Morinitræftour 2021
3/8 - 19.45
Km: 1615 - Hygind
3/8 - 22.45
Km: 1875 - Syd for Neumünster
Jeg er på tur. Endelig langt om længe! Det er snart et år siden - og der var det sågar en lidt slatten omgang.
Der er heller ikke nogen stor tur denne gang, så jeg har været i syv
sind om jeg skulle skrive beretning. Også fordi jeg om muligt har været
endnu mere presset på tid i det sidste halve år end nogensinde. Jeg
havde ellers lovet mig selv at det skulle være slut, men det har jeg så
ikke kunne finde ud af. Det har så også gjort at jeg ikke har fået sat
min hjemmeside op og klar til at skrive beretning, så nu bliver det
over Facebook og så fører jeg det på hjemmesiden når jeg kommer hjem.
Anledningen til turen er det tyske Morinitræf i kommende weekend. Det
er blevet stablet på benene i første omgang som et uofficielt "nødtræf", men er blevet mere og mere officielt.
Det foregår i Lindenfels, hvor det tidligere har været afholdt, i 2013.
Den gang var jeg dernede med bil og campingvogn - og Tornerose bag i.
Det var året efter jeg havde været syg, og jeg turde endnu ikke - og
kunne heller ikke - køre så langt pga ledsmerter. Så det er egentlig
fedt at kunne køre derned nu - sådan på rigtig manér.
Som det måske fremgår af billedet fra i eftermiddags, så er jeg kørt
afsted på Rødhætte, som jeg byggede færdig sidste år. Kilometerstanden
er "ægte" (næsten - motoren har gået et par tusind mere), så det er
praktisk taget en "fabriksny" cykel at køre på. Det eneste som jeg ikke
har fået lavet er sædet. Det er et originalt i umiddelbar god stand,
men det har vist sig at skumgummiet er blevet meget træt over årene, så
det burde have været polstret om, for det er meget ringe at sidde på.
Det var sådan set meningen at jeg ville gøre det inden turen, men jeg
har simpelthen ikke kunne finde tid til det. Og faktisk lige til i går
overvejede jeg om jeg skulle tage Tornerose i stedet, men besluttede så
alligevel at tage Rødhætte
Dagens forløb har været en meget typisk dag, som det er for mig for
tiden: tidligt op for at skrue i motorcykler. Jeg havde nemlig glemt
endnu en opgave på Rødhætte - at få lavet strømudtag til ladning af det
elektroniske grej jeg har med. Jeg skulle også lige have skruet
bagagebæreren på så jeg kunne få oppakningen med.
Og så var der Montesa’en - den driller. Og siden jeg havde besluttet at
tage ud at træne inden jeg kørte afsted, blev jeg nødt til at kigge på
tændingen for 117’de gang. Der gik der alt for lang tid med og jeg
skulle også lige nå at pakke færdig, have vasket op og ryddet bare en
smule op i kaosset i hjemmet.
Kl 15 havde jeg fået gang i Montesa’en og troede mig klar til træning.
Ude ved Niels Ole skulle jeg så starte den, men den ville selvfølgelig
ikke. Jeg var lige ved at køre hjem igen, for egentlig havde jeg jo for
lidt tid og måske var det bedre at køre afsted på tur i ro og mag. Men
Erik tilbød at jeg kunne køre på en af hans, for han havde tilfældigvis
to med. Det blev en rigtig sjov oplevelse og jeg kunne næsten ikke
holde med at køre, så klokken blev kvart i syv inden jeg kom afsted
derfra. I bilen på vej hjem blev der planlagt hvordan jeg mest
effektivt kunne komme afsted: varme mad i mikroovnen mens jeg var i
bad, spise, pakke det sidste mens opvaskemaskinen skyllede af, tøj på,
taske på Morinien, slukke, lukke og låse - og minsandten om det ikke
lykkedes at komme afsted inden otte.
