der laver de flotte fodhvilere og
udstødningomløbere som kan købes via den italienske klubs hjemmeside.
Originalt dæk!!!
|
05/06/10
Det er varmt i
dag. Jeg er nogenlunde ved at komme mig over gårdsdagens
festligheder. Jeg overvejer godt nok at droppe fællesturen, da jeg
forestiller mig at det bliver meget varmt og nok også lidt kedeligt.
Mario Perfetti er ankommet med sine flotte Morinier. De bliver startet
og for vildt hvor de siger. Så megen og så tæt lyd. Fantastisk. Det er
bare de flotteste ombygninger overhovedet.
Efter frokost bliver der
snakket og kigget for femhundredeogsyvogfyrrende gang. Det er utroligt
at man kan blive ved med at finde det interessant at kigge på detaljer.
Kl 15 bliver udflugten skudt afsted. Jeg vælger at køre med og det er
sådan set også hyggeligt, selvom det går alt for langsomt. Utrolig
smukt område vi kører igennem og den sædvanlige hyggelige omgang
vingårdsbesøg. De sidste par kilometer bliver der lukket op og kørt
fuld skrue.
Tilbage på pladsen igen. Pludselig opdager jeg en orange
Morini. Jeg skynder mig derover og bliver mødt af højlydte italienske
begejstringsudbrud. Marco er kommet! Rigtig dejligt at se ham igen. Det
har jeg set frem til.
Der bliver snakket og kigget på Morinier igen
igen. Vi nærmer os Marios maskiner og jeg får lokket Marco til at
spørge lidt til teknikken. Far og søn svarer gerne på alle spørgsmål og
jeg ærgrer mig for alvor over ikke at kunne italiensk. Ingo får dem
lokket til at starte dem endnu en gang.
Så bliver der snakket videre
over aftensmaden. Desværre begynder bandet at spille - alt for højt til
at snakke sammen og forvrænget og grimt til at nyde. Det er blevet for
ulideligt, så jeg er gået i teltet og vil prøve at sove. Der er godt
nok ikke megen mere ro her. Men jeg kan da prøve.
Perfetti og hans maskiner
Fulvio Surbone, hovedmanden bag træffet
Marco ankommer
Præsten ankommer med politieskorte - Italien, siger jeg bare!
;o)
|
06/06/10
Tidligt op igen.
Pladsen ser næsten tom ud, men op ad formiddagen
dukker der alligevel en del op.
Kl 10 er der endnu en tur til et
vinslot, men jeg vælger at blive på pladsen. Stemningen er blevet mere
afslappet. Personalet pjatter og hygger sig.
Ved middagstid vender
flokken tilbage og så er der frokost. Der er ikke rigtig nogle jeg
kender; de fleste har jeg taget afsked med i løbet af formiddagen og
Heiner og co er taget op i byen. I madkøen henvender et par italienere
sig til mig og jeg må endnu engang til deres fascination fortælle om de
mange km jeg har kørt - og skal køre på turen. Så sætter jeg mig alene
et sted, men kort efter kommer de hen til mig og beder mig komme over
til dem. En taler godt engelsk og fortæller og spørger og oversætter.
Han fortæller også at Lambertini er kommet. Werner kommer over og skal
bruge ham til at oversætte til Lambertini og bagefter kommer de tilbage
og så bliver der snakket om Morinis fremtid: I morgen er der møde med
en ny investor. Berlusconi er (heldigvis) ude. Vi krydser alle sammen
fingre for at det skal gå godt, for så vil Morini forblive selvstændig.
Berlusconi ville nemlig reducere mandskabet og så langsomt bygge op.
Men frygten kunne ligesåvel være at navnet bare ville blive indlemmet i
hans imperium og der fremover kun skulle produceres Franco Morini
Motori motorer til det asiatiske marked.
Efter maden snakker jeg igen
med Marco. Flere og flere tager afsked og oprydningen går for alvor
igang. Lambertini bliver efterhånden ledig og jeg benytter lejligheden
til at få taget et billede og få hans autograf. Han kan huske mig fra
sidste år - "min danske ven", kalder han mig - og med hjælp fra en
anden italiener får jeg fortalt om den stjålne tanktaske og det store
tab af hans autograf fra sidste år. Han skriver igen en lille hilsen:
"All' amico di passione motoristica Søren, Lambertini."
Det ebber mere
og mere ud og snart er der næsten ryddet op. Tilbage af gæster er
Heiners anhænger (de er kørt en tur) og Dieter (endnu en;)) og mig.
Dieter spørger mig om jeg vil med ud at spise på en pizzarestaurant.
Det bliver en aftale. Heiner og co kommer tilbage og vi aftaler at tage
ind til Casale allesammen og spise. Dieter og jeg kører mc og de andre
i BMW'en. Maden er god på restauranten - og billig, og snakken går
derudad.
Efter maden tager vi ind til byen, køber is og går en tur
rundt i byen. Det er varmt som på en af de allerbedste sommeraftener i
Danmark. Så fedt.
Folk er på sædvanlig sydlandsk maner ude i byen. Der
er et besnærende liv i byen.
Efter gåturen kører vi tilbage til
pladsen. Dieter, som valgte at køre uden is, er gået i teltet og de
sidste på oprydningsholdet kører. Jeg sidder alene på en bænk og nyder
stilheden, kigger på ildfluer og lytter til flagermusene og floden. Det
er mærkeligt at jeg nu snart skal tilbringe 10 dage alene på farten i
en sprogverden jeg ikke forstår. Det kan godt være lidt foruroligende,
men på den anden side er det også spændende.
07/06/10
Kl halv otte var
jeg vågen. Alle de andre var også oppe. Jeg havde
ellers aftalt med mig selv at jeg vil sove længe, pakke langsomt og
trille stole og roligt afsted. Det andet kom godt nok til at passe: jeg
pakkede i ro og mag og fandt tid til at sludre med de andre.
I går
opdagede jeg at der ingen lyd var i mit headset, så mens bunden af
teltet tørrede kiggede jeg lidt nærmere på det. Det var ledningen der
var skåret hul på og en af lederne var klippet. Det fik jeg også lige
ordnet med lidt isolerbånd.
Næsten færdigpakket kommer Michael over og
siger at de lige tager en kop kaffe på Blue Moon cafeen. Jeg istemmer.
Dieter er lidt længe om at pakke, så jeg kører derop efter at have
pakket. Da jeg skal til at køre opdager jeg at der ikke er strøm på
maskinen. I første omgang tænker jeg af det bare er batteriet der er
dødt efter al det ladning jeg har lavet i weekenden, men jeg finder dog
hurtigt ud af at det er værre. Den lader simpelthen ikke.
Nå, men jeg
kører til cafeen og får en hyggelig afskedssnak med dem alle. Dieter
dukker også op og inden længe er det tid til afsked igen. Dieter og
Heiner kommer til Hockenheim, så med dem er det et snarligt gensyn.
Jeg
kører derudad uden lys og med begrænset strøm på TomTom'en, men skidt,
i morgen skal jeg til Marco og så kan det være vi finder en løsning.
Jeg tanker i Casale og derefter går det ud af de lange lige veje der er
i det område. Det passer mig fint. Dels er vejret gråt og ligner noget
der kan give regn og dels er humøret altid lidt vemodspræget efter
sådan et træf. Det går altså med 120 derud af.
Jeg overhaler lige
vinkende BMW'en med Heiner, Ushi, Michael og hundene Emily og Shona.
Efter nogle timers kørsel er TomTom'en ved at være død. I Brescia må
jeg således begynde at navigere på gammeldags maner. Det kører altså
bare ikke lige så gnidningsløst, og med irritation kører jeg ud af byen
ad en anden rute end ønsket. Jeg finder dog efterhånden nogle veje der
passer og det begynder at blive mere snoet. Samtidig kvitterer vejret
med sol og efterhånden tørrer mine bukser.
Under et stop opdager jeg at
den ene ledning til regulatoren er faldet af. Da jeg sætter den på,
håber jeg selvfølgelig at alt er i orden igen, men ak, stadig ingen
strøm. Konklusionen er at regulatoren må være blevet ødelagt af kun at
have en indgang tilsluttet. Forskellige ting bliver prøvet af;
batteriet fra, sikringer tjekket, stelforbindelser gennemgået, men
intet hjælper - Øv! Dieters kort bliver igen fundet frem og nogle
bynavne memoreret.
Lidt senere prøver jeg igen at fingere lidt rundt
med ledningerne. Intet ser unormalt ud! Jeg starter dyret og hvad!
