Morinitour 2020
...it was the
worst of times…"
Sikke et lorteår. Eller...jeg har for så vidt haft det fint nok. Det
fysiske helbred har været forbavsende godt; det lykkedes mig at få rimelig
styr på stress og jeg har været ret stabil med træning, så formen har
været god. Jeg har fået virkeliggjort en del projekter jeg længe har
ville lave. Min økonomi er blevet bedre - ikke mindst fordi jeg ikke
har skulle eller kunne bruge penge på noget. Jeg har også haft gode
oplevelser; været på et par dejlige ture med Tanja, og har da også
været til en del sammenkomster. Det lykkedes sågar at afholde træf og
endda med stor succes. Så der er da sket en del på trods af denne
"lockdown"; denne limbo. Men netop kun på trods!
Som jeg har skrevet andtetsteds, så er jeg overhovedet ikke "på linje"
med det politiske greb om situationen vi har stået i og står i - og som
også nævnt har det ødelagt en hel masse for mig. Jeg har smerteligt
savnet at komme på tur og mødet med dem jeg kender, og en del af min
livslyst, som jeg i livet til tider har skulle kæmpe nærmest grænseløst for at
finde eller opretholde, er blevet mig frarøvet. Denne underliggende
følelse af at midlertidigheden aldrig ophører og at denne
midlertidighed ikke er værd at leve i, piner mig uafladeligt. Derfor "lorteår" og "worst of times"
Men nu prøver jeg så at se om jeg kan finde lidt livsgnist ved at tage på en lille tur. Ja, måske nok:
Verdens mindste Morinitour
4/9 - 10.39
Km: 75747 - Hygind
Jeg skal til det årlige træf hos Kersten. Det plejer at være
sæsonafslutning, men i år tjener det næsten som hele sæsonen i en
kompakt enhed. Jeg har planlagt at tage et par dage på tur efter
træffet, for at få bare en smule kilometer kørt i år. Hvor det går hen
ved jeg ikke - det er også planen!
5/9 - 03.32
Km: 76234 - Rastede
Jeg bemærker at det er fuldmåne, da jeg som sidste mand går i seng. Jeg
skal sove i telt. Det er første gang i år - og jeg glæder mig helt
vildt.
Jeg har fået aaaaalt for meget at drikke. Lidt dumt når vi skal på tur i morgen.
Turen begyndte ellers sådan:
I formiddags fik jeg skiftet batteri på Tornerose, for det var helt
færdigt. Jeg fik monteret bagagebæreren og fik pakket. Egentlig skulle
der komme en og kigge på min Punto og jeg havde skrevet til ham at han
skulle komme tidligt (Jeg har købt en anden Punto og sat den gamle til
salg). Men ved halv elleve-tiden skrev jeg at jeg nu kørte og han så
måtte kigge på den uden mig.
Ruten blev valgt: vest over, krydse ved Sæd, videre mod Husum og så færgen Glückstadt-Wischhafen. Max snoning!
Ved Kolding begyndte det at regne lidt, så jeg tog regnbukser på, men det
var kun en ganske kort byge og jeg havde ellers tørvejr resten af
vejen.
Ved grænsen kunne jeg til min store glæde se at der ingen kontrol var
på den danske side. Fedt! Håber at de helt dropper det - altså også den
tåbelige kontrol for "illegale indvandrere".
Det var fedt at komme ud at køre igen og da jeg igen er kommet i
nogenlunde form, havde jeg faktisk ingen problemer med ømhed eller
træthed, så det kørte egentlig som smurt. Færgeturen var det første
rigtige stop (bortset fra tankningerne). Andet stop var i
Himmelpforten.
Jeg har forsøgt at rette op på min dårlige økonomi her i løbet af året
- og samtidig spare sammen til "ny" bil. Det er lykkes mig nogenlunde.
Men denne måned er alligevel lidt presset. Jeg har 1280 kr til turen,
hvilket giver mulighed for knap 2500 km. Så må jeg se hvordan jeg
hutler mig igennem resten af måneden. Jeg havde dog et es i baglommen -
eller rettere bag på Morinien. Jeg har nemlig lavet lidt dele for Karl
og dem havde jeg tænkt at aflevere på vejen, for om muligt at få
betaling for arbejdet med det samme.