Jeg havde besluttet at køre så længe solens stråler var på himlen, som
jeg regnende med var ved titiden. Beslutningen gik også på at køre
motorvej det første stykke. Jeg bad dog TomTom’en om en rute ad snoede
veje - bare på minimalt niveau og det viste sig at det alligevel var en
del på motorvej.
Så snart jeg kom af motorvejen ledte jeg efter et sted at overnatte.
Jeg har fundet en lille juletræsplantage mellem en motortrafikvej og en
jernbane. Ikke just romantisk (eller støjfrit), men skidt, jeg skal nok
få sovet - Og jeg skal jo sove i telt! Det har jeg også glædet mig til.
Den videre plan er at jeg skal mødes med Norbert hos Holger (som bor en
times kørsel herfra) og vi skal så følges ad til Lindenfels.
Nå, nok vrøvl for i dag. Nu er det sengetid!
Dog skal jeg lige udråbe et: "hvor er det fedt at være afsted!!!"
4/8 - 22.37
Km-stand skriver jeg på i morgen, hvis jeg husker det, men vi har kørt omkring 500 km.
[EDIT: Km 2523 - altså nærmere 650 km], Schwalmstadt.
Sov ikke så godt som forventet - og oveni alt for lidt. Men det var
fedt at sove i telt igen. At tænke sig at der findes mennesker som ikke
kan lide det. Det er mig et mysterie!
Jeg var hos Holger (S) lidt over ni, men forinden havde Norbert skrevet
at Holger havde besluttet at han ville køre i bil i stedet. Han havde
åbenbart set vejrudsigt og ifølge ham skulle vi møde den ene regnbyge
efter den anden og sågar hagl på vejen.
Nå, det passede egentlig Norbert og mig rigtig godt, for den
oprindelige plan var at bare vi to skulle køre afsted. Vi er begge
egentlig ikke til at køre i en større flok - og slet ikke over længere
stræk med folk vi ikke har kørt med før.
Der første Norbert sagde da jeg ankom var: "Plan B, vi overnatter på et
eller andet billigt sted. Jeg betaler! Vi får med sikkerhed regn og jeg
gider ikke pakke et vådt telt sammen." Den var jeg selvfølgelig med på.
Inden vi kunne køre fra Holger (som i øvrigt tager noget af Norberts
oppakning med i bilen), skulle vi lige skrue lidt i Norberts Morini. En
ventildækselpakning var utæt.
Halv elleve kørte vi så afsted. Jeg havde fået lov at bestemme ruten
siden det er mig der skal vise vej og jeg havde valgt en rute som
forhåbentligt gik uden om byger, byer og biler. "Tilfældigvis" var det
med mellemstop på Kyffhäuser.
Som jeg tidligere har nævnt elsker jeg at køre i Østtyskland. Og det
skuffede heller ikke denne gang. Der er så smukt. Østtyskerne holder
heldigvis stadig fast i det enkle.
Ruten var sat til snoede veje på mindste niveau. Det betyder
selvfølgelig at alting tager lidt længere tid. Og selvom vi kun holdt
en enkelt cola/Bounty pause, var vi først ved Kyffhäuser ved 17-tiden.
Bjerget blev kørt et par gange og det obligatoriske billede til Ejvin sendt.
Norbert er blevet væsentlig bedre og jeg tilsyneladende dårligere. Men
jeg har heller ikke kørt det store de sidste par år. Alligevel er det
ligesom at så snart jeg har været op og ned af Kyffhäuser et par gange,
så vender evnerne og tilliden tilbage. I hvert fald begyndte jeg at
føle mig til helt rigtig til rette på Rødhætte bagefter.
Vi snakkede så om den videre plan. Vi havde hørt fra Stefan og Holger
(B) at de skulle overnatte på et gasthaus et stykke fra hvor vi også
havde sat målet for dagen. Vi aftalte så at vi ville prøve at nå
derover inden det blev for sent. Indledningsvis stadig på små snoede
veje - og de blev bedre og bedre. Selvom vi begge var ømme og trætte,
nød vi virkelig at køre. Ved syvtiden holdt jeg ind og spurgte Norbert
hvad vi skulle, for der ville nok blive for sent hvis vi fortsatte i
samme stil. Vi aftalte så at tage større veje og give den gas. Der var
faktisk også sjovt, for vejene snoede sig i store bløde kurver.
