Morinitour 2021, "den rigtige"
Så står den endelig på Morinitour igen. Denne gang skulle det gerne
blive en rigtig en - altså hvor jeg er afsted lidt længe og får kørt
nogle kilometer. Det er jo ikke blevet til synderlig mange de sidste
par år.
Planen var at jeg sidste år skulle til Sicilien igen. Men det blev der
sat en stopper for med alle de restriktioner vi skulle affinde os med -
og ikke mindst i den forbindelse et ødelagt humør, som gjorde at der
ingen udlængsel var.
I min toårsplan var så, at jeg i år skulle den sædvanlige tur i
forsommeren: til det italienske Morinitræf og så det tyske på
hjemvejen. Desuden var det også planlagt at jeg skulle til Moto Guzzis
100 års jubilæumstræf I Mandello her i september og så køre endnu en
længere tur i Italien. Jeg kender en del som havde planlagt at skulle
til Guzzitræffet og jeg havde glædet mig til en stor fest i lidt andre
omgivelser end de kendte, sammen med mine tyske, danske og italienske
venner og bekendte!
Det tyske Morinitræf blev, som jeg sidst berettede om, udskudt og det
italienske Morinitræf blev aflyst, men der var dog snak om et
efterårstræf i stedet, og jeg gjorde hvad jeg kunne for at få formanden
for den italienske Moriniklub til at lægge det weekenden efter
Guzzitræffet. Men nu ser det ud til at det ikke en gang bliver i denne
måned - og oven i er også Guzzitræffet aflyst!!!
Så alle mine planer for de sidste to år har myndighederne skudt i sænk.
Men jeg vil altså afsted på en eller anden måde. Det er et enormt savn,
så nu kører jeg.
Og heldigvis begynder turen med noget velkendt - noget vi trods alle
genvordigheder har kunne regne med, noget jeg under alle omstændigheder
havde taget til; det jeg plejer at betegne som sæsonafslutningen,
nemlig træf hos Kersten, officielt kendt som 'Grillen in der USA'
(USA=Unser Schönes Ammerland).
Hvad turen så ellers kommer til at byde på er endnu ikke planlagt. Jeg
behøver vel næppe at gentage, at jeg har været presset på tid og
stressniveuet ikke har været mindre, trods alle intentioner om at lave
om på det, så jeg har ikke haft tid til at planlægge det store. Jeg
savner Italien - jeg har som sagt et hængeparti fra sidste år, så det
har været i tankerne. Jeg har skrevet nogle forskellige destinationer
ned, når jeg tilfældigvis har hørt om dem, så lidt har jeg da at køre i
retning af, men nu får vi se - måske bliver det noget helt
andet.
2/9 - 10.45
Km: 80416 - Hygind
Som man kan se bliver turen med Tornerose. Indtil i mandags var
det usikkert om jeg ville køre på Rødhætte i stedet. I min store
kuldsejlede plan lå det at jeg skulle køre på Rødhætte til Italiensk og
tysk Morinitræf i forsommeren og Tornerose skulle så køre til
Guzzitræffet nu i september. Med den korte tur til det tyske træf,
synes jeg egentlig at Rødhætte godt måtte få lidt flere kilometer i år
og så er det bare en dejlig maskine - sådan helt ny, lækker og
uproblematisk.
Men jeg synes så alligevel ikke at Tornerose skulle snydes for en tur i
år. Ikke mindst også fordi jeg har jeg fået lavet en væsentlig ting som
jeg har haft syltet i ufattelig mange år. I årevis har
jeg nemlig kørt rundt med den "reservemotor" som jeg stykkede sammen;
som var meningen reelt skulle være en reservemotor og umiddelbart kun
lige skulle bruges indtil jeg fik Torneroses egen motor ordnet. Denne
skulle nemlig have den helt store renovering, men det projekt har jeg
så ikke fået virkeliggjort før en gang her i foråret. - Nu kunne det
måske være ligemeget hvilken motor der sidder i, men det der er ved den
motor er at den har istemplet nummer som matcher stelnummeret - det
er ikke alle motorer der har nummer, så det synes jeg er lidt særligt
og
ville gerne have det igen.
Nu er motoren altså lavet og kommet i og jeg vil da gerne prøve at køre
en længere tur med den.
Endnu et argument for at tage Tornerose på langtur er, at hun har kørt
180.000 km og jeg har selvsagt et mål om at runde 200.000. Det bliver
naturlivis ikke på denne tur, men jeg kommer da nærmere på den måde.
Billeder undervejs er som altid ikke noget jeg kommer til at
gøre det store i. Når jeg kommer hjem, kommer de på. Så indtil videre
kun den tørre tekst, men inden jeg kører dog alligevel lige et par af
den smukke Tornerose:
|
3/9 - 08.56
Km: 80864 - Rastede
Dagen begyndte egentlig aftenen før. Jeg har været temmelig sløj og det
har givet meget urolig søvn de sidste par nætter. Det er nok lidt
repetitivt at snakke om søvnproblemer, men det korte af det lange er at
jeg var nødt til at sove længe - eller rettere blive i sengen så længe
som muligt i forhåbning om at jeg fik nok hvile. Og det gjorde da også
at jeg følte mig nogenlunde frisk da jeg endelig stod op.
Planen var ellers at komme tidligt afsted, fordi jeg alt for mange
gange er kommet så sent afsted at jeg har døjet med at blive blændet af
den den nedgående sol hele vejen til Rastede. Jeg forsøgte altså at få
så megen hvile så muligt og “heldigvis” bød vejrudsigten på overskyet
vejr, så det hjalp jo på tingene.
Den sene afgang betød også at jeg lige kunne nå at tage imod to pakker
der kom med UPS: dels nogle lejer til Fantic’en og dels, trommehvirvel,
en pakke fra Italien med nogle særlige Morinidele. I årevis har jeg
ledt efter en variatorrem til Dollaro’en og for et par uger siden var
der en italiener der på facebook slog op, at han havde nogle
Dollaro-dele til salg - herimellem var der en rem. Jeg skrev til ham og
det endte med at jeg købte alle de dele han havde. Og pakken kom altså
i dag - og der var ikke mindre end fire remme med, så nu skulle der
være chance for at få den ud at køre igen.
Nåmenaltså, lidt før middag kom jeg afsted. Denne sommer har man jo
skulle være taknemmelig for ikke-dårligt vejr, så jeg glædede mig over
ingen regn og vind.
Til gengæld er jeg ikke helt tilfreds med den motor. Den vibrerer alt
for meget. Jeg synes ellers jeg har gjort hvad jeg kunne for at
afbalancere og jeg har valgt den bedste indmad jeg havde liggende,
hvilket var fra en Dart-motor. Noget jeg har fundet ud af med de senere
motorer er at gearskiftet ikke altid fungerer optimalt. Det er også
tilfældet her. Løsningen er tilsyneladende at indstille det lidt
“skævt”. Det har jeg selvfølgelig først erfaret efter jeg samlede denne
motor, så jeg har indstillet som foreskrevet i manualen - så jeg bliver
nødt til at skille den ad igen 🙄 Lige nu må jeg så leve med at den
nogle gange springer over og ud af gear ved skift opad.
Ved Elbe-færgen kunne jeg glæde mig over halvanden times kø
- som jeg bare kunne køre lige forbi og så om bord. Og at der ikke var
mundbind i brug på dækket var også glædeligt! Det sidste har jeg gruet
for og næsten været en grund til at blive hjemme.
Jeg ankom ved femtiden - ingen tilstede! Slog mit telt op og
ville så køre ud for at spise og købe lidt ind til senere, men så kom
Kersten. Der blev så ordnet lidt småting til træffet og vi blev enige
om at køre de små 7 km ind til byen for at spise - på cykel. Kersten
har en lille samling gamle spændende cykler og jeg fik lov at vælge
selv. Det blev en “Sparta” minicykel. Meget fin sag.
Restauranten er ejet af indere og maden vi bestilte også indisk -
selvom de serverede mad fra alle mulige verdensdele. Servitricen var en
net lille pige af samme herkomst og i autentisk tøj og med den rette
accent. Fint sted! Santa Lucia hedder det - af alle navne?
Mens vi ventede på maden så Kersten Stefan komme kørende forbi. Stefan
kørte lidt rundt og holdt så ved et lyskryds. Kersten løb derhen og fik
fat i ham, så nu blev vi tre i selskabet!
Nå, lang smøre. Jeg må hellere gøre det lidt kortere. Vi kørte altså
hjem da vi havde spist den lækre mad. Stefan på sin Scrambler og
Kersten og mig en sjov og spændende tur på cykler i mørket.
Hjemme gik der snak i den og vi fik også skruet lidt på Kerstens
Morini. Den var gået ud for ham på vej til det tyske træf og ville ikke
starte igen. Vi skruede “overfladisk”, men fandt ikke fejlen. Holger
blev sms’et at han skulle tage stetoskop med, så vi kan kigge ind i
motoren i dag.
Ved midnat gik vi i seng. Jeg har sovet godt, Niels! (intern) 😄. Har
også valgt ydersæsonsoveposen, så har haft det varmt og blødt.
I dag kører Stefan og jeg nok en lille tur. Nu ser vi…
4/9 - 18.07
Km: 81195 - Rastede
I går morges var vi tre lidt matte, men efter lidt morgenmad var Stefan
og jeg klar til at køre en tur. Kersten havde foreslået at køre til
Norden (hedder byen). Der er en gammel mølle hvori en samler har
udstillet sine motorcykler fra 70’erne. Ruten blev lagt så vi skulle
køre langs kysten derop og så tværs over hjem. Stefan viste vej og
lagde et rask tempo fra start, og Tornerose fik lov at bestille hvad
hun kunne.
Efter en 120 kilometers kørsel i overhalingssporet ankom vi til møllen
og ringede så til telefonnummeret man skulle ringe til for at komme ind
- bare for at få at vide at udstillingen var lukket pga af - ja hvad:
Corona! 😡
Nå, Stefan gav en is og derefter vendte vi næsen hjemad. Denne gang mig
forrest, med TomTom’en for at undgå byer og trafik. Det blev lidt af de
“alternative” veje, de har i området: flisebelagt, to betonspor, og
lidt grusveje, men Stefan var med på det og vi kunne køre næsten uden
at møde trafik.
Tilbage var der nye ankommet og på vanlig vis blev der snakket og
grint. Jeg og et par stykker fortsatte med Kerstens Morini. Han havde
en anden motor, hvor cylindre og stempler var slidt, men ellers god, så
det endte med at planen blev at sætte cylindre og stempler fra den nu
defekte motor på den og så få den i stellet. Vi nåede halvvejs, så gad
vi ikke mere, men fik dog konstateret hvad problemet med den “nye”
motor var: plejllejerne havde sat sig. Alle har undret sig og ingen har
et rigtigt bud på hvorfor - især efter 2000 km. Normalt ville sådan
noget ske umiddelbart efter ibrugtagning. Jeg har lovet at tjekke den
igennem igen og få det lavet.
I morges stod jeg sent op, og gik egentlig med det samme i gang med at
skrue videre på motoren. Lidt før middag var den ved fælles hjælp
monteret og startet. Den lyder fint og Kersten så tilfreds ud.