I Himmelpforten hvor han bor, ringer jeg altså på og efter lidt
tid åbner han og konen Heike døren. De havde sovet til middag, så ups!
Men de var glade for overraskelsen og jeg blev budt inden for på noget
at drikke og vi får snakket en smule. Da jeg begynder at trippe for at
komme videre, henter Karl uopfordret penge til mig, så nu er der altså
lidt ekstra at gøre med. Og hyggeligt lige at få snakket lidt.
Det gik videre ad de "max snoede veje" og jeg kom ad en rute jeg endnu ikke er
kørt. Det sidste stykke til Kerstens lille oase var dog ad velkendte
veje.
Omkring halv syv og knap 500 km senere var jeg så blandt mange af mine gode Morini-venner igen.
Snakken fortsatte hvor vi sidst slap den og der blev på vanlig vis
hygget foran hans trillebørsbålsted. Jeg havde egentlig regnet med at
gå død tidligt, men det endte som nævnt med at jeg var sidste mand på
skansen.
6/9 - 01.37
Km: 76345 - Rastede
Vågnede alt for tidligt med en sprængfyldt blære. Som så ofte før
valgte jeg den forkerte løsning: at blive liggende i håb om kunne sove
mig fra det og så tage mig af problemet når jeg havde sovet igennem.
Men som Holger senere udtrykte det: den sidste Jever var en for meget
(altså nok mere de sidste fem), og hovedet syntes således heller ikke
at ville være med på ideen om at give ro til at sove, så jeg stod op,
fik tømt blæren for de følte ti liter væske og gik over til de andre.
Tvang lidt morgenmad i mig og drak en del juice og mælk. Efter en times
tid begyndte jeg at være menneske igen, og da der ved ellevetiden var
fællestur følte jeg mig også i stand til det.
Tornerose ville bare ikke starte. Det tog mindst tyve spark før hun hun
sprang i gang. Jeg er begyndt at mistænke svinghjulsmagneterne for at
være blevet for svage. Jeg må kigge ordentligt på det når jeg kommer
hjem!
Turen gik til de obligatoriske stop: i Wilhemshaven på Fliegerdeich med
kig over Jadebusen og Dangast, og så tur til sidstnævnte, hvor vi får
"Fischbrötchen". Jeg var sulten og købte to - ja, det gjorde praktisk
taget halvdelen af os.
Hele turen gik ad ultrasmå veje. Mestendels grus- og markveje, bortset
fra det sidste stykke. Jeg lå her i bagerste gruppe og på et tidspunkt
skulle vi overhale en bil som havde delt gruppen i to. Der blev givet
fuld gas og jeg havde Stefan i spejlet. Jeg holdt gassen og det gjorde
han også. Jeg blev ved ind til jeg kunne se at han blev mindre og
mindre i spejlet. Så Tornerose kan, selvom hun ikke har det så godt.
Men sjovt at køre lidt race med gutterne!
I Jaderberg forlod jeg gruppen for at købe cola’er i et supermarked. Jeg havde i den grad trængt siden jeg vågnede!
Tilbage på pladsen gik snakken på vanlig vis. Corona er selvfølgelig et
samtaleemne som hele tiden dukker op. Alle er trætte af det. Halvdelen
forbander begrænsningerne langt væk og synes som jeg at meget af det er
en dårlig løsning - ingen forstår rigtigt hvorfor det er nødvendigt med
så voldsomme tiltag med tanke på hvordan statistikkerne ser ud. Sjovt
nok virker det som om tyskerne generelt er underinformerede og egentlig
bare følger reglerne på sædvanlig tysk maner, uden at stille spørgsmål
ved rigtigheden.
Det hele er "zum Kotzen" som Martina udtrykte det. Jeg er helt enig.
Helmut, som egentlig skulle stå for det tyske Morinitræf i år, havde
taget en stor stak t-shirts med som han havde fået lavet til det nu
aflyste træf. Vi købte stort set alle en. Jeg tænker de fleste,
simpelthen for at han ikke skal stå med udgiften alene. Om fjorten dag
skulle det udsatte træf have foregået, men som så alligevel endeligt
måtte aflyses. Helmut har dog sagt at "han vil være på pladsen hvis
nogen skulle finde på at kigge forbi!" Vi er en del som tager denne
opfordring op. Men officielt bliver det selvsagt ikke et Morinitræf.