Pludselig er der liv i omdrejningstælleren. Hurra, der er strøm på den
igen. Så kan jeg køre mere rolig (ellere rettere mere aggressivt) når
der igen er lys på og bremselyset virker. Men af en eller anden endnu
ikke afklaret grund virker strømtilførslen ikke til TomTom'en, så jeg
må stadig klare mig uden.
Jeg finder da også op på et flot pas med
nogle bittesmå veje. På toppen er der en bænk til de tre turister der i
løbet af en sæson får sig forvildet derop. Jeg spiser lidt brød og
prusciotto jeg har købt tidligere, mens de lokale kommer forbi med
deres traktorer og ser meget forundrede ud. Imens sætter jeg alternativ
ladning på TomTom'en og kan således benytte den til de næste 100 km.
Fra passet går det igen ad små veje, som dog bliver større og større og
jeg når ud på SP9, som vejnummeret er. Og så begynder det sjove! 50 km
ned ad bakke, sving for hver 200 m og de fleste af dem hårnålesving.
Det går højre venstre højre venstre i en uendelighed. Jeg har før nævnt
det med min sentimentalitet, men igen finder jeg mig selv græde af
begejstring og udbryde jubelråb inde i hjelmen.
Efter en times tid er
jeg nede ved Gardasøen, og der er virkelig smukt. Man forstår godt
hvorfor det er så besøgt et sted. Desværre er det så også det der gør
at jeg ikke finder lyst til at opholde mig der for længe. Det er
simpelthen for turistpræget. Jeg kører alligevel langs kysten nord om
søen og nyder det betagende landskab. Jeg er næsten alene på vejene, da
klokken er godt over seks.
Omkring Marcellino standser jeg, smider
tøjet og hopper i søen. Hårh, hvor var det dejligt. Tilpas koldt, men
dejligt! Kort efter nærmer jeg mig den sydlige del af søen og jeg søger
jeg op i bjergene.
Tilpas højt oppe, ebber det ud med hoteller,
pizzariaer og campingpladser, og jeg finder mig en lille olivenplantage
at slå telt op i. Planen er at trille hele vejen ned i morgen og lige
tage en dukkert igen. Jeg er ved at blive træt. Det hjælper også godt
med de to øl jeg har indtaget!
Ushi, Heiner og Michael ved afskeds-morgenbordet.
Højre billede: Sådan
kan man jo også bygge en kirke - lidt midt i vejen. Nå, men i det
mindste havde de da lavet en slags tunnel igennem bygningen.
|
08/06/10
Dovnede den til kl
9. Jeg valgte alligevel en anden rute end planlagt,
så det blev ikke til morgenbadning. I stedet kom jeg ad små veje og var
til tider lidt irriteret over hvor små; grusveje med hårnålesving er
ikke lige sagen. Jeg kom dog ud på større veje igen og havde igen stor
fornøjelse. Vejene blev mere lige og landskabet fladt.
Efter nogle
timer kom jeg til Verona. Jeg parkerede ved arenaen og gik lidt rundt.
Sikke mange turister der var der. Tænk hvor mange der kommer i
højsæsonen!? Det var en meget varm dag, så jeg gad ikke rigtig rende
rundt.
Næste stop var Vicenze og så videre til Padova.
Ved 3 tiden
ankom jeg til Marcos hjem. Jeg blev igen mødt af en glædesstrålende
mand. Vi snakkede lidt og derefter gik vi ned til Morinien, fordi jeg
ville prøve at se om jeg kunne gøre noget ved laderen til TomTom'en.
Jeg opdager at Morinien er punkteret på baghjulet! Jeg synes nok at
have fornemmet en blød bagende. Jeg må altså til en "gommista" i
morgen. Marco har ikke dækgrej. Jeg piller hjulet af og kigger på
strømforsyningen, men laderen til TomTom'en er død! Det betyder endnu
mere pres på batteriet og på timingen med at få ladet alle mine ting.
Da det er gjort, låner jeg internet hos Marco; Facebook'er den og får
skrevet mail til Elisabeth. Derefter går jeg ned i gymnastiksalen for
at se på Marco og Stefania træne. Uha, de er gode!
Efter træningen er
det madtid. Der spises på sædvanlig italiensk maner og Marco og jeg
snakker om hvor begejstrede vi er for Morini og Lambertini - igen,
igen! Stafania giver den som husmor. Hun er nu så sød og kærlig over
for Marco. Han har gjort det godt med hende, for sikke en skønhed hun
også er.
Nu er jeg indkvarteret i mit "sædvanlige" værelse, har været i
bad og er godt træt.
09/06/10
Torsdag -
morgenmad, snak om Morini, vi tjekker med Ducatimuseet, i
kælderen og skrue. Batteriet fik en gang demineraliseret vand og blev
sat til ladning. Marco skifter til platinrør. Vi kører til den der
"pneumatici", som han lidt finere hedder. Han laver et fint stykke
arbejde, selvom jeg lige må gøre opmærksom på at han er lidt tæt på
fælgkanten med dækapparatet. 15 Euro - det er ok.
Tilbage igen,
batteriet får lidt mere, hjulet kommer på.
Frokost med familien. Der
bliver snakket om Danmark igen - og Schweiz' vilde trafikbøder.
Derefter tager vi afsted til Lele's vinslot. Han producerer
højkvalitetsvine og træner i Marcos fars gymnastikcenter.
Det er meget
varmt, så det er hurtigt i tøjet og så bare derudad. Vi kører en times
tid og ankommer til et slot fra det 16. århundrede. Typisk italiensk.
En meget afslappet hertug møder os og giver rundvisning. Derefter er
der vinsmagning. Det er fantastiske vine - noget andet end de
billigvine man ofte bliver præsenteret for. Der er lige før jeg kunne
blive helt forfalden til vin.
Da vi er på vej af sted, spørger Marco om
han må prøve min. Han kører en lille runde og kommer begejstret
tilbage. Jeg hører for første gang min egen Morini fra afstand - for
s.... da, det er lige så jeg får tårer i øjnene, så fedt den lyder. Der
er mærkeligt, jeg ved hvordan de andre lyder, så egentlig kunne jeg
bare overføre det, men at høre den rigtigt er noget andet. Jeg tænker
"hvor må jeg bringe meget glæde når jeg kører forbi folk!" Det er nok
ikke sikkert alle er enige ;)
Vi kører derfra og hjem. Rundkørslen 200
m fra Marcos hus går Morinien ud. Skal på reserve. Der står jeg så midt
i det hele, fordi jeg selvfølgelig har kørt som en rigtig italiener ind
foran alle, og kæmper med at få den igang igen. Nå, det lykkedes og
heldigvis er italienere tilgivende.
Hjemme skal Marco træne og spørger
om jeg vil med ned og kigge på piger - og selvfølgelig vil jeg det. Og
hvor er de dog flotte, disse perfekt skabte hunkønsvæsener med deres
yndige bevægelser.
Kønne piger fik jeg masser af i dag, for efter
aftensmaden tog vi ind til byen. Her var det sidste skoledag og
sædvanlig "universitetsdag". Byen var fuld af unge mennesker. Og hvad
jeg havde efterlyst af smukke italienske kvinder, var der i overmåde
rigt mål her.
Dejligt også med en aftentur med de to Morinier. God lyd
den har, hans Valentini. Jeg føler mig som med i en britisk film om
cafe racere og hvordan deres ejere er nogle værre bøller ;)
Hjemme hos
Stefania blev der sagt på gensyn til næste år. Hvor er hun dog sød!
Jeg
har vasket lidt tøj og er selv blevet badet, så nu skal jeg sove for
sidste gang i en rigtig seng. Klokken er halv tre - uha, jeg må hellere
lægge mig til at sove!
10/06/10
Da jeg kom lidt
sent i seng, kom jeg også lidt for sent op. Det kom til
at influere på køreturen til Bologne.
Jeg fik pakket, fik morgenmad med
en også træt Marco. Fik sendt en fødselsdagshilsen pr mail til min far
som havde fødselsdag i dag. Så var det afsked med familien og Marco.
Han er nu en god knægt.
Afsted gik det med fulde hammer gennem en meget
trafikeret by. Heldigvis skulle jeg ikke gennem hele byen.
Vejene var
lige på vejen til Adria, som var første mål. Efter Adria, som ganske
rigtigt, som Marco havde lovet, var en flot by, gik det videre af flere
lige
veje.
Et eller andet sted umiddelbart derefter kom jeg ud på en vej som
Nils ikke kendte, en kæmpe omfartsvej, som nok var et stræk på 10 km.
Da jeg endelig kom til en afkørsel kunne jeg se at jeg var kommet meget
på afveje og jeg bad Nils om at finde tilbage til ruten. Jeg siksakkede
mig gennem en by og nu så det ud til at være rigtigt - indtil jeg
opdager at jeg er på samme omfartsvej igen!!! Vende om kunne jeg ikke
fordi det var en motortrafikvej med autoværn, så jeg måtte køre hele
strækket igen!
