Morinitour 2015 - 2
Km: 39635 - Hygind
Spontan tur i sensæsonen
23/08 - 23.35
Km: ca. 40068 - Remscheid
Det hele kom sig af at jeg var blevet inviteret til bryllup - i
Oldenburg. Kersten og Geli skulle giftes og jeg var meget rørt over at
blive inviteret. Det er ikke andet end 14 dage siden jeg var til
naboens bryllup. Så selvom det har været nogle lidt "sjove" påmindelser
om at jeg for tre dage siden kunne have fejret 10 års bryllupsdag, hvis
det ikke var fordi "ex'en" havde trukket stikket for den fornøjelse, så
glædede jeg meget til at skulle til bryllup i Tyskland.
Næste weekend er der træf i Güster, så planen var at jeg skulle til
Tyskland to weekender i træk!
I torsdags tog jeg en tur på Dart'en for lige at se om den var klar til
turen, for det skulle være den jeg skulle til bryllup med. Jeg kørte
ind til Odense for at hente nogle pinolskruer, så jeg endelig kunne få
samlet Rasmus' 500'er. På turen hørte jeg mere og mere klapren fra
motoren. Det lød grangiveligt som et løst ventilsæde!
Fredag blev Rasmus' motor så genforenet med stellet og ud på
eftermiddagen fik jeg prøvekørt og indstillet motoren. Så vidt, så godt
...!
Dart'en op på liften. Forreste topstykke af - og ganske rigtigt:
ventilsædet faldt ud sammen med ventilen. Altså et meget løst sæde! Så
på jagt efter et andet topstykke, hvilket snart er umuligt, da alle
mine topstykker efterhånden har en eller anden defekt. Det mindst ringe
blev udvalgt, sæder fræset, ventiler slebet, og så monteret. Motoren
gik igen, så den nu var klar til turen. Dart'en blev vasket - men hvad
var nu det? Nummerpladeholderen var knækket - Nå, der var ikke andet at
gøre end at give den en hurtig svejsesøm. Ikke det optimale, når
det nu er rustfrit stål, og jeg kun har mulighed for at svejse med
almindelig jerntråd. Men så var den vist også helt klar.
Så købte jeg ind, fik vasket tøj, lavet tortilla til festen (vi skulle
selv have mad med), skjorten blev strøget og et kærlighedsdigt udvalgt
(som vi også skulle have med). Jeg ville så printe det ud, men
printeren var selvfølgelig tom for blæk. SMS til naboen: "kan jeg
printe ud hos jer?" Så over til dem for at printe ud. Tilbage og pakke
til turen. Lidt rengøring af køkkenet og så endelig kl 2 i seng.
Hvorfor skal det altid være så knebent på tid! ;o)
Kl 7 stod jeg så op igen. På ingen måde udhvilet, men det lykkedes mig
at komme afsted en halv time senere. Jeg havde aftalt med Norbert at
mødes i Wrist, som vi før har gjort, for at følges resten af vejen til
Oldenburg. 10:30 var jeg så der - til aftalt tid. Norbert kom og vi
kunne fortsætte sammen. Det er altid en fornøjelse at køre med Norbert.
Tempoet er friskt, og vi har samme holdning til hvordan man forcerer
trafikken bedst muligt. Og alt gik totalt gnindningsfrit. På færgen i
Glückstadt kunne vi køre direkte om bord og få minutter efter sejlede
den; det føltes som om alle lyskryds var grønne, så allerede kl 14 var
vi ved destinationen. Vi havde fået tildelt en græsplæne i en have hos
en af Gelis veninder. Vi havde nu god tid, kunne sidde og slappe lidt
af og sludre om dette og hint. Havens ejer kom og andre bryllupsgæster
som skulle sove i huset dukkede også op. Jeg trak "James Bond-nummeret"
op ad hatten: fik mit pæne sæt tøj frem, hvilket var til stor morskab
for alle. Kl lidt i seks kørte vi alle afsted i en af de andre gæsters
bil, og kort efter var vi så ved festen.
Vi fik hilst på brudeparret, som selvsagt strålede af glæde. Kun et par
andre gæster kendte vi: Achim og hans kone Anette; Bertram og Ralf. Det
var de eneste fra Moriniflokken, så nu blev jeg endnu mere rørt over at
være inviteret! Festen forløb som de nu gør med musik, dans,
underholdning og latter - megen latter. Sidst på aftenen stod
Moriniflokken (som vanligt som de sidste) rundt om et lille cafebord og
snakkede løs. De sidste par timer var der en konstant latter at høre
fra bordet. Især Norbert forstår at underholde. Han kommer med små
kommentarer lige det rette tidspunkt, hvor latteren er ved at dø hen,
så den blusser op igen. Ved fire-tiden forlod vi så endelig festen.