Derefter var der den sædvanlige udflugt til Dangast. Vejret var fint og
turen gik glidende og uproblematisk. Ved Dangast fik vi de vanlige
“fischbrötchen” og så ellers tilbage igen - også som vanligt med fuld
gas det sidste stykke.
Nu har vi fået kage og der er lidt roligt i lejren. Senere kommer der
gang i grillen. Jeg sidder og overvejer planen for videre rejse i
morgen. Jeg har et dilemma - overvejer om jeg skal slå plat og krone om
det bliver det ene eller andet. Men mere om det i morgen…
5/9 - 19.06
Km: 81699 - Balgarhoeke
Aftenen i går sluttede selvfølgelig i festligt lag. Jeg fik sågar
danset og kom først i seng ved totiden. Jeg var lidt spændt på hvordan
morgenen ville se ud, for jeg mente at vi skulle prøve af alle
flaskerne med hjemmelavet likør og vodka, men jeg vågnede altså relativ
frisk. Fik så lidt morgenmad og snakkede lidt. Som vanligt gad ingen
køre hjem, men der var heller ikke så meget mere at snakke om, så lidt
før middag gik jeg rundt og sagde farvel til alle og kørte så afsted.
Jeg valgte i første omgang en hurtig rute fordi jeg gerne ville nå et
godt stykke, og samtidig er jeg altid lidt træt i hovedet efter sådan
et træf, så det skal helst ikke være for udfordrende kørsel.
Efter første tankning blev vejret dejlig varmt - næsten for varmt til alt det tøj jeg har på, men jeg nød nu varmen.
Jeg kørte en del motorvej, men også lidt små veje med langsom kørsel.
Fx kom jeg, lige før anden grænse jeg kørte over, gennem en lille by
hvor hovedgaden var fyldt med mennesker. Der var tydeligvis en form for
byfest. Et band spillede “Heros” af David Bowie på fuld udblæsning og
på altanerne sad masser af unge mennesker og nød det hele. Og ikke et
mundbind i sigte. Det var dejligt at opleve.
Nu skrev jeg “anden grænse”. Første var Nederlandene og anden grænse
var Flandern. Og hvad filan laver jeg på de kanter? Jo, det hænger
sammen med mit dilemma og udfaldet af det.
Dilemmaet diskuterede jeg med flere hen over weekenden og på den måde
blev jeg guidet frem til at tage en beslutning mellem de to muligheder.
Så det blev altså ikke nødvendigt at slå plat og krone mellem dem:
Den ene mulighed: Den oprindelige plan: at køre til Italien, til varme
og til det jeg savner - desuden lejlighed for mødes med Niels som skal
til Benellitræf i Pesaro.
Den anden mulighed: for ikke så længe siden så jeg at englænderne
afholder Morinitræf i næste weekend. I årevis har jeg ville besøge dem,
men det har bare altid passet dårligt i forhold til mine planer. Og jeg
har også i årevis gerne ville køre lidt rundt i England.
Hele ideen om at køre derover er altså ret ny og jeg har egentlig kun
haft det i hovedet som en sjov lille tanke. Men…jeg tror ikke jeg
nogensinde får det engelske træf serveret på et større og nemmere
gribeligt sølvfad end nu, så som man måske kan regne ud på min
position, er det altså blevet til at jeg i stedet for Italien kører til
England!
Lige nu holder jeg tankepause og så skal jeg finde et sted at sove. Jeg
har kørt godt til og en af grundene til at jeg har valgt en hurtig rute
er selvfølgelig for at have så meget tid som muligt på den britiske ø.
I morgen tidlig skal jeg med færgen fra Dunkirk og så skal jeg jo til
at køre i den anden side af vejen. Det gruer jeg lidt for, men jeg må
jo tage den med ro i starten.
6/9 - 13.15
Km: 81916 - the good vessel Isle of Inishmore
Med “kun” fem timers forsinkelse er jeg endelig om bord på færgen til England.
Jeg vågnede i den majsmark jeg havde fundet til overnatning. Havde sat
vækkeuret til 5:30, så skulle jeg være i god tid til afgang kl 8:00.
Jeg skulle jo bare pakke, køre 50 km og så købe en billet. Jeg havde,
inden jeg lagde mig til at sove, forsøgt online, men forbindelse var
for dårlig til at jeg kunne komme til at betale. Men jeg tænkte at det
ikke var noget problem at købe den i skranken - så mange motorcykler
kunne der jo ikke nå at komme i løbet af natten. Afgangen kl 8 blev
selvfølgelig valgt fordi det var den billigste.
På vanlig hvor-svært-kan-det-være-det-skal-nok-gå-altsammen-manér kørte
jeg altså halv otte hen til billetsalget for at købe en billet. “Ikke
noget problem” sagde manden på fransk accentueret engelsk. Har du
papirerne i orden. “Jaja, jeg er fuldt vaccineret og det hele”. “Non
non, du skal have en test inden afgang og udfylde de engelske
myndigheders online-skema”.
Her begyndte bondefangeriet så -
Jeg kørte til den anviste by og teststed og fik så lavet en test: 25€.
Da jeg var færdig kunne jeg jo passende igen prøve at bestille billet.
De næste afgange var selvfølgelig dobbelt så dyre, så jeg google og
fandt Irish Ferries, som 12:45 havde en afgang som sågar var billigere
end den oprindelige - det var så i Calais, så jeg skulle køre lidt
længere, men ok, jeg var jo nu i god tid, og jeg kunne passende turiste
den lidt. Så jeg var nede på en strand der var større end Rømøs og var
turist med Morini i Calais - egentlig en spændende by.
Et par timer før afgang tjekkede jeg lige hvor jeg skulle køre ombord,
for det var en lidt kompliceret affære. Men jeg fandt det og købte så
en cola og satte mig lidt ved byens havn og bare kiggede…Man kunne så
også lige udfylde det online-skema, nu nettet virkede igen. En masse
info blev mig afkrævet og så nåede jeg til et punkt: Angiv din “2. dags
test reference”. Hvad??? Flere oplysninger blev søgt. Og man skal så
tage endnu en test på anden dagen efter ankomst! De engelske
myndigheder opgav så en masse steder hvor de tilbød den slags og hvor
man kunne købe selvtest-kits, men man skulle selv sørge for at finde
det. Første sted blev valgt, for der stod fra 20£ - det var da ok -
indtil man kom ind på hjemmesiden, så var prisen pludselig 55£. Jeg var
lige ved at opgive det hele og bare køre til Italien i stedet. Det var
simpelthen for åndssvagt og efterhånden lidt vel mange penge. Men jeg
havde jo allerede givet 24+45€ - så ville det jo være spildt - og jeg
var jo også begyndt at glæde mig til turen i England.
Jeg ledte videre efter et alternativ, men fandt ikke noget billigere.
Men jeg fandt i det mindste et sted hvor man kunne hente det selv og
ikke skulle have det sendt. Kl var nu 12:15. Så jeg begyndte at
bestillle - for at finde ud af at nettet var ufattelig langsomt og at
jeg alligevel skulle angive en adresse, hvor jeg kunne få det sendt til
i fald alting glippede. Jeg angav træf-campingpladsens adresse -
hvilket også var noget langsommeligt bøvl og nåede endelig frem til
betaling. Efter at have trykket betal gik nettet i stå, så jeg anede
ikke om der var købt noget eller ej.
12:30 kører jeg så alligevel hen til indtjekning. Først gennem fransk
paskontrol, så gennem britisk, hvor en flink mand spurgte mig ud om
Morinien, og så til en meget smuk ung pige som stod for indtjekning.
Jeg gav hende de papirer jeg havde og forsøgte at spille dum for
resten, men hun insisterede på at få kvittering for den
myndighedsformular - som jeg ikke havde udfyldt det sidste af, fordi
jeg jo ikke havde kvittering for testen. Giv mig din telefon og lad mig
se dine mails, sagde hun, og hun rodede så min mails igennem, fandt
kvittering for testen, som så lige måtte være kommet ind og udfyldte så
resten af skemaet. Værsgo, sagde hun, og skynd dig for færgen sejler
nu!!!
Det skal nok gå altsammen 😂
6/9 - 22.12
Km: 82181 - Tyttenhanger
Jeg var første mand som fik lov at køre fra borde. Jeg havde ellers
håbet at en lastbil ville køre forrest, så jeg stille og roligt kunne
blive ledt ind i det hele. Men det første man bliver konfronteret med
er en rundkørsel!! ‘This is soooo wrong’, var min første tanke og den
tanke dukkede op mange gange endnu. 😆
Jeg fik mig dog stille og roligt arbejdet ind i det og blev sågar så
kæk at jeg prøvede mig med overhalinger. Rundkørsler er jeg faktisk
begyndt at holde af, men højresving (som jo er et spejlvendt
“kontinentalt” venstresving) er stadig for mærkeligt.
Ruten blev lagt op til Harwich ad snoede veje og med mellemstop i
Margate. Planen var at køre langs kysten og så på et eller andet
tidspunkt køre tværs over.
Margate er en by ved kysten og den lignede meget det jeg synes at vide
om engelske kystbyer der forsøger at tækkes turister. Men fin var den -
og jeg var lige ved at gå ud at bade nu det er så varmt, men orkede det
så alligevel ikke.
London kommer man jo ikke uden om når man skal op langs østkysten, og
fint at få det overstået i starten af turen. Det var jo også god
træning. Jeg har vist nu prøvet alle udfordringer mht at køre i den
“forkerte” side og hvor har jeg mødt megen trafik! 🥵
Jeg gider jo egentlig ikke storbyer og har været i London - godt nok
som en meget ung knægt - kan dårligt huske det, men jeg følte ikke
noget behov for at se nærmere på byen. Ruten gik også så østligt som
muligt og centrum var ikke en del af den. Mens centrum nærmede sig og
kort før jeg skulle dreje mod nord, begyndte jeg at se mig selv stå ved
Ace Café og drikke en øl - og så lige tage et billede og sende det til
Morten, var også en sjov tanke. Og sådan endte det. Jeg kørte
simpelthen derind - Og der syntes at være uendelig langt; caféen ligger
også i det nordvestlige område og jeg kom jo fra sydøst.
Ankommet blev Morinien straks omdrejningspunkt for samtaler og da jeg
havde stillet de nysgerrige tilfreds fik jeg mig en Guinness. I
gårdspladsen var et tv-hold ved at lave optagelser og pludselig ser jeg
hovedpersonen: Mike Brewer fra Wheeler Dealers. På caféen var der
“tysker-aften” og der var masser af BMW’ere - altså biler, og en af
cabrioleterne var den anden hovedrolleindehaver. Så hvis man nogensinde
ser det afsnit, så hold øje med Tornerose og mig 😄
Jeg drak min øl og købte en t-shirt, så må det vel kunne gøre det. Kl
skred frem og solen gik ned, så jeg måtte skynde mig videre for at
finde et overnatningssted - hvilket er svært omkring så stor en by. Der
er ikke mange marker eller skove man kan finde fred, men det lykkedes
da endelig. Nu skal jeg bare sove alt det jeg kan. Det har været en
udfordrende dag - både fysisk og mentalt, så nu skal der hviles!
