Morinitour 2017
På mange måder kunne jeg have gentaget prologen
fra sidste år, men så alligevel ikke, for det har været en lidt
mærkelig optakt til årets tour. Der har som vanligt været en masse jeg
skulle nå, men alligevel har jeg haft en slags tidsoverskud. Jeg skulle
måske bare indkopiere mit opslag desangående på min væg på facebook. Det
kan måske forklare hvad der har været i gære!:
"Jeg prokrastinerer og prokrastinerer (altså det som nogle
fejlagtigt kalder at lave overspringshandlinger ☺️ ). Men altså i en
positiv forstand.
Jeg skulle egentlig have været afsted på tur for flere dage siden.
Har sagt farvel til utallige mennesker. Men jeg bliver ved med at
udskyde afgangen. Egentlig fordi jeg havde bestilt dæk til Morinien,
som skulle på for overhovedet at kunne køre turen. De kom senere end
regnet med, så derfor første udskydelse. I går kom de og de er kommet
på, men jeg kan ikke rigtig få mig nosset sammen til at få pakket og
komme afsted!
Jeg har grundet lidt over hvorfor, og tror det er en kombi af lidt
vel meget rod i foråret, en lettere udeblivende udlængsel og ikke
mindst at jeg har det så helt fantastisk godt lige nu hvor jeg er. Jeg
bliver hele tiden lokket af uimodståelige tilbud fra familie, venner,
bekendte; af skønne (danse)arrangementer, hyggeture, sammenkomster,
dejligt dansk sommervejr og smuk natur - Og ikke mindst: Glæden over
bare at være til i min lille skæve, faldefærdige oase; mit hjem og mit
liv hvor jeg er nu, er så stor, at jeg ikke rigtigt har lyst til at
forlade den - ikke en gang kortvarigt.
Nå, men altså, hvis du støder på mig, selvom jeg har taget afsked
med dig, så er der altså ikke noget galt, tværtimod! Og hvis jeg
pludselig rapporterer fra Syden, så er alt også godt!"
Ja, sådan har jeg haft det, og jeg har faktisk skulle gå og tvinge mig
selv til at komme afsted, med formaninger om at jeg vil fortryde hvis
jeg ikke gør, og prøve på at minde mig selv om hvor sjovt det faktisk
er
til det italienske træf, hvor fedt det er at køre i Italien og hvor
herlig den italienske kultur er!
23/05 - 20.35
Km: 36803 - Hygind
Prolog:
Turen går som altid til det italienske Morinitræf. Min plan var at
tage til Sienna først på turen, gennem mit elskede Cinque Terra og så
slutte af ved træffet. Grunden til at det skulle blive på den måde i år
og ikke med det tyske træf som afslutning, er at jeg skal hjælpe til
ved det tyske træf - Jeg er en slags "æresmedlem" af det hamborgske
Morini-stambord ;o), som i år står for træffet. Jeg skal således til
det tyske træf med bil og campingvogn, så der er en ekstra bil til
transport af varer. Jeg kører altså fra det italienske træf direkte
hjem og tager så til det tyske et par uger efter!
Men altså på grund af al den prokrastinering, bliver det nok ikke til
turen til Sienna, men "bare" lidt zigzaggen i Norditalien på vej til
træffet. Men lad os nu se hvordan det hele vil udspille sig!
Billeder er som vanligt en forkælelse her første dag. Det
kommer
der ikke
fremover - ikke før jeg er hjemme igen. Det er simpelthen for
omstændigt at
uploade undervejs.
Et par af grundene til den omfattende prokrastinering: Smuk
natur og dejligt vejr med overnatning under åben himmel
|
25/05 - 00.35
Km: ca. 37300 - Rätzlingen
Det bliver kort, er træt!
Jeg har vist kørt knap 500 km. Glemte at tjekke km-standen. Jeg skal
prøve at huske det i morgen.
Er som vanligt hos Gunar i Rätzlingen - som aflyste aftenens aftaler
for at modtage mig - mig, som havde givet en halv dags varsel. 🙄
Har siddet i udestuen, drukket øl og snakket med Gunar om løst og fast
indtil midnat - det var det jeg drømte om, så det kan ikke være
bedre!!!
Turen var fantastisk. TomTom'en fandt nogle nye og dejligt snoede veje.
Igen må jeg undres over folk der klager over Nordtyskland.
Tornerose, ja, der er for meget at fortælle, så det må blive når jeg
har mere tid og overskud! Men det er mest godt.
25/05 - 23.55
Km: 38027 - Inning am Holz
Hvor er det dog fantastisk. Endnu en dag med skønne veje og stadigt
bedre vejr.
Er igen for træt til lange historier, men er altså landet hos Christine
og Klaus - denne gang med endnu mindre forberedelse. Jeg dukkede
simpelthen bare op og de var heldigvis hjemme. Ikke nok med held og
gæstfrihed, de venter simpelthen besøg af Kersten og Geli i morgen, så
jeg har naturligvis taget imod invitation til at blive her endnu en
dag!
Nå, der skal soves, skal der - har været i sadlen i 11 timer i dag. Det
kan mærkes i måsen ;o)
26/05 - 14.35
Km: 38027 - Inning am Holz
I dag har jeg siddet i sidevogn. Det er første gang siden jeg var helt
lille. Min far havde en NSU Superfox med sidevogn inden familien blev
lidt for stor til at det kunne fungere. Jeg kan kun svagt huske det, og
jeg ved ikke om det er skjulte minder der kommer frem, men jeg synes
altså det var sjovt at sidde ved siden af i dag.
Jeg ville til den nærmeste Louis for at købe overtrækshandsker - jeg er
simpelthen træt af de et-eller-andet-tex-handsker. De holder en sæson,
så er det slut med at være vandtætte - så nu bliver det altså old
school ;o) - og nu skulle det altså være, selvom det på ingen måder
tyder på regn, men jeg ville ikke gentage fejlen fra sidste år med at
vente til den næste, eller den næste, eller den næste forhandler og så
ende med at være våd, kold og "blind" hele turen. (Jeg skulle have haft
købt et pin-lock inderviser)
Men altså Klaus foreslog først at vi kunne følges og så siden at vi da
bare kunne tage en af hans motorcykler. Så jeg var altså ude at køre Le
Mans III - Sjovt! Jeg kom til at tænke på Manfred som meget har været
medkører i sidevognsrace - Jeg har nemlig undret mig over hvorfor han
havde lyst til det, men det forstår jeg godt nu.
Jeg fik i øvrigt et par sorte latex-handsker. Og nej, ikke en gang med
god fantasi er de på nogen måde sexede
26/05 - 16.00
Km: 38027 - Inning am Holz
Lidt om turen i onsdags, mens jeg sidder døsig i solen og venter på
Kersten og Geli: flot, men blæsende vejr at køre afsted i. Trafikken
flød som var det på bestilling og jeg kom på delvis nye og delvis
kendte snoede veje. Som altid begyndte jeg dog med en tur over Schlei
med Missunde-færgen. Da jeg var halvvejs Rätzlingen, holdt jeg en lille
pause og fik noget mere tøj på - Det var alligevel koldere end vejret
umiddelbart så ud til. Og jeg fik skrevet til Gunar hvornår jeg regnede
med at være hos ham.
På grund af mit vægelsind mht afrejse, har jeg ikke ville aftale noget
med nogen, og har så satset på at jeg kan være heldig at folk er
hjemme.
Jeg havde skrevet til Gunar at jeg nok ville komme lidt sent, men
egentlig bare havde lyst til at sidde i havestuen og drikke øl med ham
- som vi plejer. Han svarede at han egentlig havde en aftale, så han
skulle lige snakke med Sylvia om hvordan og hvorledes. Onsdag morgen
skrev han så: "komm einfach" - Han havde så meldt afbud til det andet.
Så føler man sig altså priviligeret!
20:30 var jeg hos ham, og jeg blev straks budt på mad. De havde selv
spist, men fandt lidt frem til mig. Og derefter gik snakken.
På køkkenbordet lå en styrebox til en Corsaro, som han skulle til at
programmere. Den var til Klaus, så jeg sagde straks at jeg da bare
kunne tage det med, da det var næste stop på ruten. Så det blev pakket
ned - så var det spændende at se om de var hjemme. Jeg havde forsøgt at
ringe og skrive mail, men ikke fået svar ind til da. Så hvis det gik
helt galt, ville jeg smide den i postkassen eller hos en nabo.
Jeg kørte i øvrigt "forgæves" i går: Jeg har lettet tre primærdrev for
en der hedder Ulf og som bor på ruten. Ham har jeg heller ikke kunne få
fat på. I går morges kørte jeg så forbi, men han var ikke hjemme, så
jeg lagde dem et skjult sted.
Mens jeg gjorde klar til at køre videre, kørte Dirk forbi. Han bor
nærmest ved siden af. Jeg forsøgte at indhente ham, men han forsvandt
rundt om et hjørne og han var ikke på vej hjem i hvert fald.
Turen igår var lang. Begyndte koldt, men over middag tittede solen frem
og det blev stadigt varmere. De sidste 100 km var jeg træt og øm, så da
jeg ankom til et tilsyneladende tomt hus hos Christine og Klaus, var
jeg lidt slukøret. Der var ingen der åbnede da jeg ringede på, så jeg
gik ind til naboen, som holdt fest, for at aflevere styrebox'en. Naboen
mente bestemt at de var hjemme, så jeg prøvede igen dørklokken - og
denne gang var der gevinst. En meget overrasket Christine tog imod og
en meget glad Klaus ligeså! Det er altså dejligt, når man er velkommen.
Turen gik over Harzen og, havde jeg nær sagt, selvfølgelig Kyffhäuser
hvor det obligatoriske "drillebillede" til Ejvin blev taget og sendt.
Indtil Kyffhäuser havde jeg været lidt bagud med det hele, men det
lille bjerg er fantastisk til at vække en, og derefter var der
ordentlig flow i kørslen.
I øvrigt var det "Vatertag" i går. Et fænomen jeg ikke kendte til. Men
det er noget med at mænd i flok går rundt og drikker sig fulde dagen
igennem, så overalt stødte jeg på små grupper af mænd på landevejene
som gik med en lille trækvogn fyldt med øl.
Da det selvsagt var helligdag, var alle de mere populære steder fyldt
med motorcyklister. Kyffhäuser var selvfølgelig proppet. Jeg talte ikke
mindre end 15 danske motorcykler på stedet - og det lod også til at det
var dagen, hvor man skulle lufte sine øst-totaktere: jeg har aldrig set
så mange MZ'ere og Simson'er på én dag! Det var lige før at jeg kunne
lugte de gamle dage i Østtyskland, hvor der var en konstant olietåge i
luften!!!
På Kyffhäuser fik jeg også snakket med en Corsaro-kører som aldrig
havde hørt om de Morinifællesskaber som for mig er så naturligt at
kende til. Jeg lavede lidt reklame for ital-web og træffet i Hamborg!
Det var vist nogenlunde turen ind til videre. Nørderierne om Tornerose
gemmer jeg lidt. I dag har jeg vist fyldt rigeligt i dagbogen!