Men som sagt: snak og hygge om bål resten af aftenen. Jeg har stået
meget og lyttet til rejseberetninger - for fa’en hvor har folk oplevet
meget. Jeg føler mig i den grad uerfaren!
Jeg er dog gået i seng nu. Lidt tidligt, men er simpelthen for træt.
6/9 - 22.02
Km: 76767 - Ellrich
Jeg vågnede tidligt for en gang skyld, men jeg var også tilbageholdende
med alkohol og gik som sagt tidligt i seng. Søndag er jo altid sådan en
lidt sær dag. Folk skal hjem, men ingen har lyst til at køre fra
selskabet, så man hænger lidt ud indtil man ikke synes man kan trække
den længere. Der plejer at være en der tager hul på bylden og så kører
alle næsten samtidigt.
Lidt over middag kørte jeg så afsted, efter at Stefan havde taget teten.
Jeg havde kigget vejrudsigt og ville bare køre i retning af hvor vejret
var godt. Første mål jeg således satte retning mod var Kassel. En
halvtreds kilometer derfra kunne jeg se at vejret ikke så så lovende ud
som meteorologerne havde sat i udsigt, så jeg genovervejede og det blev
så til at jeg kørte mere mod øst.
Ruten var ny for mig det meste af vejen. Jeg synes dog ikke der var så
meget spændende at se, men det var fedt at bare køre igen. Det har i
den grad været savnet.
Jeg havde håbet at varmen ville stige bare en smule ved at komme
længere ned, men temperaturen og vejret var stort set det samme hele
vejen.
Til gengæld blev jeg nærmest lidt overrasket over at se bjerge da de
pludselig dukkede op - selvom jeg netop havde valgt at styre i retning
af dem. Men det var så dejligt at se og ikke mindst mærke
forventningens glæde ved at køre ind mod foden af bjergene og så
forløsningen ved endelig at komme op og køre på de snoede veje.
Tornerose volder mig kvaler, dog! Der er flere ting som bare ikke er
godt. I foråret skiftede jeg motor. Den motor som egentlig hører til
hende havde jeg endelig fået renoveret og tunet lidt mere, men da jeg
fik den sat i, sagde den bare ikke godt - faktisk ganske forfærdeligt.
Den anden motor blev altså sat i igen. Undervejs havde jeg haft det
hele skilt og samlet flere gange og sidste gang havde jeg åbenbart
glemt at spænde efter - og da jeg på denne tur nåede lidt forbi Kolding
opdagede jeg at den ene manifold sad løs. Fik dog skruet den fast igen,
men jeg har en mistanke om at det har medført en lidt brændt ventil
eller et løst ventilsæde som giver de startproblemer jeg nu kæmper med.
For det er næsten blevet hver gang at den driller. Grunden til at jeg
har haft svinghjulet mistænkt er at den også har ladet dårligt. Jeg
skiftede som nævnt batteri, fordi det andet var færdigt, og med
ladeproblemer med det nye, kunne jeg se en sammenhæng med svage
magneter. Det viste sig dog at det var stelkablet som var knækket og
som periodisk alligevel gav forbindelse. Det blev løst med en
kabelstrip.
Den smider også olie ud ved pickuppen og ikke nok med det, så er ene
forrør revnet to steder, så den siger heller ikke kønt. Jeg må se om
jeg kan lokke Elisabeths Lars til at svejse for mig igen. Mangler jo
stadig udstyr til selv at kunne svejse i rustfri.
Nå, men endnu værre er det at jeg har dummet mig helt vildt! - Jeg har
slået lejr på den anden side af nationalparken i Harzen og har altså
kørt tværs gennem (hvor der stort set ingen trafik var) - fedt!!!