Så kunne det også være lige meget. Nils blev erklæret
midlertid inkompetent og jeg kørte mod en by jeg da vidste var
nogenlunde på ruten: Ferrara. Jeg ville ellers have undgået de store
byer, men da jeg var lidt nervøs for at komme alt for sent til Bologne,
foregik resten af turen ad større landeveje.
Et sted i Ferrara kom der
tre Ducatier op på siden af mig. De kørte som død og djævel og jeg
satte selvfølgelig efter som en anden whippet efter en hareattrap. Da
de lagde sig ned i svingene, tænkte jeg at det godt nok så vildt ud. Og
det var først efter svinget at jeg kom til at tænke på, at jeg da
egentlig kørte med samme hastighed ;)
Jeg ankom til Ducatifabrikken i
god tid - halv to, eller deromkring, så jeg kunne egentlig godt have
ledt lidt mere efter den oprindelige rute.
Jaja, museet blev besøgt og
jeg smed 5 Euro efter en rundvisning på værket. Det gik i lyntempo og
var egentlig ikke overvældende interessant, bortset fra de yderst
smukke piger der guidede.
Vi måtte ikke tage billeder, men jeg prøvede
alligevel at snige mig til det.
Den søde guide spurgte om jeg havde en
Ducati og jeg svarede ved at pege på min t-shirt. Ah, Moto Morini,
sagde hun, italiensk, næsten det samme! Jeg ville ikke lige bruge tid
på at forklare hvor meget bedre Morini er, men tog bare imod hendes
forsøg på at være venlig ;)
Lidt senere på parkeringpladsen hilste hun
på mig og jeg viste Morinien frem. Hun var imponeret. Der var i øvrigt
mange der var imponerede. En af arbejderne sagde at den var perfekt,
ligefrem!
Denne uge afholdt fabrikken et særligt arrangement, så der
var utrolig mange på besøg. Der holdt nok 200 Ducatier udenfor.
Jeg
bemærkede hos mig selv en vis desinteresse, som stod i skærende
kontrast til de mange fans. Jeg kunne skrive stolper op og ned om
forskellen mellem Morinister og Ducatifans, men jeg vil nøjes med at
sige at der er en meget tydelig forskel og jeg selvsagt finder
Morinister mest sympatiske.
Væk derfra gik det og til Morinifabrikken.
Jeg standsede og tog et par billeder. Fabrikken så lidt vel stille ud,
og da jeg ringede på fik jeg at vide at Lambertini var på ferie. Skidt
med det, jeg har jo set den. Det var bare hyggeligt at se den igen.
Mens jeg nu stod stille og nød de betryggende omgivelser, lagde jeg
rute mod Sienna. Egentlig ville jeg uden om Firenze og igennem Greve -
som Michael havde fortalt lidt om. Nils kom på banen igen og fik lov
til at bestemme den korteste rute. Men først blev han lige suspenderet,
fordi jeg ville have taget et ganske bestemt foto. Og fordi jeg ville
tanke ved den lille fantastiske tankstation jeg tankede ved sidste år.
Tankstationen blev nået først. Indehaveren fyldte tanken op, mens jeg
fandt iPhonen frem. Jeg viste ham billederne jeg tog sidste år og han
blev meget begejstret. Han spurgte igen i år om jeg skulle køre på den
nærliggende racerbane (tror jeg nok) og jeg svarede igen nej og viste
ham nogle flere billeder og fortalt at jeg skulle til Sienna.
Jeg var
også lige inde på værkstedet og spurgte mens jeg pegede: "...moto –
tremezzo?" Han grinte over jeg kunne huske det og under en klud viste
han mig igen motoren. Sjovt møde.
Jeg kørte derfra og han smilede og
vinkede.
Kort efter tog jeg det billede jeg så gerne ville have:
mit "yipeee!"-foto ;0)
Så fik
Nils lov at bestemme og det gik af små veje over en lille bjergkam ind
til jeg kom på hovedvejen over Della Futa passet. Denne vej er
velbesøgte af
motorcyklister og man forstår hvorfor. Fantastiske kurver!
På den anden
side gik det ned mod Firenze og selvom jeg egentlig ikke ville igennem
den, er jeg alligevel glad for jeg kom det, for hvor var det dog flot
at komme ind i byen nordfra.
Igen blev der kørt siksak mellem bilerne.
Ungdommens flyve/skydespil har ikke været helt forgæves. I hvert fald
følte jeg mig næsten som en del af et videospil.
Mod Greve kom der igen
nogle vildt fede veje. Meget forskellige sving, men alle sammen med en
relativ stor radius så jeg kunne køre rimeligt hurtigt og rigtig få
lagt Tornerose ned. Vejene var så fantastiske at jeg ikke havde lyst
til at stoppe, og således er jeg nu endt i Chianti 25 km fra Sienna.
Meningen var ellers at jeg skulle overnatte lidt uden for Bologne!
Jeg
har fundet lidt skov, hvis man kan kalde det det. Der er ellers
vinmarker overalt.
Chianti er et utrolig flot sted - gør Toscana rangen
stridig.
Greve var i øvrigt et sjovt sted. Det ser ud som om der bor
rigtig mange udefrakommende; jeg hørte hollændere, australiere,
englændere og der i det hele taget mange lyshudede ældre mennesker som
så ud til bo i byen. Det kan være det er sådan en slags Europas Miami.
Her er lidt køligt, men det er kun dejligt efter at have svedt som en
gal fire dage og nætter i træk.
Godnatlydene er i aften masser af
cikader, et par enkelte ræve der skræpper og hundeglam i det fjerne.
Uden for teltet danser ildfluerne deres aftendans.
11/06/10
Jeg bliver vækket
kl 6 af lyden af en hund, og en jæger der dirigerer
den rundt. Om natten fik jeg besøg af et nysgerrigt dyr og det er nok
det, de to er på jagt efter. Hunden går lige forbi teltet samme sted
som nattebesøget, så den er på sporet. Jægeren er ligeglad med mig, så
jeg sover videre.
Kl halv otte står jeg dog op, får pakket og kører ind
til Sienna. Vejene er stadig snoede, men jeg er lidt søvndrukken, så
jeg tager den med ro derind.
Da jeg ankommer til Luccis værksted er det
lukket. Der er endnu tidligt, så jeg kører ind i centrum og er igen dum
turist - kører lige ind trods alle forbud. Interessant by i øvrigt.
Ligner ikke noget jeg har set tidligere. Den er mørkere på en eller
anden måde og forbavsende stille, men det er nok fordi der egentlig
ikke må være motorkøretøjer derinde.
På vej ud i modsat retning af en
ensrettet gade møde jeg en politibil. Betjenten spørger hvor jeg skal
hen og peger mig i anden retning. Jeg følger efter, for igen er Nils
lidt uvidende om hvilken retning vejene er ensrettede.
Anden gang jeg
kommer forbi Lucci er der stadig lukket. Jeg kører altså hen til en
tank med en bar, får fyldt Tornerose op, smurt kæden og venter til
klokken bliver 10. Det kunne jo være han møder sent.
Han mødte ikke
sent. Ærgerligt. Man kan måske synes at det er langt at køre til en
lukket dør. Men som altid er det rejsen der er det vigtigste og turen i
går var utrolig dejlig, og så kan jeg altid prale med at have været
der.
Væk fra Sienna var desværre ikke så imponerende. Lige veje,
tusindvis af byer, industri, og masser af trafik. De første 100 km var
hamrende kedelige.
Endelig kom jeg til nogle snoede veje. Dog var
belægningen meget dårlig, så det gik ikke så stærkt og krævede enorm
koncentration. Fire gange var jeg sågar ved at skride ud. Først gav
bagenden efter, så i et skarpt sving med en smule bremsning skred den
over forhjulet! Så over begge hjul!! Derefter blev farten sat
yderligere ned, men ikke desto mindre skred jeg senere igen lidt på
baghjulet. Jeg ved ikke hvad der var med den vej, men glat var den!
Jeg
holdt en pause i Aulla og overvejede hvad næste trin skulle være - La
Spezia for at bade i Middelhavet og derefter retning Vernazza for at
finde et sted at overnatte? På trods af at jeg blev en dag mere hos
Marco end planlagt hjemmefra og yderligere har været i Sienna er jeg
alligevel en dag foran tidsplanen, så måske et lille smut til Luxemborg
også kan komme med. Det vil vise sig. Nu skal jeg lige nå de andre
stræk først!