27/05 - 12.14
Km: 38041 - et sted på landevejen
Tornerose: jeg har jo i år lavet en del for at forbedre
køreegenskaberne. Afstivning af bagsvingeren og lavet forbedrede
forgaffeldæmpere og monteret "cartridge emulator valves" (beklager har
ikke et dansk navn). Hvem der følger min youtube-kanal, ved hvad det
drejer sig om. Bagtil er det svært at sige hvor meget det har hjulpet,
så det er nok mest subjektivt at jeg føler den er blevet mere rolig.
Noget af det er nok også skiftet til en lavere viskositet i dæmperne.
Foran er det en verden til forskel! Jeg troede i starten at der måske
var lidt placeboeffekt, men senest da jeg nåede omkring Gunar - og de
hårdtslående brostensveje, fik jeg bevist at der er tale om en
revolution. Alle de ellers betonhårde slag op gennem styret er
forsvundet. Og udover dette ER den altså bare blevet langt mere stabil
i sving. Indbremsninger i hurtigere kurver på ringe asfalt er i den
grad blevet bedre og selv hårde opbremsninger er blevet væsentlig
kortere.
Når vi er ved bremser. Jeg har jo (ses igen i videoerne) lavet
hovedcylinderens stempel mindre og det er altså også en klar
forbedring. Selv de hårdeste opbremsninger klares med to fingre og
serpentinkørsel kan udføres med langt større præcision. - I øvrigt
måtte jeg skifte et stempel i venstre forreste kaliber. Det var irret
og blevet utæt. Jeg måtte for nylig køre fra Odense hjem uden forbremse
fordi bremsevæsken var løbet ud.
Det er i øvrigt samme kaliber, som jeg første år jeg var i Italien også
måtte skifte stempel på i den anden side. Det var det år jeg mødte
Marco og det var hos ham jeg fik nyt stempel.
På turen har der været lidt småproblemer. Igen et løst topdæksel, men
denne gang opdaget i tide. Jeg har ellers repareret gevind og sat ny
pakning i, men jeg skulle nok have spændt efter efter de første ture -
ikke mindst fordi motoren stadig vibrerer meget. Det irriterer mig
lidt, for jeg synes jeg har gjort hvad jeg kunne for at forhindre det.
Jeg har overvejet at lave noget hvormed jeg kan afveje krumtappen
dynamisk.
Af sikkert samme vibrationer er en af skruerne til
udstødningsvarmeskjoldet knækket. Jeg troede den var rystet løs, men da
jeg kiggede på det i Klaus' flotte værksted, opdagede jeg at den var
knækket. Siden han nu har ordentligt værktøj, fik jeg den boret ud og
skåret nyt gevind. Spændende om det så holder! Jeg har for en
sikkerheds skyld beholdt den midlertidige løsning jeg havde fundet på:
opbinding med en stump kabel-inderwire.
Tændingen har jeg også måtte stille lidt frem. Jeg ved ikke om jeg
alligevel har lavet lidt forkerte markeringer på svinghjulet efter jeg
har lettet det - i hvert fald har den tændingsbanket en del.
Bortset fra det, så kører den fint. Og som sagt er den en stor
fornøjelse med de forbedrede køreegenskaber - Nogle gange tænker jeg
på, hvordan mange Morinikørere får ufattelig lidt ud af den fantastiske
motorcykel - selv uden de forbedringer jeg har lavet. Jeg har kørt på
Morinier, hvor jeg kunne ønske for ejeren at han i det mindste bare fik
lavet tingene i orden til standard, så han kunne opleve hvor velkørende
en motorcykel det er!
Nå, jeg skriver dette men jeg venter! Jeg er kørt tør!! Jeg var klar
over at det var lidt tæt på, men havde udset mig en tankstation jeg
skulle tanke på. 500 m før løb jeg tør! Trækker så derhen og finder ud
af at der kun er diesel at få. Lige samtidig kører en Passat forbi og
en yngre gut råber ud af vinduet om han kan hjælpe. Jeg forklarer og
han siger straks: jeg kører lige hjem og henter noget. Det tager en
halv time! - Han er selv Harley-kører og tager ofte på tur i
Skandinavien. Et citat falder mig ind (fra en musical, hvad ellers):
"You can always depend on the kindness of strangers".
27/05 - 22.24
Km: 38473 - et sted ved en anden landevej nord for Belluno
Jeg sidder og får mig en flodkold øl, en bayersk pølse og en bretzl.
Inden længe kryber jeg til køjs i mit telt. Glæder mig meget til at
sove i telt.
Øllen og maden har jeg fået af Nick, altså gutten der hentede benzin
til mig. Jeg fik 5 liter benzin og så havde han de bayerske
specialiteter med. Penge ville han ikke høre tale om. I stedet fik jeg
en lille klokke, som jeg skulle montere på min motorcykel - en såkaldt
karma-bell. Næste gang jeg så hjælper en MC-kører i nød, skal jeg give
den videre. Sød tanke, så det vil jeg da gøre.
Han tog et billede af mig, som han allerede har sendt til mig via
WhatsApp. Jeg gav ham mit kort og selvsagt en åben invitation, hvis han
kommer i nærheden af Hygind.
Igår kom Kersten og Geli jo også på besøg hos Klaus og Christine.
Christine som havde været i løbende kontakt med dem, havde ikke sagt
noget om at jeg var der, så det var meget sjovt at se deres ansigter,
da de så mig. Det er meget rørende at føle sig, ja, jeg vil tillade mig
at bruge ordet: elsket! Det er selvfølgelig gengældt, men skønt at få
det bekræftet på sådan en måde.
Kersten har købt en gammel Hanomag Henschel, sådan i
"rugbrødsstørrelse", som er udstyret som campingbus. De havde været til
bryllup hos hans søster som bor i området, og holdt så ferie i samme
forbindelse. Fed bus, var sådan set det jeg ville frem til - igen
glemte jeg at tage billeder!
Det var altså total hygge hos Klaus og Christine, men jeg ville jo
videre, så i morges ved 10-tiden trillede jeg afsted og havde kort
efter den lille "episode". I øvrigt var et af emnerne for snakken i
går, at de bedste oplevelser man havde haft på rejser, netop var når et
eller andet gik galt. Vi kunne sidde og remse den ene historie op efter
den anden om hvordan vi havde mødt søde og hjælpsomme mennesker som
havde inviteret os ind i deres liv på en eller anden måde!
Videre gik det så med Passo di Giau som destination. I Østrig havde jeg
de snart sædvanlige ladeproblemer med iPhonen, og jeg forbandede Apple
langt væk over deres elendige ladekabler. Apple laver generelt rigtig
godt kvalitet, men deres ladekabler er simpelthen den værste omgang
lort, for at sige det lige ud. Jeg har haft to med, begge to som havde
tendenser til kun at ville virke når stikket vendte den ene vej. Først
gik det ene i udu og i dag så det andet. Jeg ledte altså efter et sted
at finde et. Tilfældigt kom jeg forbi en Louis, som dog ikke havde den
slags, men hvor jeg faldt i snak med en Virago-kører som forklarede
vejen til den nærmeste Media Markt. Her fik jeg så et nyt kabel, for
snart tiende gang!
Kort inden den italienske grænse holdt jeg for rødt lys ved vejarbejde.
Foran mig var en italiensk Harley-kører. Han drejede hovedet mod mig og
gav mig et skælmsk smil. Da der blev grønt skød han afsted og jeg lagde
mig bag ham - og jeg må sige at jeg blev noget videre forbavset over
hvordan han smed den rundt i svingene. Flere ganske stod gnisterne op,
når fodhvilerne skrabede i asfalten, men han havde rigtig meget styr på
det. Imponeret var jeg!!!
På et tidspunkt gav de modkørende signal til at sænke farten, og ganske
rigtigt, nogle km senere stod de med laserpistoler. Harleykøreren og
jeg blev vinket ind. Vi havde, mente jeg, sat farten passende ned. En
ung meget smuk kvindelig betjent ville se mine papirer - ja, jeg har
selvfølgelig ikke fået dem med. Jeg har ledt og ledt, men opgav til
sidst, med tanken "der går nok uden, det plejer det jo". Nå, jeg vævede
og vævede, at vi ikke rigtig brugte det i Danmark, fordi en nummerplade
sådan set er bevis nok på at den er forsikret og at politiet meget nemt
kan tjekke køretøjet - så jeg havde simpelhen glemt det, fordi det ikke
rigtig var vigtigt i Danmark.
Hun godtog væveriet - eller måske ville hun bare af med mig hurtigst
muligt, fordi jeg konfronteret med hendes yndighed, blev meget
flirtende og snakkesalig - jeg havde pludselig mange spørgsmål jeg
gerne ville have svar på. :D
Kort efter var jeg så i Italia! Og samtidig blev vejene rigtig
spændende. Jeg havde valgt en rute op til Passo di Giau som jeg ikke
tidligere havde været på og det blev til omkring 150 km med meget sjove
og ultrasnoede veje.
Kl 19:30 stod jeg så på toppen. Der var ganske få deroppe, så der var
helt stille. Og det var sågar varmt. Jeg plejer at småfryse deroppe, så
jeg hurtigt kører ned igen. Men idag stod jeg en halv time og bare nød
udsigten. Der er virkelig ufattelig smukt!
Jeg lagde så en rute i sydlig retning og kørte afsted. Besluttede mig
for at køre til 20:30 og så finde et sted at sove. Der bliver jo
tidligt mørkt, og ikke mindst mellem bjergene her.
Jeg er bare drejet fra hovedvejen ned mod floden der løber ved siden
af. Ikke noget fancy! Der er støj fra vejen og floden suser afsted, men
som jeg ofte har sagt, er der noget ved monotonien fra begge dele som
fordrer søvnen. Det skal blive dejligt at sove i telt. Det er også lidt
længe siden!
28/05 - 18.28
Km: ca 38650 - Padova
Endnu et overraskelsesbesøg og endnu en dejlig modtagelse. Jeg er nu i
Padova hos Marco. Jeg havde forsøgt at få fat på ham flere gange, har
brugt diverse medier og kommunikationsvejene, men ikke fået svar, så
igen var det et sats.
Jeg triller ved middagstid hen til hans lejlighed og kan se at han og
Sara ligger i haven og soler sig sammen med hunden Coco. Igen bliver
jeg mødt af åbne arme og glade ansigter. Sara har jeg ikke set før, men
sikke dog en skønhed, og hvor er hun sød.
Marco og jeg snakker som vanligt løs og bliver up to date med de
seneste ting der er sket i vores liv. Sara bringer kolde øl, varter op
og kommer med små bemærkninger i ny og næ. Efter et par timer spørger
hun om vi kan spise lidt pasta og så går hun op og kokkerer.
Umiddelbart sidder jeg og tænker at det virker som om 50 års
kvindefrigørelse er sat tilbage, men på en eller anden måde alligevel
ikke. Der er stor kærlighed og stolthed at se i det hun gør. Men sjovt
hvordan jeg alligevel kan føle mig lidt beklemt over at hun sådan
indtager husmoderrollen.