Kl halv ni nåede vi så frem - bare til at få at vide at der ikke var
flere sengepladser. Kromutter var dog så venlig at ringe rundt og hun
fandt et hotel kun 6 km væk som vi så kunne få et værelse i.
Stefan og Holger var ankommet og havde lige bestilt mad og vi valgte så
også at spise der. Snakken gik og det endte med at vi aftalte at følges
resten af vejen i morgen. Stefan og Holger kører på 1200’er Morinier så
ingen problemer med at følge med 😄 - og desuden er de gode at køre
sammen med.
Kl 22 ankom vi så til hotellet. Vi skal sove i dobbeltseng 😆
Vejret: halvvejs holdt vi ind ved et busskur for at få ly for en byge.
Der sad vi og snakkede en halv times tid. Ellers har vi haft fantastisk
vejr!
(Billeder er der som vanligt ikke så mange af, men: overnatningssted + hos Holger + på Kyffhäuser)
5/8 - 14.45
Km: 2742, Lindenfels
Så er vi ankommet til træfpladsen. Den ligner sig selv. Lidt højere
buske end sidst, men ellers samme skønne plads. Den bliver også brugt
til paragliding, så der er en flot udsigt over dalen her
Dagen begyndte med et solidt morgenmåltid og inden længe dukkede Stefan
og Holger op. Jeg fik i øvrigt sovet rigtig godt og det hjalp en del på
min kørekoncentration. Det betyder en hel del at være udhvilet.
Ved titiden kunne vi så køre afsted. Jeg havde igen valgt en rute - som
gik godt østligt for Frankfurt. Stadig bare snoede veje, minimum. Vi
kom gennem Vogelsberg og det er bare er af de bedste områder i Tyskland
at køre i. Uafladeligt snoede veje og en asfalt så jævn og fin som man
kun kan drømme om.
Jeg er som sagt ikke så meget for at køre mange i flok, men med de
gutter går det bare fint. Det værste er sådan set at stå med ansvaret,
både for at finde ruten og ikke mindst at lægge et tempo som alle synes
er sjovt. Jeg har jo ry for at køre lidt friskt, men jeg har slet ikke
samme erfaring som gutterne jeg har fulgtes med.
Men de var glade og det gik da også problemfrit og uden alt for megen
irritation fra andre trafikanter. Regn: en enkelt byge på to minutter -
ellers skønt vejr og her er det varmt og sommerligt.
Første øl påbegyndt 😄
6/8 - 00.37
Km 2742, Lindenfels
Snakken er selvfølgelig gået og det har været en virkelig hyggelig dag. Og så fedt at se mange af "de gode" igen.
Jeg har gjort reklame for Felsenmeer og det lader til at jeg har fået
lokket et par stykker til at køre med derhen i morgen. Det bliver et
godt gensyn.
Nu er det dog sengetid. Snakken kører lidt i ring, jeg har fået alt for
meget at drikke og er meget træt, så jeg er gået i teltet.
Det rumsterer lidt rundt omkring, så andre er vist fulgt efter.
7/8 - 00.35
Km 2765, Lindenfels
Natten bød på masser af regn, men da jeg ville op var det stærkt
aftagende. Da jeg kom ud af teltet var det dog meget tåget. Kunne
næsten ikke se hen til det næste telt.
Holger havde havregryn med og jeg havde sikret at der var mælk, så jeg kunne få ordentlig morgenmad.
Der blev lallet lidt rundt hele formiddagen, som det også typisk er efter en aften af den art.