Norbert og jeg valgte at gå tilbage til vores campingplads og kl 5
kunne vi så gå i seng.
Kl 8 bimlede kirkeklokkerne i nærheden, og siden var det svært at sove
for forstyrrende elementer, så igen på ingen måde udhvilet stod vi op
ved 11-tiden. Vi valgte så at køre ind til den cafe, hvor morgenmaden
blev serveret. Alle var meget ramte af festen i går, men ikke desto
mindre så alle glade ud. Efter en times tid tog vi afsked. Jeg hørte
lige med et halvt øre at et par skulle til Ratzeburg, og fik hurtigt
spurgt om de ville tage min kuffert med, så jeg var fri for at køre med
den. Det ville de gerne!
Planen er nemlig blevet til at jeg simpelthen laver en lille tur ud af
det: kører lidt rundt i Tyskland, som slutter med træffet i Güster. Da
jeg nu er færdig med Rasmus' Morini, som jeg egentlig havde sat denne
uge af til også, har jeg "pludselig" tid!
Så altså, tilbage til Monikas hus for at pakke. Her var vores
chauffører fra i går, så da vi havde pakket sad vi og snakkede lidt.
Det passede fint at det hele foregik i meget langsomt tempo, for helt
appelsinfri var vi vist ikke endnu! Mens vi sad der gik det op for mig
hvordan jeg følte at jeg "hørte til". Inden for de sidste par år er det
blevet mere og mere normalt for mig. Tidligere har jeg altid ville
skynde mig afsted, fordi jeg følte at jeg ikke var en del af flokken;
en fremmed som egentlig bare hurtigst muligt burde forlade selskabet.
Men rart at have den følelse af samhørighed - det er egentlig også på
tide, efter snart halvtreds år!
Vi fik så endelig taget afsked og ved tre-tiden kørte Norbert og jeg -
i hver sin retning. Han var godt nok lidt ked af at have mistet sin
navigatør, men var trods alt forstående ;o)
Jeg havde pr mail fået aftalt med Iris og Hartmut at komme på besøg, så
afsted det gik. Første stykke ad relativt lige veje i roligt tempo, for
festen sad stadig godt plantet i kroppen og jeg turde ikke garantere
for mine reaktionsevner. Men efterhånden som jeg kom nærmere Bergisches
Land blev vejene automatisk mere snoede, jeg vågnede op, og tempoet
steg. Vejene var nærmest tomme, så jeg kunne have det sjovt alene i de
mange kurver de har i området. Så den sidste time kunne jeg rigtigt
finde tilbage til formen; det punkt hvor man er et med maskinen. Jeg
har ikke fået kørt så meget i hverdagene siden sidste tur, og jeg
mister simpelthen fornemmelsen - ikke mindst når der nu ikke har været
en italienstur i år til at holde formen ved lige med.
Halv ni ankom jeg til Remscheid, lige inden tusmørket for alvor satte
ind. Carporten stod åben og jeg kunne se at Hartmut havde gjort plads
til Dart'en - mellem to Dart'er! ;o)
Ud kommer Hartmut og Iris. Jeg får hilst og så kommer der et par andre
folk. De har åbenbart gæster! Det viser sig at være Iris' familie. Og
ikke nok med det: det er Iris' fødselsdag!!! Ærgerligt at jeg ikke
vidste det, så skulle jeg jo have haft en eller anden form for gave
med! Kort efter forlod de andre gæster selskabet. De havde været der
hele weekenden og havde langt at køre hjem.
Hartmut snakker som vanligt bare løs - som om der ikke var gået tid
mellem sidste møde og nu; som en sætning hvori der var sat et komma og
nu skulle sætningen færdiggøres. Det er meget morsomt, men særdeles
hyggeligt.
Efter en enkelt øl (som blev drukket langsomt - havde ligesom ikke brug
for mere alkohol denne weekend) blev det ved ellevetiden sengetid. Jeg
er blevet tildelt gæsteværelset på loftet og skal nu sove i rigtig
seng! Det bliver vist ikke noget problem at falde i søvn!!