Turen hertil har været stille og rolig. Jeg sov længe - vågnede flere
gange tidligt og tænkte: nej, jeg tager lige en halv time mere. Klokken
var vist 10 inden jeg kom afsted, efter jeg i ro og mag havde pakket og
også lige nydt den knap så brændende morgensol.
Tornerose trængte til at få lidt olie. Motoren har alligevel smidt en
del - eller ædt det. Jeg kan ikke helt finde ud af det, men måske er
stemplerne og stempelringene alligevel lidt mere slidt end jeg troede.
Der er dog god kompression; den kører jo fint og benzinforbruget ligger
omkring 23 km/l - og så vil jeg ikke klage. Alt over 20 er rigtig godt
i min verden... Men jeg ledte altså efter et sted at få olie, hvilket
er svært en søndag. Jeg var i supermarkeder, som er det eneste der har
åbent. Var ved flere tankstationer, men de har også lukket i de
tilhørende butikker, men jeg fandt så endelig en tank som havde en bar
som var åben. Jeg spurgte tankmutter om hun talte engelsk, men hun
rystede på hovedet og pegede på en ung pige som stod og skrubbede nogle
køleskabsriste. Det viste sig at være datteren. Hun åbnede butikken og
efter lidt snak om olietyper, fik jeg den jeg ville have (hun brugte
den samme til hendes Punto - som i øvrigt var samme model som min).
Samtidig fik jeg et lille indblik i hendes verden: "Jeg arbejder
normalt ikke her. Jeg arbejder idag for min mor", sagde hun med lettere
foragt og himmelvendte øjne. Kort efter kørte en motorcykel ind på
pladsen, og hele hendes ansigt strålede, da hun sagde: "det er min far"
- Jeg lo i mit indre, for det virkede nærmest som taget ud af den mest
fordomsfulde film om italienere!
Lige nu får vi middagslur - eller rettere, jeg er selvsagt lige vågnet
fra den. Der blev (som vanligt) serveret vin til pastaen og det blev
jeg lidt døsig af. Marco har haft en hård arbejdsuge, så han trængte
også til en skraber. Sara havde allerede efter maden lagt sig til at
snorke på sofaen sammen med Coco.
Der har været snak om besøg hos "vingreven" Lele, som jeg tidligere har
været hos, men jeg ved ikke om det bliver til noget.
29/05 - 11.09
Km: 38708 - foran en Famila
Jeg holder pause. Har kun kørt 50 km, men trængte sådan til en kold
cola. Jeg sidder ved et af mine yndlingssteder: foran et stort
supermarked. Det er pisse uromantisk, men jeg nyder virkelig at se folk
gå ind og ud af butikken. Det er som om jeg får del i folks hverdag. Og
så er det i øvrigt sjovt at se hvordan hver femte lige stopper op og
kigger på Tornerose. Der synes altid at være et nostalgisk forelsket
blik i folks øjne, når de ser på den.
Colatørsten skyldes nok i høj grad gårsdagen, hvor jeg i den grad fik
del i folks hverdag. Turen til Lele blev droppet - middagsluren trak jo
ud, men om aftenen var jeg med ude hos Marcos forældre, hvor broderen
også var der, så hele familien, som jeg kender den, var samlet. Det var
lige hvad jeg kunne ønske, for selv om jeg måske ikke har snakket så
meget med dem gennem årene, føler jeg mig alligevel forbundet til dem.
Det er lidt som at komme hjem.
Marco grillede på sin nye gasgrill, hans mor spurgte mig ud om dette og
hint, hans far fyldte vin og mad på mig og humøret var højt. Der blev
snakket om religion, politik, skøn natur og fede veje i Italien og
Rumænien. Og så blev der selvfølgelig spist på vanlig maner. Det er
ikke så kønt, men utrolig charmerende og dejlig frit.
Marco og jeg var de sidste der gik fra bordet, efter de andre var gået
i seng. Vi gik så ned for at se Marcos nye værksted. Han er blevet
forvist fra sit gamle rum og har i stedet fået et der kun er en
tredjedel i størrelse. Det var han meget ked af. Derefter hjem til ham,
lidt yderligere snak om Morini og så i seng. Klokken var da omkring to.
Ved ottetiden var vi så oppe igen. Marco skulle arbejde, så vi fik
spist lidt morgenmad og jeg kom afsted, så han kunne komme igang med
dagens opgaver.
Jeg er på vej til Gardasøen. Jeg har tænkt mig at tage en overnatning
eller to på min sædvanlige campingplads i Lasize.
Oprindeligt ville jeg jo have været syd på til Sienna, men med den
knebne tid - ikke mindst fordi jeg tog en ekstra nat hos Klaus og
Christine - kan jeg ikke nå det, så jeg vil tage nogle ture omkring
søen i stedet. Noget andet er også, at økonomien er noget videre
kneben. Egentlig burde jeg nok ikke have været taget afsted, hvis
fornuften skulle råde, for jeg skal jo beregne en krone for hver to
kilometer jeg kører, så jo længere, desto mere gæld 😆 (også en grund
til afrejseudsættelsen). Men i tråd med at leve i nuet, måtte jeg jo
simpelthen afsted...Klaus sagde på et tidspunkt at han stort set hele
sit liv havde presset citronen - brugt den sidste øre og sågar sat sig
i gæld for at komme afsted på rejser - og som han sagde, havde gjort
det helt rigtige. Når det kommer fra en mand som så dramatisk fik
ændret sit liv (han er lam fra livet ned pga en motorcykelulykke), så
får tingene et helt andet perspektiv. Der
er altså kun nuet
at leve i. Det er det eneste der er sikret.
Nå, men lidt tænker jeg så alligevel på morgendagen - i det mindste
bare så meget at banken ikke spærrer mit Visakort! 😆
29/05 - 16.12
Km: 38808 - Camping Communale, Lasize
Jeg har idag været i sådan en yderst vanedannende tranceagtig tilstand.
Sandsynligvis som delvist resultat af at være i søvnunderskud og helt
sikkert pga den fantastiske varme - for fa'en hvor jeg nyder det.
Varmen omslutter og nærmest løfter hele kroppen. Det er lidt samme
oplevelse som at være neddykket i vand.
Jeg har kørt på nogle relativt store veje idag; det har til tider været
en stor overhaling og zigzaggen mellem bilrækkerne, og den tranceagtige
tilstand har i den grad været fantastisk. Det har været som om
storehjernen bare har været slukket og alt har været krop og signaler.
Biler, vejskilte, vejforløb; forhindringer af enhver art har slet ikke
været registreret. Det hele har været opløst til strømme, linjer,
kurver. Gjorde en bilist noget uventet, var det som om det aldrig nåede
at blive opfattet. Kroppen reagerede bare instinktivt og intuitivt. Det
er en helt ufattelig fed fornemmelse.
Glimtvis har jeg oplevet den samme fornemmelse ved at lave musik, men
jeg har aldrig været teknisk dygtig nok til at kunne fastholde det over
længere tid, for jeg har som regel skulle til at tænke midt i det hele:
hvilken akkord er den næste, hvordan er betoningen, hvad med tempoet
osv. Men på motorcykel (og i bil) kan jeg altså opleve og fastholde det
over længere til - det kan jeg også når jeg laver håndværk og ind i
mellem også med dans.
Jeg tog et smut ned over Vallegio sul Mincio på vej hertil. Jeg har
været der før. Det er sådan en lille smuk perle af en by. Sidst jeg var
der, var der proppet af turister, så jeg gad ikke gå ind i byen, men
nød udsigten oppe fra den bro der går uden for byen. Denne gang var der
ganske få og mest pensionister, så det passede lige til mig 😉 Jeg gik
altså en tur igennem byen. Meget charmerende!
Lige inden jeg nåede campingpladsen var jeg i den sædvanlige Lidl for
at købe brød, ost og skinke - og et par øl og sodavand. Jeg har kunne
konstatere at bortset fra to cola'er (og handsker og ladekabel) er det,
det første jeg køber på turen. Indtil nu er jeg blevet fodret (så
rigeligt) af venner, bekendte og søde fremmede mennesker - altsammen
noget der gavner den dårlige økonomi 😆
Jeg er blevet indskrevet, har spist, fået mig endnu en cola og sidder
nu ved stranden og nyder at slappe af. Sæsonen er vist ikke helt
begyndt, for her er ikke mange mennesker. Men det er nu meget rart med
lidt ro - nu jeg er i det filosofiske hjørne.
29/05 - 18.51
Km: 38808 - Camping Communale, Lasize
Endnu en gang må jeg nævne mine dejlige naboer!
Jeg ligger her på græsset og driver den af, da der tikker en SMS ind:
"Har du stadig din MacBook til salg?" - Jeg satte den gamle jeg havde
til salg, lige inden jeg kørte. Jeg gjorde den klar og stillede den
frem, hvis nu... Og minsandten om der ikke var en kvinde som gerne
ville købe den. Jeg fik skrevet til naboerne om de var hjemme og ville
hjælpe. Lena tog straks opgaven på sig! Så efter en større omgang
sms'en frem og tilbage, kørte køberen så til naboerne, Lena hentede
computeren hos mig og forestod så handlen. Prisen havde vi aftalt og
pengene blev overført med MobilePay (hvor er det genialt), så nu har
jeg lidt længere tid at løbe på inden min bankmand spærrer Visakortet!
😅
29/05 - 21.30
Km: 38808 - Camping Communale, Lasize
"Du kører da ellers aldrig den samme vej to gange - og nu er det tredje
gang du er her" - Jeg vender mig om og der står en dansker jeg ganske
rigtigt har snakket med tre år her på pladsen.
Hvor er det herligt at blive holdt op på ens egne udtalelser! Jeg har
ofte sagt at man bør undgå at bruge absolutismer - og se bare hvor det
bider mig i røven! Jeg må nok moderere, så: Jeg prøver så vidt muligt
at undgå at køre samme vej to gange i træk, med mindre dette er et mål
i sig selv. Noget af ideen med ikke at køre samme vej to gange i træk
er og har været, at finde de mest spændende veje, og der er man nødt
til at prøve sig lidt frem. Nu har jeg jo snart været over hele Italien
og der er altså nogle veje som jeg i den grad gerne vil køre igen og
igen. Ligesom det er med Missundeturen, så er eksempelvis Passo di Giau
og via Aurelia nogle af de veje jeg så vidt muligt vil køre igen og
igen, hvis jeg har muligheden for det. I morgen vil jeg således også
over på "SP9" der går fra Gargnano til Idro, for den er simpelthen så
sjov.
Men altså ham herren, der kunne huske mig og alt det vrøvl om Morini
jeg tidligere har fortalt, overraskede og udfordrede mig på denne
herlige måde.
Vi fik en længere snak om dette og hint - og han og konen, som sluttede
til, havde nogle gode tips til campingpladser, der har en slags
"quick-camping", hvor man til stærkt reduceret pris kan komme sidst på
dagen og så køre tidligt om morgenen. Det er den slags jeg har ledt
efter, da jeg sjældent har brug for andet og er for nærig til at betale
for noget yderligere som jeg aldrig bruger.