Lejrpladsen er inde på en grusvej væk fra hovedvejen. Da jeg kørte ind
skulle jeg uden om to store sten og her opdagede jeg ikke lige at der
var et dybt mudret spor. Fordækket gled i sporet og jeg kunne ikke nå
at fange Morinien, så vi landede på siden begge to. Ikke så slemt
tænkte jeg, for jeg var jo stødpude mellem Morini og jord og jorden var
ret blød. Men da jeg fik rejst Tornerose op, opdagede jeg at
gearpedalen nu vendte bagud og var knækket. "Gode dyr rådne", men jeg
udtænkte hurtigt en mulig løsning: jeg kunne bytte rundt på gear og
bremsepedal. Bremsen kunne jeg jo godt undvære, så det blev sat i værk.
Efter en time i tusmørke var der så byttet rundt og jeg fik det endda
lavet så jeg til nøds kan bruge bremsen også.
Men sådan noget pis - et sekunds uopmærksomhed og så ligger man og spjætter rundt under en motorcykel!
Nå, rejsen (kort som den nu bliver) fortsætter ufortrødent i morgen. Nu
vil jeg sove. Trænger til det oven på dagens udfordringer.
7/9 - 16.37
Km: 77036 - Omkring Wolfsburg
Første rigtige pause - bare for at holde pause.
Jeg får mig en plade Milka Luflée. Det er blevet lidt af et hit for
mig. Det er så også det første jeg får at spise siden i går morges. Jeg
åd (og drak) som en gal i weekenden, så jeg har ikke været sulten før
nu. Jeg har heller ikke drukket noget siden, men nu begynder tørsten at
melde sig. Jeg må lige finde noget næste gang jeg skal tanke.
Jeg frøs hele natten, selvom jeg havde klædt mig godt på. Om natten tog
jeg lidt mere på - det hjalp lidt. Jeg sov altså ikke så godt og
vågnede også tidligt. Førsøgte dog at rævesove lidt om morgenen ind til
jeg kunne fornemme solstråler ramme teltet.
Jeg fik pakket; lige tjekket om det jeg havde lavet i halvmørke nu også
var holdbart og kørte så afsted. Jeg fandt en vandpyt og noget græs så
jeg kunne tørre dækkene af for mudder. Jeg har en gang prøvet at
skride ud pga fastklistret mudder! Og jeg skulle være klar til
dagens første mål - nemlig Kyffhäuser. Knap 40 km kørsel og jeg var
der. Jeg kørte en del gange op og ned ad bjerget og sendte det
obligatoriske billede til Ejvin derfra.
Jeg har jo mange gange haft Kyffhäuser som sæsonstart og det er altid
godt til lige at få støvet evnerne godt af oven på vinteren. I år blev
det så sæsonafslutning. Så går det måske ikke fuldstændig i glemmebogen
til næste år!
Jeg har kørt max snoede veje hele turen. Når det er så kompakt en tur,
skal hver km udnyttes. Jeg er da også kommet lidt i zen med det at køre
igen. Med de få ture jeg er kørt derhjemme er jeg ikke rigtig nået
derhen. Der skal helst en større tur til, som så egentlig gør at
følelsen holder sig hele året ud - også selvom turene kun er korte
resten af året. Vinteren slår det lidt i stykker pga glat føre og
selvsagt langt færre km.
Nå, pladen er guffet. Nu vil jeg fortsætte. Jeg sigter mod Holstenske
Schweiz, så må vi se. Vejret holder fornuftigt. Der er lige til den
kolde side når solen forsvinder bag en sky. Men jeg har nu siddet i
solen ved en å og nydt varmen, så der er tanket op.
7/9 - 17.35
Km: 77178 - Hohnstorf
Jeg er i gang med en af mine favorit-discipliner. Denne gang
luksusversionen: Jeg sidder foran et supermarked og spiser. Det er en
Edeka hvor
jeg lige har købt mig en længe ønsket cola. Lige over for er der en
lille grillbiks. Her har jeg fået min absolut favorit-fastfood: Döner!
Det er så ærgerligt at man næsten ikke kan finde det i Danmark.
I øvrigt, da jeg kørte fra sidste stop havde jeg glemt alt om at jeg
ikke kun skulle tanke sol, men også benzin. Jeg kom en kilometer, så
løb den tør - og jeg var allerede på reserven! Det lykkedes mig dog at
skvulpe den sidste rest ned til karburatorerne og køre tilbage hvor jeg
kom fra - hvor der heldigvis var en tankstation!