25/08 - 00.43
Km: ca. 40290 - Remscheid
Jeg kunne ikke sove ordentlig. Vågnede kl 5 og lå en times tid, men
faldt så i søvn igen. Kl halv ni op, og der havde de to som vanligt
været oppe længe. Jeg er altid lidt flov over sådan at sove længe når
jeg er på besøg, men hvad skal man gøre når man er træt!? Udhvilet var
jeg dog alligevel på ingen måde!
Op ad formiddagen tog Hartmut og jeg hen til Busartis for at kigge på
værktøj. Det er den "konkursforretning" som jeg købte min brille til
drejebænken fra, som Hartmut og Iris transporterede op til mig ved
træffet i foråret. Jeg købte en del småting. Desværre havde de ingen
måleinstrumenter, hvilket ellers er sådan noget man med held kan finde
til billige penge der.
Tilbage igen lavede Iris frokost, og da den var indtaget tog vi en tur
ud i Bergisches Land. Hartmut som vanligt forrest, Iris som togvognen
efter og mig som en rød efterhængt flagrende fane. Alle tre på Dart'er!
Turen blev ikke så lang - det blæste meget, hvilket ikke huede Iris og
regn truede også hele tiden, men fedt igen at køre med dem.
Tilbage parkerede vi udenfor huset. Hartmut hentede sin "Basteldart" da
han ville skrue på den ved førstkommende lejlighed, så den skulle ind i
carporten nu hvor der var plads. Iris foreslog straks en
foto-opstilling uden for huset, og det var da også et herligt skue med
fire Dart'er ved siden af hinanden!
Iris havde en aftale om aftenen, så Hartmut og jeg hentede
grillkyllinger til aftensmad. Jeg var efterhånden ved at skvatte om af
træthed, men jeg havde aftalt at besøge Achim, så kl otte kørte jeg hen
til ham. Han bor 10 min herfra. Sceneskiftet (og køreturen) friskede
op, så trætheden forsvandt. Anette gav en rundvisning i deres meget
smagfuldt indrettede hus. Og så var det Achims tur til at vise garagen
med Morinierne ;o)
Igen blev der snakket på livet løs om dette og hint og ikke mindst
Morinier. Anette kom af og til og deltog i diskussionen - meget sød
pige! Inden vi havde set os om var det hen ad midnat og jeg måtte
hellere se at komme afsted - Achim skulle jo på arbejde dagen efter.
Men forinden og som afslutning på aftenen fik vi set Achims billeder
fra brylluppet. Så blev der sagt farvel og på gensyn og jeg trillede
tilbage til Iris og Hartmut i nattemørket. Jeg havde fået en nøgle så
jeg kunne komme ind uden at skulle vække de to. Og jeg listede mig, som
en anden teenager, op på loftet til mit nattelogi.
I morgen går det videre mod Burgschwalbach. Jeg har fået aftalt med
Andreas at komme på besøg! Der er flere ting jeg glæder mig til at se:
fremgangen med hans hus, og selvsagt nogle Moriniting jeg har
diskuteret med ham (blandt andet en anden forgaffel til Dart'en)
25/08 - 16.49
Km: ????? - før Burgschwalbach
Jeg har lige taget afsked med Iris og Hartmut og får mig nu er lille
hvil. Jeg er stadig bagud med søvn!
Morgendagen gik igen med snak og kiggen i Morinilitteratur. Efter
middag sadlede vi op og kørte derud af. Gæstgiverne valgte at køre med
mig et stykke ad vejen, og ud over det som nævnt er fedt at køre med
dem, er det også meget rart at være fri for at skulle navigere og så at
sige slippe for at holde øje med trafik og vejens tilstand.
Det har regnet helt vildt i nat, så vejene var stadig pletvis våde. Det
var også blæsende, køligt og gråt, så jeg har taget alt mit tøj på.
Solen er dog mere og mere kommet frem og vejene er tørre. Og det er jo
nogle fantastiske veje de har her, og smukt er her også!
Jeg skal lige hvile hovedet et kvarters tid inden jeg fortsætter og
igen skal "være på" - altså social ;o) Og jeg vil også gerne lige være
lidt friskere til de sidste veje, for de sidste 50 km til Andreas er
superfede!
25/08 - 23.57
Km: ????? - Burgschwalbach
Efter en powernap gik det videre ind over Balduinstein. Fantastiske
veje! Jeg er ved at finde formen igen - vejene her i området bringer
det glemte tilbage igen.