7/9 - 12.33
Km: 82269 - Cambridge
Jeg har lige kørt på en vej, der helt utroligt meget minder mig om
Italien. Varmen gør også sit til det. Jeg må nok erkende at det faktisk
ikke er nødvendigt med lange underbukser 😆
Jeg prøvede at sove længe, men vågnede alt for tidligt. Rævesov dog
efter vandladning - hvor jeg kunne nyde solen stå op i disen.
Jeg pakkede i ro og mag og grundigt, så det fyldte så lidt som muligt.
Jeg har alt for meget med! Og den store sovepose gør også at der er
begrænset plads. Kersten forærede mig en trøje - hvis jeg nu skulle
komme til at fryse og nu har jeg jo købt en t-shirt, så der er pres på
tasken - også en af grundene til at jeg stadig kører med den lange
underbukser.
Ruten gik mod nord. Lige nu har jeg tanket og får jeg en cola ved en
Shell kort før Cambridge. Universitetsbyen har været et af de mål jeg
lige kunne komme på i skyndingen.
Turen foregik ad max snoede veje. Det har ikke været synderligt
imponerende. Vejene snor sig fint nok i landskabet, men belægningen har
ind til videre været meget ringe. Til tider værre end i Frankrig og af
og til tæt på hvordan det er midt på Sicilien. Man skulle eller tro at
en nation der har koloniseret og udbyttet det meste af verden ville
have penge nok til at lave ordentlige veje, men pengene må være drukket
op af aristokratiet eller brugt på tåbelige krige rundt omkring i
verden. - Jeg havde sådan set glædet mig til at køre på de små snoede
veje, men områderne jeg hidtil har været i, har ikke budt på det store
hvad “sjovhedsgrad” angår.
Til gengæld er der masser af engelsk charme. Landsbyerne og deres små
huse er meget fine. Endnu har jeg dog ikke haft følelsen af at være i
et eksotisk land, men måske er det igen bare området her eller også
bare fordi jeg har set så meget af England på tv. Jeg har jo set uanede
mængder af krimier fra England!
Nå, videre ind for at se universitetet og ligge lidt i parken. Og så skal jeg nok have de lange underhylere af 😄
7/9 - 22.30
Km: 82546 - Bidford-On-Avon
Jeg fik aldrig de lange ynderhylere af. Ej heller den tykke trøje jeg
kører rundt med. Jeg kunne ikke overskue at skulle pakke det væk, så
jeg har haft det megavarmt hele dagen…men jeg kan jo lide det og jeg
skal have suget noget varme til mig inden vinter.
Jeg glemte helt at skrive at jeg på vejen, lidt syd for Cambridge, var
inde for at hente den 2. dags-test jeg havde bestilt. At det lige lå på
vejen og ikke på grænsen til Skotland, ville jeg ønske jeg kunne sige
var god planlægning. I virkeligheden var det meget mere held end
forstand. Jeg havde egentlig tænkt at jeg i sidste ende kunne tage den
på træfcampingpladsen, og jeg havde belejligt kludret i datoerne da jeg
udfyldte skemaet, så det godt kunne passe. Men det lå lige på vejen,
fandt jeg ud af, så jeg var inde på Chesterford Research Park for at få
den. Lavede den så med det samme: svabe i begge sider af svælget
(opkastningsfornemmelse x2) og køre rundt i næsehulen gennem begge
næsebor (nysefornemmelse og vand i øjnene x2) - men de fleste kender
det sikkert, fordi man mere eller mindre har været tvunget ud i det.
Jeg fik den afleveret med det samme og udfyldt endnu et skema. Så har
jeg da ryggen nogenlunde fri.
Skørt system i øvrigt - man forlader sig på at folk tager en korrekt test på sig selv! 🙄
Nå, tilbage til Cambridge: jeg fik set byen på vanlig
turist-med-Morini-manér og ligget lidt i en park, hvor jeg kiggede på
skolebørn spille rugby. Fin sport! Egenlig ville jeg også have set
universitetets botaniske have, men jeg synes det var lidt dyrt at komme
ind. Jeg er jo forkælet med at vores egne er gratis.
Næste mål blev sat: Leicester. I den nordlige del ligger der en
motorcykel-mekaniker, som hedder Lusso Veloce. For få år siden hed den
North Leicester Motorcycles og var det vigtigste sted i Nordeuropa at
få Morini-dele fra. Jeg har selvfølgelig gerne ville besøge dem ved
given lejlighed og selvom det nu ikke længere er stedET, ville jeg
alligevel gerne derop.
Ruten blev lagt ad snoede veje på laveste niveau, så mellemniveau og
til sidst med max snoede veje. Intet af der var en succes. Enten kom
jeg på store motorvejslignede landeveje eller på små veje af den slags
jeg gene vil køre på - bare med utrolig dårlig asfalt. Så det var
faktisk et valg mellem pest eller kolera.
Jeg skal dog lige gøre reklame for Huntingdon, som jeg kom gennem. Meget flot område, så er man på de kanter…
Efter en følt uendelig rystetur ankom jeg alligevel endelig. Jeg fik
snakket med indehaveren og fik endnu en gang historien, hvordan det gik
til at forretningen ændrede karakter: Hans far Stuart, som jeg har
skrevet sammen med mange gange, gik på pension. Sønnen (har glemt hans
navn) overtog forretningen, men valgte at sælge Morini-reservedelene
fra til Mdina, fordi det ellers blev for uoverskueligt. Og nu
koncentrerer han sig kun om at lave motorcykler. Og sikke nogle. Det
var virkelig high end top class! Og hans arbejde utrolig flot.
Vi snakkede lidt løst og fast og jeg fik en NLM-kasket foræret -
hvilket jo ikke gør mine pladsproblemer mindre 😄 - Jeg spurgte også
efter om han eventuelt skulle have Morini-dele liggende, men han havde
ikke noget af det jeg skulle bruge.
Ved afsked gav han mig tips til mine videre færd, efter at have hørt
hvilken retning jeg skulle. Han sagde så også at det var en dejlig tur
med gode veje. Jeg tænkte godt nok at det sikkert ville blive det samme
lort som hidtil, men det var rent faktisk gode veje, hvor man kunne
have det sjovt. Og det var sådan set de første på hele turen!
Første stop var Warrick, hvor han mente jeg skulle se slottet. Det
gjorde jeg så, men kun udefra. Der var open air biograf om aftenen og
det havde jeg nu ikke tænkt at betale for. Som vanligt kørte jeg rundt
i byen på må og få og det er en meget flot by. Så endnu er mål, hvis
man er på de kanter.
Næste stop, kort derfra: Stratford-Upon-Avon, hvor jeg selvfølgelig
skulle se Shakespeares fødehjem. Og selvfølgelig skulle Tornerose
foreviges foran huset - så godt jeg nu kunne i forhold til at det
ligger i en gågade. - Og hvad har Tornerose så med Shakespeare at
gøre??? Ja, det er sikkert kun mig der kan se det, men sådan er
forklaringen: vi er i det litterære univers - ældgammel fiktion: (Min)
Tornerose hedder jo sådan fordi hun, før hun kom i mine hænder, havde
sovet i en kælder i 14 år. Jeg købte hende i Helsingør. I Helsingør
slot udspiller sig det meste af historien om Hamlet, som jo er skrevet
af Shakespeare! 😄
Da fotoopstillingen blev klaret, fik jeg mig en sandwich.
Briterne er vist virkelig ikke ret gode til det med mad! - Det er i
øvrigt det første “rigtige mad” jeg får at spise siden søndagens
morgenmad. En 3-4 colaer, en Guinness og et par stykker chokolade er
det blevet til, men jeg har simpelthen ikke været sulten før nu, men
jeg åd også som var jeg betalt for det i weekenden hos Kersten!
Jeg kørte lidt væk fra byen og fandt en majsmark, hvor lågen til marken
var åben. Jeg slog telt op og det begyndte at blive mørkt. På et
tispunkt kom en bil kørende på den anden side af et hegn jeg ligger
bagved. Det var tydeligvis bondemanden, for han kørte ud af marken og
låste lågen! 😧 - Jeg har dog været oppe og gå langs hegnet og fundet
et hul hvor Tornerose og jeg kan komme igennem i morgen. Det ville
ellers være kønt at være låst inde på en mark 😆
Nok for i dag. Jeg skal huske at fortælle om Morinien. Det må jeg se om
jeg kan huske i morgen. Åhja, morgen - Morgan. Jeg skal ind og se
Morgan-fabrikken i morgen. Det har stået meget højt på min ønskeliste
for steder jeg gerne vil se, så det glæder jeg mig til.
Så, NU er det godnat! 😴
8/9 - 20.30
Km: 82730 - Cassington
På turen i dag har jeg tænkt: “de skyer der må da varsle regn” og for
et øjeblik siden: “hvor længe mon jeg kan blive ved med at være så
heldig med vejret”. Teltet lige slået op og regnen begyndte!
I dag har jeg tilbragt det meste af dagen med det bedre borgerskab, de
priviligerede og de rige. Jeg kan ikke undsige mig en vis misundelse;
det virker som et let og smertefrit liv, og for en stor del er det nok
også tilfældet. Selvfølgelig er der nogle der har kæmpet sig til det,
og hatten af for det, hvis det er sket uden udbytning! Men jeg synes
også mit liv har været en uendelig kamp, og der synes ikke at være
nogen ende på det.
Nå, jeg sad på en restaurant og hengav mig i selvmedlidenhed lidt for
længe, så jeg kom lidt sent afsted for at finde et overnatningssted. Kl
otte er det allerede mørkt, så det er meget svært at finde noget. Men
jeg har fundet en pløjet mark - og det er fint nok til sådan en
samfundsnasser som mig!
Jeg skulle jo skrive lidt om Morinien: som nævnt vibrerer den ret meget
- ja, og de lorteveje her gør det jo heller ikke bedre. Det har
resulteret i tre tabte ting:
En skrue til udstødningsskjoldet - allerede inden jeg nåede Kersten (også lorteveje). Fik en ny hos ham.
En tabt fingerskrue til sidedækslet på udflugten med Stefan - havde selv en almindelig skrue med som nu holder dækslet.
Et tabt 3 1/2 skilt fra sidedækslet på vej gennem London. Morinien ser
så nedslidt ud uden, så jeg købte et klistermærke ved Ace Café, som
erstatning til jeg kommer hjem.
Min gamle “fjende” ladeproblematikken er vendt tilbage. Stikket jeg har
monteret ved styret er defekt, så jeg må nu bruge reservestikket som er
monteret bag ved sidedækslet, hvilket betyder lang ledning og bøvl.