Nå, total lækker Döner. Kan stærkt anbefales hvis man kommer i nærheden. Elbe-Imbiss hedder den.
7/9 - 21.07
Km: 77213 - Göttin
Sikke en Morinitour! Verdens korteste, men nok med flest problemer undervejs. Nu er mit koblingskabel sprunget!
Da jeg kørte fra Döner-butikken kunne jeg mærke at en eller to af
trådene knækkede. Jeg tænkte at det nok ville holde hjem, så jeg
fortsatte ufortrødent igen. Jeg havde besluttet at finde et sted at
sove, og langt nede af en grusvej ved en sø, gjorde jeg holdt for at se
om det var muligt. For så vidt var det fint, men der holdt to biler, så
jeg tænkte at jeg ikke kunne snige mig hen på den fine plads lige ned
til vandet uden at vække alt for megen opmærksomhed. Derfor valgte jeg
at køre videre. Jeg starter Morinien, trækker koblingen, sætter den i
førstegear...og så sprang kablet! Mens jeg stod og overvejede
situationen kom de to hundeluftende bilister tilbage og da de var kørt,
trillede jeg hen på den udsete plads. Efter lidt prøven frem og tilbage
(og endnu en gang at forbande Leatherman’ens elendige kvalitet) fik jeg
lavet en løsning ud af de stumper jeg har med, som forhåbentligt holder
hjem.
Men nu skal jeg altså sove et smukt sted. Så fint nok at det lige var
her det sprang. Men nu gider jeg altså heller ikke have flere problemer
undervejs.
...
Ha, jeg har lige opdaget at jeg er ved Güster. Faktisk lige på den
anden side af søen hvor vi Morinister før har mødtes til italienertræf
hvert efterår. Troede jeg var langt mere øst på. Holger bor 10 km
herfra, så egentlig kunne jeg have kørt over til ham og få det lavet,
men nu er jeg træt og lavet er det jo.
Noget andet er også at jeg faktisk gerne vil "være mig selv". Jeg tror
jeg er kørt lige forbi mindst ti Morinisters boliger og har hver gang
haft lidt dårlig samvittighed over ikke at besøge dem. Men jeg har bare
haft brug for at være alene afsted og kun skulle køre fra sted til sted
uden noget decideret mål og med. Jeg har ladet vejrudsigten bestemme
retningen og TomTom’en hvilke snoede veje jeg skulle tage. Derfor aner
jeg heller ikke hvor jeg har været. Jeg har været mange nye steder,
hvilket har været fedt, og så er jeg til min overraskelse ind i mellem
kommet på veje som jeg kender i forvejen. Jeg har vist kun haft tre
retninger ind til videre at køre efter: Kassel, Kyffhäuser og nu sigter
jeg efter Grebin for at få Norberts "Hausstrecke" på hjemvejen.
Når TomTom’en viser vej ad max snoede veje kommer man uden om de større
byer og på ganske små og "ubetydelige" veje, og jeg har således næsten
ingen trafik mødt. Følt har der max været en bil for hver ti kilometer.
Det er jo altid fedt, men lige nu falder det særligt i tråd med ønsket
om bare at "være mig selv".
8/9 - 20.32
Km: 75757 - Hygind
Det var igen koldt i nat. Da jeg lagde mig til at sove var det varmere
end i går. Det er faktisk blevet varmere jo mere jeg er kommet nord på
- helt uvant! Men i nattens løb blev det alligevel temmelig koldt, så
søvnen var ikke fyldestgørende. Jeg trak den alligevel til halv ni med
at få pakket. Jeg havde set at der ved nitiden skulle blive nogenlunde
vejr, så det var planen at køre afsted der.
Egentlig havde jeg lidt ideer om at køre en sløjfe omkring
Schwerin-egnen og tage endnu en overnatning undervejs, men efterhånden
ville jeg gerne hjemad. Især med tanke på de tekniske udfordringer der
havde været. Min iPhone har også fået en defekt. Har i perioder
"telefonisk" ikke fungeret og kameraet gør mærkelige ting - heldigvis
har TomTom-app’en fungeret upåklageligt, hvilket jo er ret afgørende
for turen. Desuden skal vejret vist blive dårligt i morgen og her til
aften så det ud til at blive godt, og derfor blev valget at køre
direkte hjem…men altså stadig ad snoede veje.