Men altså hyggelig snak og sjovt med sådan et gensyn.
Det er ved at blive mørkt, så jeg går nok tidligt i seng. Er som nævnt
i søvnunderskud, det har været en sjov begivenhedsrig dag, trods, eller
måske netop på grund af, det meget langsomme tempo - og jeg glæder mig
til turen i morgen. Tror den bliver god!
30/05 - 21.45
Km: 39154 - Trivio Fuentes
En Carabinieri kører op siden af mig foran den Lidl jeg holder ved. Jeg
har lige fået hjelm på og skal til at køre. Vinduet bliver rullet ned:
"where are you from" - "I'm from Denmark" - "All the way from Denmark".
Jeg nikker. "All the way with Moto Morini - tremezzo......number one!",
bliver der sagt med et stort anerkendende smil og tommelfingeren op!
Italienere er dejlige - selv ordensmagten! 😆
Det var ca halvvejs på dagens etape. Jeg lagde ud med at køre nord
rundt om Gardasøen. TomTom'en havde godt nok planlagt noget snoet noget
længere inde i landet, men jeg havde sådan lyst til turen langs kysten.
Det var igen én lang overhaling. Tyskerne og østrigerne er ikke så gode
til at samarbejde, så det krævede lidt større opmærksomhed, for mindst
ti procent på vejene var germanere.
Da jeg nåede over til SP9 var jeg efterhånden i zen. Et lille stykke
oppe, stødte jeg til en italiener på en japaner. Han lagde et lidt for
langsomt tempo i svingene, men jeg kunne ikke rigtig overhale, for han
trak fra mig på de længere stræk. Efter er par km holdt jeg en pause og
kørte så igen. Nogle km senere havde jeg indhentet ham igen, og her var
svingene små og tætte, så jeg fik ham overhalet og trak derfra.
Herefter var jeg næsten alene på vejen - måtte overhale et par biler,
men ellers var det uforstyrret og rendyrket sjov! Det er altså en
fantastisk vej.
Turen har i det hele taget været dejlig. Til tider dog lidt vel megen
trafik, og da jeg har været ekstra søvnig idag, har det tæret lidt.
Jeg sov simpelthen så ringe i nat. Vågnede kl 2, 4, 6, og 8 og havde
problemer med at falde i søvn hver gang. Jeg stod så op klokken halv ni
og begyndte meget langsomt at pakke. Jeg fik vasket tøj, var i den nye
Spar, der er kommet i gåafstand (hvor man ikke må gå i bare tæer,
fyfy); købte mig en yoghurt (har for en gang skyld husket en ske) og
fik spist den; fik skrevet lidt med nogle kære hjemmefra, fik betalt
campingmutter, var henne hos de danske naboer for at få den info om
quick-campingpladser og bare sludre (de havde sjovt nok også sovet
elendigt). Fik så pakket det sidste og med næsten tørt tøj tog jeg så
afsted. Jeg ved ikke, klokken var måske halv elleve.
Destinationen var Mandello del Lario, for jeg ville gerne se
Guzzi-fabrikken. Jeg har givet mig god tid idag og virkelig bare nydt
at køre og køre. Har dog også holdt en del pauser pga trætheden, så
turen har taget lidt lang tid. Jeg var således først i Mandello kl
16:45 og selvfølgelig var der lukket. Museet har kun åben mellem 15 og
16, så det var lidt af en skuffelse. Jeg overvejede kort om jeg skulle
blive i området til i morgen og så besøge det der, men jeg vil gerne
til Morini-fabrikken i morgen, og begge dele kan ikke rigtig nås, så
jeg er altså fortsat nord om Como-søen, hvor jeg har fundet mig et
overnatningssted. Det er bare en mark, men lige ved siden af en flod og
med skønt bjergscenarie omkring mig.
Como-søen er utrolig smuk. Slår Gardasøen med længder. Der er meget få
turister, hvilket har undret mig, men jeg tror det er fordi at terrænet
umiddelbart ned til søen ikke egner sig til større bebyggelse og da
slet ikke til campingpladser. Der er simpelthen for stejlt. Måske er
det også bare tradition og markedsføring, der har gjort Gardasøen
særlig populær.
Det er mørkt nu og cikaderne laver stor koncert, med floden som
taktgiver. Inden længe vil der kun høres floden som den monotone
metronom.
31/05 - 10.37
Km: 39236 - Como
Hvis tøserne skulle spørge: nej, jeg mødte heller ikke denne gang
George Clooney i Como.
Den lange overhaling fortsatte ned langs vestkysten. Nu er er det ved
at blive lidt vel meget, men jeg slipper nok ikke helt før jeg er forbi
Milano.
Jeg holder pause ved en Lidl uden for Como og får mig lidt yoghurt til
morgenmad.
I Como var der en ung knægt på en crosser, som på et åbent stykke gav
den på baghjulet. Jeg ved godt at mange sikkert vil synes det er dybt
uansvarligt, men jeg måtte frydes derover. For mig er den en fabelagtig
fejring af livet - Hvorfor gøre det? - fordi man kan, det er en
færdighed (og således blær) og fordi det er sjovt!
En ældre herre har lige været henne og kommentere på Morinien. Han
talte lidt tysk, så for en gang skyld kunne vi kommunikere lidt mere
præcist. Det var hans drøm at få en 3 1/2'er da han var ung - i dag
ville det vist ikke gå. Jeg fik ondt af Tornerose ved billedet af ham
på den. Det er slemt nok at hun skal slæbe på mine 110 kg med fuldt
udstyr og oppakning, men ham her vejede måske 200 kg. Men flink mand -
igen med det nostalgisk forelskede blik!
31/05 - 18.31
Km: 39420 - Morano sul Po
Da jeg kørte helt ud af Como var der en cykelrytter ved et lyskryds der
også strålede, ja, ligefrem lo mens han sagde "Morini!" med kærlig
stemme. Jeg fik tommelfingeren op da jeg trak fra krydset og jeg
vinkede tilbage.
Jeg havde lagt en rute er godt stykke vest for Milano. Det har jeg før
haft held med, og TomTom'en fandt da også igen nogle relativt snoede
veje. Men selv når det går lige ud, er der masser af rundkørsler som
udfordring. Det er langt bedre end det lyder, for som jeg før har nævnt
er vejarkitekturen i Italien lagt an på dynamik, og rundkørsler her
byder faktisk også på sjov kørsel.
I Trivolzio hævede jeg lidt kontanter ved en bank (- og godt for det).
Derefter ind til fabrikken, hvor man skal ringe på for at komme ind. En
ung pige - lige færdig på universitetet og ansat kun i to måneder (ja,
hun indbød også til flirt 😬) - åbnede og bød mig velkommen. Da hun
havde fået overstået sine overspringshandlinger (her var der tale om de
rigtige), begyndte hun med stigende sikkerhed at fortælle om Morini -
og hun havde læst på lektien. Dejligt med engagement! Jeg spurgte
selvfølgelig om det essentielle. Granpasso'en, som var rygtedes skulle
udfases, vil de nok lave et facelift på. Den er alligevel for populær
til at droppe. Alle modellerne skulle komme up to date til
Euro4-normen. De gør og vil fortsætte med at gøre meget ud af
"customisering", så man kan få sin "helt egen" Morini. Og så barsler de
med en ny model, som skulle komme til efteråret. Af samme grund, måtte
jeg heller ikke se fabriksområdet, men kun udstillingen.
Den søde unge dame samlede lidt merchandise i en af de fine
plasticposer (jeg har stadig den fra sidste år, som stadig er som
nystrøget 😆). En af tingene er et kvartalsvis magasin som de har lavet
to udgaver af - det tredje kommer inden længe, hvor de skriver om
Morinis historie og målsætning. Det synes jeg er et yderst godt tiltag.
Hvis det ikke er vanvittigt omkostningsbetonet, så det er rent tilsæt,
er det den slags, der kan være med til at give mærket en særlig plads.
Det er godt at "vi" endelig er sluppet af med Capotisti og hans
mærkelige markedsføringsideer.
Jeg købte også en trøje. Det er mit beskedne bidrag til at holde gang i
hjulene. Ville have betalt med Visa, men kortterminalen kunne ikke få
forbindelse, så derfor var det godt jeg havde kontanter. Jeg fik så 5
Euro rabat for bøvlet.
Det var i øvrigt ellers meningen at de skulle komme til træffet med den
nye model (ZZ), men de havde simpelthen for travlt til at kunne nå det,
så det bliver ikke til noget. Men så fik jeg den da at se på fabrikken.
"Hjemturen" gik over den sædvanlige snoede vej på digerne mellem
rismarkerne og selvfølgelig over den meget interessante bro, som jeg
også har beskrevet tidligere.
I Casale ville jeg så købe myggespray som det allervigtigste, købe lidt
proviant og vaske motorcykel, også som jeg plejer, men omstændighederne
ændrer sig. Famila'en jeg plejer at handle i var nu en Mercató og havde
middagslukket. Så videre til Coop hvor jeg købte det jeg skulle have -
undtagen selvfølgelig myggespray! Videre til byggemarkedet Self, for at
købe unbrakonøgler - sidste år smed jeg min 5 mm bit væk og fik den så
fejlagtigt erstattet af en 6 mm derhjemme, så jeg mangler stadig den
bit! Videre til "den blå elefant" for at vaske motorcykel. Det var ikke
længere en blå elefant, men noget grønt navnløst. Det var heller ikke
så effektivt som det plejer, men renere blev den da. Det plejer ellers
altid at være det tidspunkt på året hvor Tornerose er allerrenest.
Uanset hvordan jeg anstrenger mig, har jeg aldrig derhjemme kunne få
den så ren som hos den blå elefant.
Så det sidste stykke til pladsen, hvor den sædvanlige flok var i fuld
gang. Tiderne er ovre hvor jeg anonymt kan snige mig ind på pladsen.
Alle råbte "ciao Soren!", så jeg måtte pænt gå rundt at hilse på hver
og en. Det gør jeg nu gerne, for de er så søde og jeg føler mig meget
velkommen!
Jeg har slået telt op og sidder nu nede ved floden, hvor der er
myggefrit. Jeg fået min mad og en flodkold øl og ellers bare nydt at
være her.
Har jeg nævnt at det er varmt? Temperaturen er konstant steget hver dag
- indtil igår hvor det toppede, men der svedte jeg også hele tiden
uanset hvad jeg gjorde. Idag har det været lidt "køligere". På himlen
trækker der cirrusskyer op. Hjemme betyder det som regel regn efter et
par dage, men jeg ved ikke hvordan det er her. Der er megen vind,
hvilket måske kan gøre at det bare opløses igen. Faktisk har jeg fået
et par regndryp mens jeg sidder her, men så to minutter efter er himlen
klar!