I dag ville jeg stille ventiler, for den er begyndt at klapre lidt vel
meget. Finder et dejligt sted ved en flod, hvor der var mange mennesker
som nød mulighederne som stedet tilbød. Der var solbadere, picnicer,
flodbåde, svømmere, kajakroere og de tosser der har kastet sig ud i den
nye dille paddleboard. Der holdt også en isbil og jeg fik mig en hvid
Magnum. - Nå, men jeg skulle jo til det. Får taget ventildækslerne af
og begynder. Ved første ventil taber jeg mit lille værktøj til
stilleskruerne ned i stødstangskanalen!!! Et kort sekund var jeg
fuldstændig opgivende. Hvad fa’en skulle jeg gøre? Men jeg fik pillet
stødstangen ud og fisket værktøjet op med et stykke wire som jeg bøjede
en krog på i enden. Jeg har ganske få reservedele med - ja, egentlig
kun til at reparere kabler og det kunne så bruges her.
Situationen reddet og ventilerne stillet!
Bortset fra det og de nævnte ting, så går den nu fint. Og frøkenen
høster stadig beundring hver eneste dag. Jeg har ikke skrevet om det,
fordi det nok bliver lidt trivielt, men i snit ti gange om dagen må jeg
svare på spørgsmål. Der er folk der dytter og giver tommelfinger op og
idag var der en kvinde i en bil som råbte “nice bike” tværs over gaden
i forbifarten. - Så er det jo svært at være sur på Tornerose, selvom
jeg irriteres af de nævnte problemer.
Dagens videre forløb må vente til i morgen. Jeg er træt og desuden
passer det bedre at det kommer på i morgen. Det giver måske mening - i
morgen 😄
Regnen er stilnet af, men den bliver vist ved lidt endnu. For min skyld
gerne hele natten, så vi kan få det overstået. Bare den stopper i
morgen.
9/9- 08.00
Km: 82730 - Cassington
Hej Marianne - tillykke med fødselsdagen! 🇩🇰
Ja, det
plejer jo at være min far der får sådan en hilsen, når jeg er afsted i
juni, men i dag er det altså min storesøsters fødselsdag.
9/9 - 08.15
Km: 82730 - Cassington
Turen i går: Om morgenen listede jeg mig gennem hegnet og kørte afsted.
Det så faktisk ud som om jeg var lidt sent på den så den fik godt med
gas. Vejene var egentlig gode, så det gik fint og også med en vis
sjovhedsgrad. Nogle steder måtte jeg dog køre op langs bilrækkerne når
der var kø. Ja, så modig er jeg blevet 😉 - Jeg spekulerede i starten
om det var “frowned upon” eller direkte “an offense”, men efterhånden
har jeg set mange motorcyklister gøre det, så det lader til at være
accepteret.
20 minutter i 10 ankom jeg, så i god tid. Der var rundvisninger hvert
tyvende minut, så jeg var spændt på om det var al den tid man fik.
Jeg blev bedt om at vente i kantinen og måtte vente en hel time før der
skete noget. I mellemtiden kunne man gå rundt i shoppen og
udstillingen.
Kl 11 startede rundvisningen så - med at se en video på 9 minutter, og
jeg tænkte straks, åh nej, så bliver det en kort affære i fabrikken,
men i videoen blev der sagt at rundvisningen tog halvanden time.
Det var en meget grundig rundvisning og man havde følelsen af at der
var uendelig meget tid og at alle spørgsmål kunne stilles og besvares.
Morgan er jo den ældste fabrik som bygger biler i hånden og på
træskellet. Så det var især håndværket der interesserede mig. Selve
bilenerne er meget flotte, men egentlig er det ikke det som jeg synes
er spændende. Det er altså den måde de bygges på. Som sagt har det
stået højt på listen over seværdigheder og jeg har, hvis jeg nogensinde
kom til England, haft det som “must see”. Så fedt at der kunne lade sig
gøre.
Næste destination var Oxford.
Undervejs dog den lille ventilindstillingsepisode.
Universitet var selvfølgelig noget jeg gerne ville se. Nu har jeg set
det i så mange film og tv-serier, så jeg synes det kunne være sjovt at
se live.
Min storesøster og svoger har holdt jul i byen og de var meget
begejstrede for det, så jeg skrev en sms til hende og spurgte efter den
mest ikoniske pub. Jeg fik så en hel liste over steder at se og det
lykkedes mig at vinge noget af det af. Jeg begyndte med at være turist
med Morini, parkerede så ved sukkenes bro og dalrede rundt i byen et
par timer. Jeg begyndte med en Guinness på Turf Tavern og gik så på må
og få rundt til de forskellige bygninger. Og turen sluttede altså med
at jeg kørte ud og spiste på The Trout, hvor de havde indtaget
julemiddagen. Jeg forsøgte altså på den måde at træde i deres fodspor.
Det er en meget hyggelig by, med virkelig god stemning, så jeg kan godt forstå at de har været glade for at være der.
I dag kører jeg mod og ind i Wales, så må vi se om jeg får ordentlig
kørsel. Det har mildest talt været skuffende ind til videre…det må være
min næste opgave at skrive om!
9/9 - 11.44
Km: 82818 - Tewkesbury
Jeg holder en pause ved en Morrison. Har købt brød, ost, skinke og mælk, og sidder nu og kigger på de lokale.
Jeg genovervejer min rute. Og det hænger sammen med kørslen her. Jeg er
lige kommet igennem et område med noget der kunne ligne bjerge og smukt
landskab, og der var da også 5 km med sjove veje. Det har givet en vis
optimisme tilbage, men ellers synes jeg det har været røvkedeligt at
køre i England ind til videre. Jeg bliver ved med at håbe på bedre, men
det bliver ved med at være det samme. Og her er det største problem:
ved 90% af alle veje jeg har kørt på, er der et to meter højt levende
hegn HELE VEJEN langs vejene! Det gør to ting: at man ikke ser en skid
andet end asfalt og dermed bliver det fuldstændig ligegyldigt om man
kører det ene eller andet sted - øst eller vest, det kan være det
samme. Det andet er, når der så endelig er lidt sving, at man ikke kan
se rundt om svingene, så man aner ikke hvor meget det drejer eller hvad
man kan risikere at møde af modkørende eller langsomtkørende traktorer
lige rundt om hjørnet. Og så er der som sagt asfaltens kvalitet, som er
virkelig ringe. Igen 90% med konstant rysten og bump - hvilket så også
gør svingkørsel til noget af en udfordring, og egentlig ikke på den
sjove måde.
Jeg overvejer derfor at tage direkte til træfcampingpladsen og så bare drive den af og hygge med Morinisterne til på søndag.
Planen har været at jeg fra på søndag når jeg kører fra træffet, vil
følge sydkysten hele vejen til Dover, men nu må vi se…. Det har jeg i
hvert fald håbet vil give lidt mere interessant kørsel. Der burde i det
mindste være noget vand at kigge på.
Nu er det selvfølgelig ikke
skidt det hele. De små byer man kommer igennem er virkelig smukke, det
er bare som at køre igennem en lang tunnel fra den ene til den næste.
Temperaturen er faldet med 12-13 grader, dagen begyndte med kraftig
tåge og nu er det bare gråvejr - hvilket selvsagt heller ikke er
motiverende.
Jeg prøver dog at køre lidt videre…
9/9 - 14.20
Km: 82858 - Apple Orchard Campsite, Westbury-on-Severn GL14 1PH
Dråben der fik bægeret til at flyde over kom fra himlen: Det begyndte
at regne da jeg skulle starte Morinien! Jeg tog regnbukser på, lagde
ruten om til træfcampingpladsen og kørte afsted i regnen. Det var kun
35 km derfra, så en ganske kort tur. - Og endelig langt om længe kom
der noget smuk natur at se på. Jeg var lige ved at ombestemme mig igen
og bare fortsætte, men regnen så ud til at fortsætte.
Det med adresser er noget mærkeligt noget i England. Man får ikke et
vejnavn og et nummer, men et navn på stedet, bynavn og til nøds et
postnummer, og når man ikke er lokalkendt, kan det være svært at finde
adresserne. Jeg måtte google for at finde stedet - efter at have kørt
på den anden side af byen.
Det er en fin campingplads. Simpel, men med det essentielle og smagfuldt indrettet café.
Jeg havde været her et kvarter, så kom den første Morinikører trillende
på ind pladsen. Fik snakket lidt, men har nu lagt mig i teltet og vil
tage en middagslur mens det drypper på teltet. Det trænger jeg til.
Skal også have vasket tøj, barberes og i bad, men først sove…
9/9 - 22.34
Km: 82882 - Westbury-on-Severn
Det var nu ikke nogen dårlig beslutning at tage hertil.
Der
skal også være Vincent-træf her i weekenden (endnu et motorcykelmærke,
hvis man skulle undre sig). Og nogenlunde samtidig med at jeg slog telt
op, gjorde en ældre herre også - en Vincent-mand, fik jeg at vide af
campingfatter.
Da jeg havde sovet middagslur gik jeg op for at få en øl i caféen. Her
sad han og han bød mig til bords, og så snakkede vi en god halv times
tid. Han fortalte mange spændende historier: han havde sejlet i 13 år
som maskinmester og havde været på en del spændende rejser - og så blev
jeg indviet lidt i Vincent-universet.
Tilbage til teltet: jeg kom til at kigge nærmere på mit bagdæk - det er
helt utrolig slidt. Jeg vidste godt det var lidt brugt, men var da
sikker på at det nok kunne holde turen ud. Normalt får jeg jo 12.000 km
ud af et BT45, og det er jeg slet ikke i nærheden af med dette Dunlop.
Det kom altså bag på mig at det var så slidt. Der har selvfølgelig også
været ufattelig meget ligeud-kørsel på denne tur. Men uanset skuffer
dækket mig. Det er meget fedt at køre med, men hvis det ikke holder
længere - ikke så fedt!
Men altså, det er allerede nu på grænsen til uforsvarligt, så jeg skrev
til Tom, som er formand for klubben, om han kunne hjælpe - evt. bare
med at gammelt dæk, så jeg kan komme sikkert hjem igen. Jeg havde
prøvet at google mig frem til noget i nærheden, men det er lidt svært
at gennemskue hvor man lige skal henvende sig når området (og landets
sæder) er lidt ukendt. Lang historie (forsøgt gjort) kort: der er
blevet organiseret et helt nyt BT46 til mig, som Jem kommer med i
morgen. Han har også værktøj med så jeg kan montere på stedet. BT46 er
oven i købet mit førstevalg, for det har jeg gerne ville prøve af. BT46
er den “moderne” udgave af BT45. samme mønster, men med bedre
gummiblanding.
- Endnu en gang må jeg gentage: Morinifællesskabet er bare noget af det bedste jeg kender til!!!
Således opmuntret kørte jeg til det nærmeste supermarked (i regnvejr) -
en Lidl, for det ikke skal være løgn. Det var kun en tur på 10 km, så
hurtig gjort. Her købte jeg øl til at dele ud af i morgen og lidt
morgenmad til mig selv.
På vejen tilbage klarede det op og jeg kunne se landskabet. Her er
virkelig meget smukt, og jeg så flere seværdigheder som jeg gerne vil
kigge nærmere på i morgen. Og vejen - den var meget fed - en skam der
var vådt og jeg nu skal spekulere på dækket også. Men jeg får lejlighed
til at køre den igen.