I øvrigt: i en lille by gjorde jeg holdt, og en kvinde i
40'erne spurgte om hun måtte tage et billede af Tornerose! Jeg tror
ikke der findes noget land hvor indbyggerne er så motorglade, at selv
kvinderne er begejstrede.
Jeg er kommet sent i seng og grunden er følgende: Efter pausen i Aulla
kørte jeg som planlagt. I La Spezia kunne jeg imidlertid ikke finde et
sted at bade. Jeg tankede dog - og opdagede i den forbindelse noget
slemt. Et par små skarpe sten havde sat sig fast i bunden af tanktasken
og har lavet en del ridser i lakken. Desværre helt ned til grunderen.
Møgfrustreret fortsatte jeg gennem Riomaggiore til Vernazza. Med mc
kunne jeg køre næsten helt til byen. Biler skal holde udenfor.
Og sikke
en perle det er. Man forstår populariteten. Den er ikke vildt
turistpræget, selvom de helt sikkert lever af det. Der var rigtig mange
engelsktalende. Mens jeg gik der fik jeg næsten dårlig samvittighed
over at træde ind i noget som burde været et fredet sted. Det kunne
meget nemt blive en gang Venedig om igen. Heldigvis er adgangen lidt
besværlig: bittesmå og meget stejle serpentinersving. Man skal virkelig
ville det. Der holdt fx en meget stor Harley cruiser dernede og jeg var
meget imponeret over at føreren havde vovet sig derned med det læs
jern. Desværre kunne jeg ikke nå at se ham køre op igen. Det ville
ellers have været et spændende syn.
Jeg fik altså set byen denne gang -
jeg gad jo ikke sidste år - så jeg er glad for at jeg tog revanche i
år.
Op igen ad samme vej og videre mod Bracco passet.
Et stop i Levanto
hvor jeg også var sidste år, jeg smed tøjet og hoppede endelig i
Middelhavet! Dejligt!
Mens jeg stod og dryppede af foran motorcyklen,
kom der en tysker og kiggede den an. Vi snakkede lidt: han og konen
havde opgivet at komme på Ducativærket i tirsdags, fordi der var for
mange. Da de sagde "gute Reise" ville han have have et billede af mig
og Morinien, så han kunne vise vennerne at der (endnu) findes sådan
nogle motorcykelkørere som mig ;)
Derefter fik jeg pizza på samme
restaurant som sidste år. Visse ting synes jeg er sjove at gentage,
selvom jeg normalt gerne prøver noget nyt.
Vejene kørte jeg også sidste
år og de rangerer nok allerhøjest på min hitliste. Det var to-tre
timers ren ekstase! Fordi det var så fedt var jeg ikke til at stoppe,
og som sidste år endte det med at jeg flakkede rundt i en af de store
kystbyer mens det langsomt blev mørkt.
I år var det dog tørvejr og min
forlygtepære ikke sprunget! Så det var fint nok. Jeg nyder næsten altid
at indsnuse byliv om aftenen. Eneste problem var at finde et sted at
sove. Jeg kørte og kørte ind til det tyndede lidt ud i byer og
forstæder og har endelig fundet et mellemlager for vejvæsenet. Jeg
regner ikke med at der kommer nogen om lørdagen!
Der er en lille flod
ved siden af som risler lystigt, og en ugle og de, havde jeg nær sagt,
sædvanlige glammende hunde er med til at farve lydbilledet.
Endnu et beskedent værksted. Cesare Luccis i Sienna.
Her var jeg lige ved at køre galt, fordi jeg skulle
kigge efter alle de spændende biler der stod her.
Første badetur i Middelhavet!
'
|
12/06/10
Regn vækker mig kl
4. Det havde jeg ikke ventet. Der var ingen tegn på
det, men sådan er det med et fremmed område. Der kan man ikke rigtig
lure hvad der er i vente.
Jeg tager mit sæde af Morinien, da syningerne
er blever lidt utætte og sædet derfor har en tendens til at suge vand
til sig - og er så meget længe om at tørre. Jeg har ikke gidet at gøre
noget ved det, da den rigtige løsning er at tage betrækket af og lukke
syningerne på bagsiden. Jeg havde godt nok givet dem noget
specialmiddel da jeg syede det, men det har så ikke holdt.
Kl 6 vågner
jeg igen. Det begyndte at regne kraftigere, så jeg roamede og fik
tjekket vejrudsigten. Det skulle blive fint senere og ganske rigtigt kl
8 bliver jeg igen vækket af den ene motorcykel efter den anden der
kører race på vejene - som altså må være tørre! Det er lørdag, så der
bliver sikkert en del at lege med ;)
Eftermiddag: dagen lagde ud med typiske bjergveje med mange byer. Det
var stadig lidt vådt på vejene og jeg var lidt træt efter gårsdagens 14
timers kørsel, så adstadigt tempo!
Nils ville have mig gennem Genova.
Det så ellers ikke sådan ud da jeg lavede ruten i går. Men så var det
ikke helt farvel til Middelhavet.
Et stykke fra Genova gik det på de
helt rigtige bjergveje ude på landet. På et tidspunkt ville Nils have
mig på mindre veje - det havde jeg ikke lyst til, så jeg måtte hele
tiden stoppe og orientere mig. En Landrover var tydelig stedkendt, for
han kørte næsten lige så hurtigt som mig. Imponeret var jeg!! At han
kunne kaste den store kasse sådan rundt i svingene. Man kunne tydeligt
se han kendte hvert et hul i vejen og hver en kurve.
Efter Piana Crixia
gik det mod Alba. Først ad veje hvor hastigheden lå mellem 50 og 80 med
fuld skrue. Det var altså masser af små sving med perfekte radia.
Senere blev svingene større i radius og sine steder var der mulighed
for topfart. Altsammen kombineret med "tornanti" - altså disse skarpere
180 graders kurver. Endnu senere blev kurverne blødere og det var
muligt at køre rigtig stærkt i svingene. Det er nok det mest
afvekslende stræk jeg er kørt endnu - hvor det bare har været fedt fra
ende til anden. Topkarakter til dette stykke.
På vejen mødte jeg masser
af motorcykler i den anden retning, som også gav den med fuld skrue.
Jeg sidder lige nu i Alba og drikker en kold cola (det er blevet rigtig
varmt igen) og kan se den ene Ducati efter den anden (og lige så mange
af anden herkomst) køre i retningen jeg kommer fra. Der er nok kommet
200 motorcykler forbi i den lille time jeg har stået her! -
Forståeligt!!
Næste mål er ændret fra Torino til Sestriere, og så nok
videre til Val d'Isere - altså Frankrig!
Aften: I Frankrig er jeg, men ikke uden dramatik og Val d'Isère er
droppet. Her er hvorfor: Fra Alba gik det ad lige veje i retning
Sestriere. Det så sort ud fremme og vejene var da også ind i mellem
våde. Da jeg ramte bjergene var vejret dog fint og opad gik det. Ved
500 m's højde begyndte Tornerose som vanligt at hoste, men hendes
lidelser var ikke ovre for det gik jo op i 2 km's højde. Og så gik det
ned igen. Da det fladede ud og svingene blev meget lidt skarpe kom der
4 motorcyklister og overhalede. Jeg prøvede at hænge på, men det er
svært når de har tre-fire gange så mange heste og ikke mindst kender
svingene. Når hastigheden kom over de 120, begynder jeg at have mit liv
for kært til at tage chancer.
Susa var næste stop. Jeg fik mig lidt at
spise og kiggede på byen. Der var "motorfest" - en Vespaklub havde
arrangeret noget. Interessant sted og en meget fin lille by. Det ligger
i en dal, men alligevel højt oppe. Der var også et par som kiggede min
Morini an, og manden tog da også mod til at spørge lidt ud om den, og
fortalte så at han selv havde haft en Kanguro, som han havde været i
Sammarkand med!
Nå, jeg skulle jo videre til Val d'Isère, så op ad Mont Cenis gik det.
Hele turen var noget helt særligt. Det første sære, var da jeg på et
tidspunkt runder et skarpt sving: midt på vejen står der en ulv!!! Jeg
var total befippet og glemte alt om at tage billeder - øv!
Da jeg
nærmede mig toppen var jeg omgivet af skyer. Og der var flere af disse
forladte huse og gamle hoteller som bare står og forfalder. Det er
mærkeligt at tænke på at der en gang har været en hel "industri" af
sådan noget. Et par enkelte har dog overlevet. En lå et særligt sted,
nemlig tæt ved søen deroppe. Denne var et skue i særklasse. Jeg har
ikke set noget lignende. Jeg ved ikke om det var fordi jeg var omgivet
af skyer, men da solen på et tidspunkt brød igennem og afslørede det
utrolige fænomen var jeg, ja, jeg fristes til at skrive bjergtaget.