Der har lige været to piger forbi, som render og leger her. De spurgte
hvad klokken var, og var lynhurtige til at fange at det skulle være på
engelsk. De havde engelsk i skolen og syntes vist at det var sjovt at
kunne bruge det "for alvor". Jeg sidder på en smal trappe og på et
tidspunkt kommer de ned og sætter sig ved siden af mig, sådan helt tæt,
skulder ved skulder. Jeg må altid fascineres over den umiddelbarhed,
tillid og ikke mindst mangel på berøringsangst, både i bogstavelig og
overført betydning, som børn og unge har - hvor forsvinder det hen med
alderen!?
Nå, jeg må tilbage til Casale efter myggespray. Jeg har allerede fået
de første fem-ti stik og det skulle gerne blive ved det, for det klør
vildt meget!
31/05 - 22.59
Km: 39436 - Morano sul Po
Jeg fik min myggespray. Valgte denne gang en med en spraypumpe. De der
med drivgas er godt nok nemme at få på, men det er også ubehageligt med
alle de fine partikler man må indånde. Og så rammer halvdelen i øvrigt
ved siden af.
Jeg købte lige et par ekstra øl - bare for en sikkerheds skyld 😉
Tilbage på pladsen gik jeg i gang med at kigge på Tornerose. Det var
også en af grundene til at komme allerede i dag - så jeg uforstyrret
kunne kigge på Morinien. Styrlejet trængte til at blive efterspændt -
jeg har for nylig monteret konisk rulleleje (igen ses det i seneste
youtube-video). Koblingskablet gik heller ikke for godt, så det kiggede
jeg også på - og fik det forbedret en smule. Ventilerne blev tjekket -
de er stadig "spot on". Tændingen blev stillet endnu en smule, for den
har fortsat med at tændingsbanke - dog lidt mindre. Kæden blev strammet
og endelig fik jeg kigget på et lidt irriterende problem: Benzinhanen
lukker ikke helt tæt, og forreste karburator heller ikke, så den har
haft det med at drukne, når jeg holdt stille lidt tid. Benzinhanen har
jeg hjemme haft skilt og tjekket. Jeg troede jeg havde fået den tæt
igen, men der siver stadig lidt igennem i lukket tilstand. Jeg var så
overbevist om at svømmernålen havde en ridse. Det viste sig dog at
svømmeren slet ikke lukkede, fordi den var indstillet forkert. Flyderen
stødte på toppen af huset, og kunne således ikke lukke. Jeg undrer mig
meget over hvordan det er sket, for jeg har ikke haft karburatoren
skilt ad meget længe. Men uanset, jeg fik svømmerhøjden justeret ind
igen.
Da jeg var færdig, tog jeg mig en flodkold øl og gik op til flokken,
som var ved at diskutere de sidste par ting. Der var kommet nye til og
de kom hen og spurgte mig det sædvanlige: "tutto bene?" Jeg blev budt
på grappa, og fulgte ellers bare med i samtalerne, som jeg jo intet
forstår af.
Efter en lille time var der opbrud og der blev sagt godnat. Fulvio
forklarede mig så godt han kunne (jeg forstod det!), at bruseren var i
orden og at der er varmt vand. Jeg spurgte om huset og han tog mig
indendørs og viste frem. I foråret havde de oversvømmelse (97 cm
forklarede han) og har måtte renovere huset igen. På Facebook klagede
de et par gange deres nød, og var nærmest lige ved at opgive træffet,
men det hele er altså blevet fint igen.
Nu er jeg gået i seng, kan næsten ikke holde øjnene åbne. Godnat! 😉
2/05 - 01.35
Km: ca 39698 - Morano sul Po
Er direkte fuld, så bær over med beretningen.
Vågnede kl 4 og 8, så det var da en forbedring. Rævesov sidste gang og
var således først ude af teltet ved nitiden. Første tiltag var at
planlægge en tur. Og ikke længe efter sad jeg på Tornerose på en rute
hvor frekvensen af Fiat'er tiltog. Lidt som i Wolfsburg, hvor det så
bare er VW's man støder på, men så alligevel meget anderledes. Jeg
havde gjort forarbejdet og målene var i hvert fald den største fabrik
og hovedsædet. Og ja, det er selvfølgelig Fiat, der er tale om. Nogle
gange føler jeg mig, ja, jeg ved ikke hvad jeg skal kalde det - ordet
infantil falder mig ind, når jeg sådan står foran Fiat's hovedsæde,
placerer Tornerose helt korrekt og tager et billede til scrapbogen.
Allerførst var jeg dog lige forbi den gamle racerbane. Ville absolut
køre en runde på den, hvilket betød at jeg måtte forcere en masse
mudder og andet uvejsomt terræn. Jeg var nærved ikke kommet tilbage
igen. Jeg ved ikke hvorfor jeg altid skal kaste mig ud i sådan noget.
50 år gammel og laver stadig sådan nogle tosserier!
Ruten til Torino var ukompliceret - stort set ligeud, hvilket også var
dejligt. Ind imellem er det fedt bare at afvikle kilometer.
I Torino lagde jeg en ny rute: fabrik, hovedsæde, museum. Det betød 50
kilometers kørsel, hvilket måske lyder af meget i en storby - jeg
fristes til at bruge det engelske udtryk "a drag". Men siden vi nu
taler om Italien, er det alligevel sjovt. Jeg erindres min første tur
til en italiensk storby. Det var Milano, det er ca. 30 år siden og jeg
var der med en 45 hk's Autobianchi. Jeg kan tydeligt erindre, hvor
overrasket jeg var over hvordan hvert eneste lyskryds bød et "drag
race" med bilen ved siden af. Den gang var det Fiat 500'er, 12-7'ere og
måske Uno'er jeg skulle kæmpe mod. Idag er 100 hk vel at betragte som
lidt, og italienerne giver den stadig fuld gas ved hvert eneste
lyskryds. Med Morinien skal man altså være vågen. Den kørsel som
gennemsnitsdanskeren kan oppebringe dyb forargelse over, er her som
minimum standardkørsel. Det er altså sjovt.
Første stop var det største fabriksareal jeg kunne google mig til. Der
så lidt dødt ud, men produktionen ligger vist efterhånden også andre
steder i verden. Men jeg så da den nye 124 cabriolet. Meget flot bil.
Videre til hovedsædet hvor jeg som nævnt også tog et billede. Det med
at komme ind og se har jeg opgivet. Den gang med Autobianchi'en var jeg
også forbi, ringede i min naivitet på, i troen om at jeg bare kunne
komme ind ligesom på den lokale smedje, men fik forklaret at den slags
skulle forberedes og arrangeres. Tingene er helt sikkert ikke blevet
mere enkle gennem de sidste 30 år, så siden tingene foregår mere eller
mindre spontant på denne tur gjorde jeg mig ingen forestillinger om at
komme ind. I stedet var jeg så på det nationale bilmuseum som sidste
stop. Der skulle være et decideret Fiat-museum, men der var kun åbent
søndag ifølge Google. Det andet her var såmænd også meget interessant.
Har jeg nævnt at det er varmt? Idag så jeg forskellige tal mellem 29 og
34 grader! Da jeg kom ud fra museet var Moriniens støtteben sunket et
par centimeter ned i den "smeltende" asfalt. 😅
Videre ud af byen med mere zigzag mellem biler og trækkørsel med samme.
Ruten denne gang i en bue i sydlig retning, så det kunne blive lidt
snoet.
Kom tilfældigvis forbi Pininfarina. Der måtte jeg lige vende om og tage
et billede - og så videre.
Ved en rundkørsel måtte jeg gnægge i mit barnlige indre. Nogle lømler
havde udøvet hærværk på et vejskilt til Poirino. De havde fjernet
i'erne 😆
Ludere ser man (apropos) de mest mærkværdige steder. Midt ude i
tilsyneladende ingenting på en lille uanselig landevej sidder de på en
klapstol i næsten bar røv. Hvordan de kommer derud har undret mig, men
de må have en "pimp" som kører dem. Det kan være jeg skal spørge den
næste jeg ser 😉Og for fa'en hvor er de solbrændte. Hvis prostitutionen
ikke tager livet af dem, må hudkræft være kandidat nummer to!
Fløj tilfældigvis forbi ICP, altså den lille flyfabrik hvor Lambertini
arbejder og hvor vi var sidste år. Vendte lige om for at tage et
billede!
Da jeg ankom til pladsen var der kommet endnu en gæst: Franco
Bergamasco, som jeg besøgte for et par år siden. Han har slæbt fire
Morinier med, så nu har Tornerose endelig selskab.
Jeg var ved at blive sulten, så kort efter blev Tornerose igen sparket
igang og kørt til Casale. Jeg havde samtidig et andet mål: Jeg har
sådan en "string bag" (tror jeg de hedder), som jeg fik i Spanien
sidste år som en reklamegave. Det er noget af det bedste udstyr jeg har
fået længe. Den fylder ingenting, så jeg har den altid i jakkelommen,
og når jeg så handler kan jeg have varerne på ryggen. I forgårs fik jeg
overvurderet dens kapacitet. Det tynde materiale måtte give op over for
fire halvliters flaskeøl og fire dåsacolaer. Stropperne gik op i
syningerne og jeg tabte det hele på asfalten - og en øl gik til. Idag
ville jeg så prøve at finde en skrædder og havde googlet mig frem til
en. Havde dog ikke de store forhåbninger - og ganske rigtigt, det var
mere en fin tøjbutik og de fik vist deres ting syet andetsteds.
Fortsatte så mod Self, for jeg skulle have en spændeskive og et par
møtrikker til bagagebæreren, hvor der også er rystet et par møtrikker
løs. Tilfældigvis kom jeg så forbi et lille syværksted. Her sad en
asiatisk familie og syede - mand og kone - barnet legende på gulvet.
Engelsk gik ikke så godt, men jeg kunne da vise hvad jeg ville have
lavet. Konen tog opgaven på sig og syede på stedet. 1 Euro måtte jeg af
med!
Videre til Self, hvor jeg kun kunne købe en pose blandede møtrikker og
skiver - til gengæld til en god pris: 2 Euro.
Så lige forbi Mercató for at købe lidt aftensmad og et par øl
Tilbage på pladsen holdt der en BMW med nummerplade fra Stade,
Tyskland. Det kunne kun være Karl - og ganske rigtig han gik og slog
telt op. Han havde forsøgt at komme afsted på K2'eren, men måtte vende
om da den ikke kørte ordentligt og havde så taget BMW'en i stedet.
Efter at have vendt verdenssituationen med ham, gik jeg op til de de
andre med min indkøbte mad (brød, ost, skinke). De sad og spiste, så
jeg tænkte jeg ville være med. Og så gik det løs! Jeg delte ud af det
jeg havde og fik så rigeligt igen. Karl sluttede til og vi blev budt på
dessert, vin øl og grappa. Jeg snakkede selvsagt mest med Karl, men ind
i mellem blev jeg af italienerne spurgt ud om dette og hint - hvad jeg
lavede, hvor gammel jeg var, om jeg var gift, havde børn osv. Altsammen
kommunikeret rimeligt effektivt med en smule engelsk, meget italiensk
og endnu mere gestikulation! Og der blev grint og sunget - og jeg endte
altså med at blive godt lakket til! Herlig aften!