Der blev også på vanlig vis kigget lidt på Morinier. Og under dette
opdagede jeg at min ene benzinhane var utæt. Nu skrev jeg jo at
Morinien er "fabriksny". Det er selvfølgelig en sandhed med
modifikationer. De fleste dele er jo gamle, men renoverede. Benzinhanen
har også været gennem processen, men pakningen blev ikke skiftet, for
den kunne lidt endnu, men nu altså ikke længere. Det var lidt for meget
drypperi til bare at leve med, så tanken blev pillet af og benzinhanen
undersøgt. Pakningen var ikke til at redde. Jeg spurgte Reinhard, som
bor her i byen, om han skulle have en jeg kunne låne, og jo, han ville
prøve at kigge når han lige skulle hjem. Lidt senere kom han tilbage
med en lille æske med 6-8 benzinhaner. Jeg fandt en som var passende og
så var der tæt igen. Jeg lovede så at sende den til ham når jeg kommer
hjem.
Nu var det eftermiddag og jeg gik rundt og spurgte om nogen ville med
til Felsenmeer og Stefan og Holger (B) valgte at køre med. Det er kun
12 km herfra, så en lille frisk tur.
Da vi ankom var der brandbil og to ambulancer til stede. Tilsyneladende
var en eller andet kommet til skade i stenfloden. Ud fra
omstændighederne gættede vi på en hovedskade, så ikke så godt.
Jeg hoppede en lille tur op ad stenene, mens de andre sad for neden og kiggede på.
Tilbage igen snakkede vi lidt om at køre trial. Det er jo inspirerende
med sådan en stensektion. Stefan købte kort efter vores træf en Montesa
og er således også begyndt at øve lidt, så endnu et emne at snakke
detaljer om.
Da vi havde set os mætte på fænomenet kørte vi ind i byen for at få en
is. Det blev i en italiensk pizza-/isrestautant med en
ekspeditrice med italienske øjne og italiensk accent. Meget autentisk.
Desværre bliver man til stadighed og stadigvæk konfronteret med
coronatåbeligheder. Mundbind hvor det ikke giver mening og en biks som
er "for lille" til at tre mand (som kommer samlet) måtte spise der.
Folk "fist bumper" også i et væk her, som en slags
corona-foranstaltning og står så skulder ved skulder bagefter. Jeg
giver stadig konsekvent krammere og hånd alt efter hvad folk normalvis
er til. Det andet er simpelthen for dumt.
Tilbage på pladsen mere snak - og inden længe kom der en grillvogn med
grillkyllinger til de der havde bestilt. Træffet er et "selvforsyningstræf" bortset fra drikkevarer, som er med i træfgebyret
- og så har man haft muligheden for at bestille mad i forvejen. Jeg
havde valgt ikke at bestille, men der var masser af pølser tilbage fra
i går, hvor vi, de førstankomne, havde købt ind til grillaften og
morgenmad i dag. Vi var altså er par stykker som grillede rester.
Ellers mange dejlige gensyn. Blandt andre Manfred, som jeg virkelig har
savnet at se. Han havde det godt og er faktisk begyndt at kunne køre
motorcykel igen. Det gør mig inderligt glad!
Bortset fra det har jeg været i "stille" humør. Har bare gået rundt og
lyttet til folk og ikke haft lyst til snakke. Men jeg nyder virkelig at
være i mine Morinivenners selskab. Efter så mange år er det som at være
i en familie. Man behøver ikke gøre eller sige noget særligt - man er
bare en naturlig del af fællesskabet. Det er jeg dybt taknemmelig for.
7/8 - 23.58
Km 2895, Lindenfels
Vejret var mildt at stå op til. Det er stadig ikke imponerende, men i
det mindste tørt - hvad selvsagt også betyder tørre veje. Og for det
var jeg meget taknemmelig i dag.
Ved 11-tiden var der nemlig fællestur.
Det blev annonceret at der var to grupper: Niels, en ung gut, skulle
føre den hurtige tur og Günther skulle lede den ekstra hurtige tur. Jeg
stillede mig klar ved Günther, en lidt ældre gråhåret mand. Jeg spurgte
ham om tempoet lejlighedsvis ville være nærmere de 180 end 80, for så
ville jeg jo nok ikke kunne følge med med Rødhætte. Men han forsikrede
at vi ville holde os nogenlunde til hastighedsbegrænsningerne, så jeg
tænkte at jeg så kunne jeg godt hænge på.