En lille time senere var jeg i Burgschwalbach. Nu er det snart femte
gang jeg besøger Andreas og alligevel kan jeg ikke genkende hans hus.
Så igen kørte jeg for langt. Nå, jeg fandt tilbage og Andreas kom
smilende ud af porten sammen med hans døve dalmatiner.
Straks gik snakken om Morini - og hurtigt blev den sporet ind på et
spørgsmål jeg har haft hængende ubesvaret hos ham nogen tid: jeg har
nemlig overvejet at sætte en Mito-gaffel i Dart'en. Det kom sig
egentlig af at jeg er lidt utilfreds med bremserne, men jeg har også i
det hele taget spekuleret i om man kunne sætte en udside-down forgaffel
i vores gamle maskiner. Andreas har sat en Aprilia 125 gaffel i hans
Dart, og jeg var spændt på at høre nærmere. Han har også en Mito
stående så det var nemt at sammenligne forskellene til Aprilia-gaflen.
Ved nærmere kig var det hurtigt tydeligt at se at Aprilia-gaflen er det
bedre valg!
Så meget klogere var det tid til yderligere rundvisning. Først
værkstedet. Han har en ældre Deckel FP1 stående, og den er hovedgrunden
til, at det har været den model fræser jeg har ledt efter (ind til jeg
altså opdagede hvor dyrt de bliver handlet!) Rundvisningen sluttede af
med det mildest talt imponerende byggeri han har gang i med huset!
Fremskridtene er for et "utrænet øje" umiddelbart svære at se, men når
man tænker på omfanget og at han laver det meste selv, er det, ja,
ganske imponerende hvad han har lavet.
Derefter tog vi ud for at spise pizza på en nærliggende restaurant. Vi
kørte i hans Mercedes; et højteknologisk vidunder med alle elektroniske
gimmicks tænkeligt!
Pizzarestauranten lå ude ad en lille landevej; et sted man absolut
skulle kende for at finde - meget italiensk. Uden for holdt en Seicento
på italienske plader og indenfor blev der talt italiensk i køkkenet!
Meget autentisk! Vi fik pizza - som man får dem i Italien. Vi blev
siddende lidt og snakkede over en øl, og da den var tom, var vi de
sidste. Vi gik til baren for at betale og så blev vi budt på tiramisu
af "mama'en" som ejede restauranten. Nej kunne vi ikke sige - det ville
have været æreskrænkelse! Da vi havde spist kagen, takkede vi og jeg
prøvede på bedste vis med de få italienske gloser jeg kan at smigre
hende. Hele scenariet var meget italiensk, så tak til Andreas for endnu
engang at give mig lidt smag af Italien. Dejligt, når jeg nu blev snydt
for turen derned i år.
På tilbageturen fremviste Andreas nogle af de mange ting Mercedes'en
kan - afsluttende med at bilen selv parkerede mellem to andre biler.
Meget tysk autencitet!
Vi sluttede af med en øl i gårdspladsen og da snakken (igen) gik på
ventilstørrelser på 350 Dart'erne gik vi lige gennem Andreas' lager
endnu en gang. Og ja, efter megen afdrift til alle mulige andre emner,
måtte vi konstatere at det vist er rigtig nok at der er noget om at 350
Dart'erne har større ventiler end 400'erne.
Så blev det sengetid. Andreas har arrangeret en madras i det sidste rum
på etagen som mangler at blive brækket ned. Her skal jeg sove sammen
med en Corsarino! ;o)
26/08 - 12.267
Jeg havde håbet at kunne sove lidt fornuftigt i nat, men tidligt om
morgenen kom der alle mulige store landbrugsmaskiner forbi, og i det
smalle gader kan det rigtig runge mellem husvæggene. Så
søvndeprivationen fortsætter!
Efter morgenmad (igen havregryn - mine gæstgivere kender mig
efterhånden ;o) fik jeg pakket og snakket så godt som muligt færdig med
Andreas. Han gav mig et par tip til ruten, som går mod Vogelsberg, og
så listede jeg afsted. De gode veje fortsatte et godt stykke, men
halvvejs til Schotten er de dog blevet lidt mere rette, så jeg har
valgt at tage et hvil på en mark sammen med nogle køer.