Tilbage på pladsen gik jeg i bad og fik vasket tøj. Da jeg var færdig
og gik mod teltet, kunne jeg se at nogle andre naboer, et par, sad ved
et bord i laden, som fungerer som udestue. Manden havde jeg mødt på
vejen til Lidl - de er her med en Honda med sidevogn. Jeg blev budt på
noget at drikke og jeg takkede ja og satte mig hos dem. Og det gik der
så de næste par timer med. De er også Vincent-folk og er også mange
spændende historier at fortælle. Igen meget hyggeligt og nogle
sympatiske mennesker.
Nu er det dog sengetid. Håber at vejret holder tørt i morgen, så jeg kan turiste den her i området.
10/9 - 09.48
Km: 82882 - Westbury-on-Severn
ATT (Advarsel om Teknik og Tornerose): Jeg har spekuleret lidt over
hvorfor bagdækket har holdt så kort tid. Jeg var helt sikker at jeg
skiftede til det inden turen sidste år. Det skulle så give en levetid
på omkring 8000 km. Hvilket jo ikke er imponerende i forhold til hvad
jeg plejer at få ud af Bridgestones BT45.
Jeg har dog lige kigget i mine arkiver og det viser sig at jeg skiftede
dæk forrige år!!! 😯- Og så er det reelt det dobbelte de har kørt -
altså 16.000 km! Bagdækket burde jeg have skiftet for et par tusind km
siden, så holdbarheden er faktisk den samme som BT45. Fordækket er dog
fint endnu, så det er direkte imponerende. Med andre ord: jeg kan
alligevel uindskrænket anbefale dem. Jeg skrev om dem på turen i 2020 -
en af de første dage.
Når jeg nu gerne vil prøve BT46, så er det fordi det er relativt
billigt. Og jeg har jo egentlig været meget tilfreds med forgængeren.
Som nævnt tidligere er det dog i egenskaber blevet overhalet af nyere
modeller fra andre fabrikanter - og BT46 skulle altså være Bridgestones
svar på tiltale. En lille (forfængeligheds)faktor mere er, at mønsteret
på især fordækket ser bedre ud til sådan en klassisk maskine. Der er
mit nuværende GT601 direkte grimt. 😄
“The Golden Standard” lige nu er Contis Classic Attack. De vinder alle
tests, og erfaringerne jeg har hørt om, bekræfter det. De skulle også
være rimelig holdbare. De er dog temmelig dyre - ca. en halv gang
dyrere end BT46, og det er især derfor jeg gerne vil prøve disse, for
ellers havde jeg nok valgt Classic Attack (som i øvrigt også er
pæne😉).
Det er vådt og gråt og jeg er ugidelig. Jeg prøver at få noget hvile, for jeg er meget bagud med det.
Mit liggeunderlag er utæt, så jeg skal give det luft med jævne
mellemrum. I nat har det passet med at skulle tisse, jeg ved ikke hvor
mange gange. Det tynde øl her løber igennem - ikke lige, åbenbart, men
med jævne mellemrum.
Jeg skal have fundet noget lim som jeg kan lappe med. Det er faktisk en
gammel lap som er gået løs, så i det mindste ved jeg hvor hullet er.
Der var intet i Lidl, men jeg må se om jeg kan finde noget i dag…jeg må
hellere se at komme i gang. Jeg kan jo begynde med at gå op med mit
affald og salutere containeren hvorpå der står general waste. (How I
Meat Your Mother-reference 😄). Skal også se hvordan det går mit tøj,
som hænger til tørre i laden.
11/9- 08.01
Km: 82972 -Westbury-on-Severn
Er vågnet på en flad madras flere gange i nat. 🙁 Jeg havde ellers
været i Cinderford at købe lim og fået limet lappen på igen, men der må
være et hul mere.
Men da jeg kom tilbage fra Cinderford, var Tom og Jem, med dækket,
ankommet. Efter lidt snak gik jeg så i gang. Det gik smertefrit. Jem
havde taget en god del værktøj med, så det kunne klares på en halv
times tid.
Efter lidt mere snak, kørte jeg så til Gloucester for at hæve penge til
ham. Og så var jeg i et supermarked for at købe en ledning. Det viser
sig nemlig at også min reserveledning er defekt. Ikke nok med det, det
lader til at mit batteri også er dårligt, hvilket vil sige at jeg kun
kan lade under kørsel. Det er meget irriterende, for jeg er jo ret
afhængig af min telefon på disse ture.
Men bortset fra det så var den en stor fornøjelse at få nyt dæk på. Indtil videre er jeg begejstret.
Jeg var også lidt sightseeing i Gloucester og det er også en spændende by med en flot historisk havn.
På tilbageturen var jeg i Cinderford igen for at købe mere øl og aftensmad.
Træfpladsen var nu godt fyldt op og jeg gik rundt og hilste på og
snakkede med dem jeg kender. Lige ved mit telt havde to gutter, Trevor
og John, slået lejr og det viste sig at være lige den slags mennesker
jeg klinger med. Da Trevor mente at de bare skulle prøve at være der
hele weekenden uden at indskrive sig på campingpladsen, var det mig
klart at det var det rette selskab. 😄
Hen under aften fik de fleste på pub for at spise, men mine nye
kammersjukker havde mad med selv, og det endte så med at vi blev på
pladsen og delte den mad vi havde. Af og til kom der nogle forbi og
snakken gik lystigt.
På et tidspunkt begyndte det at regne, så vi gik i laden og da vi løb
tør for øl, gik vi i caféen, hvor det meste af selskabet også var. Der
blev snakket højlydt og der var en herlig larm. Dejligt at være sammen
på den måde.
Ved midnat lukkede de caféen og vi gik i hvert sit telt.
11/9 - 15.34
Km: 83033
Alt for tidligt begyndte Trevor og John at rumstere, og jeg kunne så ikke sove mere - ikke mindst på grund af liggeunderlaget.
Men jeg stod op, fik klaret morgentoilette, spist morgenmad og gik så lidt rundt og snakkede.
Kl 11 var der udflugt. Vi blev delt i to hold á ca. 15 mand og vi kørte
i adstadigt tempo ud i landskabet. Lejlighedsvis var der noget at kigge
på - endda noget ret eksotisk, så det var meget fint, men igen: det
meste af vejen med to meter højt hegn til at bure os inde. Det var dog
hyggeligt at være afsted med ligesindede, og Morinier er jo altid kønne
at se på. Apropos er det interessant at se “the take on Morinis in
Britain” - jeg er lidt forbavset over at der ikke er flere fuldstændig
originale. Det synes at blive diskuteret, når englænderne melder sig i
diskussionen, men de fleste er meget individuelt udstyret. Det minder
lidt om min første tid med Morini. På “kontinentet” synes der i
mellemtiden at være en stærkt stigende tendens mod at de skal være mere
og mere originale.
Tilbage på pladsen var der frokost - sandwich og kage. Jeg prøvede det hele, for at få et indtryk af hvad der er vanligt her.
Lige nu er der generalforsamling i klubben, og jeg har benyttet
lejligheden til at kigge nærmere på mit liggeunderlag. Jeg fandt en
stor vask, brugte vandmetoden og fandt yderligere to huller. Jeg har så
klippet lappen i tre og lappet igen, så må vi om de noget mindre lapper
kan holde og natten bliver bedre.
11/9 - 23.59
Km: 82033 - Westbury-on-Severn
Da jeg var færdig med at lappe liggeunderlag, satte jeg mig uden for
laden og skrev tidligere beretning. Da jeg kunne høre at de var ved at
være færdige, bad jeg om ordet og takkede alle for den venlige
modtagelse og ikke mindst tak for hjælpen med et nyt dæk. Og så gjorde
jeg reklame for træffet næste år og lovede gratis adgang til de første
fem som ville komme. Jeg ved ikke om det er motiverende nok, men
efterfølgende var der alligevel et par stykker som spurgte om hvor
langt der er og hvordan det ellers foregår. Nu må vi se. Jeg er snart
så vant til at få kommentaren - næsten ordret: “en skønne dag så lykkes
det også mig at komme til dit træf, det er bare det, der er så langt…”
- og jeg tænker altid i mit stille indre “jae, lige så langt som det er
for mig at komme her!”
Åhja, Less havde sidste ord. Han ville give en præmie til den længst
fra kommende - hvilket selvfølgelig var mig. Præmien var en bog: Sam
Manicom: Into Africa. (Husker man mine pladsproblemer? 😄)
Snakken gik videre. Der er mange små detaljer som man kan nørde med, og
der sker også en hel del her i England. Det er spændende.
Jeg fik også solgt et par dele fra min lille bod jeg havde stillet op.
Jeg har jo til de sidste mange træf taget med hvad jeg lige havde på
lager. Koblingsskruer og et gearkasse-indstillingsværktøj fik jeg
solgt.
Ved sekstiden var der aftensmad og vi fik hvad vi havde bestilt. Jeg
havde bestilt kylling i karry - som jeg faktisk også havde fået i går,
nemlig den Trevor havde med, og som var mange gange bedre.
Da de fleste havde spist op, var der præmieuddeling. Vi havde tidligere
stemt i fem kategorier - sidste uddeling, den særlig præmie, gik til en
interessant ombygning af en 3 1/2’er. Og så blev der givet endnu en
særlig præmie: til en der havde vovet sig ud på en lang rejse for at
komme til træf, så igen blev jeg hædret. Meget rørende! Præmien: et
graveret glas, en t-shirt og en mulepose (husker man mine
pladsproblemer!!!).
Der blev snakket højlydt. Jeg sad til bords med folk jeg ikke før havde
snakket med, blandt andre en præst som havde været i USA i 14 år, og
det viste sig at flere om bordet havde været derovre. I det hele taget
var alle utrolig berejst, hvilket synes at være gennemgående hver gang
jeg er sammen med Morini-folk. Jeg synes selv at jeg kommer en del
rundt, men det er ingenting i forhold til hvad jeg må høre til træffene
jeg kommer til.
Kl halv tolv lukkede caféen og de sidste af os gik i teltene. Jeg synes
det var lidt vel tidligt og havde mest af alt lyst til at crashe det
bryllup som vi havde hørt musik fra hele aftenen. Men det var vist
alligevel lidt for langt væk, så jeg er også bare endt i teltet.
X/X - XX.XX
Km: 83409- Higher Bospolvans
Der blev koldt i løbet ad aftenen, så jeg sov med tøj på, og med
den “varme” sovepose blev det altså en god nat - og liggeunderlaget
holdt tæt. Så fedt! 👍
Jeg var forberedt på at blive vækket af Trevor og John, og sådan blev
det. De stod og snakkede med Less om at tage til Danmark næste år, så
måske bliver der alvor af det. Men lad os se…der kan ske meget på otte
måneder.
Jeg trak den så længe jeg kunne med at stå op, men ved nitiden havde
jeg været i bad og fået pakket. Jeg gik så lidt rundt og snakkede og
minsandten om jeg ikke lige fik solgt lidt mere. Faktisk lige nok til
at dække dækket 😁
Jeg valgte så at tage en gang morgenmad. Ikke fordi jeg var sulten, men
jeg ved ikke hvornår jeg næste gang får lejlighed til at få engelsk
breakfast. Jeg satte mig ved bordet med Tom og hans far, og fulgte med
i snakken. Igen fascinerende hvor meget folk har været omkring i verden
- enten arbejdsrelateret eller bare på rejser.