3/05 - 00.35
Km: 39698 - Morano sul Po
Jeg vågnede alt for tidligt ved at en velkendt stemme mumlede noget der
skal forestille at være en afart af tysk. Så jeg måtte simpelthen ud af
teltet og hilse på Manfred. Igen må jeg fascineres over hvordan et
andet menneskes ansigt i den grad kan lyse op når det ser mig. Da jeg
var yngre så jeg ikke rigtig den slags. Troede at jeg var mere eller
mindre ligegyldig og at jeg til hver en tid kunne erstattes.
Siden jeg nu har fundet lykken i livet her inden for de sidste fire år,
begynder jeg at se den slags. Da jeg begyndte i livet troede jeg det
var vigtigt at etablere det materielle fundament i livet, men som jeg
har været inde på, er jeg i stigende grad begyndt at fokusere på
samværet med mennesker. Jeg betyder lige så meget for mine
medmennesker, som de for mig, og derfor bliver midlerne i stigende grad
også sat ind på samvær. At have venner der bor tusind kilometer væk, er
noget jeg bare vil. Jeg ser måske fx Marco og Manfred en eller to gange
om året - men det er for at bruge et moderne udtryk "SÅ vigtigt"!
Manfred "beordrede" mig med på en tur op til byen til en kop kaffe på
den lokale bar, så jeg måtte jo med. Fik dog lov at få en Fanta i
siddet for kaffen.
Vi fik snakket om dette og hint. Jeg blev opdateret med hans liv. Han
er stadig meget forelsket i kæresten og hans familie bebrejder stadig
(i den grad uberettiget) ham at familien er splittet.
Tilbage på pladsen fik jeg det stadig mere skidt. Troede det var lidt
fuldesyge, men inden længe stod det ud af begge ender, så jeg er ret
sikker på at jeg har indtaget noget jeg ikke kunne tåle. Om det er
vandet i hanerne - klubhuset ligger eller langt væk og bliver ikke
brugt så meget, så der kunne godt stå noget i rørene; om det er fordi
jeg alligevel har fået lidt flodvand indtaget i forbindelse med køling
af øl og sodavand eller om det var den smule "frutta del mare" jeg fik
i går (ja, igen), skal jeg ikke kunne sige. Men ikke desto mindre har
jeg haft det vildt dårligt idag. Jeg har ligget "helt stille" i skyggen
nede ved floden hele dagen og, da solen forsvandt, i mit telt (har fået
det placeret rigtig dårligt i den forbindelse). Jeg fik på et tidspunkt
slæbt mig op til pladsen for at forklare Manfred og Karl, hvad der var
los, og for at låne lidt kontanter til at købe flaskevand for (jeg
skulle have været i banken idag). Jeg mødte selvfølgelig en masse nye
og jeg måtte levere nogle meget halvhjertede samtaler. Men ellers
tilbage til floden for at ligge i fosterstilling - eller rettere på
ryggen, for det var den eneste stilling hvor jeg ikke konstant havde
surt opstød. Det har min ryg på ingen måde kunne lide, så det var et
valg mellem, havde jeg nær sagt pest eller kolera. Jeg havde godt nok
nogle ipren'er i min toilettaske oppe ved Morinien, men jeg kunne
simpelthen ikke oppebringe overskud til at hente dem. Men lige inden
midnat måtte jeg på toilettet igen og har så taget nogle. Det hjalp
lidt på det hele.
Nok om sygdom og nød. Dagen idag har selvsagt udelukkende været et
lydbillede for mig. Der har været flodens konstante susen, fugle der
fløjter, firben der kunne høres pile gennem buskadset og ikke mindst
Morinier der kom og kørte: Granpasso'erne med deres sjove udstødninglyd
som minder mig om færgers lyd, det typiske krrrrrrrrrrr fra 3 1/2'erne
når kickstarten køres tilbage og selvfølgelig det fantastisk brøl, de
giver når de vækkes til live. Corsaro'erne der på magisk vis selv
starter ved et enkelt tryk på knappen - selvfølgelig også de fremmede
motorcykler: japanere, med deres hvinende jammer, BMW'ere med den
karakteristiske boxerlyd. Selv fra luften har der været lyd: Flere
gange idag er der fløjet et ICP-fly rundt over pladsen, så selv himlen
har givet Morini- eller rettere Lambertinilyd fra sig.
I øvrigt nåede jeg i år at høre Francos flotte maskiner starte, lige
inden jeg måtte lægge mig brak. Jeg må igen og igen fascineres af hvor
tæt og kraftig lyd der kan komme ud af den lille motor. Som Manfred
sagde: DET er musik!
Hen under aften er lydene blevet mere og mere festlige. Der har været
grint og råbt på typisk italiensk maner og jeg har sådan ærgret mig
over ikke at kunne være med, men jeg håber jeg får chancen i morgen,
hvis jeg ellers får det bedre.
Det sidste jeg hører inden jeg prøver at få sovet, er folk der går i
deres telte og så personalet, der vist har tænkt sig at fortsætte
festen med egengjort sang og musik.
3/05 - 10.35
Km: 39698 - Morano sul Po
Er nogenlunde frisk igen!
4/05 - 08.35
Km: 39786 - Morano sul Po
Nogle gange er det godt hvis det udelukkende er luft man lukker ud!
😬😆
Efter en nat med fornuftig søvn, havde jeg det faktisk rimeligt godt da
jeg vågnede. Jeg fik mig et bad og fik vasket mit tøj.
Karl inviterede på frokost på den lille bar oppe i byen. Jeg nøjedes
igen med en Fanta. Der var nemlig ikke helt forfærdeligt at lade komme
tilbage igen, så hvis nu... Men det havde jeg nu ikke behøvet at
bekymre mig om, for bortset fra svimmelhed, sult og en vis feberagtig
følelse i kroppen, blev det stille og roligt bedre gennem dagen.
Efter bar-besøget fik jeg hilst på de folk som jeg havde "affærdiget"
eller undgået igår og fik forklaret hvorfor jeg havde været så uhøflig.
Der var Klaus og Christine som var meget glade for at se mig. Klaus er
sådan lidt gammeldags knudemand-agtig, men det er tydeligt at se at han
er et følsomt menneske. De blev ved med at fedte for at jeg skulle
komme den vej over på hjemvejen. Og det samme gjorde Manfred, men jeg
skal jo mere vest over, så det kan desværre ikke lade sig gøre. Manfred
var "fortørnet" over at jeg ikke havde taget merchandise med til ham
også. Jeg tænkte faktisk på det, da jeg stod hos Morini, men mente at
han måske selv ville besøge fabrikken. Jeg havde dog ikke lige i
tankerne at det var helligdag i fredags. Men jeg tror jeg vil sende det
billede jeg tog af hende den søde pr-pige til hende og forespørge om de
ikke nok vil sende noget til verdens største Morini-fan!
Det meste af dagen er så gået med snak. Der kommer også her rigtig
mange hen og vil snakke med mig, især fordi de har set mine
YouTube-videoer, men ellers bare har bemærket mig som den skøre
dansker, der kører hele vejen på en tremezzo. Sjovt nok synes der at
være flere og flere der kan engelsk.
Jeg fik også lige hilst på Lambertini og så var det ligesom alting gik
bedre.
Werner fik jeg hilst på. Hans fik jeg snakket ordentlig med...ja, jeg
kan snart ikke huske dem alle. Jeg fik snakket en del med en der hedder
Frank, som jeg har haft nogle uoverensstemmelser med på ital-web. Han
havde nogle tekniske løsninger som jeg mener er dårlige og det blev han
en smule uforskammet i tilbagemeldingerne omkring, men samtalen gik
fint og sympatien blev da også fundet.
Ilaria kom hen og præsenterede sig. En af de få (unge) kvindelige
Morinister. Sjovt hvordan man allerede kan lide hinanden, selvom man
ikke taler samme sprog og ikke rigtig har kommunikeret, men alene på
grund af de ting man smider op på Facebook.
Nå, der var altså masser af kendte og nye mennesker.
Jeg valgte at spise lidt frokost. En let pastaret. Det hjalp en del på
den "underlige" sult. Derefter mere kiggen på Morinier og de boder der
sædvanligvis er der. Mauro Gini spurgte som sædvanlig om jeg ville lave
et koblingsdæksel til ham som det jeg har lavet til Tornerose. Og jeg
måtte igen grinende ryste på hovedet. Han ved godt at jeg ikke vil, men
han holder nok ikke op med at prøve at spørge. 😄
Kl 15 var der udflugt. Det blev den til dato langsomste tur og sådan
set også den med flest motorcykler. Vi var knap hundrede afsted! Det
gav mig dog tid til at beundre hvordan Lambertinis genistreg af en
motor arbejder lige så harmonisk ved omdrejninger under 5000 som over.
Målet for turen var en gammel vingård, som nu fungerede som et
"vin-universitet" og laboratorium. Elenas kæreste (nu må jeg snart se
at finde ud af hvad han hedder) fortalte at det er sådan et sted, der i
vinkredse nyder meget stor anerkendelse, hvor man kan sende sin vin hen
til kvalitetskontrol og hvis den så går gennem de strenge krav, øges
værdien betragteligt.
Vin er jo ikke min store passion, men stedet!!! Det var vanvittig flot.
Huset lå på toppen af en bakke, med den skønneste udsigt. Og så var
hus, have og vinmarkerne omkring holdt, for italienske standarder, helt
udsædvanligt flot. Jeg fristes næsten til at sige svejtsisk!
Turen tilbage gik ad lidt mere lige veje og det sidste stykke blev der
som vanligt lukket op for gassen.
Mere snak og mere kiggen på Morinier!
På et tidspunkt var der samling og Fulvio råbte noget ud i megafonen.
Lambertini blev kaldt op og fik overrakt en meget fin miniature af 3
1/2-motoren. Men der var mere på programmet. Jeg måtte også op. Jeg som
"dansk Moriniklub" fik anerkendelse for mit søster-forhold til den
italienske Moriniklub. Ligesom de andre nationaliteter der var til
stede også fik.
Ved aftensmaden satte jeg mig ved samme bord som Hans og minsandten om
Allesandro Luzzi ikke sad der også! Jeg har ærgret mig over ikke at
komme til Sienna, især fordi jeg gerne ville hilse på ham, og så er det
jo perfekt når han er her- Når Muhammed....
Overfor sad en ung pige og her ærgrede jeg mig for alvor over ikke at
kunne italiensk, for hvor virkede hun dog interessant. Luzzi snakkede
løs med hende og det var tydeligt at hun havde noget på hjerte. Som
aftenen skred frem blev der dog kommunikeret lidt på kryds og tværs med
hjælp af Luzzi og en anden gut som også kunne engelsk. Jeg blev faktisk
siddende ved bordet, for der var hele tiden udskiftning af folk, som
havde spændende ting på hjerte. Sidste konstellation indbefattede
Giuliano. Han er så sød og snakker løs. Jeg har aldrig set ham ikke
snakke!