Da vi nåede det annoncerede afgangstidspunkt var jeg stadig den eneste
der holdt bag ved Günther. Niels kørte først afsted og en efter en
fulgte hele flokken efter - også de jeg kendte, som jeg var sikker på
helst ville køre i den ekstra hurtige gruppe. Så folk havde altså ikke
hørt efter!
En enkelt efternøler hægtede sig dog på vores gruppe og vi var altså
kun tre i gruppen! En Corsaro Veloce: 150 HK og en Corsaro Sport: 120
HK og min lille 3 1/2 med er par og tredive heste.
Det blev til den hurtigste fællestur jeg har været med til til et
Morinitræf. Rødhættes omdrejningstæller var konstant i det røde felt i
et forsøg på at følge bare nogenlunde med Veloce’n og den yderst
kompentente ejer der lagde tempoet. Det blev så også en af de sjoveste
ture nogensinde. Sikke nogle veje! Ikke sært at de er så gode kørere
her, når de har sådan noget at køre i hver dag.
Tilbage på pladsen sagde jeg tak til Günther for den fantastiske tur,
og han svarede med, at det havde været en ære at have mig med, for han
var imponeret over hvad jeg og den lille Morini kunne præstere. Det var
da rart at høre, for så står det jo ikke helt galt til med evnerne.
Ud på eftermiddagen kaldte Reinhard til samling og sagde et par officielle ord.
Der blev også overrakt nogle præmier: flotteste Morini, mest beskidte
Morini, Morinien med det højeste kilometerantal - den vandt Stefan. Så
var der bedste ombygning af en Morini - den vandt Norbert og længste
rejse til træffet blev annonceret noget i denne retning: "Han kommer
fra Danmark, næsten ingen kender ham…" 😄
Så jeg fik altså også en præmie.
Den sidste præmie der skulle afgøres gjaldt den mest stille Morini.
Først ville ingen rigtig stille an med deres Morinier, så jeg hentede
min, for den er faktisk ret stille. Jeg kørte den frem, lod den stå i
tomgang og sagde "kom så - underbyd det her!" Bernd kom med sin
Corsaro, men den havde tydeligt højere volumen og endelig lykkedes det
så at få lokket Werner til at stille op med sin 175 kubik encylindrede.
Med det samme blev den mødt af klapsalver, så sejren var sikker for
Werner. Og godt for det. Det ville næsten ikke være fair hvis jeg
skulle have rendt med to præmier.
Igen idag kom grillvognen og idag satsede jeg på at der var overskud
man kunne købe sig ind på - igår havde de nemlig 12 halve
grillkyllinger til overs. Og der var igen rigeligt, så lækkert med en
halv ørn i rede!
Resten af aftenen er selvfølgelig gået med snak. Det har været en rigtig hyggelig dag med god stemning.
Jeg gik dog igen tidligt i seng, og det lader til at flere og flere gør det. Man vil jo også gerne være frisk til hjemturen.
Der har været en smule regn på teltdugen, men nu er der igen stille -
bortset fra de fire-fem stykker der ligger og snorker rundt om mig.
9/8 - 08.18
Km: 3532, Bardowick
Jeg har igen delt dobbeltseng med Norbert. Vi har overnattet hos Stefan i hans foldeudseng i arbejdsværelset.
I går blev jeg vækket af pakkende folk. Klokken var otte og jeg var
ikke helt klar til at stå op. Jeg havde ligget vågen om natten og ikke
kunne falde i søvn igen, men skrev så beretningen fra i forgårs.
Men altså, jeg kunne lige så godt stå op og komme i gang. Halvdelen af
lejren var allerede pakket og en del kørt afsted. Norbert var oppe og
igang med at pakke. Jeg fik morgenmad og begyndte også så småt. Vi
havde aftalt at tage den med ro og der var således god tid til de
sidste snakke og afskeder.