26/08 - 22.11
Km: 41771 - et sted i Vogelsberg
Jeg har kørt og kørt og er ikke kommet nogen vegne! Der har været
rigtig mange omkørsler pga vejarbejde. På et tidspunkt så jeg på
TomTom'en at der var 220 km til min destination. Så var der omkørsel et
par gange og jeg følte at jeg derefter kørte en time. Kigger så igen på
TomTom for at se hvor langt der var igen: 220 km! Nå, en time havde jeg
jo nok ikke kørt. Men uanset, så skidt med det, for vejene er
simpelthen så fantastiske, at det ikke gjorde noget om jeg hang fast
her en uge! Den sidste time har jeg dog været så helt ufattelig træt,
at jeg ikke har kunne koncentrere mig ordentligt om at køre, så jeg har
købt min "sædvanlige turmad": brød, skinke og ost, og har nu fundet en
teltplads for natten. Her er en fantastisk udsigt over bakker og dale.
Vogelsberg er utrolig smuk, men det virker ikke som om det er særlig
turistpræget. Jeg har set meget få hoteller og ikke en eneste
campingplads!
Vejret har været perfekt. Temperaturer vel sidst i 20'erne og skøn blå
himmel hele dagen. Nu er der dog begyndt at trække cirrusskyer ind fra
vest, så jeg er spændt på om jeg skal vågne op til regn. Her er nul
netforbindelse, så jeg kan ikke tjekke vejrudsigt, men sidst jeg
kiggede, var de inde på at der skulle trække regn ind over fra sydvest.
Jeg håber jeg med lidt strategisk navigation, kan komme uden om det.
27/08 - 17.55
Km: ????? - Baßgeige
Jeg ved ikke om det var strategisk navigation eller mest af alt held,
men ind til for en time siden har det stort set været rigtig fint vejr.
Det var koldt i nat, så to gange vågnede jeg for at tage mere tøj på,
men bortset fra det, så har jeg endelig fået indhentet noget af det
forsømte. Jeg tror klokken var elleve før jeg var på vejene igen, så
jeg har da fået mig nogle timer i nat. Og det kunne mærkes på kørslen.
Jeg havde meget mere "fat" om tingene i dag, så da Vogelsberg endelig
slap mig ud og jeg nåede Kyffhäuser var formen perfekt. Jeg tog
nordsiden op og ned en 8-10 gange! Til opkørslen kunne jeg godt have
brugt en lavere gearing til Dart'en (eller nogle flere hk). Springet
mellem anden og tredje gear er lige stort nok. Nedad er det jo lige
meget!
Fornøjelsen blev taget lidt af, da det begyndte at dryppe lidt, som dog
viste sig kun at være kortvarigt, men samtidig kom der en del biler, så
jeg valgte at køre videre mod Harzen. Og igen må jeg gentage hvor
fornøjeligt det er at køre med en TomTom og specielt "snoede
veje"-funktionen. Jeg husker de første gange jeg kørte fra Kyffhäuser
til Harzen, hvordan jeg skulle kæmpe for at lægge en rute der førte mig
væk fra de lige veje. Nu taster jeg bare max snoning på vejene og har
det sjovt hele vejen på det ellers åbne stykke der er. Og sådan har
hele turen sådan set været. Jeg har max kørt 10 km ad gangen på større
Bundesstraßen, resten har været med masser af krøl, så stort set ikke
et kedeligt øjeblik! Den bedste målestok er altid ingen vegne at nå og
føle at man har kørt vanvittigt hurtigt og længe! I Harzen, 20 km før
Braunlage, kom så endelig det punkt som jeg stræber efter: øjeblikket i
zen; der, hvor der ikke er en tanke i hovedet, og Morini, vej og krop
smelter sammen til et uadskilleligt hele! Kunne man dog bare overbevise
de danske politikere og vejingeniører om at vi skal have nogle flere af
dens slags veje derhjemme (selvsagt i stedet for fotovogne ;o) - hvis
de vidste hvor sundt det er for sjælen...!
Midtvejs igennem Harzen skrev jeg og spurgte om Hagen ville have besøg.
Jeg er nemlig lidt nysgerrig efter hans samling, da jeg tror han har
mange spændende Morinier. Da jeg kom til Goslar fik jeg besked om at
han desværre var i Hannover, så det kunne ikke blive denne gang.