Ved halv to-tiden var det meget ringe band færdig med at bræge og jeg
gik så i seng.
4/05 - 22.28
Km: 39824 - Morano sul Po
Vågnede lidt sent og fik skrevet gårsdagens beretning. Da jeg endelig
var færdig var der sauna i teltet.
Jeg havde lovet Karl endnu engang at tage med på baren for at spise
morgenmad og ved halv titiden gik vi derop. Parret fra Stuttgart
(navnene fik jeg aldrig fat i) stødte til
og vi sad og hyggesnakkede om fremtidens energi og næste generation. Kl
kvart i elleve måtte jeg stikke af fra dem, fordi jeg gerne ville med
på udflugten. Dagens tur var planlagt til kl halv elleve, men det
plejer altid at være forsinket og jeg havde ikke hørt nogle Morinier
blive startet. Jeg skyndte mig til pladsen, men kunne på afstand høre
af den var tom! Efter at have forbandet mig selv over ikke at være gået
tidligere, spurgte jeg mig lidt frem om hvornår de var kørt og hvorhen.
Jeg fik er bynavn og den vinproducent de skulle besøge, så jeg skyndt
mig at hoppe på Morinien og gav den så fuld skrue. Det var kun femten
kilometer væk, så byen blev hurtigt fundet og heldigvis lå producenten
lige midt i byen. Jeg kunne så lige nå at være med til vinsmagning og
at få de sædvanlige småretter der var at spise. Jeg fik snakket med
Ilaria og hendes kæreste gennem et vennepar de havde, hvor den ene
kunne engelsk og vi kunne så endelig fået udvekslet lidt.
Foto er en sjov ting i Italien. Så snart man stiller an med et kamera
stiller alle op, stimler sammen som om det gælder om at være med på
hvert eneste foto. Det har taget mig år at vænne mig til det, men nu er
jeg med på ideen, for jeg har faktisk fundet ud af at jeg er utrolig
glad for de billeder hvor jeg selv er sammen med de folk jeg har mødt,
så al forfængelighed og almindelig jantelov er droppet, for billederne
vil jeg gerne have.
Dette bare for at sige at jeg fik taget en del billeder og er selv
kommet med på en del mens vi har været på turene.
Turen tilbage gik på vanlig vis, dog lidt hurtigere. Gruppen blev på et
tidspunkt splittet op og os i bagtroppen blev ledt af Ilaria og hendes
kæreste på hver deres Corsarinoer. Jeg måtte simpelthen forevige det,
så med venstre hånd på gashåndtaget fik jeg fisker min telefon ud af
inderlommen og fik filmet en smule af kørslen! Årh, hvor ville jeg
gerne have den Corsarino ZZ årg. '66 😉
Tilbage på pladsen var der frokost. Jeg sprang over, da jeg havde fået
rigeligt ved vinproducenten og desuden havde jeg planlagt at tage til
Casale for at spise pizza om aftenen.
Jeg fik igen snakket med Luzzi. Der er noget kemi der! Han sagde på et
tidspunkt at han værdsatte min måde at tænke på og de ideer jeg har,
for han var sikker på at jeg var en af dem der sad på motorcyklen og
forestillede mig hvordan motorens dele arbejder under kørsel. Det var
så præcist ramt, for jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg med dyb
fascination for mit indre har set stemplerne køre op og ned inde i
cylindrene, hvordan gearene skifter fra det ene til det andet, hvordan
oliepumpen suger olien og trykker den ud mellem lejevæggene i
glidelejerne i krumtappen osv osv. En skam der er så langt til Sienna!
Det uundgåelige opbrud gik i gang og jeg sad med Hans og betragtede det
midt på pladsen. En af fordelene ved at tage afsted som den sidste, er
at man ikke skal rende rundt og hilse - alle kommer til en 😆
Pladsen tømtes og personalet fik ryddet og og piller ned. Hans stak af,
og Karl og jeg sad som de sidste gæster. Karl ville gerne med til
Casale, men ved sekstiden blev vi af Fulvio budt på mad en time senere,
så det tog vi selvfølgelig imod. Alle ville lige hjem i bad og så komme
senere.
Klokken halv otte dukkede så igen 20 mennesker op og endnu en italiensk
fest med næsten konstant latter blev stablet på benene. Herligt,
herligt!
Karl og jeg er gået tidligt i seng. Vi vil gerne tidligt afsted i
morgen. Han skal hente konen i Bergamo, hvor hun flyver til, og så skal
de holde to ugers ferie. Jeg vil gerne nå til Schwarzwald inden det
bliver ryg nat!
Det tordner ind over det flade land i nord. De har været rygter om regn
de sidste to dage, men intet er kommet. Spændende om der kommer noget i
nat!
5/05 - 22.57
Km: 40511 - det nordvestligste hjørne af Schwarzwald
Jeg tror ikke det var megen søvn jeg fik i nat. Kunne ikke rigtig falde
i søvn. Tordenvejret i nord smed også et par dråber af til os, så jeg
var ude for at tage de ting ind som bare lå i det fri, en time efter
jeg skrev gårsdagens beretning, men det kunne jeg have sparet mig, for
det blev kun til de få dråber. I søvn faldt jeg tydeligvis, for det
næste jeg kunne konstatere var at jeg var vågnet aaaalt for tidligt.
Vendte og drejede mig, men lige meget hjalp det, og på et tidspunkt
kunne jeg høre at Karl var oppe, så jeg kunne lige så godt stå op også.
Klokken var da halv syv!
Karl kunne fortælle at de havde lukket for vandet, så det jeg havde set
frem til, nemlig endelig at komme i bad, kunne jeg smide en hvid pind
efter! Det blev til lidt klatvask med de halvtomme vandflasker som stod
til overs fra gårsdagens aftenhygge.
Vi fik så pakket i ro og mag. Karl især - han er altid ufattelig lang
tid om det. Jeg forsøgte at sætte tempoet ned, men selvom han havde
været i gang med at pakke længe og tilsyneladende var halvt færdig, var
han stadig tilsyneladende halvt færdig, da Tornerose stod pakket og
køreklar. Jeg tog så afsked med ham og kørte afsted. Klokken var da
7.58
Som altid er det første stykke lige veje og som altid er det rart, for
så kan der bedre efterrationaliseres omkring træffet.
Det var i øvrigt frygtelig koldt, syntes jeg - der kan ikke have været
mere end et par og tyve grader! Men jeg kunne lige så godt vænne mig
til det, for det skulle blive endnu værre! Himlen var ildevarslende
mørkegrå og selvom jeg prøvede at opretholde optimismen og fokusere på
den spalte af lys der var mellem bjergene og den dunkle himmel, måtte
jeg konstatere at temperaturen faldt med 1 grad for hver 20 km jeg
kørte. Da jeg nåede bjergene var vejene våde og inden længe havde jeg
indhentet regnen. Jeg havde ellers håbet på at jeg kunne slå min rekord
fra det år hvor jeg kun havde 20 km med regn, men sådan skulle det ikke
være. Et godt stykke før og stort set hele vejen igennem Schweiz
regnede det. Altså ca halvdelen af dagens etape.
Jeg havde valgt en ikke alt for snoet rute, når det nu netop var vådt.
Lago Maggiore blev droppet, og TomTom'en ledte mig forbi en anden sø:
Orto, mener jeg den hedder - vest for Maggiore. Meget smukt sted. I det
hele taget har det været en smuk tur, dog yderst forstyrret at den
dårlige sigtbarhed. Jeg kom over Simplon-passet, hvilket var dejligt
fordi utrolig meget af vejen er overdækket og desuden er der bare flot,
og ikke mindst kom jeg over Grimsel-passet, som er helt utrolig smukt
og sikkert endnu finere i godt vejr. Det kunne godt gå hen og blive til
en gentagelse, hvis jeg kan ramme det vejr- og rutemæssigt.
De smukke scenarier kompenserede altså en del for det våde og kolde
vejr - når jeg ellers kunne se noget. Jeg tror jeg er kørt noget der
ligner 30 km på serpentlnveje med max 40
km/t fordi jeg kun kunne se ti meter frem pga af tåge.
Jeg tankede ved en meget fin rasteplads. De havde tilfældigvis
schweizerknive i udvalget og jeg købte mig endnu en. Det har været
planen hele tiden, for jeg vil gerne have en der ligger permanent i
campingvognen. Jeg ville dog have købt den i en ordentlig butik og
taget billeder og det hele, men jeg havde selvfølgelig glemt at pinse
også er en ting i Schweiz, så alt havde lukket. Derfor denne
"mellemløsning" - og ingen billeder, det var jeg alt for våd, kold og
træt til at orke! - Nåja, de usexede latexhandsker virker. Det gør mine
to år gamle Goretex-støvler selvfølgelig ikke! De dyre
letvægtsregnbukser jeg købte sidste år er heller ikke super effektive
til at holde vandet ude - og det er jo flere år siden at min jakke
holdt tæt (selvom det dog har hjulpet at give den læderfedt), så det
næste bliver nok at jeg køber endnu mere af det usexede latex - eller i
hvert fald noget som vitterligt er tæt og forbliver tæt. Det er så
irriterende at blive våd.
Lige inden jeg nåede den tyske grænse blev tempoet på vejene meget
langsomt. Det var svært at overhale og jeg vil heller ikke køre
"Italian style", for man hører jo så meget om politiets nidkærhed. Jeg
sad derfor og nikkede på Morinien, så jeg blev nødt til at holde en
pause. Heldigvis var det nogenlunde holdt op med at regne og jeg fandt
et sted med læ. Det var stadig for koldt og vådt til at ligge sig et
sted at få en lur, men lidt ro hjalp da også.
Da jeg så endelig nåede Tyskland og kørte gennem de fantastiske snoede
veje i Schwarzwald blev det varmere og varmere og præcis da jeg nåede
Tritsch's butik strålede solen og det var endelig varmt nok til at tage
regntøjet af!
I min tidlige planlægning havde jeg igen ikke taget højde for pinsen,
men vidste så siden godt (i hvert fald fra jeg kørt ind i Schweiz), at
han havde lukket, men nu var det jo under alle omstændigheder på ruten!
Jeg havde fået at vide at han er ved at lukke butikken - altså sådan
permanent, da han gerne snart vil nyde sit otium, men han vil stadig
forsyne Morini-flokken med reservedele - han vil altså bare ikke
længere have en fysisk butik og værksted.
Jeg stoppede altså foran hans butik for at tage regntøjet af - og ikke
mindst kigge på Corsarino'en som jeg jo drømmer om kommer i mit eje en
gang. Men ak, den var væk og butikken var stort set allerede halvtom!
Jeg kørte så ind til Freiburg og turistede den lidt sammen med
Tornerose, sådan som vi jo plejer at gøre. Freiburg er en flot by.
Jeg havde sådan en lyst til en Döner, så da jeg kom forbi selveste "Mr.
Döner" - sådan hed biksen - måtte jeg jo derind. Den var da også god -
meget tæt på de oprindelige dönere!