Ved 11-tiden gjorde jeg mig klar til afgang, og ville betale for
træffet hos Tom, men han sagde det var klaret over klubben, så det
skulle jeg ikke spekulere på. Jeg takkede endnu en gang mange gange for
deres venlighed og gæstfrihed.
Jeg gik så farvel-runden, som altid tager lang tid, for folk vil gerne
lige sige noget i sidste øjeblik. Less bød blandt andet ind med at jeg
kunne ringe til ham når jeg kommer i nærheden af hvor han bor, så vil
han vise nogle seværdigheder. Nu vil jeg se hvordan det går, men det er
ikke usandsynligt at jeg gør det.
Afsted det gik. Første stykke var første del af udflugten i går, og det
var jo fint. Jeg kom så vest for Severn, er ikke klar over om det
allerede var Wales, men vejskiltene stod på både walisisk og engelsk.
Og nu begyndte turen faktisk at blive interessant. Meget smuk natur -
som jeg reelt kunne se, og gode veje. Ved Bristol krydsede jeg floden
og har så kørt langs kysten op til Minehead og videre gennem
Barnstaple. Jeg gjorde kort holdt i Minehead og kiggede lidt på byen.
Der var på strandpromenaden beskrivelse af stedets historie som
turistby, og det var faktisk meget interesant.
Jeg fortsatte videre langs kysten og ad Atlantic Highway (det navn jeg
synes har noget storslået over sig 😄). Vejene har været rigtig gode og
naturen meget spændende at se på. Ofte noget jeg ikke har set andre
steder. Så nu har jeg fået noget eksotisk på turen. Det har altså været
en rigtig god “køredag”. Jeg har dog frosset lidt, for temperaturen er
dalet jo længere jeg er kommet sydpå - stik imod hvad jeg havde
forestillet mig!
Jeg har meget tidligt fundet et overnatningssted. Dels begyndte det at
regne, dels er det jo meget tidligt mørkt og ikke mindst er Torneroses
batteri for alvor dødt, så jeg kan ikke rigtig få strøm på telefonen
(og har så ingen GPS) og lys på Morinien bliver også problematisk.
Nu er jeg tilbage på pløjemarkerne. Jeg overnatter lidt før Truro, som
er den største by hernede. Her håber jeg, at jeg kan finde et nyt
batteri i morgen. Ellers må jeg have købt mig et kort, og så navigere
på gammeldags maner indtil jeg finder et sted hvor jeg kan finde et
batteri. Jeg har noteret mig lidt veje jeg skal sigte efter når jeg
igen kører mod nord, hvis telefonen går helt død - hvad den vist ret
sikkert gør. Målet hernede er selvfølgelig det sydligste punkt (altså
på denne ø), Lizard.
14/9- 08.30
Km: 83731 - Plymouth
Der er én meget stor fordel med alle de meget tætte og høje levende
hegn langs vejene: det er meget nemt at finde et sted at overnatte! Der
er bare at køre ind på en mark, så har man det for sig selv.
Det er blevet til nogle meget uromantiske steder og ofte med billarm. I
nat skal jeg fx sove på en mark over for et enormt supermarked i
udkanten Plymouth.
Gårsdagens første udflugtsmål var the Lizard, som er det sydligste
punkt på øen her. Der var virkelig flot og selvom der var mange
turister - selv på denne årstid, så var der en andægtig stilhed fra de
fleste mennesker. Jeg stillede mig nede ved vandkanten et øjeblik og
fik øjenkontakt med en meget stor nysgerrig sæl kun fem meter fra mig.
Jeg gik en tur langs klipperne og var inde for at kigge nærmere på
fyret. Og inden jeg tog afsted var der den snart obligatoriske snak om
Morinien. Denne gang med to motorcykelkørere, som også var på tur.
Det har regnet det meste af dagen. Egentlig kun noget småregn, men jeg har haft regnbukserne på også det meste af dagen.
Jeg var selvfølglig også i Truro for at lede efter batteri. Jeg fandt
et autoværksted, spurte mig frem og fik anvist vejen til en
batterispecialist. Jeg kørte forkert et par gange og tæt på målet måtte
jeg spørge i endnu et værksted, og fandt så endelig den specialist. 320
kr for et nyt - jeg gav mere for det billigste jeg kunne finde i
Danmark!
Egentlig skulle jeg have besøgt Less, men inden min telefon virkede
igen, var jeg forbi hvor han bor, og desuden havde han sagt at vejret
helst skulle være godt, hvis han skulle vise mig rundt.
Jeg har besøgt nogle forskellige kystbyer på vejen og sejlet med ikke
mindre end tre færger. Byerne jeg har besøgt har været tilfældig
udvalgt, men jeg har været meget heldig. De har været utrolig flotte
allesammen. En af de ting som jeg havde glædet mig mest til (ud over
træffet og Morgan) var at se en af de små havnebyer på sydkysten. Jeg
har ofte set nogle i film og jeg ville gerne se om de levede op til
mine forestillinger - og det gjorde de til fulde. Selv med det lidt
kedelige vejr var det en stor fornøjelse at se.
Jeg har i øvrigt også endelig set palmer. Jeg havde jo hørt at de gror
på disse kanter og det første sted jeg så dem var i en stor rundkørsel
ved en Lidl hvor jeg fik frokost.
Det har regnet det meste af natten, men nu er det blevet lidt varmere og tørvejr. Håber det holder!
Dagens mål er Sammy Millers museum, som bliver prist i høje toner fra alle jeg har snakket med.
14/9 - 21.15
Km: 84133 - nord for Bognor Regis
I går fik jeg en mail fra Tom. Han spurgte om jeg ville skrive lidt til
klubbladet om mine oplevelser ved træffet. Jeg skrev så lidt i går og
igen her til morgen. Jeg kom derfor senere afsted end planlagt og
pludselig var tiden lidt knap. Museet lukkede klokken halv fem og
sidste entre var to timer før, så jeg skulle altså være i New Milton
senest kl 14:30.
Teltet blev pakket i hast og mens jeg stod i den brændende sol for at
proppe det sidste i tasken, tænkte jeg: “det bliver varmt i dag, jeg må
hellere pakke den tykke trøje væk også!” Og således gjorde jeg. - Jeg
kørte afsted og to miles senere blev det overskyet, diset og koldt!
Turen bød altså på kulde og en smule regn. Fordi jeg kom lidt sent
afsted, havde jeg ikke så meget tid til sightseeing, men jeg turistede
den alligevel på vanlig maner med Morinien gennem de mere interessante
byer. Jeg var fx gennem den historiske by Dorchester, som var nærmest
uhyggelig. Alting var blankpoleret og så nyt ud. Det lignede noget der
lige var bygget og så aldrig taget i brug, men der var dog (få)
mennesker og biler i gaderne. Alligevel fik man indtrykket af en
spøgelsesby.
Naturen jeg har været igennem har også været spændende, og igen har jeg
reelt kunne se den - nok fordi jeg har kørt på lidt større veje.
Lige før jeg nåede museet tittede solen endelig frem og varmen kom
tilbage. Jeg kom jeg gennem “New Forrest”, et enormt indhegnet
naturreservat. Jeg kørte over nogle kvægriste for at komme ind og jeg
tænkte at det nok var får, de skulle holde inde, men i den første by
jeg kom ind stod der fire “vilde” heste midt på vejen. Og sådan måtte
jeg flere gange køre langsomt forbi heste som stod på vejen.
Jeg var ved museet klokken to. En fin bygning, hvor man allerede i
indgangspartiet kunne se at der var meget at se på. Jeg mener damen i
skranken sagde 450 motorcykler! Og det var virkelig spændende. Næsten
alle motorcykler stod flot renoverede. Det kan man jo tale for og imod,
men jeg synes det var fedt at se dem i “nytilstand”. Glædeligt var det
også at se en Morini og en Nimbus.
Sammy Miller er en legende inden for trial, og det er selvfølgelig ad
den vej jeg er blevet bekendt med museet. Han har gennem sit liv høstet
knap 1200 sejre på motorcykel, og kører stadig. Han er nu 70.
Museet er så afgjort værd at besøge. Eneste manko fra min synsvinkel er
at trial-afdelingen ikke fylder mere end den gør. Men set ud fra et
kommercielt perspektiv giver det selvfølgelig mening. Meget spændende
uanset.
Jeg kørte derefter videre. Mål Bognor Regis. Jeg har valgt
destinationer ligesom jeg vælger vin: et fedt navn eller en spændende
etikette 😄. Jeg er kommet gennem den store havneby Southampton, hvor
jeg turistede den lidt og Portsmouth nøjedes jeg med at se fra oven. I
Bognor Regis købte jeg lidt aftensmad: brød, ost, skinke! Og ikke
mindst en Menabrea, en af de bedste italienske øl. Så har jeg da fået
lidt derfra. I øvrigt er jeg lidt skuffet over ølkvaliteten herovre.
Faktisk også lidt forbavset over hvor dyrt det er i de lokale pubber. -
Og så har jeg lært at “beer” ikke betyder øl. Cider går også ind under
den betegnelse - hvad der i øvrigt bliver drukket en del af.
Nu skrev jeg jo sidst hvor nemt der var at finde et overnatningssted.
Det skulle jeg vist ikke have gjort, for i dag måtte jeg kæmpe for at
finde et sted. Men det lykkedes dog. Teltet blev slået op i bælgravende
mørke kl 20.
15/9 - 19:30
Km: 84485 - the good vessel Isle of Inishmore
Jeg er kommet i god tid til færgen. Altså virkelig god tid!!
Denne gang ville jeg gerne være godt forberedt, så planen var at køre
til færgelejet og så spørge efter den billigste afgang. Jeg havde
regnet med i morgen kl 8, for der havde jeg på nettet set at DFDS kunne
gøre det for 45£, og jeg havde gemt dette beløb i kontanter, så jeg
kunne komme af med de sidste britiske pund.
Tanken var at køre til det blev aften og så overnatte lidt uden for
Dover. Men jeg var ret tidligt i Dover og havde så forestillet mig at
lave lidt sightseeing, for det er også en interessant by. Kl 17 var jeg
der og ville så finde billetlugen. Jeg kører ind hvor der står ‘ticket
sale’ og pludselig er jeg bommet inde på en ensrettet vej og står med
ét foran den franske paskontrol. Jeg stiller Morinien og går hen og
spørger hvad jeg lige gør og på lidt gebrokkent engelsk får den franske
tolderinde fortalt at jeg bare skal igennem hendes kontrol, så kan jeg
købe billetten. Hun tjekker papirer og jeg kører videre - og bliver
mere og mere låst inde på den enorme terminal. Jeg ender så foran de
tre færgeselskabers check in. Jeg tænker at jeg egentlig så bare kan
tage med den første færge, men jeg havde jo set at aftenafgangene var
dobbelt så dyre - og det var jeg lige nærig nok til. Jeg standser så og
laver et hurtigt check på nettet af priserne. Ganske rigtig DFDS vil
have 85£. Så Irish Ferries, da: 40£ for næste afgang en time senere -
Ha, så er det afgjort. Jeg går over til den smukke unge dame i lugen
(Irish Ferries har god smag når de ansætter 😄) - og hun forklarer at
det er tre gange dyrere at købe den hos hende, så jeg skal endelig
bestille over nettet. Altså står jeg og køber billetten på nettet lige
foran hende - skør verden!!!