Op ad formiddagen kom vi så afsted. Ruten var lagt lidt mere vestligt
end turen derned - bare for at se noget andet. Det betød dog at vi kom
igennem lidt tættere beboede områder og der var samtidig mange
søndagsbilister, så der var ikke ordentlig flow i kørslen. Jeg ændrede
ruten og vi fik lidt bedre forhold.
Da vi havde kørt et par timer kom der en byge og vi holdt ind ved er
busskur og snakkede en halv times tid indtil det blev tørt nok. Vi
benytter os selvfølgelig meget af regnradar som jo gør at vi kan
planlægge meget bedre. Aftalen var stadig at vi ikke gad at være våde
og helst ikke ville i regntøj.
En halv hundrede kilometer fra Kassel foreslog TomTom’en at vi skulle
ad motorvej forbi byen og et stykke nordvest om. Jeg holdt ind og
spurgte Norbert om vi skulle gøre det eller hellere finde nogle andre
veje, men vi blev enige om at vi så kunne æde lidt kilometer på den
måde. Vi havde nemlig snakket om muligheden at nå til Bardowick, hvor
overnatning var sikret.
Det viste at være en lidt dårlig ide og vi burde måske have været
advaret af at der kort forinden havde været en meget lang kø ned fra
motorvejen. Vejen var proppet og det blev et meget stressende ridt til
Kassel, og kronen var da vi skulle dreje af: her var der også megalang
kø ud. Vi snoede os så gennem bilerne og da der endelig kom en afkørsel
ændrede jeg rute. Det blev lidt gennem de vestlige forstæder indtil vi
igen var ude på små sjove veje.
Bortset fra bøvlet, var det meget fedt at køre i området. Det er
normalt et jeg vil undgå, netop pga bøvlet, men der var smukt og
vejene, når de var gode, virkelig gode!
To hundrede km fra Bardowick holdt jeg igen samråd med Norbert. Tiden
skred jo frem, så spørgsmålet var om vi skulle tage landevej til
Hannover og så motorvej det sidste stykke. Det blev aftalt - og at vi
skulle spise lige inden vi kom på motorvejen. Ruten førte os gennem
Koldingen (ja, det hedder byen), hvor vi for et par år siden på en
"helvedestur" overnattede på et lille græsk gasthaus. Vi besluttede at
spise der, for det var tæt på motorvejen.
Lige da vi havde bestilt maden fik vi øje på en meget mørk sky der
bevægede sig i vores retning. Der blev tjekket radar og ganske rigtig
skulle der komme en del regn. Det betød at vi måtte sidde lidt længe i
restauranten for at lade den drive over, og vores plan om at være hos
Stefan klokken ni blev en time forsinket.
I øvrigt blev det i den forbindelse indført at det skal være fast
procedure at tjekke radar inden man beslutter sig for at holde pause,
for havde vi fortsat, var vi bare kørt oven om bygen.
Vi kørte afsted så snart regnen holdt op, men vi skulle i den retning
og de første halvtreds kilometer blev lige i røven af bygen så vi nåede
alligevel at blive våde - og kolde. Det havde faktisk været
lejlighedsvis meget koldt på turen og der havde været holdt et par
pauser alene for at blive friske igen og få en smule varme tilbage i
kroppen.
Bygen trak dog endelig helt væk og vi nåede at tørre på resten af
turen. Motorvejen var nogenlunde fri og vi kunne holde at friskt tempo
på de 130 hele vejen til Lüneburg.
Hos Stefan fortsatte snakken - som også kom ind på trial og hans nylig
indkøbte Montesa. Den var vi selvfølgelig også lige ude at kigge på.
Meget fin 172’er som han stort set har fået foræret. 400€!!
Klokken halv to lå jeg så i sengen med Norbert. Det er længe siden jeg
faldt så hurtigt i søvn. Det var næsten som narkose. Dejligt!