Skyerne blev tættere og på et tidspunkt kunne jeg kun køre 30 km/t, for
jeg kunne ikke se en hånd for mig.
Da det gik over til at regne, tog
jeg regnbukser på, og godt jeg gjorde, for på vej nedad regnede det
helt ekstremt. Store fede regndråber klaskede ned på mine lår. Jeg
havde listet mig frem nogen tid og var blevet overhalet af en bil.
Pludselig stod bilen stille foran et 180 graders sving. Der holdt også
en traktor og føreren var ved at telefonere. Da jeg kom helt derhen
kunne jeg se hvad problemet var: Enorme vandmasser skyllede ud på vejen
og havde trukket klippestykker og store grene med. Hele vejen var
forvandlet til en flod. Jeg stod og overvejede om jeg skulle vove at
køre igennem det. Med den fart den gang pløre havde på, kunne jeg
risikere at hjulene simpelthen ville blive trukket væk under mig. Jeg
håbede bilisten ville vise vejen, men hun turde ikke, så jeg endte med
at køre ud i det, for vende om eller vente på at det ville blive
ryddet, havde jeg slet ikke mod på. Jeg kørte forsigtigt på langs af de
rivende vandmasser og søgte hele tiden mod nogle høje punkter - jeg
vidste jo ikke om der kunne være huller i vejen også. Fem hundrede
meter længere henne kunne jeg ånde lettet op, for her gik floden og
vejen hver sin retning. Våd og kold trillede jeg længere og længere
ned. Jeg ville bare så langt ned som muligt for at få lidt varme igen.
Nils var løbet tør for strøm, så jeg valgte at følge vejen, idet jeg
mente at det også var retningen mod Val d'Isère. Vejene tørrede og
farten kom igen op. Nu skulle jeg så bare finde et sted at sove.
Da det
er en kløft jeg har kørt i, er der ikke så megen flad jord. Kløften er
udnyttet af en flod, en motorvej, en landevej og en jernbane. Jeg har
fundet en lille plet græs nærmest ved siden af jernbanen. Ørepropperne
er fundet frem, men jeg tror nu ikke det bliver noget problem at sove i
nat!
Da jeg fik lidt strøm på Nils igen, kunne jeg se at jeg skulle
have drejet for 40 km siden, så derfor er Val d'Isère droppet. Jeg
synes jeg har oplevet nok i højderne og i øvrigt er retningen mod
Geneve noget kortere en anden (og forhåbentlig varmere) vej!
13/06/10
Jeg sov
fortræffeligt ved siden af jernbanen.
Turen gik i bunden af
dalen ad lige veje, hvor det var muligt at køre med konstant hastighed.
Jeg var ved at køre tør og benzinstationerne jeg kom forbi tog kun et
bestemt kreditkort, så jeg kørte økonomikørsel.
Inde i en lidt større
by var en kvinde ved at tanke. Jeg spurgte om jeg kunne købe benzin ved
hjælp af hendes kreditkort. Jeg havde kun en 5 Euro. Det næste større
var en 20'er og det ville være for meget. Hun undrede sig over at jeg
kun skulle bruge så lidt. Men 100 km kunne jeg da komme og så ville jeg
være i Geneve. Med den ekstra benzin, blev der igen givet gas - og kørt
over små bjerge. Vejene var igen rigtig gode. Meget bløde kurver og med
godt udsyn til alle sider. Igen mødte jeg mange mc-ister der var på
søndagsrace.
Før end ventet var jeg ved søen. Jeg fik tanket og en en
meget sød ekspeditrice, sagde meget venligt "bonjour, monsieur!" Fransk
er i modsætning til italiensk et meget feminint sprog og alt lyder
meget sødt.
Videre mod Geneve. I en lille by var der marked. Jeg gjorde holdt for
at få lidt at spise. En af sælgerne forlod sin stand og kom i hast
efter mig. Han skulle bare lige se Morinien ;)
Det er jo kun søndag, og jeg kunne regne ud at med det tempo jeg lægger
for dagen, ville jeg være i Hockenheim allerede på tirsdag. Altså blev
der lavet en ny slagplan: Jeg følger ruten i Vogeserne som foreslået af
Markus Derefter tager jeg en afstikker til Luxemborg. Men inden da har
jeg fundet et lille hyggeligt sted ved søen, hvor de lokale kommer. Her
vil jeg dovne den lidt og nyde det gode vejr et par timer. Vejret er
nemlig igen blevet varmt og solrigt.
Det gik så videre ad samme gode veje, men efter en 75 km blev vejene
lige og belægningen meget dårlig. Uanset hvor jeg prøvede var det det
samme. Nuvel, området er utrolig smukt, men det bliver også noget
monotont i længden, så efter et par timer holdt jeg pause i en mindre
by for at revurdere sagen. Jeg frøs hele det sidste stykke - blev ved
med at tro at varmen ville komme igen, men hele området ligger ret
højt, så der er koldt når solen ikke skinner, og den forsvandt i samme
øjeblik jeg kørte fra søen!
Efter lidt mad, er jeg kommet til den
beslutning at jeg kører mod Schwarzwald i stedet for. Vejene her tyder
ikke på at blive bedre, der er ikke bjerge i sigte mod vest og når
vejret ikke er bedre, kan jeg ligesågodt søge mod noget jeg ved er
godt. Jeg vil så i stedet prøve at finde den campingplads ved Rhinen
jeg lå på sidste år. Der var hyggeligt og masser af kønt at kigge på.
Der kan jeg evt blive to dage. Og så kan jeg tage den smukke Pfälzer
Wald på vej til Hockenheim.
Jeg har fundet en rapsmark at slå telt op
ved. Solsorten er gået i seng, men nogle mus pusler stadig i marken.
Græshopperne håber stadig der er bid. I hvert fald gør de hvad de kan
for at gøre opmærksom på sig selv. Nogle køer går langt væk, kan man
høre på deres klokker - hvis det da ikke er geder eller får. Og endnu
længere væk gør en hund det bedste den kan.
Ja,
hvad laver mine tæer her? Hvis man kigger godt efter, kan man se at
storetåen har både hård hud og vabler efter alt det gearskifteri
bjergvejene kræver!
|
14/06/10
Kl var nær halv
elleve inden jeg var på cyklen! Fik rigtig sovet
igennem og planlagde derefter dagens ridt. Det var lidt svært at finde
det helt rigtige, da jeg på en eller anden måde skulle uden om Basel og
alligevel meget tæt på. De kort jeg har, overlapper hinanden lidt sært
og kun en lille del af Frankrig er med. Nå, men jeg fik lagt en rute.
Første store by var Montbéliard. Her blev der tanket og så gik det mod
øst.
Da jeg ramte den nordlige udkant af Basel, håbede jeg at kunne
finde en sportsforretning, men nej! Det endte altså med at jeg
alligevel kørte ind til Basel centrum.
Byen var ikke så slem at køre
rundt i, og det er egentlig en meget flot by. Jeg kunne dog ikke finde
lige den forretning jeg var ude efter, så efter at have passeret de
samme gader tre gange, opgav jeg og kørte mod Tyskland. Lige inden
grænsen var en mindre by, Riehen, og der fandt jeg en butik der havde
det jeg ledte efter: Jeg har haft to, smidt den ene væk, den blev
fundet, men nu har jeg smidt begge to væk… - Når jeg nu fx kan finde på
at køre en omvej på 300 km for at drikke en pilsner i Plzen, kan det
vel ikke undre, at det jeg ubetinget ville købe i Schweiz, var en
schweizerkniv! 15 funktioner og det hele! ;)
Efter den vellykkede mission, gik det først ad hovedvej ind i
Schwarzwald.
Et stykke inde kom det så, det "skoven" er så kendt for;
det ene snoede stræk efter det andet. Det er egentlig lige meget
hvilken rute man planlægger, for der er fedt overalt! Selv de større
hovedveje byder på spændende udfordringer.
Efter et par timers ren
fornøjelse var jeg fremme ved første stop: hos Tritsch. Jeg fik taget
lidt billeder og fik sludret lidt med ham. Han kunne godt huske mig fra
sidste år. Han vil komme til Hockenheim om lørdagen, så det er jo fedt.
Det er altid lidt ærgerligt at han ikke kommer til træffene, men det
kan selvfølgelig være svært for ham, når han har en forretning at
passe. Jeg kender det jo fra Bo.
Med et "på gensyn" fortsatte jeg ad de
fantastiske veje, og målet for dagen blev en campingplads nær Wolfach.
