2009: 4/3 21/3 4/4 21/4 21/5 21/9 21/11 2010: 18/3 27/9 2011: 23/3 18/4 19/4 26/4 24/5 26/5 22/7

Tornerose 2011:


Flere billeder kan ses under Mine Billeder

18. april 2011

Med dette indlæg kan jeg endelig sætte et længe efterstræbt punktum! - Jeg har omsider fået den sidste del til den lille frøken, så hun ser præcis sådan ud som jeg havde i tankerne fra første færd. For en måneds tid siden fik jeg nemlig på en eBay-auktion fat i et sæt originale forkromede clip-onstyr. Jeg har jo tidligere skrevet, at jeg havde fundet et forkromet sæt der nogenlunde kunne gøre det ud for dem, men det så bare ikke rigtigt ud, og derudover passede vinklerne det havde mig heller ikke. Så derfor har jeg kørt med de sortmalede ind til nu. Nogle vil måske synes at det er en lille banal detalje, særligt når man tænker på hvor lidt synligt styret i virkeligheden er. Men nok om det, styret er i hus og jeg er glad! For mig er det detaljerne der løfter det hele.

Mit spejl er blevet skiftet i forbindelse med det nye styr. Jeg havde jo lavet en hjemmelavet løsning, som egentlig fungerede godt, men desværre knækkede det lille beslag jeg havde lavet og efterhånden var det billige spejl ikke særlig kønt. I stedet har jeg fundet et Rizoma spejl - Faconen er måske ikke hundrede procent optimal til sådan klassisk maskine, men det er i en utrolig lækker kvalitet, og så er det samme model som jeg har købt til Black Beauty. Jeg fik et sæt meget billigt på eBay (de er ellers ret dyre), så nu får alle! mine Morinier samme spejl. Det er der også noget praktisk i. Jeg kan da lige sige, hvis man overvejer et sådan spejl, at størrelsen til trods, er der faktisk rigtig godt udsyn, og fordi det sidder hvor det gør og armen til spejlet er kort, er der meget få vibrationer i det.

Styrdæmperen har jeg endelig fået malet sort. Selvom den var fin i blank, er det nu hundrede gange bedre når den er sort - det ser bare mere rigtigt ud.

Jeg skal også nævne (endnu) en tuningsdel jeg har anskaffet mig. Jeg har nemlig fået yderligere en af de gode bremseskiver fra Thersby Group. Der var noget af en kamp at få den, da Roy som laver dem, kun laver nogle indimellem. Jeg skrev til ham en gang i efteråret at jeg var interesseret, og i sidste uge kom den så endelig. Udover at det ser godt ud, regner jeg med virkelig god bremsekraft. Det betyder selvfølgelig at den bliver lidt tungere i styretøjet, men jeg forventer at fordelene med bremseevnen overgår ulemperne med den øgede vægt.

 

Noget andet der også har været planen fra starten er, at jeg vil have min hjemmesideadresse graveret i nummerpladeholderen. Som jeg skrev for et par år siden, så blev nummerpladeholderen lavet med netop dette i tankerne. Den er sendt til gravering og jeg venter den de nærmeste dage.
Jeg har også bestilt endnu en gravering, som i hvert fald siden mit første møde med Lambertini har været et ønske - nemlig at få hans autograf graveret i mit koblingsdæksel. Jeg fik jo hans autograf forrige år, men den blev senere stjålet sammen med min tanktaske. Det var vigtigt for mig, at det var en autograf som Lambertini havde skrevet specielt til mig, for ellers kunne jeg jo bare have taget en af de mange han har givet i forskellige sammenhænge. Da jeg så sidste år igen hilste på Lambertini, fik jeg en ny (jeg skrev lidt om det i min tourberetning) og nu skal den så endelig på dækslet! Billeder følger selvfølgelig.

Da jeg skulle have styret skiftet, skulle gaffelrørene selvfølgelig rykkes lidt ned. I højre side bandt røret en smule, så jeg ville lige give det et gok med en plastichammer. Jeg var vist ikke særlig koncentreret, for jeg ramte lidt ved siden af og lavede en bule i ringen om speedometeret!! F***, hvad gør man så!? Jeg kunne selvfølgelig bare sætte et andet instrument på, men nu hører det jo til Tornerose og bevidner kilometerstanden, så jeg besluttede at forsøge at rette bulen op. Et problem er jo at ringen er bukket rundt om instrumentet, så når man skal skille det ad, skal denne ombukning bøjes op. Som regel når man gør det, har den "lodrette" del det med at følge med, så ringen bliver for stor i diameteren. For at undgå det, satte jeg et stort spændebånd stramt om ringen, så det ikke kunne give sig. Det virkede fint, så det kan anbefales. Men sæt et stykke kraftig isolerbånd rundt om ringen, for spændebåndet kan godt sætte mærker i ringen.
Jeg fræsede en lille form i træ som har facon efter ringen, så det var lidt nemmere at rette det ud. Resultatet blev ok - man kan skal tæt på for at se hvor det var (ud for M'et i MOTO)




Nå, det helt store projekt er jo motoren. Jeg begynder med det kosmetiske. Som jeg skrev sidst, var det kun svagt i overvejelserne at glasblæse, men jeg tog nu alligevel til den lokale sandblæser og købte noget glasblæsemiddel. Og det er jeg glad for jeg gjorde, for hvor det dog pynter! Nu var min også særlig slem, så det kan virkelig ses at der er gjort noget. Det er en langsommelig proces, men resultatet gør det umagen værd - her et par efter/før eksempler:


En anden lille detalje jeg også har fået ændret, er generatordækslet - se foregående billede. Under renoveringen for to år siden ødelagde jeg jo det første jeg havde, og erstattede det med et andet jeg havde liggende. Dette er imidlertid fra en Kanguro, og har således en udfræsning forneden ved kæden. Jeg ville gerne have den originale type på igen, og det har jeg i mellemtiden fået fat i. Det måtte selvfølgelig glasblæses og poleres. Denne gang har jeg ikke poleret hele dækslet, men kun den lodrette flade. Sådan er det nemlig originalt.

Med det optiske omkring motoren holder jeg for denne gang. I næste indlæg vil jeg gå lidt i detaljerne med det tekniske.
@ Søren Høyer Hansen