9/8 - 22.08
Km 3919, Hygind
Trods den anæstesiagtige indsovning vågnede jeg alt for tidligt. Det
virker til at mit indre ur mener at fem timer er nok. Det er jeg ret
meget uenig i. Men jeg fik da tid til at skrive gårsdagens beretning
inden de andre stod op.
Ved det vanligt overdådige morgenbord, som vist er standard hos Elke og
Stefan, sagde Stefan at jeg er den nemmeste morgenmadsgæst - bare
havregryn og mælk. Han havde også ved træffet sagt at når jeg fik mine
havregryn, så kom der straks smil på læben. I dag lagde jeg selv mærke
til at det faktisk er tilfældet. Jeg er nu glad for havregryn. 😄
Efter måltidet var der havevandring, og det var spændende at se hvad
der sådan blev dyrket i haven. Elke er datter af en gartner og selv
biolog, så det bliver gjort efter alle kunstens regler.
Montesa’en skulle også lige luftes, så vi kunne se og høre den i gang.
Stefan mente at jeg skulle give opvisning, så jeg kørte et par runder
på græsplænen og hen over en træstamme. Den er væsentlig mindre i
motorstørrelse end min og en smule lettere og det var meget sjovt lige
at prøve.
Ved 11-tiden kom vi så afsted. Det blev en relativ kort fællestur til
Güster, hvor vi tog afsked med hinanden. Norbert kørt i østlig retning
og jeg mod nord.
Til at begynde med var det lige lidt tomt igen at køre alene, men jeg
kom hurtigt ind i den rytme jeg er vant til, når jeg kører alene. Og
som vanligt må jeg undres når folk brokker sig over nordtyskland - der
er masser af fine snoede veje.
Vejret holdt fint indtil jeg nåede Schleswig. Første byge tvang mig i
ly under et træ og jeg fik tjekket radar. Det så ud som en gang
tæppebombning af byger, så det var med at finde det rette tidspunkt at
køre på og det rette tempo. Jeg slap dog ikke, men indtil jeg nåede
grænsen, var jeg skiftevis halvvåd og heltør. Og jeg var heldig at et
af mine yndlingsstræk, nemlig fra Missundefærgen til Flensborg var tør
- og så var de oven i købet ved at lægge ny asfalt på, så det var
superlækkert at køre der.
Ved grænsen tog regnen dog til. Jeg gik i Fleggaard og købte Marabou.
Da jeg kom ud var der igen tørvejr. Og det holdt nogenlunde ind til
Kolding. Fra da af var jeg bare våd på resten af turen, men var da
ligeglad fordi jeg jo snart ville være hjemme. Kørte i øvrigt motorvej
for at komme hurtigst muligt frem. Heldigvis frøs jeg ikke det store,
og da jeg havde været i et tiltrængt bad (5 dage uden) var jeg helt
varm igen.
Det blev altså alt i alt til en lille tur på 2300 km. Virkelig dejligt
at komme afsted igen og få pudset formen af. Jeg nåede sågar til det
punkt hvor jeg følte mig rigtig på tur - altså der hvor man er ét med
øjeblikket! Lidt for lidt dog, men måske retter jeg op på det lidt
senere på året.
Og så var der selvfølgelig selve grunden til rejsen: træffet. Virkelig skønt at se de kendte ansigter igen!
Rødhætte gjorde det rigtig godt. Jeg savnede af og til de ekstra 50
kubik som Tornerose eller Dart’en har, men den gik faktisk virkelig
fint. Sædet skal jeg have lavet. Det er temmelig irriterende at sidde
på, især uden oppakning til at støtte bagdelen - men apropos, jeg var
faktisk forbavset over at jeg ikke blev mere øm, hverken i røven eller
andre steder. Ikke mindst med tanke på hvor lidt jeg har kørt de sidste
par år.
Ud over benzinhanen har der været endnu et problem. Dæmperenheden i
udstødningen er gået løs. Det er vist min egen skyld, fordi jeg har
valgt en lidt forkert skruetype til at holde den på plads, men det
prøver jeg selvfølgelig at finde en god løsning på.