Jeg trængte til at komme i bad, få vasket tøj og i det hele taget ville
det være rart med lidt fri fra opmærksomhed på mine ting. På sådan en
tur er jeg jo hele tiden bundet af at skulle være i nærheden af
Morinien og mine ting, eller få det hele aflåst på forsvarlig vis. På
en campingplads kan jeg bare smide det hele og slappe af.
Med lidt
kortkigning og hjælp fra en uopfordret venlig tysker fandt jeg pladsen.
Det er en 5 eller 6 stjernet, eller hvor mange der nu kan uddeles, så
regningen bliver nok stor!
Jeg sidder lige nu og nyder aftensmaden på
terrassen i den overdådige træbygning som huser cafe/restaurant og de
yderst luksuriøse badefaciliteter. Maden er fornuftigt prissat, som et
cafeteria i Danmark, så jeg håber at det gælder for overnatningen også!
Udsigten er fantastisk.
Ovre på den anden side af dalen, kan man lige
ane en lille myre af en border-collie der fiser rundt og bonden der er
ved at samle kvæget ind i de mosgrønne bløde bakker hvor de græsser.
Den hollandsk fødte servitrice er lige så mild og venlig som naturen
her, og jeg føler mig ganske tilpas.
Det siger vist en del om Schwarzwald. Hjelmholder på
tankstationernes toiletter!
Tritsch har drømmeknallerten: Corsarino ZZ fra 1966
Verdens største kukur!
Udsigt fra terrassen
Før og efter ;o)
|
15/06/10
Det regner og har
gjort det siden kl 6. Tre timers konstant regn der
ikke tyder på at ville holde inde. Jeg har været ude at hente mit sæde
- og mit vasketøj, som på ingen måde er tørt. Hvad er planen? Ifølge
sidste vejrudsigt jeg tjekkede, skulle det værste vejr komme i morgen.
I dag skulle det klare lidt op. Jeg havde jo forestillet mig at jeg
skulle køre i dag, tage to nætter på en campingplads og så køre til
Hockenheim torsdag formiddag. Nu har jeg jo snydt lidt og allerede
taget en nat på campingplads. Her er egentlig så fint at jeg kunne have
lyst til at blive. Jeg kunne jo evt bare køre lidt ture rundt i området
hvis det klarer op og så vente med at tage herfra til torsdag. Nej,
hvor jeg ærgrer mig over jeg ikke blev ved Middelhavet noget længere.
Jeg overvejede at tage til Rom eller evt Monte Carlo, men troede ikke
jeg kunne nå det. Og nu sidder jeg her med tre dage i regn og kan ikke
rigtig komme nogen vegne! Sidste år lagde jeg lidt bånd på mig selv i
forhold til hvor langt jeg måtte køre om dagen, men i år har jeg givet
mig selv frie hænder og der har altså resulteret i væsentlig flere km
trods kortere tid!
En hurtig beslutning blev taget. Teltet blev pakket sjaskvådt og så gik
det ellers mod Luxemborg. Jeg valgte at roame endnu en gang (det bliver
en dyr telefonregning denne gang) og kunne se at det skulle holde fint
vejr længere mod vest.
Første time gik det af store hovedveje, men
stille og roligt blev temperaturen højere og vejene tørre, og dermed
blev det små veje igen. I Strasbourg blev der turistet lidt og
parlamentsbygningen fotograferet.
Videre igen igennem Vogeserne. En del tyskere har med stor begejstring
fortalt om hvor fantastisk det er, men jeg er altså ikke imponeret. Det
ligner midtjylland, bare større, med længere og til tider mere lige
veje. Dertil kommer at vejene er ret dårligt asfalteret. Der er en
konstant hoppen og masser af bump i vejene. Nu vil jeg altså have
spurgt hvad de tyskere finder så interessant ved det. Jeg har min egen
forestilling: det er bare anderledes end det de er vant til;
store
åbne vidder, så man kan se langt omkring. Nej, jeg foretrækker til hver
en tid Schwarzwald!! Denne del af Frankrig er i det hele taget ikke
eksotisk nok til mig, så man vil ikke høre mig sukke efter at komme der
igen. Der er dog en formildende omstændighed og det er at kvinderne er
utrolig smukke, og i modsætning til italienerne er de til at få et smil
ud af.
En hundrede kilometer fra Luxemborg kom der to
motorcykelbetjente og lagde sig lige bagved mig. Der blev kørt pænt,
lige efter bogen. Det var dog for kedeligt for dem, de overhalede og
jeg satte efter. De kørte godt til og jeg skulle hænge godt i for at
følge efter. Franskmænd kører generelt sindsygt hurtigt. Inde i byerne
er de som små lam, men så snart de kommer på landevejene går der en
djævel op i dem. Og det er allesammen, ikke bare de unge knægte.
Ved
firetiden var jeg i Luxemborg. Jeg gik lidt rundt i byen. Da jeg
generelt er en dårlig turist - jeg ved ikke hvad man sådan skal kigge
på (og er nok heller ikke interesseret), så jeg kan ikke berette om de
store seværdigheder. Den ligner en hvilken som helst europæisk storby!
Jeg lagde dog mærke til at der var mange høje og slanke kvinder, og
hvad vel er typisk for "metropoler" havde kvinderne (og for den sags
skyld mændene) gjort meget ud af sig selv - det er jo altid dejligt at
se ;) Naturen byen ligger i, er dog lidt spændende: klipper og kløfter
går igennem byen. Det var interessant.
Jeg er nu kørt en 20 km uden for
byen og har fundet en vinmark at slå telt op på. Teltet er ved at være
tørt igen. Det er tidligt endnu, men jeg er også træt - sov ikke så
godt sidste nat. Der er en større vej 500 m væk som dominerer
lydbilledet lidt, men mon ikke det stilner af. Ellers gør det ikke så
meget. Det kan nogen gange være meget afslappende med den monotone lyd
sådan en trafik kan give.
16/06/10
Planen for i dag
er at køre et lille stykke i nordlig retning langs
Rhinen hvor grænsen mellem Luxemborg og Tyskland er. Derefter en stor
blød bue uden om Saarbrücken, strejfe Kaiserslautern og så siksakke ned
gennem Pfälzer Wald til en eller anden campingplads i den sydøstlige
del. Derved skulle jeg have 60-70 km til Hockenheim i morgen. Det
skulle jo blive regnvejr i morgen, så det er fint at jeg ikke skal
længere. Så er der også god tid til at få købt olie og få den skiftet;
få Morinien vasket, og måske justeret dette og hint.
Jeg er vågnet
tidligt. Vejen derude er taget til i lydstyrke, men jeg er også lidt
tættere på grænsebyen Remich end jeg troede. Jeg håber morgentrafikken
stilner lidt af mens jeg får pakket. Uanset er det ikke så langt jeg
skal ad den vej. Solen skinner, flot vejr, men det er koldt. Jeg savner
Italien!!
Turen gik som planlagt. Næsten ingen trafik, så det var jo en
fornøjelse. Pfälzer Wald byder også på gode veje. Det kommer ikke på
højde med Schwarzwald, men der skal også meget til.
Jeg har fundet en
lille campingplads ved byen Dahn. Den er ikke særlig imponerende. Til
gengæld er den dyr!! I forgårs gav jeg samme pris for et sted hvor mine
forældre ville have fremhævet faciliteterne - der var virkelig flot. I
prisen jeg gav der, var der oven i købet morgenmad med!
Folk her virker
lidt sure og indelukkede. Da jeg var inde i byen for at købe lidt
småting, parkerede jeg ved hoveddøren til et supermarked. Jeg holdt
ikke i vejen for nogen eller noget, det var bare tæt ved døren. En heks
af en kvinde kom ud og sagde meget vrissent at der var
parkeringspladser dér og pegede. Et kort øjeblik ville jeg føje hende
og var begyndt at flytte motorcyklen, men så tænke jeg: "fa'me nej, så
handler jeg sgu et andet sted!" I det andet supermarked var der heller
ikke
megen sødme at spore, men de skældte da i det mindste ikke ud!
Jeg har jo haft god tid i dag, så jeg har for hundreogsyttende gang
kigget på om jeg dog ikke kan få strøm på de videobatterier på en eller
anden måde (laderen er nemlig gået til i forbindelse med
tanktaskeuheldet!). Jeg havde forsøgt, som sidste år (hvor jeg fik min
tanktaske indeholdende laderen stjålet), med et stykke "twister"
(de der plasticbelagte metaltråde man kan lukke poser med), at skabe
forbindelse mellem min multilader og batterierne. Men der kom ingen
strøm på. Jeg har prøvet flere gange og i dag tjekkede jeg lige om der
overhovedet kom strøm gennem "twisterne". Det gjorde der ikke! Det
viste sig at de ikke kom langt nok i bund i stikket. Nu har jeg så
leget lidt; med et stykke wire og en modificering af laderen, som nu
bare fungerer som passiv holder, har jeg endelig fået det til at virke.