Nå, men jeg kom jo ikke af med kontanterne, så de blev brugt på lidt
proviant og andet i butikken på færgelejet. Det var heldigvis
fornuftige priser, så ikke det store tabt. Jeg købte mig blandt andet
en Stella Artois som jeg nu sidder og nyder på panoramadækket. Jeg
synes det var passende med en belgisk øl, nu det er næste stop.
Et problem mere er der dog med denne drejning: det er mørkt når jeg når
frem - så hvordan det lige bliver at finde et overnatningssted er næste
udfordring.
Og så skal jeg jo igen til at køre i den “rigtige” side af vejen. Jeg
er spændt på hvordan det kommer til at føles. Jeg har næsten vænnet mig
til det andet nu.
Resten af dagens forløb kommer senere.
15/9 - 21.53
Km: 84520 - Saint-Folquin
Det blev som spået svært. Her er utrolig åbent og er der en smule
træer, er det selvfølgelig fordi der er en bolig. Men jeg fandt endnu
en pløjemark.
I øvrigt tog det præcis tre sekunder at vænne sig til at køre i højre side 😄
Jeg må hellere få planlagt videre færd, få sovet og så komme lidt
tidligt i gang i morgen. Beretningen må altså vente lidt endnu.
16/8 - 10.15
Km: 84643 - Moen
Klokken kvart i otte sad jeg på Tornerose i morgendisen og kørte i
solens retning. Forinden havde jeg pakket et sjaskvådt telt. Ikke fordi
det har regnet, men området jeg lå i var et vådområde og morgenduggen
faldt så tungt at det ligesågodt kunne have regnet.
Jeg sidder nu foran en Aldi og får mig en drikkeyoghurt. Klokken er ti
og jeg føler at jeg allerede har haft mere køreglæde og jeg har så
afgjort haft mere glat asfalt end på hele turen gennem England!
Men lad mig skrive lidt om kørslen i England. Jeg har jo allerede
skrevet en del, men jeg vil prøve at opsummere: Englænderne er meget
dygtige trafikanter. Ikke en eneste gang har jeg selv oplevet, endsige
set nogen trafikant lave fejl. De kører meget præcist og sikkert og man
er aldrig i tvivl om hvad de laver. Jeg har altså følt mig virkelig
tryg i trafikken. Der bliver også kørt tjept, når det ellers er muligt,
og de er virkelig gode til at få trafikken til at flyde; giver plads og
lader andre passere, hvor det giver mening for trafikkens flow. Og
trafikken flyder fint ikke mindst pga de mange rundkørsler. Det er mig
i øvrigt en gåde hvorfor vi i Danmark afvikler rundkørsler til fordel
for lyskryds. Det er langt mere økonomisk og giver en bedre afvikling
af trafikken med rundkørsler. Men altså i den forstand er det fint at
køre i England - der er dog helt enormt megen trafik - altså virkelig
megen!
Men altså, på grund af hækkene langs vejene (jeg har til tider følt mig
som en forsøgsrotte i en stor labyrint) og den virkelig elendige
asfalt, kan jeg på inden måde anbefale England som er land at køre
rundt i for sjov. Hvis man skal besøge England, skal man nok vælge et
sted eller to som man gerne vil opholde sig i og udforske. Der er dog
virkelig charmerende og smukt med de små gamle velholdte byer. Tag ind
på en pub og snak med de lokale! De er meget udadvendte og snaksaglige,
og med deres høflige og venlige attitude er det virkelig godt selskab.
Men altså den måde jeg plejer at være på tur, duer ikke derovre. Det
med at komme med fuld skrue ind til et sving, i sidste øjeblik hugge
bremserne i, kaste kroppen ind i indersiden og så give fuld gas ud ad
svinget, det har jeg ikke kunne en eneste gang derovre. Én gang - det
eneste hårnålesving jeg var igennem, havde det været muligt, for
asfalten var acceptabel og jeg kunne sågar overskue hele svinget, men
det blev i langsomt tempo, fordi jeg var så vant til at det ikke kunne
lade sig gøre, fordi alle sving har været fyldt med huller og i øvrigt
som at køre på vaskebræt, så man hele tiden bliver kastet ud af
svingene! Ti minutter inde i Belgien og jeg kom på en vej hvor jeg ti
gange i træk kunne køre som jeg lige beskrev. Jeg var lige ved at græde
af glæde. Jeg havde ikke troet at jeg nogensinde skulle komme til det
igen! Belgien er mit nye favoritland 😆
Gårsdagens beretning kommer, bare rolig. 😄
Læg mærke til asfalten. En af de mere tålelige veje - og så er det oven
i købet en lidt bred vej med relativt godt udsyn. De fleste steder var
hækkene en lodret mur lige ved vejkanten - hvis de ikke ligefrem
udgjorde en tunnel man kørte i!
|
16/9 - 13.35
Km: 84795 - Wasseiges
Jeg har nu kørt halvdelen af dagens planlagte etape. Det er gået
stærkt - jeg har nok været lidt påvirket, da jeg tidligere priste
landet. Vejene er meget lige - også selvom jeg har valgt snoede veje på
TomTom’en. Og her også lidt kedeligt; meget fint, men lidt kedeligt.
Jeg har dog nydt turen i fulde drag. Endelig at kunne se landskabet
flyve forbi; se højt og langt, og at solen skinner gør det selvfølgelig
endnu bedre.
Hvad så med i går? Jo, det begyndte inde bag hegnet jeg havde fundet i
en skov. Turen gik mod nord gennem en ret flot skov og vejene var
fornuftige. Det var et af de bedre stræk på turen - men det er vist
også en af nationalparkerne.
Målet var Egham i Surrey - som ligger i udkanten af London i sydvest.
Her ligger en i trial-kredse meget kendt butik, nemlig inmotion. De
fleste trialkørere i Danmark har flittigt brugt den til at få dele fra.
Brexit har sat lidt en stopper for det, men de har virkelig meget, så
den er svær at komme uden om. Jeg synes det kunne være sjovt at se
butikken og desuden havde jeg halvvejs lovet Julius, en af
trial-gutterne, at købe en manifold til ham. Jeg skulle også selv bruge
et luftfiltergummi til Fantic’en, så jeg valgte altså “omvejen” på 50
km derind. Egentlig ikke den sjoveste kørsel, for de sidste 20 km ind
(og igen ud) var en lang overhaling op gennem bilrækkerne - I øvrigt en
ting mere om asfalten rigtig mange steder: Sammenføjningen mellem de to
vejbaner er ligesom en vulst der stikker ret meget op, og som man så
skal forcere hver gang man laver en overhaling. I høj fart betyder det
ikke så meget, men når man kører langsomt, bliver forhjulet kastet
først til den ene side, så til den anden. Meget ubehageligt, når der
kun er tyve cm til hver side mellem bilerne. Nå, det er god træning 😄
Jeg ankom altså til adressen - og denne gang kunne jeg få en rigtig
adresse - altså med vejnavn og nummer! Hjemmefra havde jeg kigget på
Google Earth for at se hvor det var, men der var intet at se. Bare et
almindeligt hus! Da jeg kom dertil lignede det fuldstændig det jeg
havde set på nettet og jeg kunne bare ikke se hvor det skulle være. Jeg
kørte frem og tilbage et par gange og pludselig får jeg øje på et
Bultaco skilt. Det var altså ned gennem en indkørsel forbi det
almindelige hus og så i baghaven. Her lå der noget som mest af alt kan
betegnes som nogle sammenbyggede skure, som så udgør den butik som
forsyner en stor del af verden med reservedele.
Jeg gik ind og sagde hvem jeg var (havde sendt en mail forinden), og
jeg fik en lille rundvisning og købte så de dele jeg skulle bruge. Jeg
spurgte også om primærspole til min Montesa og de gjorde et stort
nummer ud af at lede efter noget der kunne bruges. De havde dog kun en
komplet stator, men de ville prøve at undersøge nærmere hvad kunne lade
sig gøre og så skrive til mig. Jeg har godt nok viklet spole til mig
selv, men jeg ved jo at mange har det samme problem og jeg tør ikke
(endnu) indlade mig på at lave spoler til andre, så det er meget rart
at vide om de kan skaffe sådan noget.
Sjovt besøg og umagen værd
Næste stop var Brighton, som jeg også længe gerne har ville se. Jeg kom
jo ind fra nord og kunne straks lide byen. Den er nedslidt og minder
lidt om Berlin før den blev en strømlinet storby som alle andre. Jeg
gjorde holdt nede ved Pier Palace og fik fish and chips og forestillede
mig hvordan stedet måtte have været den gang det mest af alt var for
“the upper class”. Nu er der i hvert fald lidt for meget
Gelsted-/Langeskov-marked over det. Og med alle jernkonstruktioner
rustne og den turkisblå maling famlet, lignede det noget hvis tid længe
var ovre.
Eastbourne var lidt finere i stand og Hastings endnu finere. Da jeg
kørte gennem sidstnævnte fik jeg ud ad øjenkrogen øje på en lille
motorcykelmekaniker som havde en del gamle englændere stående uden for.
Jeg kørte straks derind, for det så spændende ud. En meget fin lille
butik med er minimalt værksted bagved. Ejeren bød mig velkommen og vi
fik en længere snak. Det viste sig at hans bror og svigerinde begge
havde Morini - en Camel og en 3 1/2, så der var selvfølgelig lidt
fælles at snakke om. Men spændende sted og hvis man er ude efter en
gammel englænder eller italiener, måske er sted at lede:
cosmoclassic.co.uk
Turen fortsatte så langs kysten og det er faktisk en meget smuk tur,
hvor der også er meget åbent, så man kan se noget. Den sluttede så med
en flot nedkørsel til Dover gennem en lille kløft.
Ja, og resten har jeg jo fortalt.
I øvrigt fik jeg slet ikke skrevet om at jeg i forgårs helt tilfældet
mødte to andre træfdeltagere. De var også på tur i syden. Et ældre
ægtepar på en “rotte” af en 3 1/2. De mindede mig utrolig meget om
Hartmut og Iris. Han, en distingveret herre med meget korrekt engelsk
som snakkede løs om fakta på samme måde som Hartmut og hun en lidt
yngre dame som bød ind med de mere følelsesmæssige aspekter…
Hvilket leder mig til dagens destination: jeg har valgt at køre øst på
for at komme til et sted hvor jeg ved der er gode veje, så jeg har
fedtet mig til overnatning hos netop Hartmut og Iris.