Som nævnt sigtede jeg mod Norberts "Hausstrecke". Der blev kørt med så
lidt kobling som muligt, for at skåne kablet. Det var sikkert ikke
nødvendigt, men hellere på den sikre side. Vejene er fantastiske på de
kanter. Som mål for en MC-tur er det helt klart anbefalelsesværdigt.
Omkring Eutin begyndte det med lidt støvregn, og da knæene på bukserne
skiftede farve fra lyseblå til mørkeblå, var det tiden at få regnbukser
på. Jeg valgte dog i stedet at holde en pause. Tog ind til et
indkøbscenter i Eutin, købte en cola og lidt chokolade. Her stod jeg og
ventede på opklaring, og kiggede på de menneskelige aktiviteter. Igen,
trist at se hvor meget Corona fylder. Det lægger bare en dæmper på alt!
Det er særlig slemt i Tyskland med de effin’ mundbind. Og når man sådan
ser hvordan de bliver anvendt i praksis, forstår man hvorfor de mere
elaborerede analyser viser hvorfor det direkte er kontraproduktivt med
dem: En ud af måske halvtreds bruger dem korrekt - resten gør lige
nøjagtig de ting som myndighederne advarer imod, og som faktisk skulle
forøge smittespredningen. Jeg har stort set ikke lyst til at gå ind nogen
steder pga de mundbind - og ikke pga af dette eller fordi jeg
selv absolut ikke bryder mig om at have det på, men mest fordi hele "scenariet" både er
dumt og frygteligt at se på. Mine nødvendige butiksbesøg bliver altså yderst
korte. Men så sparer jeg da de penge!
Da himlen blev en anelse lysere fortsatte jeg og kort efter begyndte
solen at titte frem. På Norberts "Hausstrecke" var vejene dog stadig
våde, så der blev kørt forsigtigt - og oven i var sidste tredjedel
spærret pga vejarbejde, men så fik jeg igen nogle nye og spændende veje
at se. Da jeg nåede Kiel var alt tørt, men til gengæld var der kø
igennem (pga vejarbejde). Det var første gang jeg sådan rigtig mødte
tæt trafik i større stil - og lyskryds og sådan noget. Kiel plejer man
ellers næsten at kunne køre igennem med 100 km/t. Slemt var det dog
ikke og snart var jeg igen ude på de små veje mod Missundefærgen. På
den anden side af Slien mod Flensborg er et af mine yndlingsstræk. Det
var en af de første opdagelser jeg overhovedet gjorde på mine
Moriniture - og det er stadig til stor fryd for mig.
Sidste stop inden grænsen var i Harrislee, hvor jeg lige var inde ved
Polo for at købe et nyt nødsæt med kabelstumper - så jeg har hvis et
gas- eller koblingskabel skulle gå til på en kommende tur. En
baglygtepære blev det også til - den var også gået undervejs 🙄. Og så
købte jeg en del (=lidt for meget) slik i Skandinavian Park. Jeg har
haft meget lidt oppakning med, så jeg "kom til" at ydnytte den megen
ekstra plads 😬
Grænsen blev krydset på min "smuglervej". Alt så ud som det plejede før
virus-panik, så det var da dejligt at se - selvom man altid kører langs
"vildsvinehegnet" med en vis flovhed over dansk tåbelighed og, i mangel
af bedre beskrivelse, dårlige manerer.
TomTom’en fandt endnu engang nye veje op gennem Jylland og snart var
jeg hjemme. Jeg var ikke køretræt - for så vidt kunne jeg have fortsat
mange km endnu, men da jeg først fik pakket ud, kunne jeg godt mærke at
det vist var på tide at hvile. Jeg klaskede fuldstændig sammen på sofaen og fik mig ikke rejst igen.
1877 km blev det til. Ikke det store i år, men jeg håber at tage stærk
revanche næste år, hvis ellers folk generelt, myndigheder og politikere
skruer lidt ned for panik og forbud. Og uanset alle problemer og
fortrædeligheder en dejlig og på det nærmeste nødvendig tur!
Beklager det begrænsede antal billeder, men jeg har stort set kørt uafbrudt, så derfor ikke meget at fremvise
|