Lidt sent, men så kan jeg da forhåbentligt få en masse af træffet
optaget!
Næsten hvert sted bringer sin lille insektplage. Her er det en masse
små fluer, der svirrer rundt. Det er dog relativt harmløst. I Morano
var det myg. Mine ben er fyldt med sår takket være dem (og at jeg ikke
kunne lade være at kradse i stikkene). Forrige nat var det myrer der
invaderede alle små revner og i går var det ørentvister. Det er lidt
belastende, særligt når de også finder vej ind i hjelmen.
Idar-Oberstein, et ædelstensområde med mange
vandmølle-sliberier
|
17/06/10
Kom afsted klokken
9. Der var ingen vemodig afsked fra stedet. Ikke som
i Schwarzwald.
Ruten gik ad små veje jeg havde planlagt i går. Når
strækket ikke er længere, kan man ligesom gå i detaljer.
100 km blev
det ca til. Første stop var dog allerede efter 15 km: En lille by,
Hauenstein, er åbenbart et skomekka. Der er den ene butik efter den
anden der har fabriksudsalg. Jeg skulle lige ind og se hvad Josef
Seibel havde at byde på - jeg er nemlig lidt begejstret for deres sko.
Og minsandten om der ikke blev købt to par sandaler; et par til
Elisabeth og et par ”morfar-sandaler” som afløsning for mine gamle.
Ved ankomst til "Altes Fahrerlager" havde jeg kørt 6180 km. Tornerose
mangler nu under 1000 km for at runde, så det bliver på hjemturen.
Vejret var bedre end forventet. De havde jo lovet regn, men det var
først 20 km fra hockenheim at der kom lidt dråber. Jeg tog straks
regnbukser på, trods det korte stykke. Jeg gad bare ikke sidde med våde
bukser og lange udsigter til at de ville tørre.
Lidt over middag var
jeg der. Jeg kunne ikke umiddelbart finde lejren, så jeg kørte om til
selve banen og spurgte en der sad i bomhuset. Jeg blev anvist en
retning og det lykkes at finde pladsen, men der var ingen folk i sigte.
Jeg ville havde troet at de var i fuld gang med at arrangere, men nej.
Efter at have kørt nogle runder på pladsen fik jeg dog øje på Susanne.
De havde lige fået overdraget nøglerne til hallen hvor det meste skal
foregå. Jeg blev budt inden for i tørvejr og vi fik snakket lidt. Jeg
hjalp lidt med at få tingene på plads og jeg fik spurgt lidt ud om
forløbet. Der er som vanlig en udflugt og nu kommer det spændende:
lørdag hen under aften har vi 35 min på ringen!! Det kan vel nå at
blive til knap 50 km - det er jeg spændt på!
Da jeg ikke rigtig kunne
hjælpe med mere, tog jeg Morinien en tur til Speyer. Jeg tog ind til en
Bauhaus og købte mig noget olie. Det var nemlig høje tid at få det
skiftet. Det blev klaret og derefter fandt jeg et højttryksanlæg til at
få Tornerose vasket lidt med. Det var på ingen måde så effektivt som de
italienske, så den blev renere, men slet ikke så ren som jeg havde
håbet.
Igen ville den ikke starte efter vandpjaskeriet. Da jeg endelig
fik den igang kørte den kun på en cylinder. Jeg kørte en laaaang tur
før den fik "brændt" vandet væk, men til sidst gik den igen rent på
begge cylindre. Det er mærkeligt, jeg har aldrig oplevet den slags
problemer derhjemme.
På tilbagevejen købte jeg en sixpack, så der var lidt øl at byde på,
hvis der skulle være kommet nogen.
Det var der dog stadig ikke da jeg
kom tilbage, og Susanne og Thomas var på vej væk.
De forlod mig alene
på pladsen, dog med nøgle til toilethuset.
Jeg gik i gang med at kigge
lidt på Tornerose. Koblingen var ved at være fedtet, kæden skulle
strammes, og de sidste mange tusind kilometer er tomganen steget og
steget, og har ikke været til at regulere ned.
Kæden blev strammet. Det
var ganske lidt den trængte: lidt over en halv omgang på
stilleskruerne, dvs under 1 mm. Det er en DID uden "gummi" - og jeg må
sige at jeg er imponeret over hvor godt den har holdt. Det er første
gang jeg strammer den - den har kørt omkring 8000 km!
Karburatorerne
blev skilt ad, for at se om der var problemet og indsugningsgummierne
blev kigget efter, men jeg kunne ikke finde nogle problemer, andet end
en tomgangsdyse der måske var lidt stoppet, men det burde jo kun give
lavere tomgang?!
Når jeg nu havde gang i benzinsvineri, fik jeg renset
koblingen, som ganske rigtig var godt fedtet ind. Det har nemlig også
givet mig lidt kickstartproblemer når den har været varm. Ventilerne
blev også lige stillet. De forreste var løse; den bagerste
udstødningventil for stram (igen!), og indsugningsventilen for løs.
Morinien er nu blevet stillet ind i toiletbygningen, sammen med alle de
ting jeg ikke skal have i teltet og udenfor i teltet ligger jeg nu i
den stille regn. Motorvejen som på det nærmeste er lige uden for
teltet, gør hvad den kan for at overdøve de eksotiske fugles skrig i en
nærliggende fuglepark.
I morgen tror jeg, jeg vil tage i det badeland
der er kun to km herfra. Jeg overvejer stærkt at gå derind!!!
19/06/10
Første punkt på
dagen var at få Morinen ud af toilettet.
Rengøringspersonalet var kommet, så den måtte ud for at de kunne komme
til.
Jeg satte mig derefter for at kigge kort, så jeg kunne forberede
ruten hjem. Men ganske kort efter kom allerede den første af de
officielle, Helmut.
Derefter hjalp jeg til stort set hele formiddagen,
så da middag blev nået, havde jeg ikke været andre steder og kunne godt
se efterhånden som der kom flere og flere gæster, at det ville jeg
heller ikke. Efterhånden dukkede flere og flere af de velkendte
ansigter op.
Lidt over middag dukkede Elisabeth og Charlotte op.
Dejligt at se dem. Og fedt at de begge var kommet hertil relativt
problemløst. Omstændighederne er en historie for sig, som nok skal have
sin egen beretning.
Dagen gik med Morini-kiggeri og snak med folk
efterhånden som de dukkede op.
Om aftenen var der en konkurrence, hvor
man skulle gætte motorcykellyde. Da der ikke var så mange deltagere,
valgte jeg at melde mig, selvom jeg vidste at jeg nok ikke ville
præstere særlig godt. Manfred vandt! Og jeg blev andensidst!
Nu er det
blevet sengetid. I morgen skal vi køre på Ringen - det glæder jeg mig
til. Og derudover er jeg blevet lovet en tur på Sigrids Monster. Det
bliver sjovt at prøve en så moderne maskine!
Thomas tager imod de første gæster
Lytte-konkurrence
|
20/06/10
Tidligt op. Det er
svært at sove sådan et sted. Det hjælper heller ikke
med en motorvej lige ved siden af teltet. Kl 8 gik de i gang på ringen
og så var det svært at sove videre.
Morgenmad og snak igen. Jeg fik øje på Iris som var på vej på en tur på
Sigrids Monster. Jeg skyndte mig at finde tøjet frem, så jeg kunne køre
når de kom tilbage. Kort efter kom de igen, og så var det min tur.
Raymond havde sagt den var lige så let at køre som en cykel, og jeg må
sige at det var ikke for meget lovet. Den var meget let at køre og
hurtig!! Men hvad kunne man ellers vente med 90 hk og 160 kg. Rigtig
sjovt og noget man meget nemt kunne blive forfalden til - hvor meget er
det nu en Corsaro koster?
Over middag tog vi på museum. Det var inkluderet i gebyret til ringen.
Tilbage fra museet gik snakken og kiggerier videre. Der var kommet en
del spændende Morinier og også lidt andre mc'ere. Fx var der en
virkelig flot Rotax Uno - meget sjælden!
Da kl blev 18 blev vi der
skulle på ringen instrueret i detaljerne. Jeg havde meldt mig til
gruppen med de absolutte begyndere. Da jeg kom op og skulle tilordnes
en gruppe, mente Susanne imidlertid, at jeg da skulle i gruppen med de
mere erfarne. Jeg ved ikke hvad de forestiller sig om mig, men det kan
måske skyldes at jeg fravalgte udflugten i går efter at have udfrittet
dem om det forventede tempo. Jeg mente det ville blive for langsomt, så
de har måske forestillet sig, at jeg er mere erfaren end jeg er!