17/9 - 00.49
Km: ca. 85050 - Remscheid
Turen videre var for så vidt god, i hvert fald det første stykke. Den
første del er et kæmpe stort område med frugtplantager, så der var en
liflig duft af pærer og æbler hele vejen. Inden længe var jeg dog i
Holland og så i Tyskland. Jeg er meget glad for Tyskland, det er nok en
stærk toer på min favoritliste. Vejenes kvalitet er god og man kan
finde masser af spændende terræn. Lige her dog knap så meget. Det kom
lidt bag på mig at jeg skulle så langt - faktisk forbi Köln for at
komme til de rigtig spændende veje. Desværre ramte jeg også ind i den
ene lukkede vej efter den anden, som resulterede i at jeg kom længere
og længere syd på - som så endte med at jeg alligevel kom igennem Köln.
Den oprindelige rute gik ellers behændigt nord om, men sådan kan det
gå. Jeg burde måske have tjekket det lidt bedre i stedet for bare at
stole på at TomTom’en sagtens kunne finde uden om storbyen.
Jeg havde skrevet til Iris og Hartmut at jeg nok ville være der kl 20,
så kl 19:30, og måtte så igen skrive kl 20. Så en halv time gik tabt i
omkørsler og køkørsel.
Men jeg kom frem og det er det vigtigste. Jeg er blevet forkælet med
god mad, øl og det vanlige behagelige selskab. Jeg er meget glad for at
kende de to og det er ikke uden grund at jeg benytter chancen til at
besøge dem hver gang jeg har muligheden for det.
Resten af turen er stadig i det uvisse, men mon ikke jeg sigter hjemad efterhånden. Det begynder at trække i mig. 😉
17/9 - 22.00
Km: 85528 - Hygind
Er hjemme igen. Træt efter en knap 800 km lang og noget videre frustrerende etape. Mere om det i morgen…😴
18/9 - 07.30
Km: 85528 - Hygind
Turen i går! Jeg ved snart ikke hvor jeg skal begynde - aldrig nogensinde har jeg oplevet så mange forhindringer!!!
Jeg overdriver ikke hvis jeg siger at der mindst var 25 gange hvor
vejene var spærret eller endte blindt. Aldrig har jeg måtte vende om så
mange gange eller finde alternative ruter. Den oprindelige rute til
færgen i Wischhafen lød på omkring 420 km. Jeg kørte omkring 500 km -
altså 80 km ekstra alene pga af omkørsler. Tre gange krydsede jeg et
jernbanespor og alle tre gange var bommene nede, to gange har jeg
ligget bag ved en gylletraktor over flere kilometer, ligeså tre gange
med lastbiler som kørte 25 km i timen. Der har været kø utallige gange.
Jeg har kørt på og af motorvejen for at undgå dem, alligevel har jeg
kørt kilometervis op langs bilkøer. Kronen var at Wesertunellen var
spærret, vist pga af en brand dernede. Der var ti kilometer kø, som jeg
måtte køre langs for at komme hen til den, 8 af dem inden der stod på
et skilt at den var spærret. Alternativet havde været at køre 20 km
tilbage til Brake-færgen, men jeg kunne ikke overskue at “miste” de
kilometer, men heldigvis åbnede tunellen lige da jeg kom til den.
Men dagen begyndte ellers tidligt. Jeg havde fået en del at drikke
inden sengetid, så jeg vågnede selvfølgelig med en fyldt blære. Jeg
prøvede den sædvanlige med at sove fra det, men ved syvtiden måtte jeg
stå op og gå den lange vej ned fra loftet til stueetagen. Derefter
kunne jeg ikke rigtig sove og begyndte så at planlægge rute. Ville
egentlig også gerne tidligt afsted, for jeg havde en svag ide om at jeg
ville tage hele turen hjem allerede samme dag.
Ved ottetiden fik vi morgenmad. Jeg fik havregryn med rosiner (- de
kender mig jo ) 😄 Det var dejligt. Det har jeg ikke fået siden jeg
forlod Danmark. Derefter var der rundvisning i kælderen. De har købt en
250’er - 2-cylindret, meget fin sag! Og så skulle jeg se stempler, for
jeg overvejer et eksperiment hvor jeg skal bruge 69 mm stempler, og
Hartmut bruger jo lette motorcykelstempler. De seneste han har taget i
anvendelse vejer under to tredjedele af de originale.
Så blev der kigget kort. De havde besluttet at guide mig et stykke derudad og klokken nåede så at blive ti inden vi kom afsted.
Ruten gik først øst på - simpelthen for at komme uden om Dortmund.
Allerede på dette relativt korte stykke, havde vi omkørsler mindst fem
gange, så turen blev ikke helt så spændende som forventet. Alle de gode
veje var spærret af - og vi havde i øvrigt den første lastbil, som med
25 km/t sneglede sig ned ad en ellers fint snoet vej - hvor det så var
umuligt at overhale. Omkring Balve tog vi så afsked. Dejligt at se dem
igen!
Jeg fortsatte så på fine åbne veje - troede jeg, men måtte altså så
grueligt meget igennem. Aldrig har der været så megen og højlydt banden
inde i min hjelm!
Halvvejs gjorde jeg holdt for at tage mere tøj på, for det blev mere og
mere koldt. Så jeg havde en t-shirt, en langærmet t-shirt, min (utrolig
beskidte) tykke sweatshirt, som har været i brug på hele turen, og
Kerstens fleece-trøje på. Alligevel lykkedes det mig ikke helt at få
varmen, også selvom det blev lidt varmere omkring Glückstadt-færgen -
solen begyndte sågar at titte frem. På færgen stod jeg i
udstødningsgasserne for at få lidt varm luft, men det hjalp kun lidt.
Jeg havde også købt en cola og spiste min sidste halve plade Cadbury.
Det varmede kun mentalt.
Fra færgen valgte jeg hurtigste rute - og den var virkelig hurtig. Ikke
mindst fordi trafikken efterhånden var ved at ebbe ud. Så det var fedt
- jeg skulle dog lige have det sidste stop ved en jernbaneoverskæring
med 🙄.
Ved Rendsburg gik det så på motorvej resten af vejen og herfra havde
jeg smuk solnedgang til kort før Danmark. Det varmede en smule og jeg
håbede at det skulle blive ved hele vejen hjem, men nej! Jeg kan ikke
huske at jeg er kommet varm og tør hjem når jeg er kommet fra de kanter
og sådan skulle det heller ikke være denne gang. 50 km før grænsen
begyndte det at støvregne - ikke det vilde, men nok til at gøre knæene
våde. Jeg besluttede så at tage regnbukser på ved grænsen, når jeg
skulle tanke for sidste gang (og købe chokolade) - ikke mindst fordi
det lige giver en smule hold på den sparsomme kropstemperetur.
Jeg kørte ind til Scandinavian Park og bagefter fulgte en varevogn med
anhænger: Chaufføren råbte mig an - flere gange før jeg fattede det var
mig, det drejede sig om. Han gjorde mig opmærksom på at mit baglys kun
lejlighedsvis virkede. Han var fulgt efter mig for at fortælle det.
Meget pænt af ham.
Jeg fik handlet, tanket, taget regnbukser på og fik lyset til at
fungere. Kørte så hjemad så hurtigt jeg kunne overskue i den stadigt
stigende nedbør. Hjemme blev der tændt op i brændeovnen og jeg lavede
lidt hurtig mad. Havde egentlig overvejet at tage på Sunset i
Fredericia for at få en burger, men jeg kunne ikke overskue at skulle
standse og så efter varme og mad starte igen i regn og kulde - jeg
ville bare hjem!
Turen blev ikke helt som forventet - på mange måder. Jeg har dog været
meget glad for at være afsted, selvom jeg måske har brokket mig lidt
meget under turen. Jeg nyder alene det at sidde på motorcyklen og bare
køre - også selvom forholdene er elendige. Det er dog ikke den slags
jeg vil opsøge, men når det nu ikke kan være anderledes, er det bedre
at være afsted end ikke! Og jeg var også meget glad for at se England,
trods alt. Det har været på ønskelisten i mange år, aå dejligt endelig
at opleve det.
5112 km blev det til. Det er ok for et par uger. Nu er længden jo ikke
afgørende, men det betyder alligevel lidt at vide at man har været bare
en smule omkring.
Jeg skriver nok en epilog på et tidspunkt, så kig ind senere 😉 - Jeg
har også besluttet at lave en lille tilføjelse med “rudimenter” - altså
erindringsrester jeg har glemt at skrive i dagbogen, men som jeg
egentlig synes var interessante. Der kommer måske også hele tiden nyt
på. Som tidligere nævnt skriver jeg i første omgang for min egen skyld.
Jeg har selv glæde af at genlæse mine ture, så derfor bliver noget af
det selvfølgelig lidt indforstået, men da jeg jo ved at der er andre
der følger med, prøver jeg at have det i tankerne også.
|
Rudimenter I Cambridge, lige midt på fortovet i et
villakvarter stod der en ræv. Den så lidt betuttet ud, men egentlig
ikke angst eller som om den følte sig fejlplaceret.
Kort før the Lizard lå jeg bag ved en autocamper. Den havde en Smart
hægtet efter sig - ja, en hel bil. Den var hægtet på som en trailer, så
lyset på den hang sammen med den trækkende autocamper. Meget mærkeligt
- gad vide om sådan noget kunne lade sig gøre i Danmark? Men sjov
(eller måske sær) ide. På den måde har de selvfølgelig kunne stille
autocamperen og så tage bilen til de små ture i området. Men hvorfor så
ikke bare en bil og campingvogn??? Mange spørgsmål dukker op! 😆
Nu skrev jeg jo godt nok at jeg ikke havde set nogen englænder lave
fejl i trafikken. Det passer ikke, for der var lige omkring Brighton en
ung gut på motorcykel som vist havde overvurderet evnerne eller overset
en rundkørsel - eller kommet i noget glat, hvilket er relativt
almindeligt i små rundkørsler. I hvert fald var han væltet og politi og
en ambulance var til stede. Han blev lagt på en båre lige da jeg kørte
gennem rundkørslen. Han så dog ud til at være nogenlunde ok -
motorcyklen var heller ikke så skadet, så det har vist ikke været med
særlig høj fart.
I Belgien så jeg to biler støde sammen under stop-and-go kørsel mellem
lyskryds i en stor by. Der blev også kørt vanvittigt hurtigt. Jeg synes
i hvert fald det var på grænsen til det forsvarlige. De kører generelt
meget hurtigt i Belgien.
I Stratford-Upon-Avon ved “nar-statuen” kom fire mænd forbi. Den ene
spurgte mig grundigt ud om min Morini. Han var selv lige kommet hjem
til hjemlandet efter en længere årrække i Kina, hvor han kørte på
motorcykel hver dag. Han var virkelig begejstret for Morinien og
trykkede min hånd fire gange i løbet af samtalen og sagde velkommen til
England, også fire gange. Helt sjovt. Det var måske lidt i overkanten,
men det var faktisk et godt eksempel på hvor gæstfrie englænderne er.
I øvrigt er der noget særligt over at være afsted i et område hvor man
faktisk kan sproget rimeligt flydende. Det giver noget helt særlig til
oplevelsen, og jeg er meget taknemmelig for at jeg er så velbevandret i
både tysk og engelsk. - I den forstand burde jeg jo tage mig sammen og
få lært italiensk! 😉
|