Tornerose 2011:
18. april 2011
Med dette indlæg kan jeg endelig sætte et længe efterstræbt punktum! -
Jeg har
omsider fået den sidste del til den lille frøken, så hun ser præcis
sådan ud
som jeg havde i tankerne fra første færd. For en måneds tid siden fik jeg
nemlig på en eBay-auktion fat i et sæt originale forkromede
clip-onstyr. Jeg har jo tidligere skrevet, at jeg havde fundet et
forkromet sæt der nogenlunde kunne gøre det ud for dem, men det så bare
ikke rigtigt ud, og derudover passede vinklerne det havde mig heller
ikke. Så derfor har jeg kørt med de sortmalede ind til nu. Nogle vil
måske synes at det er en lille banal detalje, særligt når man tænker på
hvor lidt synligt styret i virkeligheden er. Men nok om det, styret er i
hus og jeg er glad! For mig er det detaljerne der løfter det hele.
Mit spejl er blevet skiftet i forbindelse med det nye styr. Jeg
havde jo lavet en hjemmelavet løsning, som egentlig fungerede godt, men
desværre knækkede det lille beslag jeg havde lavet og efterhånden var
det billige spejl ikke særlig kønt. I stedet har jeg fundet et Rizoma
spejl - Faconen er måske ikke hundrede procent optimal til sådan klassisk maskine, men det er i en utrolig
lækker kvalitet, og så er det samme model som jeg har købt til Black
Beauty. Jeg fik et sæt meget billigt på eBay (de er ellers ret dyre),
så nu får alle! mine Morinier samme spejl. Det er der også noget
praktisk i. Jeg kan da lige sige, hvis man overvejer et sådan
spejl, at størrelsen til trods, er der faktisk rigtig godt udsyn, og
fordi det sidder hvor det gør og armen til spejlet er kort, er der
meget få vibrationer i det.
Styrdæmperen har jeg endelig fået malet sort. Selvom den var fin i
blank,
er det nu hundrede gange bedre når den er sort - det ser bare mere rigtigt ud.
Jeg skal også nævne (endnu) en tuningsdel jeg har anskaffet
mig. Jeg har nemlig fået yderligere en af de gode bremseskiver fra Thersby
Group. Der var noget af en kamp at få den, da Roy som laver dem, kun
laver nogle indimellem. Jeg skrev til ham en gang i efteråret at jeg
var interesseret, og i sidste uge kom den så endelig. Udover at det ser
godt ud, regner jeg med virkelig god bremsekraft. Det betyder
selvfølgelig at den bliver lidt tungere i styretøjet, men jeg forventer
at fordelene med bremseevnen overgår ulemperne med den øgede vægt.
Noget andet der også har været planen fra starten er, at jeg vil have min hjemmesideadresse graveret i
nummerpladeholderen. Som
jeg skrev for et par
år siden, så blev nummerpladeholderen lavet med netop dette i
tankerne. Den er sendt til gravering og jeg venter den de nærmeste dage.
Jeg har også bestilt endnu en gravering, som i hvert fald siden mit
første møde med Lambertini har været et ønske - nemlig at få hans
autograf graveret i mit koblingsdæksel. Jeg fik jo hans autograf
forrige år, men den blev senere stjålet sammen med min tanktaske. Det
var vigtigt for mig, at det var en autograf som Lambertini havde
skrevet specielt til mig, for ellers kunne jeg jo bare have taget en af
de mange han har givet i forskellige sammenhænge.
Da jeg så sidste år
igen hilste på Lambertini, fik jeg en ny (jeg skrev lidt om det i
min tourberetning) og nu skal den så
endelig på dækslet! Billeder følger selvfølgelig.
Da jeg skulle have styret skiftet, skulle gaffelrørene selvfølgelig
rykkes lidt ned. I højre side bandt røret en smule, så jeg ville lige
give det et gok med en plastichammer. Jeg var vist ikke særlig
koncentreret, for jeg ramte lidt ved siden af og lavede en bule i
ringen om speedometeret!! F***, hvad gør man så!? Jeg kunne
selvfølgelig bare sætte et andet instrument på, men nu hører det jo til
Tornerose
og bevidner kilometerstanden, så jeg besluttede at forsøge at rette
bulen op. Et problem er jo at ringen er bukket rundt om instrumentet,
så når man skal skille det ad, skal denne ombukning bøjes op. Som regel
når man gør det, har den "lodrette" del det med at følge med, så ringen
bliver for stor i diameteren. For at undgå det, satte jeg et stort
spændebånd stramt om ringen, så det ikke kunne give sig. Det virkede
fint, så det kan anbefales. Men sæt et stykke kraftig isolerbånd rundt
om ringen, for spændebåndet kan godt sætte mærker i ringen.
Jeg fræsede en lille form i træ som har facon efter ringen, så det var
lidt nemmere at rette det ud. Resultatet blev ok - man kan skal tæt på for at se hvor det var (ud for M'et i MOTO)
Nå, det helt store projekt er jo motoren. Jeg begynder med det
kosmetiske. Som jeg skrev sidst, var det kun svagt i overvejelserne at
glasblæse, men jeg tog nu alligevel til den lokale sandblæser og købte
noget glasblæsemiddel. Og det er jeg glad for jeg gjorde, for
hvor det dog pynter! Nu var min også særlig slem, så det kan virkelig
ses at der er gjort noget. Det er en langsommelig proces, men
resultatet gør det umagen værd - her et par efter/før eksempler:
En anden lille detalje jeg også har fået ændret, er generatordækslet - se foregående billede. Under renoveringen for to år
siden
ødelagde jeg jo det første jeg havde,
og erstattede det med et andet jeg havde liggende. Dette er imidlertid
fra en Kanguro, og har således en udfræsning forneden ved kæden. Jeg ville gerne
have den originale type på igen, og det har jeg i mellemtiden fået fat i. Det
måtte selvfølgelig glasblæses og poleres. Denne gang har jeg ikke
poleret hele dækslet, men kun den lodrette flade. Sådan er det nemlig
originalt.
Med det optiske omkring motoren holder jeg for denne gang. I næste
indlæg vil jeg gå lidt i detaljerne med det tekniske.