I Goslar begyndte det at småregne, så efter overvejelser hen over en
elendig currywurst ved Media Markt (det var dagens kulinariske tip - så
hold dig væk!), besluttede jeg mig at finde et sted at overnatte
hurtigst muligt. Det er blevet på en mark, ud ad en lille privat vej,
et kort stykke fra Goslar. Og det var vist et fornuftigt valg, for
efter jeg har fået slået telt op, vælter regnen ned!
Hvis vejrudsigterne ellers fortsætter med at være lige så præcise,
skulle jeg i morgen have godt vejr at køre til Güster i. I morgen aften
skulle det efter sigende regne, men skidt med det, der skulle jeg gerne
sidde i tørvejr på en af pontonerne og drikke øl sammen med en god stak
Morinister!
28/08 - 23.54
Km: ????? - Güster
I går aftes mens regnen silede ned, meddelte iPhonen at "tilbehøret
ikke kunne godkendes" - eller hvad den nu plejer at fortælle. Der gik
lidt før jeg fattede hvad det gik ud på. Jeg havde sat iPhonen til at
lade, havde dækket ladestikket med en plasticpose, hvilket selvfølgelig
ikke holdt vandet ude af stikket. Jeg måtte så ud af teltet og i regnen
tage "ladeproppen" ud og tømme stikket for vand. Proppen ville ikke
mere, så jeg kunne ikke længere lade, og i løbet af aftenen fik jeg
tømt iPhonen for strøm. Da jeg så vågnede havde jeg ingen anelse om
hvad klokken var. Den kunne have været 6 eller 12. Jeg tror den var et
sted der i mellem. Jeg fik pakket teltet og fik igen konstateret af
ladeproppen var brændt af. Heldigvis var min "campingplads" lige over
for et butiksområde hvor der var en Expert, så første opgave blev at
købe en ny prop!
Mens iPhonen så ladede nok til at ville vågne, måtte jeg navigere "pr
fornemmelse". Og jo, det kan jeg altså godt. Jeg mindes en gang i min
ungdom, hvor jeg på min første store rejse kørte til den franske
riviera udelukkende med et kort over Europa på størrelse med et A4 ark.
Ved at navigere ud fra solen og et klokkeslæt fandt jeg La Ciotat
rimeligt nemt - så jeg kan altså godt, jeg foretrækker bare at køre med
TomTom.
Da iPhonen var opladet kunne jeg igen finde de små veje, ikke at der
var så mange af dem! Egentlig havde jeg planlagt en rute der gik lidt i
østlig retning, for at tage de sidste stykke langs Elben til Güster,
men planen blev ændret:
Dart'en havde de sidste par hundrede km smidt en del olie hver gang jeg
holdt stille. Det var tydeligt at det kom fra ventildækslet og ved høje
hastigheder/omdrejninger er det altid værst. Siden vejene nu var mere
lige, smed den pga de høje hastigheder selvsagt også mere olie, så 100
km før Güster holdt jeg ind og tog kåbedelen af for at se hvor slemt
det var! - Jeg havde simpelthen tabt en skrue til dækslet, så jeg skrev
til Holger for at høre om han ville finde en til mig og evt noget olie,
for oliestandslampen var begyndt at lyse konstant, så der manglede nok
3/4 liter.
Efter en times tid var jeg så i Güster i strålende solskin. Jeg havde
frosset en del på turen, da dagen havde været kold og grå, så skønt med
lidt varme. Holger sad i indskrivningen, men havde ikke set min SMS,
men han ville så tage det med i morgen.
Da jeg havde slået telt op, kørte jeg en tur til Büchen for at købe
lidt småting: lidt øl og chips til at dele ud af. Jeg fik vist
overdrevet det lidt for jeg kunne næsten ikke have det, og under jakken
(hvor jeg plejer at have tingene) blev også et problem, for lynlåsen er
efterhånden meget ringe, så den går op, så jeg endte med at køre med en
hånd på styret og varerne i en pose på tanken!
Tilbage på pladsen begyndte de sædvanlige ansigter at dukke op og ved
aftenstid var vi igen en lille Morinienklave! Træffet synes at blive
mindre hvert år, men med den trofaste skare af Morinifolk, mærker "vi"
det næsten ikke.