Maden friskede noget videre op og det sidste kørsel idag blev endnu
sjovere. Jeg lagde en snoet rute i nordlig retning og kørte indtil jeg
fandt et overnatningssted - Det er igen uromantisk, lidt vel tæt på en
motorvej! Men jeg skal jo bare sove 😉
6/05 - 10.31
Km: 40551 - ikke nået meget længere
Var lidt ugidelig fra morgenstunden og kom først afsted ved nitiden.
Vejret lignede noget der kunne gå begge veje. I kørselsretningen så det
slemt ud, så jeg besluttede at tage et stykke motorvej, så jeg måske
kunne komme oven om, men det blev hurtigt klart at det var en front der
lå parallel med den rute jeg skulle. Jeg tjekkede så for første gang
vejret - hidtil har det bare virket usandsynligt at det skulle blive
andet end sol og varme! Ganske rigtigt viste radaren en regnfront
praktisk taget hele gennem Tyskland, der trak vestover og med ca en
times regn i sig. Jeg besluttede så at køre så langt jeg kunne og så
finde læ, så snart regnen kom. Det blev ved en Shell-tank hvor jeg nu
sidder og spiser en sandwich. I radioen spiller de "Sunshine Reggae" -
det bliver vist det nærmeste sol jeg kommer i dag!
7/05 - 8.01
Km: ca 40951 - Remscheid
er hos Iris og Hartmut - beretning kommer senere
8/05 - 8.01
Km: 41704 - Hygind
Fortsættelsen fra i tirsdags:
Mens jeg sad på tanken, fik jeg tjekket den regnradar lidt nærmere. Og
jeg kunne se at regnen ikke kun ville vare en time, men til gengæld
ville det vist kun være byger. Siden forreste linje af sådan en front
typisk leverer mest vand og den var forbi, kunne jeg lige så godt komme
afsted. Den snoede rute blev beholdt, for skulle det klare op, ville
det være ærgerligt andet. Det var den helt rigtige disposition, for
turen nåede at blive rigtig sjov. Bortset fra de våde veje i starten af
turen, blev det faktisk fint vejr og der var sågar solskin på det
sidste stykke.
Turen forbi gik op langs Rhinen, hvor jeg efterhånden har været forbi
et par gange - forbi Lorelei selvsagt, og der er virkelig flot der. Og
hun kan endnu, hende Lorelei. Rundt i et sving var der et trafikuheld:
et par biler var stødt sammen, og det var tydeligt at se at de havde
ligget for tæt og opmærksomheden havde været andetsteds. Den bagerste
var banket op bag i den forreste, der vist måtte bremse for en
modkørende lastbil.
Jeg nåede så til Bergisches Land og havde det rigtig sjovt på de
dejlige veje de har. Måtte sådan tænke på hvor heldige de jeg kender
er, som bor der!
50 km før jeg nåede til Iris og Hartmut skulle der selvfølgelig drama
til. Jeg havde lige haft det sjovt med en masse små sving - selvsagt
med kraftige opbremsninger og når så ind til en lille by hvor
hastigheden er lidt lav, og pludselig kan jeg trække bremsegrebet helt
ind til styret uden der sker noget. Jeg kigger ned og kan se at
bremsevæsken fosser ud. “Heldigvis” er det kun en af banjoboltene der
er gået løs. Jeg kan se logikken i hvorfor, så det er noget jeg skal
have gjort noget ved. Det er bevægelserne op og ned i affjedringen, der
så at sige er parallelle med skrueretningen. Lidt svært at forklare,
men
der skal altså noget til at fastlåse skruen, så det ikke kan ske igen.
Jeg får den skruet fast igen, men kan ikke opbygge tryk, så jeg
må videre kun med bagbremsen. Lige rundt om hjørnet er en tank. De har
ikke bremsevæske, men henviser til et værksted to huse længere henne.
Det er sådan et lidt gammeldags rodet og beskidt et - sådan som Prebens
(min fars fætter) var inden det brændte. Jeg får forklaret bossen at
jeg gerne vil købe lidt bremsevæske og låne en slange, så jeg kan lufte
ud, og han sætter en lærling til at hente. Jeg får så hældt på, luftet
ud og ryddet op efter mig - og spørger så hvad han skal have. “Det er i
orden” siger han. Jeg takker og kører glad derfra! I øvrigt var der en
kunde som spurgte lidt ud om Tornerose mens jeg arbejdede. Han fortalte
at han havde en Guzzi fra ’74 og kunne fortælle at værkstedsejeren selv
var lidt italienertosset - så han har af den grund nok fundet sympati
for mig og Morinien.
Jeg kører så præcis en kilometer og ved et kryds går grebet ind til
styret med et lille knæk. En brøkdel af et sekund er jeg total
forvirret, så gal og så må jeg le, for denne gang var det i venstre
side: koblingkablet er simpelthen knækket! Det er sgu da komisk! Nå,
jeg gider ikke stille an med den store reparation med så kort igen, så
jeg kører de sidste 49 km uden kobling. Tomgangen bliver sat til det
langsomst mulige, så jeg kan løbe den i fart og så sætte i gear og køre
afsted. Jeg bibeholder den snoede rute, for så slipper jeg for at
skulle forholde mig alt for meget til trafik, lyskryds osv. Og det er
faktisk forbavsende hvor hurtigt man kan køre uden kobling. Det er ikke
meget langsommere, i hvert fald. Vanligvis bruger jeg ikke koblingen på
opskift i de højere gear, så jeg har egentlig en vis træning i det.
Jeg kan så trille ind til carporten hos Iris og Hartmut med kun en halv
times forsinkelse. Jeg bliver budt hjerteligt velkommen og kan så
forklare mine problemer. Hartmut går straks i gang med at lede efter
stumper. Jeg mangler den øverste nippel - resten har jeg selv med.
Hartmut finder det jeg skal bruge, og jeg får igen en brugbar kobling!
Jeg får så endelig det bad jeg blev snydt for dagen før og så kokkerer
Iris flammkuchen. Snakken går lystigt - Jeg skal ligesom have en uges
tid med tysk, før det sådan rigtig bliver flydende for mig, men så går
det også godt. Især når jeg er i et selskab, hvor jeg føler mig hjemme,
så går det hele lidt bedre. Ved midnat sidder vi alle og gaber - har
også fået en del øl og alle har været tidligt oppe. De to er dagen før
hjemkommet fra en weekendtur på motorcykler, så de er også lidt trætte.
Jeg bliver indlogeret i loftsrummet på feltsengen og inden længe er jeg
i drømmeland (hvorfor jeg heller ikke nåede at skrive dagens
beretning).
8/05 - 8.01
Km: 41704 - Hygind
Sikke en tur hjem! Nu er det altså snart ved at blive dårlig vane at
skulle køre de sidste 600 km hjem i silende regn, storm og kulde!
Jeg stod op ved ottetiden. Iris og Hartmut havde været oppe noget tid,
så de havde fået morgenmad, men Iris havde stillet havregryn og rosiner
frem til mig - igen, fedt at folk sådan tænker på mig på den måde!
Vi snakker så lidt rute. Hartmut finder de detaljerede kort frem og
giver forslag. Jeg havde faktisk besluttet at jeg ville prøve at komme
hele vejen hjem, så i stedet for den vanlige tur, der først går øst
over, så blev det til at forsøge på at komme op gennem de mange store
byer øst for Dortmund uden at ramme ind i alt for megen trafik. Jeg får
plottet nogle destinationer ind og beder så ellers TomTom’en om en
snoet rute med minimalt snoning. Nå man vælger snoede veje, vil den
altid forsøge at komme uden om trafikknudepunkter og større byer. Og
selvom det måske lyder modstridigt med snoede veje, så er det som regel
den hurtigste måde at komme frem på (hvis man ellers kører lidt friskt
og ikke tager det alt for tungt med diverse for- og påbud 😬).
Hartmut tjekkede også lige vejret og de to blev så enige om at tage med
et stykke, for vi kunne lige ramme et hul hvor der ikke var byger. Jeg
nyder jo altid at køre med dem, så det var jeg glad for.
Jeg blev så ledt i den rigtige retning ad små sjove veje, og ved en
tank tog vi så afsked. Vi skal jo ses om halvanden uges tid, så
afskeden var ikke så vemodig denne gang.
De næste knap hundrede km var det tørvejr, dog stærkt blæsende, men et
godt stykke syd for Oldenbrug begyndte regnen. Regnbuskerne havde jeg
allerede på, men nu kom latexhandskerne på også. Og så gik det ellers
løs - resten af turen var i silende regn! Jeg valgte derfor at tage
motorvej til jeg skulle tagen færgen ved Glückstadt. Da jeg kørte fra
motorvejen, ville forbremsen igen ikke. Jeg standsede så ved under en
bro og tjekkede det hele igennem. Her opdagede jeg at jeg havde fået
skruet låget til bremsevæskebeholderen skævt på, så den har åbenbart
kunne pumpe luft ind i systemet. Jeg kunne så igen ikke bremse
ordentligt. Havde en smule tryk, men det var meget lidt jeg kunne
bremse. Samtidig tjekkede jeg ruten. Det var lige langt at køre inden
om Hamborg og at tage færgen. Med færgen ville turen dog tage en time
længere. Og så tog jeg den mest hjernelamme beslutning jeg har gjort
længe - at tage ind over Hamborg. Hvordan jeg kunne være så dum, er mig
stadig ubegribeligt. Lige midt i myldretrafikken, hvor tunnellen
notorisk et stoppet og, fandt jeg så ud af, alle vejene stadig er under
ombygning. Det er mig en gåde hvordan de i tilsyneladende årtier kan
blive ved med at have vejarbejde!
Nå, men jeg kørte så ind og fandt en tank, hvor jeg kunne købe
bremsevæske, fandt læ bag en lastvognstrailer, fik hældt på og luftet
ud endnu engang - og denne gang låget skruet rigtig på! Og så var det
ellers afsted i køerne - og nøj, hvor jeg bandede inde i hjelmen - ikke
mindst over mig selv og den åndssvage beslutning at køre den vej. Det
var måske 20-30 km i mere eller mindre køkørsel og op mellem
blirækkerne. Der spildte jeg så den time, hvor jeg kunne have siddet i
ro og mag på færgen. Jeg tager ALDRIG NOGEN SINDE gennem den
lortetunnel igen!!! 😡
Nord for Hamborg klarede trafikken op, men stadig var der vejarbejde på
utrolig mange km, så hastigheden var lav. Men jeg skulle nok være
taknemmelig for at jeg ikke kørte i den anden retning, for der har
måske været tre gange så megen kø: tre lastbiler var kollideret i et
større uheld og en stor del af vejen var spærret!
Turen var som sagt kold og våd og særdeles anstrengende og de eneste
delmål var at nå fra 250 til 200 til 100 km fra mål. Og da TomTom
endelig
viste 99,9 km, kunne der høres et lille jubelråb inde i hjelmen. 😂 Jeg
standsede dog lige ved Scandinavian Park forinden, for at tisse, købe
Stangmix og tanke sidste gang, og så fik den ellers fuld skrue hjem ad
de danske motorveje.