Lidt
at spise nåede vi lige at få inden vi skulle afsted. Og så gik det
ellers løs kl 19. Morinien ville ikke starte. Jeg havde heller ikke
haft den i gang siden jeg kiggede på karburatorer i torsdags. Med lidt
skubben og tålmod kom den endelig i gang og jeg strøg om til ringen.
Ved banen blev vi stillet an på rækker. De nye hurtige maskiner først,
de lidt hurtigere af de gamle og dem med erfaring næst, en gruppe med
langsomme maskiner (3 1/2' ere) og lidt erfaring næst og de helt
langsomme og uerfarne sidst.
Først blev der kørt 3 runder med
"instruktør" forrest og med overhalingsforbud og så blev der givet frie
tøjler.
De fleste gav Morinierne alt hvad de kunne trække og der blev
virkelig kæmpet. Det var så fedt at ligge side om side og bare kunne se
at hver eneste hestekraft blev presset ud af de gamle maskiner. Jeg
tror ikke der findes nogen mærkegruppe, der på den måde og så udbredt
presser deres motorcykler så meget som Morini-kørere gør.
35 minuttet
fik vi på banen før vi blev vinket ud. Jeg havde selv nogle rigtig
sjove kampe. De sidste 6-7 runder lå jeg og kæmpede med tre andre.
Desværre er min motor ikke så stærk som de andres, så på langsiderne
blev jeg hægtet lidt af, men så snart der var et sving kunne jeg
udbremse dem og kunne også køre hurtigere gennem svingene. Jeg turde
dog ikke rigtig at overhale i svingene. Vi var jo alle sammen lidt
uerfarne, så jeg ville ikke indgå nogle risici ved at lave noget som
kunne overraske de andre. Jeg prøvede et par gange at komme inden om,
men de jeg forsøgte at overhale, så så overraskede ud at jeg var nervøs
for, at der skulle gå noget galt.
Nå, det var en utrolig spændende
oplevelse. Det var sådan noget man skulle kunne være med i noget oftere
- det er desværre for dyrt!! 10 Euro får man det i hvert fald ikke til.
Tilbage til lejren var stemningen høj og nu blev der drukket øl igen.
Vi havde jo noget at indhente. Ingen havde jo drukket noget, fordi vi
skulle køre! Igen blev der snakket videre og aftenen gik alt for
hurtigt.
Verden første motorcykel
Charlotte fik præmien til den længst fra kommende.
Martin får flettet hår!
|
20/06/10
Vågner igen alt
for tidlig i forhold til hvornår jeg lagde mig i
teltet. Jeg får morgenmad og pakket stille og roligt.
Elisabeth og
Charlotte er lidt hurtige, de er snart pakket og inden længe er de kørt
mod Göttingen for deres overnatningssted.
Jeg får snakket med de sidste
som henvender sig til mig og da Iris og Hartmut begynder at spørge
efter mig, går jeg en runde og får hilst af med dem jeg kender og dem
jeg har lært at kende, og som ikke allerede er stukket af.
Morinien
bliver startet (i første tråd - den var jo også kold) og jeg slutter op
til de to racerkørere. Vi kører vinkende derfra og styrer mod
motorvejen.
Det er første gang jeg skal køre på motorvej med Morinien
over et længere stræk end Vejlebroen, men da de to har planlagt deres
rute og jeg meget gerne vil følges med dem, må jeg jo ødelægge min
"nulstatistik" med at køre motorvej.
Det foregår i et roligt tempo; der
er sådan set meget smukt at se på, og da det er søndag er der heller
ikke megen trafik.
Efter knap en times kørsel af og på motorvej, kommer
vi endelig til mindre veje og de to erfarne viser hvordan ideallinjerne
skal skæres.
Vi skal krydse Rhinen, men lige forinden tager vi ind til
et lille konditori, hvor en meget smuk kvinde serverer et stykke
jordbærtærte og en kop varm kakao til os. Vi har frosset vildt på
turen; har haft en rigtig surkold modvind hele vejen.
Turen over Rhinen
foregår med færge. Jeg elsker jo færger, så det var jo dejligt med det
lille afbræk. På den anden side kører vi ad små snoede veje hele vejen
til Remscheid og selvom det stadig er koldt - trods at jeg har taget
regnbukser på - er det alligevel en dejlig tur med de to.
Hjemme hos
dem bliver der snakket om træffet og særligt vores bedrifter på
racerbanen. Der bliver serverer noget lokal mad og igen i år har de
købt Mai Ur Bock fra Einbecker.
Efterhånden som vi sidder og hænger
mere og mere med næbbet, kryber vi til køjs. Jeg får anvist pladsen på
loftet, hvor jeg også sov sidste år, får lige først et bad og så er det
ellers bare at sove i trav - har lige noget der skal indhentes!
21/06/10
Jeg vågner ved
halv ni tiden og går ned til de to, som er i gang med
morgenmaden.
Efter maden bliver vi klædt på og kører afsted.
Det går ad
veje som er velkendte for de to. Det er sjovt, hvor tydeligt man kan se
at de vandt til at køre sammen: Hartmut forrest og Iris bagefter. Man
kunne spænde en snor i mellem de to og på intet tidspunkt ville den
blive strammere eller løsere. De er som et tog med vogn efter.
Jeg kan
mærke at jeg er blevet bedre til at køre sammenlignet med sidste år. I
hvert fald kunne jeg have tænkt mig, at det gik en smule hurtigere.
Efter et par timer stopper vi ved en pølsebod og får lidt at spise.
Snakken går igen - det er nu så nemt med de to. Altid hyggeligt!
Derefter kører vi et lille stykke længere og uden for Arnsberg tager vi
afsked med hinanden.
Jeg kører videre ad den planlagte rute. Desværre
er der rigtigt mange omkørsler på ruten og til sidst går der lidt
kludder i det, og jeg må vælge nogle lidt større veje for at finde frem
i nogenlunde god tid.
Halv syv er jeg hos Stefan. Jeg tjekker lige SMS,
og kan se at de to tøser er lige om hjørnet.
20 min senere er vi samlet
og vi får en rundvisning af Stefan. Hans fine gamle hus er ved at være
godt på vej, og med hans sædvanlige grundighed bliver det et rigtig
flot hus.
Efter rundvisning: aftensmad. Vi får snakket lidt om dette og
hint. Tøserne bliver meget trætte og går i seng. Jeg bliver lidt
længere og ser Morini-billeder sammen med Stefan. Ved midnat er det dog
også godnat for mig!
24/06/10
Vi vågner i husets
eneste helt færdige rum, kontoret. Der bliver pakket
og ovenpå får vi serveret en god gang morgenmad.
Morinierne bliver
tjekket for olie. Elisabeths er begyndt at smide olie fra bageste
topstykke og jeg har opdaget at der ligger to pakninger i mellem top og
cylinder, en tyk og en tynd. Så når den tykke bliver fjernet skulle den
jo egentlig løbe endnu bedre! Min får også lidt, den smider jo fra alle
tænkelige simmerringe!!
Vi siger farvel og kører. Jeg har planlagt at
køre med dem så langt jeg kan klare tempoet, og så ellers stikke af.
Tempoet går mageligt, solen skinner og strækket er jo ikke så langt, så
det ender såmænd med at jeg følges med dem hele vejen.
En anden grund
til at jeg kan tilslutte mig tempoet, er at mine forreste bremseklodser
er slidt helt ned! Altså kan jeg kun bremse bagpå, hvilket selvfølgelig
sætter en naturlig dæmper på de sportslige udfoldelser.
Halvvejs
hjemme bliver et væsentlgt foto taget. Tornerose runder nemlig de
100.000 km! Det har jeg set frem til. Dels var det et mål i år og dels
er det jo lidt af en udmærkelse i sig selv at have en Morini der har
rundet ;o)
Jeg får tøserne
overtalt til at tage Missunde færgen, selvom de ikke er meget for
"omveje". Men ruten hjem betyder at vi kommer uden om de store byer, så
jeg tror nu at de var glade nok for turen, og i virkeligheden tror jeg
også den var kortere.
I Flensborg besøger vi Karla og jeg køber en
lader, nogle greb (som nu endelig er helt nedslidte på min!), og nogle
fælgkantbeskyttere.
Vi får en gang Burger King mad og købt lidt slik i
Scandinavian Park og fortsætter ud mod den store rundkørsel ved
Padborg,
hvor vi tanker for sidste gang og tager der afsked.
Charlotte kører i
nordvestlig retning og vi direkte mod nord.
Lidt under aften kan jeg
standse motoren hjemme i Hygind, 7544 km og 26 dage senere!
Service hos Stefan.
100.000 km!
|