29/08 - 23.59
Km: ????? - Güster
Efter morgenmaden dukkede Holger op med skrue og olie og straks gik jeg
igang med at skrue - til vanlig fornøjelse for tilskuerne! Det viste
sig hurtigt at skruen var for lang. Jeg havde ikke lige regnet med at
skruerne til Dart'ens ventildæksler er kortere end til de gamle
dæksler. Stefan kom på den ide at ringe til Thomas, som ville komme
senere på dagen. Han ville så tage en passende skrue med. I mellemtiden
fik jeg så svaret på de mange spørgsmål om Dart'en som de
omkringstående ikke-Morinifolk havde. Jeg nåede også at få et bad -
tiltrængt efter flere dage undervejs uden!
Ved et-tiden kunne jeg så samle det hele igen, hælde olie på; jeg fik
også lige tjekket ventilspillerum, og så var den klar til turen hjem.
Resten af dagen gik med den sædvanlig snak og latter!
Jeg er gået lidt tidligt i seng, da jeg ikke har sovet synderlig godt i
nat, men jeg kan nu allerede høre at de andre også pusler i deres
telte! Jeg har tjekket vejrudsigt og der er regn på vej. Jeg skal prøve
at ramme et hul efter kl 14 for at undgå alt for megen vand på turen
hjem.
30/08 - 17.48
Km: 42752 - Hygind
Jeg vågnede meget tidligt. Tjekkede vejrudsigt igen, og denne havde de
ændret lidt. Regnen skulle komme senere og vare længere. Det bedste
ville være at køre, så jeg kunne være ved grænsen kl 12, så det endte
med at jeg stod op og fik pakket. Da jeg havde fået pakket Dart'en var
flere af de andre også oppe. Vi spiste morgenmad og jeg tog afsked.
Efter 5 km var første stop - jeg skulle jo hente min kuffert. Jeg
banker på hoveddøren i huset på adressen. En ubekendt søvndrukken
kvinde åbner. Jeg spørger efter min kuffert, men hun har ingen anelse!
Jeg undskylder og går igen. Hmm, hvad så? Jeg tjekker mine noter igen:
det var nr 6 og ikke 4, hvor jeg lige var!!! Jeg trisser lidt rundt om
det nu forhåbentlig rigtige hus (hvor fraværet af fornavne på
postkassen ikke for mig afslører hvem der bor der) og banker så på.
Endnu en gang dukker en søvndrukken kvinde op, men denne gang den
rigtige! Jeg får min kuffert og takker mange gange!
Mens jeg får den spændt fast begynder det at regne. Regnbukser på og så
1 km videre til næste stop: en tankstation. Mens jeg tanker holder det
op med at regne, men jeg beholder nu for en sikkerheds skyld
regnbukserne på. Og så går det videre mod nord. Jeg havde lagt en
max-snoet rute, og var lidt vægelsindet omkring det når vejene nu var
våde, men hurtigt tørrede vejene og jeg kunne have det sjovt på de
tomme søndagsveje. Næste stop var i Lübeck. Jeg havde en pickup i
lommen, som Hartmut havde sendt med mig og som skulle afleveres til
Norbert. Så ad Norberts "Hausstrecke" - nogle fantastiske veje gennem
Holsteinische Schweiz til Kiel, og så videre ad et efterhånden også
velkendt stræk til og videre fra Missundefærgen til Flensborg!
Undervejs kom jeg til at tænke på at jeg da måske kunne nå at komme til
min søster Kamillas housewarming/fødselsdagsarrangement. Noget jeg
ellers havde meldt afbud til pga af træffet i Güster. I Flensborg købte
jeg lige lidt i Fleggaard og tjekkede så færgetiderne på Alsfærgen. Med
en halv time til næste afgang kunne det vist lige nås med lidt frisk
kørsel - ellers var der en hel time til næste afgang! 30 sekunder før
afgang var jeg så ved færgen og kunne lige nå at komme med! En lille
times afslapning på færgen, endnu et kvarters kørsel og så var jeg hos
min søster - som kun var delvis overrasket. Min far har nemlig fulgt
mig rundt på turen via "Find venner"-app'en på hans iPhone og havde
tilfældigvis lige forinden tjekket min position ;o)
Efter nogle timer i godt familiært selskab kunne jeg så køre de sidste
60 km hjem til Hygind. Lidt over 3000 km blev det til denne gang. Og så
med så mange fantastiske veje. Specielt Vogelsberg var en stor
fornøjelse. Jeg har jo været der før, men denne gang var det lidt mere
koncentreret, og på mange måde er der faktisk bedre end i Harzen: man
ser mere natur og vejene er mindre befærdede. Dejligt med sådan en
spontan tur sidst på sæsonen!